Fost ministru al Culturii în Guvernul Cioloș, Vlad Alexandrescu a intrat ulterior în politică și a devenit senator al Uniunii Salvați România (USR). Istoric al ideilor și profesor universitar, Vlad Alexandrescu este nu doar unul dintre cele mai respectate nume noi din politica românească, dar și unul dintre intelectualii care încă mai cred că pot schimba sistemul din interior. Temeritatea sa l-a ajutat să se afirme în lupta pentru salvarea patrimoniului și în lupta pentru Roșia Montană. Ajuns senator, Vlad Alexandrescu continuă pe linia care l-a consacrat. Recent, a condus delegația țării noastre, la sesiunea Comitetului UNESCO de la Cracovia, unde a pledat cu succes pentru înscrierea în Lista patrimoniului mondial a pădurilor virgine de fag, de la Izvoarele Nerei, Cheile Nerei-Beușnița, Domogled-Valea Cernei, Masivul Cozia, Lotrișor, Codrul secular Șinca, Codrul secular Slătioara, Groșii Țibleșului și Strâmbu Băiuț. O victorie uriașă, pentru pădurile țării și pentru mișcarea ecologistă din România, într-un moment în care presiunea pe relaxarea pedepselor pentru exploatările ilegale de lemn e mai mare ca oricând!
"Pădurile de fag românești au acum protecție internațională"
- Domnule senator Alexandrescu, felicitări pentru pledoaria dvs., rostită în cadrul reuniunii UNESCO de la Cracovia, prin care v-ați convins oponenții că pădurile virgine din România merită să fie apărate la nivel internațional. Ce înseamnă acest succes pentru mișcarea ecologistă din România?
- În România, am ajuns să avem un fel de superstiție: dacă există o protecție europeană sau mondială asupra monumentelor sau a siturilor noastre culturale și naturale, ea trebuie, pe cât se poate, substituită de o protecție românească, de noi înșine, de fapt. Asta s-a întâmplat și cu Roșia Montană, de aceea, pe când eram ministru al Culturii, am demarat procedura de înscriere a Roșiei pentru peisajul cultural și natural la UNESCO, și asta se întâmplă și cu pădurile virgine de fag, din mai multe județe ale țării. Din punct de vedere al gestiunii lor, există acum un control mai sigur, aceste situri vor fi inspectate periodic de diverși experți internaționali, deci, managementul pădurilor ar trebui să fie cât se poate de clar și de performant. Trebuie să terminăm odată cu defrișările, cu tăierile ilegale, trebuie să tratăm aceste păduri de fag ca pe niște rezervații ecologice. Vorbim aici de păduri virgine, sălbatice, care prezintă interes științific, ecologic, didactic, pedagogic și, desigur, turistic. Faptul că ele au ajuns în această fază de recunoaștere internațională le face demne de toată atenția!
- Cum s-a constituit echipa care a susținut cauza României la Cracovia?
- Am fost acolo o delegație alcătuită din Comisia Parlamentară pentru Relația cu UNESCO. Au mai fost și două persoane de la Institutul Național al Patrimoniului și un reprezentant al ministerului Culturii, dar el a ajuns foarte târziu, la sfârșitul operațiunii...
"Există interese comerciale foarte mari, în tăierile ilegale"
- Să înțelegem că actualul guvern al României nu a fost interesat să susțină dosarul pădurilor de fag la UNESCO?
- Da! Este un lucru pe care trebuie să îl spunem cât se poate de clar: guvernul actual nu a fost interesat de intrarea pădurilor în patrimoniul UNESCO! Dovadă - la sesiunea de la Cracovia nu a existat nici un reprezentant al guvernului! Nu pot să nu pun asta în legătură cu încercarea de a modifica ordonanța Guvernului Cioloș, care impunea anumite restricții în exploatarea pădurilor și, de asemenea, în legătură cu încercarea recentă de a modifica Codul Silvic. Există interese comerciale foarte mari în tăierile ilegale. Cu toții avem experiența unor plimbări prin pădure în care, la un moment dat, rămânem uimiți de coastele întregi de munte care sunt defrișate. Din acest punct de vedere, cred că înscrierea pădurilor virgine de fag în patrimoniul UNESCO a fost un succes. A fost o operațiune de lobby, desfășurată pe parcursul câtorva zile, de delegația prezentă la Cracovia, pentru că recomandarea organismului consultativ al UNESCO nu era de acceptare, ci de amânare a dosarului, pentru obținerea de noi date. Am decis să mergem mai departe, în ciuda recomandării respective, și să ne susținem cauza. Domnul Adrian Cioroianu, reprezentantul nostru permanent la Paris pe lângă UNESCO, m-a autorizat să merg pe această linie. Eu știam ce am de făcut. A urmat o serie de consultări cu reprezentanții celor 21 de țări din Comitetul Permanent al UNESCO și am obținut această victorie. A existat și o petiție internațională, semnată și în România, de mari specialiști și militanți pentru mediu, care a ajuns în timp util. Peste tot în lume, există tăieri ilegale, și oamenii sunt tot mai conștienți acum că aceste situri naturale sunt o bogăție cu care noi ne-am născut și pe care vrem să o păstrăm, să ne bucurăm de ea, dar să o transmitem mai departe, generațiilor următoare.
