Despre treptele rugăciunii - "Scara" părintelui Cleopa

Marius Petrescu
Maică și împărăteasă

Cum să ne rugăm mai bine? Cum să ne facem auziți de Dumnezeu? Cum să înduplecăm iertarea și ajutorul Său? De două mii de ani, creștinii își pun aceste între­bări fără încetare. Printre cele mai con­vingătoare răspunsuri, la loc de frunte se află în­dem­nurile părintelui Ilie Cleopa, unul dintre marii du­hovnici ai româ­ni­lor. "Rugăciunea este maică și împărăteasă peste toate faptele bune", spunea călu­gărul de la Sihăstria. "Să țineți minte că dragostea de Dumnezeu, ce cuprinde as­cul­tarea poruncilor Sale și teama de Cel de Sus, deo­potrivă ca și dra­gostea de aproapele, nu vin pe altă cărare în sufle­tul nostru, de­cât pe calea rugăciunii, pentru că aceas­ta nu numai că îl apropie pe om de Stă­pânul său, dar îl și lipește de El, îl face «un duh cu El», după vorba unui sfânt, iar din această împreunare sfântă, omul se curățește și se înalță pe sine, ca să nu mai adaug ce bucurie se naște în sufletul crești­nului când primește răspuns bun, deci înțelege că stă­ruin­ța sa smerită a fost primită de «Noia­nul fără sfârșit al milei și al iu­birii»!". Tot părintele Cleopa le mai spunea credincioșilor care făceau pe­lerinaje la mânăstirea Sihăstria, pen­tru a bate la ușa chiliei sale, că orice ru­gă­­ciune decurge chiar din una dintre cele trei forme ale sale, anume "cererea", "mul­țumirea" sau "lauda". Părintele le amintea tuturor fragmentul din Evan­­ghe­­lie în care ucenicii îi cer Mân­tui­to­ru­lui: "Învață-ne să ne ru­găm!". A­tunci, Hris­tos îi sfătuiește să nu ros­teas­că vor­be multe și le dăru­iește "Rugă­ciunea Dom­nească", adi­că "Tatăl Nos­tru", care a rămas cea mai concisă, dar și cea mai completă rugăciune rostită vreodată. Marele du­hov­nic le repeta creș­ti­nilor că "ru­găciunea, în crește­rea ei, nu are mar­gini, pentru că ea se uneș­te cu Dum­ne­zeu și toate virtuțile care se nasc din Cel de Sus sunt ne­măr­ginite, ca și El însuși!". Din învățătura Sfin­ților Pă­rinți ai Bisericii, dar și din expe­riența sa mistică perso­nală, părintele Cleopa a alcătuit o adevărată "scară a ru­gă­ciunii", pe care sufletul unui bun rugător se poate înălța ca pe un fir nevăzut de păian­jen, până ajunge să se topească în Lumină...

