- Faceți parte din "generația de aur" a teatrului românesc, pe care o reprezentați, și astăzi, cu strălucire. Ni se pare că mereu ceea ce a fost era mai valoros decât ceea ce este. O simplă prejudecată? S-a schimbat ceva în meseria pe care o faceți, de actor?
- Există mereu această impresie, că se schimbă ceva în lumea teatrului. Și, într-o anume măsură, e adevărat. Se schimbă gustul publicului, al regizorilor, genul de dramaturgie... Cu toate astea, indiferent dacă e vorba de o scenă italiană, elizabetană, în aer liber sau acoperită, în esență, teatrul rămâne neschimbat: se bazează pe cuvinte, pe actori și pe o întâmplare. Sigur că, așa cum am spus, școala de teatru și genul de actori și de regizori se schimbă din când în când, dar nu pentru multă vreme, căci, inevitabil, se revine la matcă. Așa cum sper că se va reveni la matcă și în dramaturgie, fiindcă, după Beckett, Ionesco și alții de asemenea calibru, curentul dramaturgic a cam secat. Se scrie întâmplător, mai mult comedioare, piese mai simpluțe, comerciale - cel puțin în Occident, autorii care scriu de ceva ani buni visează la Hollywood, nu la marile scene de teatru. Din pricina acestei carențe, s-a modificat și gustul publicului. Și cea mai afectată este poezia. Au dispărut cititorii de poezie, darămite teatrul liric, în versuri - azi nu se mai poate face așa ceva. Nu mai există actori care să poată rosti cum trebuie un vers alexandrin și nici publicul nu mai este capabil să reziste câte trei ore într-o sală și să vadă o piesă de Racine, de Corneille sau de Victor Hugo. Așa că marele repertoriu a fost dat uitării, iar actorul tânăr se bazează pe o dramaturgie simpluță, cu mijloace fizice și vocale mai modeste, dar cu același talent. Generația tânără de actori este la fel de talentată ca generația de dinaintea mea, ca generația mea și cele imediat de după mine. Există mulți băieți și fete care, chiar și în contextul ăsta, destul de văduvit, fac un teatru foarte bun. Ca dovadă că publicul umple sălile.
- În contextul pe care-l descrieți, teatrul mai înseamnă pentru dvs. bucurie și pasiune sau a rămas o simplă "ocupație"?
- E foarte greu de răspuns la întrebarea asta... Sigur că nu mai am aceeași fervoare de la 20-30 de ani, dar nici nu am ajuns să fac teatru numai pentru leafă. Continui să am emoții la fiecare premieră, ba chiar la fiecare spectacol. Ceea ce cred că spune mult... Nu sunt nici dezamăgit de ceea ce se întâmplă azi în teatru, dar nici nu mai sunt la fel de fericit ca înainte. Atmosfera din teatru s-a schimbat. Generațiile tinere de actori nu mai consideră teatrul a doua casă. Cabina, în care actorul își crea o viață intimă extraordinar de bogată și în care petrecea, practic, o a doua viață, acum a dispărut, ca și concept. Actorul tânăr nu mai vine cu câteva ore înainte de spectacol, cum veneam noi, și nu mai are tabieturile care erau oficiate în cabină înainte și după spectacol. Așa cum și discuțiile cu colegii, care se petreceau tot în cabine, s-au risipit. Nimeni nu mai întreabă pe nimeni ce a fost bine sau ce a fost rău într-o repetiție sau într-o reprezentație, nimeni nu mai cere sfaturi... Se împrăștie cu toții care încotro, pe la treburile lor, încercând să-și împlinească nenumăratele activități colaterale, care, în mare măsură, sunt justificate de goana după banii care să le asigure supraviețuirea. Azi, banii sunt foarte puțini și vin foarte greu, așa cum se întâmplă și în alte domenii intelectuale. Așa se face că, din păcate, ceea ce însemna odată "trupa de teatru" a pierit. Adunarea unor actori într-un teatru e din ce în ce mai aleatorie, ca atare și prieteniile, foarte strânse, sau chiar amorurile au devenit foarte rare. Dar ei, tinerii, se simt bine și-așa. Eu resimt această pierdere, pentru că am un punct de reper, am trăit și altceva. Deci, până la urmă, nici nu pot să spun dacă acum e mai bine sau mai rău decât înainte. Pur și simplu, așa stau lucrurile, iar acum e altfel. Doar altfel. Nu vreau să mă plâng și nici să fiu nostalgic. Sentimentul de nostalgie mi-l permit doar legat de anii tinereții.