- Cum se explică faptul că în România avem tot timpul nevoia unei tutele internaționale, și nu suntem în stare să ne rezolvăm singuri urgențele?
- Problema e că statul este înghițit în momentul de față de diverse nuclee de interese. Aceste interese ajung foarte sus în administrația centrală, în organismele de decizie și, chiar dacă există un elan național, civic, patriotic, de conservare a resurselor naturale, acest elan este zădărnicit în anumite situații, de grupuri care își doresc un profit imediat, își doresc câștiguri bănești și nu se gândesc la ce înseamnă resursele unei țări. Resursele nu sunt inepuizabile, am avut norocul să le găsim cum erau, trebuie să le gestionăm mai departe. Există și moduri foarte raționale de a exploata o pădure. 5% tăieri, replantări, se știe cum trebuie făcut, nu asta e problema! Problema e că e foarte greu să supraveghezi. Există acum niște gardieni forestieri, de dată recentă, dar, dincolo de sancțiuni, trebuie să existe o zonă de prevenție, de educație, și anumite prevederi care să oprească lucrurile la timp.
"Viitorul Roșiei Montane se află în mâna guvernului actual"
- Ce obiective ale României ar mai avea șanse să intre în patrimoniul UNESCO în perioada următoare? Este cunoscut faptul că, alături de fostul Ministru al Mediului, Cristiana Pașca Palmer, ați luptat și dvs. pentru intrarea Roșiei Montane, în patrimoniul UNESCO.
- În cazul Roșiei Montane, s-a reușit depunerea candidaturii României pe lista alternativă. Pe tot parcursul anului 2016, s-a lucrat la constituirea dosarului, care a fost depus la Paris. A fost un moment foarte important, pentru că a corespuns cu o așteptare a societății civile. Mai departe, urmează o evaluare UNESCO, dar e nevoie și de o susținere guvernamentală. UNESCO trebuie să vadă că țara respectivă își susține proiectul la nivel guvernamental și prin administrația publică locală. Nu ajunge să fie un peisaj frumos, trebuie ca acest peisaj să beneficieze de protecție și de planuri importante de management, din partea administrației. Or, la Roșia Montană, dincolo de aspectul patrimonial, care este foarte important, pentru că avem acolo singurele mine romane aurifere de profunzime din Europa, și dincolo de componenta naturală, și ea spectaculoasă, e foarte important cum gestionează comunitatea locală acest tezaur. La Roșia au fost niște promisiuni, populația a crezut în ele, promisiunile nu s-au ținut, și e foarte important în ce măsură statul reușește să credibilizeze existența unui proiect alternativ pentru Roșia Montană. Asta ar trebui să vină din partea guvernului...
- Care n-a mai făcut nimic! În afară de acțiunile de înscriere a Roșiei Montante în patrimoniul UNESCO, de pe vremea guvernului Cioloș, Roșia Montană a rămas înghețată, cumva, în timp...
- Situația Roșiei e la fel ca cea din alte zone ale țării. Acolo există o forță de muncă vulnerabilizată și e important să găsim alternative pentru asta. Noi, cei din Guvernul Cioloș, am încercat să concentrăm niște resurse și idei în zona asta, pentru a oferi o alternativă. Au fost mai multe întâlniri cu activiști de mediu, cu ONG-uri, cu experți în patrimoniu. Uneori, turismul nu e suficient pentru a ridica o zonă. Plus că, pentru a face turism, ai nevoie de resurse, de condiții, de infrastructură. E limpede că e nevoie de un angajament al statului. Acolo nici măcar planul de urbanism nu poate fi implementat, pentru că e blocat de primărie! E greu să dezvolți ceva în aceste condiții, dar eu continuu să cred în viitorul Roșiei Montane. Cu voință politică se poate!
