Filmul românesc și Camera deputaților

Ciprian Rus
Nu avem prea multe industrii la care să excelăm în Europa și în lume.

Chiar și ce a lăsat mai răsărit regimul Nicolae Ceaușescu a fost distrus de marii profitori ai evenimentelor din 1989. De bine, de rău, mai cu inves­tiții străine, mai cu inteligență românească, IT-ul și in­dustria auto ne țin sus și steagul, dar și PIB-ul. Dacă e însă ceva ce a furat cu adevărat ochiul Occidentului în ultimul deceniu și jumătate, atunci vorbim, categoric, despre industria cinematografică din România. Într-o țară ce venea cu o lungă istorie de film propagandistic, și în care, după anii '90, cinematografele deveneau, în cel mai bun caz, discoteci, dacă nu ruine, o mână de artiști și de tehnicieni au creat un adevărat curent: "Noul val românesc" care a făcut și face furori și la Cannes, și la Berlin, și la Veneția. În nici un alt domeniu nu s-a umplut România de mai multe trofee de top decât în industria cinematografică!
Dar, ca multe alte lucruri care se mișcă bine în Ro­mânia, și cinematograful românesc se mișcă, prin forțe proprii, și nu pentru că statul român ar fi pus umărul la ridicarea lui, în afara unor subvenții - insuficiente pentru filme de mare calitate - a căror acordare a născut, inva­riabil, nemulțumiri între diversele tabere din industria de stat cinematografică. Ajunsă ministru al Culturii în Guvernul tehnocrat, Corina Șuteu a venit cu o ordonanță care să pună ordine în industria de film din România, să o pună în acord cu nevoile momentului, pentru a putea să producă, în continuare, sistematic, să nu mai stea doar la șansa regizorilor și producătorilor autohtoni de a se descurca. A fost șicanată în demersul ei, luni de zile, încă un semn că sistemului nu-i plac regulile clare și trans­pa­rente, pentru ca acum, când a ajuns în dezbaterea comisiilor și a plenului Camerei Deputaților, propunerea să fie respinsă, fără măcar a fi discutată. Degeaba au încercat să se unească și să protesteze cei din lumea fil­mului, li s-a râs în nas. Pur și simplu, nu se vrea schim­barea legii!
Sătui, și ei, probabil, să tot dea explicații unde nu e ni­mic de explicat, unul dintre liderii grupului PSD din Ca­meră, Ion-Marcel Ciolacu, a scăpat "porumbelul": "Dacă tot s-au luat atâtea premii cu vechea lege, ce ne mai trebuie una nouă?". Iată, prin urmare, cui datorăm marile succese ale cinematografului românesc: vechii legi, nu "Noului val", care se zbate, în zadar, să o schim­be! Asta chiar e una dintre culmile tranziției românești: după ce, driblând o lege proastă, care mai mult te încurcă, ajungi să ai succes, vin cei care au propus-o și se laudă cu "cadrul" care ți-a "facilitat" succesul...