Chiriașul rătăcitor:CARAGIALE

Dumitru Badita
Povești cu case

- Cât timp a trăit și scris în București (peste 30 de ani), I.L. Caragiale a avut parte de câteva momente astrale: a obținut succesul literar și publicistic, a fost numit director al Teatrului Național, s-a căsătorit la 37 de ani cu o domnișoară din lumea bună, mai tânără cu 13 ani decât el, a fost tată de cinci ori, s-a bucurat de simpatia și sprijinul reginei Elisabeta, a călătorit în străinătate, a moștenit o parte însemnată din averea unei mătuși bogate (cunoscută sub numele de Momuloaia), dar destinul i-a hărăzit și câteva neîmpliniri, printre care și faptul că marele dramaturg nu a avut niciodată o casă a lui, nu a fost proprietar, "apropritar", cum spun personajele sale, a fost un etern chiriaș, mai mereu cu lucrurile în trăsură, mutându-le de la o adresă la alta -

Pe drumul Bucureștiului

Caragiale a călcat pentru prima oară în Capitală în 1869, când avea 17 ani. Venea de la Ploiești, unde locuise cu familia sa și unde tatăl, Luca, își găsise un post de supleant la Tribunalul Prahova. Tânărul Ion Luca abia absolvise cursurile Gimnaziului "Sfin­ții Petru și Pavel" și căuta să-și ia zborul spre București, unde avea doi unchi, pe Costache și pe Iorgu, amândoi oameni de teatru. Ajuns în marele oraș de pe Dâmbovița, junele ploieștean a fost primit de unchiul Cos­tache la cursurile de actorie orga­nizate de acesta la "Teatrul cel Mare" de pe Calea Victoriei (unde se află azi hotelul Novo­tel), construit pe locul vechiului teatru dis­trus în 1944 de bombarda­men­tele avia­­ției germane. O fi învățat repede tainele actoriei, s-o fi plictisit de statutul de învă­țăcel, poate a fost ade­menit de lumea adevărată a teatrului sau, pur și simplu, fiindcă primea o oarecare "sâmbrie", s-a mutat în trupa celuilalt unchi, Iorgu, ca sufleor și co­pist. Observațiile și anec­dotele din acea perioadă le-a consemnat mai târziu în textul memorialistic Din carnetul unui vechi sufleur. Iată ce a scris acolo despre unchii lui: "Direcția tea­tru­lui o ținea Costache Caragiale, în tovă­rășie cu Costache Mihăileanu. Iorgu Ca­ra­­giale ieșise din școala de muzică a cadeților -- adi­că jumătate ieșise și trei sferturi fusese dat afa­ră, pentru că nu-nvăța nimica și se ținea de farse toată vremea". Bun, cursuri de actorie, muncă în culisele teatrului, dar unde o fi locuit Caragiale la începutul vieții sale de bucureștean? E probabil să-l fi cazat unchii săi, deși nu dispuneau de un spațiu locativ ge­ne­­ros. O informație în acest sens o aflăm chiar de la dramaturg: "Iorgu se eman­cipase de frate-său Costache și locuia singur în casa unde se făceau probele, în dosul teatrului; avea un salonaș și o odaie de culcare". Așa­dar, "în dosul teatrului", doar că nimic nu a mai su­praviețuit din imobilele care se aflau acolo în 1870. Au dispă­rut ca Atlantida în apele oceanului.

Pribegi prin cartiere

Un pat primitor în anii aceia putea să-i fie oferit tânărului Caragiale de cele două mătuși, surori ale tatălui său și ale lui Costache și Iorgu, cu toții co­pii ai lui Ștefan Caragiale, cel care so­sise din Fana­rul Istanbulului în Valahia, în 1812, ca bucătar sau șef de bucătari, în suita lui Caragea-Vo­dă. Cele două mătuși, Ecaterina și Anastasia, locu­iau în casele boierului Manu, situate undeva în apro­pierea Bisericii Boteanu. Acolo, cu siguranță, tânărul putea fi mai bine primit decât în locuințele unchilor săi actori. După cum, pentru câteva nopți sau săptămâni, veneticul din Ploiești putea dormi ori­unde, nu-i ținea nimeni, cum se spune, socoteală.
În 1870, prin toamnă, tatăl său a murit, iar mama și sora, rămase fără sprijin, s-au stabilit și ele în Bu­curești, în case închiriate, cum a fost cea din str. Ar­me­nească, nr. 33. O scrisoare trimisă în 1883 de Cara­giale unui amic din Câmpina, pentru a-i soli­cita un împrumut financiar de 60 de franci, conține exact adresa din cartierul armenesc, unde văduva și fiica ei, împreună cu Ion Luca, în­chiriaseră o lo­cuință. Totuși, nu e cazul să ne lăsăm prinși în cap­cana aparențelor considerând că lo­cuin­ța aceea este chiar clădirea pe care o desco­perim acum la nr. 33. Aici e, într-adevăr, o casă de epocă, dar nu suntem siguri că este chiar casa în care au stat cu chirie "ai lui Caragiale". Clădirea pare construită după 1890, când Bucu­reș­tiul a cunoscut un adevărat avânt imo­biliar, concre­tizat în reședințe cu etaj. Până la 1890, spune Va­lentin Mandache, expert în arhi­tectura veche a orașului, nu erau case cu etaj în București. Așadar, altfel arăta casa chiriașilor noștri și, ținând cont că numerotația s-a tot schimbat, cine mai știe unde era, în 1883, casa nr. 33!?