"Memoria bunicului meu, Tudor Vianu, a fost o constantă a copilăriei mele"
- Domnule Alexandrescu, proveniți din elita intelectuală a României, sunteți nepotul marelui om de cultură, academician Tudor Vianu. Cum se explică interesul dvs. pentru patrimoniul natural, care reiese din acțiunile dumneavoastră politice?
- Am moștenit din familie acest ?amor veteris mundi", iubirea pentru lumea veche. Tatăl meu era un arheolog important, iar mama, istoric. Era normal, deci, să deprind de mic iubirea pentru ceea ce ni s-a păstrat valoros din vechime. Îmi amintesc verile adolescenței mele, petrecute pe șantierul arheologic de la Histria, împreună cu tatăl și cu mama mea. Am asistat la săpături din perioada clasică greacă și am văzut cu ochii mei cum ieșeau din pământ minunățiile acelei epoci - temple, sculpturi, monede. Am văzut ce înseamnă această continuitate culturală și ce ascunde ea. Apoi, direcțiile acestea vin și din cercetările mele în domeniul modernității timpurii, vin din ideea că vechiul se înnoiește tot timpul și că, într-un fel, patrimoniul generează cultură, e încărcat cu un soi de energie care îi provoacă pe creatorii tineri să creeze și ei. Patrimoniul natural îl asociez tot cu moștenirea pe care am primit-o de la generațiile mai vechi și pe care nu avem dreptul să o risipim, să o nesocotim și să o vandalizăm, cum, din păcate, se întâmplă cam des în România...
- Puțină lume știe că bunicul dumneavoastră matern a fost marele filosof, critic și istoric literar, Tudor Vianu. Descendența aceasta v-a marcat în vreun fel?
- Când m-am născut, bunicul murise, dar, de fapt, era viu, era mereu prezent în evocările părinților mei, care l-au iubit foarte mult. Nașterea mea a fost, cumva, legată de memoria bunicului meu, iar asta a fost o constantă a copilăriei mele. În studiile pe care le-am făcut mai târziu, în domeniile literaturii și istoriei ideilor, am descoperit că Tudor Vianu a fost o figură luminoasă. În familie, bunicul era asociat cu dorința de dăinuire într-o țară în care comunismul se abătuse peste cultura română, era văzut ca un continuator al unei culturi strălucite, ajunsă în vremuri nefavorabile, un om care a încercat să își ducă mai departe ideile filosofice într-o perioadă care, ideologic vorbind, îi era opusă.
- V-a influențat tradiția de familie în devenirea dumneavoastră intelectuală?
- Nu m-am simțit niciodată crispat de tradiția din familie. Dimpotrivă, am crezut că am o datorie față de familie și față de țară, să duc mai departe această torță. Asta, desigur, fără nici un fel de ostentație, fără nici un fel de beneficiu personal, pentru că oamenii te apreciază pentru ceea ce ești tu, nu pentru ceea ce au fost cei din familia ta. Tradiția aceasta ilustră a venit la mine, și ca un fel de lecție de modestie. Familia mea a fost tot timpul o familie rezistentă, o familie refractară la discursul oficial, era o familie care nu a acceptat compromisul, era foarte apropiată de valorile europene, de comunitatea științifică internațională. Asta mi-a prins foarte bine după Revoluție, când nu am avut, ca alți colegi, o perioadă confuză. Imediat după Revoluție am votat cu opoziția. Orientarea mea era foarte clară.
"Avem artiști și oameni de cultură tineri, care sunt foarte vocali, trebuie să ne uităm și la ei"
- Știu că ați fost tentat de posibilitatea de a studia teologia...
- A fost, într-adevăr, un moment în care am simțit că Facultatea de Istorie e foarte ideologizată și credeam că la Teologie puteam evita bariera ideologică. Până la urmă, chiar dacă nu am făcut Teologia, am rămas pe un drum spiritual, pe care mi l-am dezvoltat alături de părintele Andrei Scrima, mai târziu, iar apoi, studiind la doctorat un mare gânditor spiritual francez, pe Blaise Pascal. Spiritualitatea a fost un element important al devenirii mele, chiar dacă nu am mai făcut teologia.
- Cu toate astea, nu v-ați ferit nici de zona, mult mai terestră, a politicii. Sunt tot mai puțini intelectuali pe scena publică, după ce în anii `90, cultura a propus numeroase personalități de prim-plan. Cum vă explicați această retragere?
