Joaca de-a statul

Toma Roman
După ce și-a doborât propriul guvern - o "premieră mondială" în istoria jocurilor politice - Liviu Dragnea, stăpânul PSD-ului, a instalat, practic, aceeași echipă ministerială la vârful administrației dar, după cum speră el, cu un premier, Mihai Tudose, și mai obedient decât cel dinainte.

Situația ar fi de un comic absurd, dacă în ecua­ție nu ar fi soarta economiei românești și a co­mu­nității dependente de ea. Răsturnarea guvernului Grin­deanu - în fapt, doar a primului-ministru, Sorin Grin­deanu, și a doi-trei miniștri atașați de acesta - s-a datorat oficial neîndeplinirii programului de guvernare ce a adus victoria PSD-ului la ultimele alegeri parlamentare. Toți specialiștii cunoscuți din economie atrăseseră aten­ția, încă de la lansarea lui, că acest "program" - știut în ansamblu doar de Dragnea - este o utopie, aplicarea lui ducând la o destabilizare a economiei naționale, aflată în plină creștere. Darius Vâlcov, "evaluatorul" care a justificat moțiunea de cenzură împotriva guvernului, a dat dovadă de o fantezie debordantă în susținerea pro­mi­siunilor de "lapte și miere" pe care le conține pro­gramul, rațiunile lui fiind cu totul obscure. (Probabil că inculparea lui pentru afaceri oneroase i-a stimulat dorința de răzbunare față de statul în care - sub guvernul Ponta - a jucat un rol foarte important.) Sorin Grin­deanu, premierul demis, și ministrul lui de finanțe au ob­servat foarte repede că "programul" nu poate fi apli­cat fără riscul de a duce țara în faliment, pentru oricare practicant al sistemului financiar fiind limpede că acesta funcționează doar dacă există un echilibru între chel­tuieli și venituri. Or, programul "vâlcovian" a mărit en­tuziast cheltuielile cu salariile bugetarilor, pensiile și alte facilități (scutiri de taxe și impozite, reducerea TVA-ului etc.), fără a ține seama de faptul că "intrările" la buget nu pot acoperi, în condiții normale, diferența tot mai mare față de venituri. Grindeanu a încercat să amâne apli­carea "la literă" a prevederilor respectivului pro­gram, pentru a evita o îndatorare tot mai adâncă a sta­tului pe piața financiar-bancară, împrumuturile pentru acoperirea deficitului devenind din ce în ce mai scumpe, iar scadența lor, inevitabilă, din ce în ce mai apropiată.
Dar nu acesta a fost motivul real al dărâmării guver­nului Grindeanu. Dovada evidentă este că la instalarea "cabinetului Tudose", Liviu Dragnea și "partidul său" au acceptat modificarea "sacrosanctului program", adop­tând o serie de măsuri mai realiste, pentru menți­nerea unui anume echilibru între cheltuieli și venituri. Chiar și Dragnea a realizat că renunțarea la investițiile în infrastructura economiei și creșterea nivelului îndato­rării publice (băncile cerând firesc, de la cei presați să se împrumute, dobânzi tot mai mari) pot genera efecte dezastruoase mult mai rapid decât prevăzuse "expertul" Vâlcov. Guvernul Tudose introduce pe față "ajustările" pe care Grindeanu le urmărea "pe la spate". Dar fostul pre­mier s-a făcut vinovat de altceva, în ochii șefului pe­sedist.
Ei bine, Sorin Grindeanu nu a îndeplinit "programul visat" al liderului PSD-ist, și anume, nu a realizat blo­carea Justiției, prin dezincriminarea unor acte de co­rupție majoră, prin "grațierea" baronilor (în principal PSD-iști) căzuți în plasa acesteia, n-a eliminat-o pe Codruța Kovesi de la conducerea DNA, principalul său dușman. Dragnea are o frustrare profundă, datorată faptului că fiind deja condamnat într-un dosar public, nu poate ocupa demnitățile instituționale despre care cre­de că i se cuvin. Chiar și un lider cu aspirații dicta­toriale ca el nu poate supraviețui politic prea mult cu o "pată" juridică pe actele sale. Lui Grindeanu nu i-a re­ușit operațiunea "noaptea ca hoții" (OUG 13), dar nici dezin­criminarea abuzului în serviciu, în termenii tem­po­rali vizați de Dragnea, a cărui dorință de a deveni prim-ministru (ca o etapă spre președinția țării) este tot mai stringentă. Așa se face că Grindeanu, "băiatul servil" la început, a fost părăsit de miniștrii "de casă" ai șefului (majoritatea teleormăneni), forțându-i-se demite­rea, pe care el n-a acceptat-o. Sprijinit de Victor Ponta, el s-a supus moțiunii de cenzură a propriului partid, inau­gurând premiera de "râsu-plânsu" de care am po­me­nit. Neașteptată pentru obedienții lideri PSD-iști, atent selecționați de Dragnea, moțiunea l-a obligat pe acesta să facă o serie de aranjamente și angajamente, cum ar fi cedarea completă față de cerințele UDMR-ului, care au dezvăluit, încă o dată, totala lui lipsă de scrupule, egois­mul lui cinic, de genul "după mine, po­topul".
Guvernul Tudose, alcătuit aproape din aceleași "com­petențe" demolate de moțiunea de cenzură a fost acceptat imediat de președintele Klaus Iohannis, con­trariindu-i pe mulți dintre susținătorii săi, mai ales că acesta enumerase câteva criterii de integritate ca obli­gatorii pentru funcția de prim-ministru. Președintele a fost însă presat de nevoia de stabilitate politică în România în actualul context internațional și, pe de altă parte, nu a putut beneficia de sprijinul unei opoziții unite, care să propună un contracandidat credibil față de cel al "păpușarului Dragnea". Izolat (și asaltat de ame­nințările șefului PSD cu reducerea masivă a atribuțiilor sale constituționale), d-l Klaus Iohannis a trebuit să-l desemneze pe Mihai Tudose, nu fără a-i atrage atenția că "țopăiala fiscal-bugetară" generată de modificarea uto­picului "program de guvernare" PSD riscă să îm­pingă țara, pe urmele Greciei, spre faliment. Liviu Drag­nea speră însă că echipa Tudose va reuși ferm (și cu sprijinul CCR) albirea lui față de Justiție, netezindu-i drumul spre "pohta ce a pohtit", rolul suprem în stat. Dacă statul, vândut și îndatorat, va mai rezista până atunci.