Nenea Iancu, la starea civilă

În 1885, Ecaterina Caragiale, mama scriitorului, și sora acestuia, Luchi, nu mai locuiau în str. Arme­nească. Aveau locuință închiriată în str. Frumoasă, situată în apropierea Pieței Victoriei, între Calea Victoriei și Calea Buzești. Scriitorul locuia și el la adresa aceasta, fiindcă nu avea bani pentru două chirii, iar din banii pe care-i câștiga trebuia să le ajute și pe cele două femei, ma­ma și sora sa. Între timp, scriitorul devenise tatăl unui băiat, fruct al iubirii pentru Maria Constantinescu, funcționară la Regia Mono­polului de Stat, unde avusese și el o mică slujbă. Ion Luca a recunoscut copilul, bote­zat Mateiu. Recunoașterea a fost consem­nată în certificatul de naștere de la starea ci­vilă, actul fiind cercetat de cel mai neobosit biograf al scriitorului, criticul literar Șerban Cioculescu. Părinții lui Mateiu nu s-au căsă­torit, ba chiar s-au despărțit în scurt timp, iar copilul va fi crescut de Caragiale. Căsătoria, câțiva ani mai târziu, în 1889, cu Alexan­drina, fiica arhitectului bucureștean Gaetano Burelly, nu i-a rezolvat scriitorului situația locativă. După nuntă, însurățeii au plecat în călătorie prin Italia, iar după ce s-au întors în țară, au locuit o vreme în casa socrului, din str. Pitar Moș, casă con­struită de acesta între 1863 și 1877 și cumpărată în 1890 de un alt arhitect, Ion Mincu. Prin lucrări succesive, acesta a trans­format-o, obținând înfățișarea cu­nos­cută astăzi de cei care ajung în inter­secția străzilor Pitar Moș și pic­tor Arthur Verona. Din păcate, nicio in­for­mație, nicio inscripție despre faptul că I.L. Caragiale, în calitate de ginere al primului proprietar, a locuit un timp aici nu le este oferită trecătorilor. Dar tânăra familie Caragiale nu a zăbovit prea mult în casa socrului. Cel mai probabil, înain­te de nașterea primului copil, o fiică, ei s-au mutat cu chirie într-o casă din str. Polonă. Acolo li s-a mai născut o fiică. Din păcate, copilele au murit la vârste fra­­gede, din cauza tusei convulsive. Duil­iu Zamfirescu, amic cu Caragiale, l-a în­tâl­nit pe stradă pe scriitorul îndoliat și a con­semnat: "L-am întâlnit astă-iarnă, după ce-i mu­riseră copilașii, sărmanul, în poarta Ministeru­lui de Externe, și nu l-oi uita niciodată, din cauza felului în care era răsfrânt gulerul paltonului, a că­ciulii de imitație de astrahan, din care ie­șea cleiul, a ochilor miopi, pe care-i supăra fri­gul, a modului cum mi-a zis: «Ce mai faci, mă, Duilă?»".

"În loc să scază, chiriile cresc"