- În anii '90, intelectualii jucau un rol foarte important, erau voci ascultate, unii dintre ei fuseseră disidenți în vechiul regim. Acum, scena e mult mai aglomerată, e o diversitate mai mare a vocilor, dar e adevărat că sunt și intelectuali publici care au bătut, cumva, în retragere. Să fie, poate, o umbră de dezamăgire după guvernările anterioare, în care ei au crezut, pe care le-au susținut? De ce au rămas cu un gust amar e de discutat, eu cred însă că în fiecare moment, oamenii aceștia au spus lucruri juste și au avertizat în legătură cu pericole reale. Avem însă artiști și oameni de cultură tineri, care sunt foarte vocali, trebuie să ne uităm și la ei. Asistăm la o schimbare de generație. Arta a luat, în ultima vreme, foarte mult forma străzii și își ia cumva legitimitatea de acolo. Strada are nevoie de o expresie și artiștii i-o pot da. Asta s-a văzut și în efuziunea vizuală de la protestele din iarna trecută. Dar, dincolo de expresia imediată, cred că artistul zilelor noastre a înțeles că el e adânc legat de societate. Arta nu mai e un lux, e parte din expresia identității noastre.
"Guvernul Cioloș a dovedit ce înseamnă să ai specialiști de mare competență în sprijinul României și al românilor"
- Pe dumneavoastră personal, ca intelectual și profesor universitar consacrat, ce v-a determinat să intrați în Guvernul Cioloș? O decizie pe care au luat-o, de altfel, și alți specialiști, din diferite domenii, care au lăsat totul baltă, pentru a pune umărul la acel proiect.
- Mi-am dat seama că era un moment de răscruce atunci, la prăbușirea Guvernului Ponta. Fusese o guvernare a minciunii, o guvernare a plagiatului, fusese și dezastrul din Colectiv care, cumva, pecetluise această mare minciună în care trăiam, și mi-am dat seama că e momentul să fac ceva. Nu mai puteam să stau în spate și să critic, așa că mi-am luat acest angajament pentru Cultură. Alți colegi veneau cu idei în domeniul economic, erau oameni din mediul privat, care se izbiseră foarte mult de birocrație și care au încercat să meargă pe ideea liberalizării pieței, a debirocratizării. Guvernul Cioloș a venit cu o schimbare de ton și cred că oamenii au simțit asta.
- Guvernul Cioloș a stat doar un an la Palatul Victoria, dumneavoastră și mai puțin. Cum evaluați perioada petrecută în "echipa de tehnocrați"?
- Văzut din urmă, Guvernul Cioloș îmi pare un guvern cu o misiune foarte interesantă, dar un guvern limitat de faptul că nu a avut susținere parlamentară. Au fost miniștri mai îndrăzneți, care au încercat să pornească o reformă în domeniile lor, dar când reforma ajungea la lucruri de substanță, venea imediat o contrareformă, prin Parlament, prin PSD sau chiar prin PNL. Guvernul Cioloș a cunoscut mai multe perioade. Eu am fost în prima jumătate, într-o perioadă în care încă se credea că PSD-ul va sprijini, cumva, această formulă. S-a dovedit că doar își refăcea forțele pentru alegeri, și cred că Guvernul Cioloș a devenit mai îndrăzneț în a doua parte a acelui an, când a înțeles că pentru a rămâne în istorie era nevoie de curaj. Așa s-a întâmplat cu Vlad Voiculescu de la Sănătate, pe care regret că nu l-am prins în guvern, pentru că m-am recunoscut foarte mult în lupta lui cu sistemul. Guvernul Cioloș a fost tot mai mult el însuși, cu cât s-a apropiat de final. E bine că a existat acest an de guvernare, pentru că oamenii au putut vedea ce înseamnă să ai specialiști de mare competență în sprijinul României și al românilor.
- Ați fost în stradă la Revoluție, ați fost în Piața Universității în 1990, ați fost la guvernare, acum ați intrat în politică. Mai aveți puterea să credeți că se poate schimba România?
- Eu cred că s-au produs niște mutații în spațiul social, de zece ani încoace. Cetățenii s-au trezit și am asistat la diverse forme de protest care arată că lumea nu mai e dispusă să admită compromisul, corupția și proasta guvernare. Acest crez m-a adus în orizontul public. E o geografie umană care îmi spune că s-a schimbat societatea. Formele ei de manifestare sunt subtile, sunt lucruri pe care poate nu le remarcăm, dar, în momente de criză, oamenii se coagulează și apar uniți, iar asta îți dă credința să mergi mai departe.