"Să fie băiat, să fie frumos și să se facă actor"
- Vorbiți cu atât de multă implicare despre actorie, încât nu pot să nu vă întreb: când v-ați îndrăgostit de ea?
- Am o vorbă pe care tot îmi place s-o spun, modificând-o ca să țin pasul cu vârsta: am 77 de ani de viață și 78 de ani de teatru. Pentru că mama, când a rămas însărcinată cu mine, s-a dus la biserică și s-a rugat la Dumnezeu "să fie băiat, să fie frumos și să se facă actor". Băiat sunt sigur, restul rămâne la aprecierea altora. (râde) Mama și tata erau mari iubitori de teatru. Mama provenea dintr-o familie mic-burgheză, din Arad, și a avut parte de o educație protestantă, care, pe lângă preceptele religioase, impunea și ca fata să știe a ține casa, a-și îngriji familia și să aibă l'usage du monde. Așa că, deși era foarte frumoasă, deși avea un talent actoricesc incontestabil și era atrasă de această artă, nu a putut să meargă pe calea teatrului. Pur și simplu, în epocă, fetele nu prea aveau acces la studii superioare, iar actrițele erau privite ca niște femei cu moravuri mai ușoare. Tata, la rândul lui, era un spirit artistic. S-a născut în Turnu Severin și a absolvit Școala de Arte și Meserii, care, la vremea aceea, era o școală foarte solidă - aceeași pe care a absolvit-o și Brâncuși, nu că l-aș compara pe tata cu Brâncuși! Era specializat pe ebenistică, dar îl interesa arta, în general. Și, cu toate că nu a ajuns niciodată un mare artist, dragostea pentru frumos nu l-a părăsit nici o clipă. Așa că, având doi părinți amorezați de artă și de teatru, în special, am fost dus de mic la spectacole. Apoi, prin clasa a IV-a sau a V-a, am început să joc teatru la școală. Primul rol din viața mea a fost cel al doamnei din Vizita lui Caragiale. Un travesti, că studiam la o școală numai de băieți, deci fetele ne lipseau cu desăvârșire. Așa că mama m-a gătit cu o rochiță și cu niște cercei și așa am interpretat-o pe doamna cu pricina. Am început în forță! (râde) După care, m-am extins și am prins să recit și poezii... În plus, aveam un coleg de școală a cărui mamă era patroana cinematografului Pache, devenit ulterior cinematograful Popular, deci, mergeam amândoi și vedeam filme pe bandă rulantă. Când învățam desfășurarea unui anume film, mai ieșeam să ne jucăm și reintram în sală când calculam noi că urma "scena aia cu bătaie". Asta până pe la 12-13 ani. După aceea, am schimbat macazul: intram la scenele de dragoste. (râde)
- Și când v-ați dat seama că ăsta e drumul dvs. în viață?
- Dintotdeauna am știut că voi fi actor. N-am avut nici un dubiu. Atât doar că am fost obligat să fac un detur. Am terminat liceul la 16 ani și, imediat, m-am dus la Institut, la clasa lui Alexandru Finți, pe care voiam să-l consult cu privire la admitere. N-am apucat să zic mare lucru că Finți s-a uitat la mine și mi-a spus "Du-te și termină liceul și mai vorbim după aceea!". "Păi, l-am terminat," i-am răspuns. "Cum să-l termini, mă?! Nu te uiți la tine ce puști ești?! Hai, mai vorbim noi!" Și-atunci mama mi-a sugerat să fac un an la Istorie, dar, până la urmă, am stat toți cei cinci ani, mi-am luat diploma și abia apoi am dat admitere la Institut. Dar să știți că nu regret ocolul ăsta, pentru că au fost cinci ani în care m-am copt, cultural vorbind: am ascultat profesori mari, am citit pe rupte... Am avut parte de o viață universitară foarte solidă.
- Și viața din Institutul de teatru?
