"Lumea începe să se îmbolnăvească de tristețe"
- Părinte Visarion, e deja de notorietate că în biserica dumneavoastră și-au găsit vindecarea multe persoane cu forme grave de depresie. Când a început să vă preocupe această boală și de ce?
- Acum vreo cinci ani, a rânduit Dumnezeu să particip la niște conferințe, organizate la Mânăstirea Sâmbăta de Sus de regretatul profesor psihiatru Florin Tudose (care apoi mi-a devenit prieten apropiat), dedicate suicidului în România. Acolo am aflat câteva lucruri înspăimântătoare: de pildă, că numărul sinuciderilor în București e cam la nivelul Parisului. Saltul e foarte brusc, în urmă cu 15-20 de ani, rata suicidului era infimă. Apoi, nu demult, am auzit anunțul oficial al Organizației Mondiale a Sănătății, că în următorii 10 ani va fi o explozie, o adevărată "pandemie" a depresiei. Dacă azi este pe locul trei în lista bolilor lumii - atât ca rată de îmbolnăvire, cât și ca mortalitate - în următorul deceniu, ea va urca pe locul întâi. Va decima umanitatea mai mult decât cancerul și bolile cardio-vasculare. E imposibil ca asta să nu te pună pe gânduri: practic, patru din cinci oameni ai planetei vor fi depresivi! Mulți încă nu-nțeleg că se poate muri din depresie. Și e o moarte cumplită, aproape conștientă, în care depresivul își asumă destinul tragic. Ar vrea să se lupte, ar vrea să schimbe puțin direcția aceasta inevitabilă, dar nu poate. Ceilalți din jurul lui îi spun că trebuie să găsească resurse motivaționale: "Cum nu poți? Trebuie să te motivezi! Trebuie să faci ceva!...". Dar acest "trebuie" îl paralizează și mai tare. Aceste imperative ale celor din jur îl fac să se blocheze și mai tare în boală, până la moarte. Fiindcă ei nu știu că asta-i chiar definiția depresiei: paralizarea voinței. Cel mai mult m-a îndurerat tristețea tinerilor care vin la biserica mea. "Cum se poate?", m-am întrebat. Tinerețea e apanajul bucuriei, al vieții!... O tristețe generalizată, ce nu poate fi depășită, care nu trece cu nimic. Ei încearcă, săracii, s-o depășească cu droguri, cu alcool, cu distracții... Dar nu reușesc. Văd cu ochii mei, ca duhovnic al atâtor deznădăjduiți: lumea începe să se îmbolnăvească de tristețe. Te înfricoșează acest lucru, îți umple inima de milă. Și m-am întrebat: Doamne, ce se întâmplă cu oamenii?...
- Care credeți că sunt cauzele acestei tristeți? Cum a devenit depresia o molimă a timpurilor moderne?
- Există profesioniști care și-au dedicat toată viața acestei întrebări. Un celebru psihiatru austriac, Viktor Frankl, pe care-l cita des părintele Galeriu, s-a aplecat cu precădere asupra cauzelor depresiei în societățile moderne. O somitate în domeniu. Ei bine, acesta susține că singura cauză a depresiei omului hipermodern este absența vieții spirituale. Omul a devenit blazat și total inapt să-și mai folosească sufletul. Eu, ca duhovnic, nu pot decât să-i dau dreptate. Cu depresivii care vin la mine obișnuiesc să fac un experiment. Îi zic omului: "Ia te rog o coală de hârtie și notează pe ea toate activitățile unei zile". Aproape toți scriu cam aceleași lucruri: mă trezesc, mă spăl pe dinți, dau drumul la radio, iau micul dejun, mă duc la serviciu, vin acasă, mănânc, mă uit la tv, discut puțin cu copilul, mă culc. E ceva înfiorător: doar dacă ar conștientiza asta, omul contemporan n-ar mai trebui să-și facă o anamneză a cauzelor depresiei sale. 24 de ore din 24, nicio fărâmă de viață spirituală! Dacă merg la un concert în weekend, la cinema, ei confundă viața "culturală", divertismentul, cu cea spirituală. Oamenii nu mai privesc în ei înșiși, nu citesc, nu contemplă natura, nu pot nici măcar să stea singuri câteva minute, să mediteze. Duc o viață strict biologică, materială. Le arăt pe foaia scrisă de ei și le explic că e aproape imposibil să nu fii depresiv astfel. După ani de zile, stilul acesta de viață face ravagii în suflet. Omul modern a pierdut sensul, ceva care să "îl țină" în viață. L-a pierdut pe Dumnezeu. Boala depresiei nu e nimic altceva decât suferința după viața spirituală.
"Biserica nu-i altceva decât un spital de tămăduire a sufletului"
- Care ar fi calea pe care trebuie să o urmeze un depresiv pentru a spera la vindecare?