Cele șapte trepte

"Când ne rugăm cu limba, cu gura și cu buzele, sun­tem pe prima treaptă, cea mai de jos, în urcușul care abia începe" - spune părintele. "Nu e rău nici așa, căci toți sun­tem mai întâi ucenici!" Mai de­parte, "trebuie să tre­cem cu rugăciunea noastră de la limbă și buze, la minte. Dacă o spunem cu gura, dar o înțelegem, atent și adânc încă și cu mintea, atunci ea nu se mai cheamă «rugă­ciu­nea gurii», ci trece în altă treptă, anume «rugăciunea min­ții». Sfântul Apostol Pavel spune undeva: «Vreau, mai bine, să zic cinci cuvinte cu mintea, în biserică, de­cât zece mii de cuvinte cu gura». Așadar, ați înțeles cu cât este mai înaltă a doua treaptă, față de cea dintâi?!". Sfin­ții părinți bisericești numeau această treaptă "jumătate de rugăciune", "pasăre doar cu o aripă" sau "rugăciune cu-n picior". Însă oste­neala nu se oprește aici. "Când noi spunem o rugă­ciu­ne cu gura și o înțelegem cu mintea, trebuie să o simțim și cu inima, adică mintea trebuie să ne co­boare în inimă, căci acolo este «cămara sufletului». Această a treia treaptă este îmbunătățită și se chea­mă «rugăciunea inimii». Sfântul Isaac Sirul spune că «până aici abia ajunge unul la zeci de mii, iar ru­­găciunea care-i mai sus decât a inimii de abia este atinsă de unul singur în câteva generații». A­ceas­ta este a patra treaptă și se numește «rugă­ciu­nea de sine mișcătoare». Cel care a ajuns până aici înseamnă că are inima tot timpul în rugăciune, oriunde s-ar afla și orice ar face. El a câștigat mi­nunata stare pe care o pomenește și Biblia: «Eu dorm și inima mea veghează»." Cea de-a cincea treaptă, pe sca­ra părintelui Cleopa, este "ru­gă­ciu­nea cea văzătoare" și se întâl­nește la câte un singur creștin într-un neam în­treg. Duhovnicul explică: "Asta înseamnă să ai minte «înainte-văzătoare» de Dumnezeu, adică să vezi în rugă­ciune îngerii și demonii ascunși credincio­șilor obișnuiți, să citești gândurile, să știi ce se întâm­plă la mare depăr­tare de tine, când ești cufundat în rugă. Mare minune este aceasta!". Cea de-a șasea treaptă rămâne doar pri­vi­legiul marilor pust­nici și asceți "nebuni întru Hristos", a câtorva sfinți doar, aleși și iluminați de Dumnezeu. Ca­rac­terizarea părin­telui Cleopa este tulburătoare: "Ea se numește «rugăciunea în extaz sau în uimire iluminată». Prin aceasta, în vremea rugăciunii, sfântul se răpeș­te cu mintea la cer, fața lui se face ca focul, degetele mâinilor lui ard ca fă­cliile și nu mai este pe pământ decât cu trupul, iar mintea sa flăcăruiește în cer, cuprinsă de extazul iubirii pentru Cel de Sus". Ultima treaptă a ru­gă­ciunii, încă și mai înaltă decât cea "în extaz", este așa-nu­mita "Ru­găciune duhov­ni­cească": "Este chiar mai pre­sus de hotarele oricărei rugi! Este de-a dreptul o fire cu Dumnezeu. După mărturiile sfinților părinți, ea se chea­mă «vederea duhovnicească a Împă­răției Cerului». În afara unor întâmplări izolate, pe care nu le cunoaș­tem, căci nimeni nu le-a povestit, dacă le-a trăit, avem doar exemplul marelui Apos­tol Pavel, care a fost răpit, cum sin­gur a scris, «până la al treilea cer și a auzit acolo cu­vinte care nu este cu putință omului a le grăi»... Iată de unde pornim cu rugă­ciunea, fraților, și iată până unde putem ajunge, numai cu voia lui Dumnezeu!".

Scurtă încheiere

Învățătura părintelui Cleopa ne poate ajuta pe fiecare dintre noi să înțe­legem până unde am urcat pe "scara ru­gă­ciunii", ca să aflăm cum să ne ru­găm mai bine și dacă știm să ne facem auziți de Cel de Sus. După două mii de ani de creștinism, la înce­putul celui de-al treilea mileniu, neliniștit și tulburat de pri­mej­dii planetare, Dumnezeu ne lasă să înțe­legem că este neschimbat în misterioasa Sa măreție fără de început și fără de sfârșit, așteptând răbdător un bob de re­cunoș­tin­ță și de iubire din partea noastră, cei care îndrăznim să-I cerem, fără să știm întotdeauna prea bine cum anume să o facem, pu­țină sănătate, puțină bucurie, puțină pace, toc­mai acum, în târziul istoriei.