- Școala de teatru era extraordinară! Se lucra foarte serios. I-am avut ca profesori pe Moni Ghelerter și pe Zoia Anghel Stanca, dar și colegi minunați. Aproape toți cei din generația mea au reușit în teatru. Vedeți, și Institutul "suna" altfel decât azi. Opt ani am fost, la rândul meu, profesor la Institut și știu, așadar, din experiență proprie, că studenții mei erau altfel decât studenții care fuseserăm noi.
- În afara profesorilor, ați mai avut și alte modele?
- Au fost mai multe întâlniri cu regizori - Dan Micu sau Alexandru Dabija - și cu actori - George Constantin, cu care am jucat foarte mult, sau Gilda Marinescu; de fapt, la un moment dat, întreaga trupă de la Nottara era alcătuită din actori de elită, iar asta nu avea cum să nu-și pună amprenta și asupra mea - care mi-au modelat viața și mintea și cariera. Dar cel care m-a marcat definitiv a fost dramaturgul Horia Lovinescu. M-a văzut recitând o poezie și, fiind directorul teatrului Nottara, m-a chemat să-mi dea un rol și mi-a propus să mă alătur trupei lui. Așa ne-am cunoscut. Apoi au urmat alte și alte roluri în piese scrise de el... Dramaturgia lui Lovinescu era specială, mai ales prin comparație cu ce se scria atunci, așa că personajele respective m-au obligat, practic, să abordez altfel teatrul, să învăț să mă construiesc, ca actor, mai amplu și mai profund.
Doi boieri - Horia Lovinescu și Alecu Paleologu
- Horia Lovinescu e o personalitate destul de puțin cunoscută de tinerii de azi. Ați putea să-i schițați portretul?
- După 1989, mai ales în rândul criticilor, s-a iscat acest curent "anti", care nu l-a iertat pe Lovinescu, așa cum nu i-a iertat nici pe Sadoveanu și pe Arghezi, pentru "pactul" pe care l-au făcut cu puterea comunistă, ca să supraviețuiască acelor vremuri. Ceea ce mie mi se pare injust. Inclusiv Nicolae Manolescu, în Istoria critică a literaturii române, îl cam trece cu vederea pe Lovinescu, îl tratează nu cu foarte multă atenție. Ideea e că, dacă n-ai trăit în acel timp, n-ai cum să-ți dai seama, cu-adevărat, ce însemna Lovinescu. Omul acesta era un intelectual de rasă și un talent dramaturgic indiscutabil. Din păcate, nu putea să abordeze toate subiectele dorite, căci venea cenzura și lucrările respective erau respinse. Așa că Lovinescu învățase lecția și încerca să scrie astfel încât piesele să reușească să treacă prin furcile caudine ale cenzurii și să vadă scena. Dar chiar și așa, modelate cât de cât, ca să fie digerabile de comuniști, lucrările lui "sunau" cu totul și cu totul altfel decât restul dramaturgiei din acea perioadă: aveau accente de metafizică, de filozofie, ba chiar și de religie... Actor fiind, ca să joci într-unul dintre spectacolele lui Lovinescu, erai obligat să citești multe alte lucruri, în afară de textul piesei, ca să poți să-ți înțelegi profund personajul. Cum vă spuneam, datorită lui Lovinescu și datorită felului în care el scria, mi-am creat un cu totul alt sistem de gândire în teatru, ceea ce, practic, m-a salvat de la dezastru: altfel aș fi rămas un june-prim până la bătrânețe! (râde) Iar peste toate, ca să revin la întrebare, Lovinescu era un domn, un adevărat boier. De-altfel, și provenea dintr-o familie de intelectuali, ceea ce nu era tocmai "la modă" în acea perioadă. Boieria lui înnăscută era radiantă și absolut distinctivă. Lovinescu se remarca inclusiv în rândul așa-zisei boeme a Bucureștiului, din care nu făcea neapărat parte, dar pe care o frecventa când și când. Boema Bucureștiului însemna un grup special, alcătuit din tot soiul de oameni de artă: poeți, scriitori, muzicieni, actori, regizori, pictori etc. Ei, oamenii aceștia se adunau și spuneau versuri, își discutau lucrările, vorbeau pe tot felul de alte subiecte, numai nu despre partid sau despre întrecerea socialistă. Când, la aceste întâlniri, apărea și Lovinescu, polariza atenția. Datorită culturii lui, dar și a caracterului său sociabil. Era o prezență extrem de plăcută și de interesantă. Am fost un mare norocos că am avut ocazia să stau lângă marele boier care a fost Lovinescu! De fapt, lângă doi! Când am ajuns eu la Nottara, secretarul literar al teatrului era Alecu Paleologu, un alt mare boier!