- Medical vorbind, depresia nu poate fi vindecată. E o boală cronică, necesită tratament toată viața. Din punct de vedere spiritual, noi, Biserica, credem însă că se poate vindeca. Nu trebuie tămăduit doar creierul, ci și sufletul. Medical, nici nu se poate stabili cu precizie adevărata cauză a depresiei. Pur și simplu, deodată te înnegurezi și nu mai ieși din întuneric. Depresia "nu se vede", nu te poți duce ca la ecograf să-ți spună doctorul: "Da, ai depresie". Tratamentul e unul experimental. Se încearcă pe pacient anumite medicamente, se urmăresc reacțiile și în funcție de ele, se ajustează tratamentul și dozele. Dar tratamentul acesta doar liniștește, nu tămăduiește. Asta, fiindcă în toate școlile de psihiatrie și psihologie modernă se întâmplă o mare trăsnaie: ele consideră că omul nu are suflet. N-au în dicționarul lor acest cuvânt. Psihiatrii și psihologii nu-l văd pe om ca pe o ființă duală, alcătuită din trup și suflet. Îl consideră alcătuit din trup și substanțe chimice. O emanație a creierului, care dispare odată cu moartea. Iar dezechilibrul chimic din creier provoacă un dezechilibru care este depresia și care se vindecă cu medicamente. Noi, teologii, credem că Dumnezeu îl alcătuiește pe om din trup și suflet, două părți care merg într-un tandem toată viața pe pământ, apoi sufletul se desparte o vreme de trup, pentru ca la a doua Înviere (noi așteptăm momentul acesta) să le unească din nou și să le veșnicească. Astfel că întreaga Biserică nu-i altceva decât un spital de tămăduire a sufletului. Ăsta e rostul ei primar. De exemplu, în vechime, sfânta împărtășanie se numea pharmakon, adică LEACUL, medicamentul. Ea era dată omului în scop terapeutic. Păcatele nu sunt greșeli, ca la poliție, c-ai călcat linia continuă și primești o atenționare. Păcatele, în Biserică, sunt boli sufletești ce trebuie tămăduite, nu pedepsite.
- Părinte, cum reușiți să pătrundeți în sufletul unui om care și-a pierdut total nădejdea, credința și sensul vieții?
- Noi considerăm că în spatele depresiei se află un demon. Știu că e un cuvânt cam dur, dar până la urmă, la asta se reduce, un atac demoniac foarte puternic, care-l face pe om să piardă frâiele vieții. Profesiile de psiholog și psihiatru sunt recente, până acum vreun secol, depresivii erau vindecați în biserică. Existau taumaturgi, "doctorii fără de arginți", care vindecau tristețile, alungând acești demoni. Sunt cunoscute multe cazuri de asemenea oameni îmbunătățiți, ce tămăduiau prin rugăciune, sau chiar prin simpla atingere. Astfel de taumaturgi nu prea mai există în zilele noastre. Și nu toți duhovnicii au harul taumaturgiei. Eu recunosc, îmi văd adeseori neputința în fața unor asemenea deznădăjduiți. Știți cum se comportă un depresiv? E, efectiv, ca și cum și-ar băga degetele în urechi. Nu mai aude nimic. Tu-i spui "miercuri", el înțelege "apă"... Nu se ridică din pat, nu mănâncă, nu mai găsește niciun sens în a-și prezerva viața. Se simte un nimeni, are convingerile lui de neclintit, nu-l mai ajută nimic din exterior. Poți să-i spui de Dumnezeu, de Iad, că lumea se va sfârși. Nimic nu-l atinge! În plus, depresivii n-au timp. De pildă, a venit la mine o familie, soț și soție, eram dimineață la slujbă, și mi-au spus că vor să-mi vorbească. Le-am explicat că e slujbă, apoi va fi un botez... Nu puteam, i-am rugat să vină a doua zi dimineață. A doua zi a venit doar ea. Mi-a spus că bărbatul ei se află la morgă, fiindcă s-a aruncat de la etaj. A fost cumplit pentru mine. Am înțeles că nu poți să-i spui unui depresiv: vino și săptămâna viitoare, încercăm, ne rugăm...
- În multe cazuri, Sfinția voastră ați reușit...
- Procesul de însănătoșire e îndelungat. Cu multă răbdare, cu spovedanie, cu rânduiala de rugăciune, cu liniștirea în biserică... Plus că ortodoxia are o regulă: un depresiv care nu blasfemiază împotriva lui Dumnezeu poate fi împărtășit. În viața mea de duhovnic, am avut mai multe cazuri de oameni care, apropiindu-se de biserică, s-au tămăduit. Știți cum începe războiul împotriva deznădejdii? Să-l faci pe om să înțeleagă că tristețea se află la polul opus lui Dumnezeu. Să conștientizeze lucrul ăsta. Dumnezeu nu vrea deloc tristețea noastră. Dumnezeu vrea să fim bucuroși. Nu ești cu nimic mai special, mai "poet", dacă ești trist. Demonii depresiei nu sunt simple metafore. Prezența lor e aproape palpabilă și au doar un singur scop: sinuciderea. Doar că nu le stă în putere. Fiindcă Dumnezeu ne-a dat nemurirea și El nu cere darul înapoi. Depresia este o boală anticipată în biserică, încă de prin secolul al IV-lea. În Patericul egiptean, unul dintre părinți e întrebat cum vor fi "timpurile acelea". Și el răspunde: oamenii aceia nu vor mai face faptele minunate pe care le facem noi. Mersul pe apă, vindecări miraculoase, posturi negre de 40 de zile... "Creștinii din veacurile din urmă nu vor mai avea virtuți ca noi. Însă doar faptul că nu-și vor lua viața va fi pentru ei o mare virtute!...". Și nu știu dacă nu trăim deja acele vremuri de "luat vieți".