Bucuria a sosit din nou în familia Caragiale când li s-a născut un fiu, Luca Ion (Luchi), și apoi o fiică, Ecaterina (Tuski). Nu se știe pe unde a mai locuit scriitorul în următorii ani, dar către sfârșitul secolului se afla la o adresă din str. Sf. Spiridon, în prezent cu­nos­­cuta stradă Maria Rosetti, la nr. 5. Casa a supraviețuit unui secol de­loc prietenos cu moș­tenirea arhitecturală a vechiului București și o putem privi și astăzi. Lipită de ea se află o casă gea­mănă, împrejurare care i-a inspi­rat scriito­rului schița De închiriat. Fiica lui Caragiale, Ecaterina, a po­vestit mai târziu că tatăl ei a avut o dispută cu proprietarul, fiindcă acesta nu a acceptat să facă schimb de case. Ca urmare, dramaturgul și-a luat fa­mi­lia și s-au mutat într-o casă situată peste drum, pe str. Rotari, în prezent str. I.L. Caragiale. Era la începutul sec. XX. Casa a rezistat vremurilor, iar după 1989 și până în prezent au funcționat aici câteva restaurante. Acum e de vânzare! În memoriile sale, fiica scriitorului, Eca­terina, căsătorită Logadi, a notat că stăpâ­nul casei avea un cățel "foarte răsfățat" pe care-l striga Bùbico. Știm ce sfârșit i-a hărăzit scriitorul-chiriaș cățelului, în schița cu același nume. O fi fost vreo răzbunare a omului de litere față de proprietar, pentru că avea o casă, în timp ce el, scriitorul, era nevoit să schimbe întruna adresa, plătind chirii la prețuri pipe­rate? Sigur este că nu-i era ușor dramaturgului să scoată din buzunar, lună de lună, banii pen­tru chirie, mai ales că, având familie, nu putea închiria o cămăruță cu un pat, așa cum făcuse prietenul lui, Eminescu. Dramaturgul era familist și nici nu-i plăcea să locuiască prin cine știe ce ma­gherniță. Soția lui, Alexandrina, crescuse în casa din Pitar Moș, ca fiică a unui arhitect. Scriito­rul se zbătea să le asigure membrilor familiei sale un trai confortabil. Era un chiriaș exigent, dar pro­blema lui era suma de bani pe care trebuia să o achi­te. "...În loc să scază, chiriile cresc. Asta e soarta noastră, a chiriașilor".

Moștenitor al Momuloaiei

Ar fi fost de așteptat ca suma mare de bani moș­tenită din averea mătușii sale, Momuloaia, să fie investită în achiziționarea unei case pricopsite, cu etaj, cum deja se construiau în București, de câțiva ani. Dar gârla de bani care-i intrase în buzunar l-a convins pe scriitor să ia o altă decizie: să se auto-exileze cu familia la Berlin, după ce înainte tato­nase terenul ca să se mute într-unul din marile orașe ale Transilvaniei. E curios de ce Caragiale, având în mână bani cât nu visase vreodată, nu și-a cum­părat, totuși, o casă și astfel să intre în rândul pro­prie­tarilor bucureșteni. O explicație ar fi aceea că lumea germană pe care o cunoscuse prin Emi­nescu și junimiști îl fascina cu ordinea și frumu­seșea ei geometrică pe el, balcanicul din ambele ramuri fa­mi­liale, atât cea paternă (strămoșii lui se trăgeau din Albania, de unde se stabiliseră pe o insulă grecească numită Idra), cât și cea maternă (mama lui, fiica lui Luca Chiriac Caraboas, din neam de negustori greci, probabil aromâni, stabiliți la Brașov). Așa că, în loc să-și cumpere o casă frumoasă în București, iată-l pe Caragiale pribegind cu toată familia la Ber­lin, unde, firește, tot chiriaș a fost. Acolo a cheltuit banii Momuloaiei, o femeie avută, a cărei casă, în­conjurată de un teren viran, s-a aflat în capătul stră­zii Batiștei, cam pe unde se înalță în prezent hotelul Intercontinental. Momuloaia, pe numele său oficial Ecaterina Cardini, era verișoară primară cu mama dramaturgului. În baza acestei legături de rudenie, Ion Luca a fost un candidat important la împărțirea averii. Procesele de succesiune au durat peste 15 ani, ba chiar, pentru unii dintre urmași, s-au prelun­git până după Primul Război Mondial. O adevărată epopee judiciară, în care Caragiale a fost implicat direct și a dovedit o veritabilă ingeniozita­te, pentru a reuși să apuce o felie cât mai consisten­tă din tortul de 3 milioane de lei aur! Cu banii obținuți, drama­turgul și-a împlinit visul de a părăsi Bucureștiul, și nu s-a mai oprit până la Berlin, unde a și murit în 1912. Mormântul lui se află însă în Cimitirul Bellu, pe Aleea Scriitorilor, la mică distanță de cel al lui Eminescu. Doi "rătăcitori" geniali, un ploieș­tean și un bucovinean, porniți spre Bu­curești, în căutare de glo­rie. Spirit neliniștit, de pe urma căruia a rămas o uriașă operă literară, Caragiale nu are și o casă me­morială, așa cum s-ar fi cu­venit. Caragiale a murit fără casă. Casa lui e opera sa. O casă din cuvinte, materiale mai rezistente decât toate pietrele și cărămizile.
(Autorul acestui articol a gân­dit și întocmit un ghid li­terar-turistic "Cu I.L. Ca­ra­­gia­le prin București", dis­po­­ni­bil pe site-ul edituramnlr.ro. Ghidul este o invi­tație la plim­­bare prin opera și viața dra­ma­­turgului, dar și prin Bucu­reștiul de altă­dată.)