- De-a lungul carierei dvs., au existat roluri care să fi reprezentat niște vârfuri de emoție?
- Cred că interpretările de culme ale carierei mele au fost cea din Karamazovii, în regia lui Dan Micu, în care l-am jucat pe Ivan Karamazov, și cea din Pagini din Craii de Curtea Veche (spectacol pe care l-am și regizat; era un one-man-show, singurul din acea epocă). Oamenii veneau în număr foarte mare, pentru că Mateiu Caragiale își păstrase fascinația, dar și pentru că erau curioși, nu mai văzuseră o asemenea formulă de spectacol. Am multă afecțiune pentru Mateiu, întotdeauna m-a atras scriitura lui, care, prin stranietate, reprezintă un unicat în literatura noastră. Pagini stranii mai sunt de găsit și-n Sadoveanu, și-n Voiculescu, dar lucrările lui Mateiu sunt cu-adevărat aparte, cu-adevărat excepționale.
Din ură nu se nasc diamante
- În densitatea activității dvs. teatrale, viața cea normală ce rol a jucat? Iubirea, de pildă. I-ați îngăduit și ei să joace "un rol"?
- Am citit foarte mult despre acest sentiment, l-am analizat eu însumi în zeci și zeci de ore... Cuvântul e atât de ușor de rostit, dar, de fapt, ce e iubirea? E foarte dificil de identificat! Totuși, încercând un răspuns, cred că iubirea de aproape, de semeni, de părinți, de femeie, de prieteni sigur te ajută în viață. În primul rând, pentru că, fără a căuta mereu să înțelegi dacă iubești și dacă ești iubit, viața ar fi îngrozitor de anostă și, mai ales, viața unui actor, care nu are alte "mijloace de expresie" decât sufletul, trupul și mintea și care trebuie să tindă, fără încetare, către perfecționarea propriei firi. Or, să-ți perfecționezi firea fără să iubești nu se prea poate. Din ură nu se nasc diamante. În ceea ce privește ideea de familie... Vedeți, eu, ca fiu unic, am fost foarte legat de părinții mei, așa că, atât cât au trăit ei, n-am mai simțit nevoia de o altă familie. Abia după ce m-au părăsit mama și tata, mi-am întemeiat o altă familie, adică m-am însurat, am făcut doi copii...
- Vă simțiți împlinit?
- Îmi pot reproșa foarte multe lucruri, dar, trăgând o linie, cred că am făcut nu totul, dar destul și, uneori, foarte mult pentru a fi un om împlinit în viață. Am făcut cam ce mi-a plăcut, dar și ceea ce a trebuit, uneori mai prost, alteori mai bine, dar cred că mai mult bine decât prost. N-am trecut prin teatru ca gâsca prin baltă. Cred că am fost iubit de o foarte mare parte a publicului și mi se pare că și azi mă mai bucur de iubirea multora, iar asta îmi încălzește sufletul.
- Se spune că omul care nu mai visează nu mai trăiește. Care sunt visele dvs. de azi?
- Of, Doamne...! Îmi doresc să mai pot lucra până când copiii mei își vor face propria lor viață. Spun asta nu doar în sensul că trebuie încă să-i susțin, din punct de vedere material, ci, mai ales, pentru că vreau să le fiu un model. I-am făcut târziu și atunci mă strădui să nu îmbătrânesc foarte tare, ca să le fiu tată, nu bunic. Visul meu acesta este: să-i văd împliniți, cu o meserie, cu o viață particulară frumoasă și - să dea Dumnezeu! - fericiți. În clipa de față, amândoi sunt în Viena, la facultate - cel mare studiază Dreptul, iar cel mic, Științele Politice. Dar chiar și acum, despărțiți de o distanță geografică destul de mare, apropierea dintre noi, ca suflete, a rămas intactă.
Foto: AGERPRES (2)