- Părinte Visarion, pare totuși cam straniu să-i spui unui ateu că depresia lui e cauzată de "un demon". E cunoscută reținerea omului de a se adresa unui psihiatru, de teamă să nu fie considerat "nebun". Considerându-l "demonizat", nu există riscul să aibă aceeași reținere de a cere ajutor și bisericii?
- Nu e straniu, există mulți oameni care simt această "prezență" lângă ei. O simt, dar nu știu ce este. Bunica mea avea o vorbă: o vedeam deodată cum se zbârlește, își face cruce, se duce la icoană și se închină. "Ce ai, bunică?", o întrebam. "Nu știu, m-o trecut un șior!...", zicea, în graiul ei moldovenesc. Un fior. "Așa, m-o înfiorat dintr-odată și m-o întristat. De unde vine lucru' ăsta? Din mine nu vine, că doar adineauri eram veselă, eram bucuroasă..." Sfinții părinți zic că cel mai clar mod de a-ți da seama că lângă tine s-a sălășluit un demon e fiorul acesta de tristețe care te bântuie. Ziceau că el vine câteodată la amiază, plictiseala aceea, care apare când stai acasă și n-ai nimic de făcut și după-amiaza parcă nu se mai termină... Și mai e un moment când vine: la miezul nopții. E întristarea de noapte, "săgeata care zboară în întuneric"... Se trezesc oamenii în miezul nopții, cu mintea plină de gânduri negre. Ca să lupți cu acești demoni ai întunericului, ai nevoie de curaj. Sfântul Ioan Scărarul vorbește despre "bărbăție". Nu ca să învingi simpla teamă, cu frica nici nu trebuie să lupți, zice el. O alungi simplu: ți-e teamă de un colț întunecat din chilia ta, fă un pas în el. Și-ai să vezi cum toată închipuirea se spulberă. Demonul tristeții însă e cel mai puternic. E o luptă dură, până la sânge. Părinții vorbesc de adevărate războaie.
"Spovedania e doar începutul"
- De unde vine ajutorul? Spovedania e o terapie suficientă, adică, să-l faci pe om "să-și ușureze sufletul", cum se zice?
- Spovedania e doar începutul pocăinței, nu vindecarea. Primul act de curaj. Psihologii au împrumutat-o de la creștinism, transformând-o în "terapie conversațională". Ei au observat că pacienții, când vorbesc despre ei, încep să simtă o ușurare, și astfel se produce o vindecare. Te întorci în trecut și rezolvi niște situații neîncheiate care ți-au produs o mare suferință. Psihologia consideră că depresia e rezultatul unor "sincope de gândire" legate de trecutul omului. Mitropolitul Hierotheos Vlahos, cel mai mare psihoterapeut actual al lumii ortodoxe, le spune clar duhovnicilor: "Să nu cădeți în ispita să recuperați sincopele din trecutul omului, după metoda psihologiei...". Spovedania nu e "anamneză", e ceva mult mai profund și simplu: zici doar "am mințit", "am furat", "am clevetit"... Nu dai nume, locuri, nici măcar timpul din trecut nu-l interesează pe duhovnic. Nu te poți vindeca rațional, fiindcă nu trebuie să-ți repari mintea, ci sufletul. Or, tocmai asta face teologia ortodoxă, vindecă omul prin împărtășirea cu trupul și sângele lui Hristos. Căci, spune Mântuitorul: "Cine nu mănâncă Trupul Meu și nu bea Sângele Meu acela nu are viață în el".
- Se vede mereu o lumină pe chipul dumneavoastră, părinte, când vorbiți. Aveți bucurii concrete, ca duhovnic, există speranță în stăvilirea acestui flagel cumplit, cu ajutorul bisericii?
- Da, am bucurii zi de zi. Avem un grup de terapie a depresivilor, care se întâlnește periodic, sub îndrumarea preotului. Rezultatele sunt încurajatoare. Psihiatrii își oferă și ei ajutorul, încep să vină și la conferințele pe această temă, curioși să vadă ce "metode" folosim. Mulți deznădăjduiți s-au vindecat. Tămăduirea n-o poți găsi altundeva decât în lumea credinței. Doar să crezi. Atât. Să-ți regăsești sensul. Lipsa vieții spirituale e singura cauză a depresiei. Necazurile din exterior sunt doar factori declanșatori. Dacă ai "sensul" în tine, orice suferință poate fi învinsă.