Oravița a fost cândva unul dintre cele mai înfloritoare orașe de la poalele Munților Aninei. Centru al zonei miniere din Banatul Montan, a atras ca un magnet coloniști din tot imperiul austriac și negustori din toată lumea. Din amestecul de tradiții și de culturi s-au născut clădiri și străzi superbe, primul teatru din spațiul românesc (care a găzduit, în lojile lui aurite, împărați ai Austriei, iar în loja sufleurului, pe Mihai Eminescu, împăratul liricii românești), prima cale ferată, care încă funcționează, parcuri gigantice, umbrite de copaci seculari... Întrezărită ici-colo, strălucirea de odinioară îi dă un aer nostalgic orașului, acum decrepit, delăsat cu răni deschise, la tot pasul, cu locuitori bătrâni și săraci. Dar printre relicvele "imperiale" ale Oraviței, există și splendori românești, frumuseți încă vii, cu viață împlinită. Una dintre ele este biserica ortodoxă "Adormirea Maicii Domnului", ctitorită în 1784, de un neguțător macedo-român, Dimitrie Hagi.
Înălțat pe un dâmb, "la vedere", sfântul lăcaș pare singurul edificiu orăvițean neatins de furia timpului. Vopsit pe dinafară în culori îndrăznețe, este împodobit la interior cu o catapeteasmă cu adevărat triumfală și cu picturi, păstrate intact, ale renumitului zugrav sârb Arsenie Petrovici.
Dar darul cel mai de preț al bisericii este o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului, renumită pentru vindecările sale sufletești și trupești. Iar prin părintele MARINEL ZENOVIE BOBESCU, în vârstă de 39 de ani, lăcașul orăvițean și-a găsit parohul pe care îl merită.
"Mă bucur că am trecut la ortodoxie. În ea am găsit intensitatea credinței"
- Părinte, slujiți în cea mai importantă biserică ortodoxă, aflată într-un oraș cândva cosmopolit, dominat mai întâi de spiritul stăpânirii austro-ungare și mai apoi de industrialismul comunist. Un oraș care, prin istoria sa, ar putea fi mai rece și mai indiferent față de credință. Cum sunt creștinii din această parte a țării?
- Ortodoxia este încă puternică aici. Mai ales în parohia noastră, viața creștină este intensă și bogată. Poate și pentru că există o concurență cu alte culte creștine, față de care românii ortodocși sunt oarecum în minoritate. La noi vin și ortodocșii sârbi, care nu au biserica lor. Credința șterge diferențele etnice. Sunt bucuros să spun, în ciuda orașului care a decăzut foarte mult, în anii din urmă, că noi avem o parohie activă. Biserica se umple la slujbe, iar credincioșii se dovedesc grabnic ajutători de câte ori e nevoie să facem ceva pentru comunitate. Faptul că Oravița a fost când sub o stăpânire străină, când sub alta ne-a întărit în credință. Căci așa suntem noi, creștinii, cu cât e mai mare prigoana, cu atât ne apropiem mai mult de Dumnezeu și cu cât e mai mare libertatea, cu atât mai puțin o înțelegem și știm să o folosim spre mântuirea noastră.
- Ne-ați spus că proveniți dintr-o familie mixtă, că mama este de origine germană și de credință romano-catolică, iar tatăl, român ortodox. Ce anume v-a determinat să alegeți Ortodoxia și nu confesiunea mamei, cum se întâmplă îndeobște?
- Eu am fost botezat romano-catolic, și în prima parte a vieții mele, am mers la Biserica Catolică. Mi-a plăcut. Însă eu mi-am dorit de mic să fiu preot, dar să am și familie. La catolici, preoții sunt celibatari, în mod obligatoriu. Așa că încă la vremea Facultății de Teologie, am ales să vin la Ortodoxie, pentru a-i sluji lui Hristos și a fi și căsătorit. Creștinii din Apus și cei din Răsărit au fost în aceeași Biserică, până la 1054, iar Ortodoxia a păstrat neschimbată învățătura de credință. A contat mult această realitate. În plus, am rude ortodoxe. Un bunic al meu era rus ortodox. A rămas în România, după război, și era un om foarte credincios. El a fost primul care mi-a arătat puterea și frumusețea credinței din Biserica Ortodoxă. Înțeleg și partea catolică și apreciez ce au ei mai bun, rigoarea în tot ce fac, disciplina, ordinea... Însă mă bucur că am trecut la Ortodoxie, unde am găsit căldura credincioșilor, intensitatea credinței și râvna preoților. Aici este Biserica adevărată! Ortodoxia nu a inovat nimic, spre deosebire de catolicism; slujbele sunt cum trebuie să fie, mai lungi și mai îmbietoare la rugăciunea în comun. E bine să te rogi și singur, ba chiar e de dorit, dar e foarte necesar să te rogi și împreună cu ceilalți frați ai tăi. Și din toată inima.
- Să vorbim despre inimă. Cum vă țineți enoriașii aproape?
- Întâi, că nu mai sunt atât de tânăr, am 39 de ani, și deja 15 ani de preoție. Apoi, credincioșii nu pot fi apropiați decât prin exemplul personal și prin sinceritate. Întâi, oamenii trebuie să vadă că trăiești creștinește, împreună cu familia ta. Nu să vii singur la Liturghie, duminica, iar soția și copiii să stea acasă. Că tu nu ai un serviciu, ci o slujire. Și-apoi, în tot ce faci e nevoie să fii deschis și onest. Să nu lași loc umbrelor între tine și enoriași. Atunci, lumea te urmează și se implică. Aici este o comunitate formată de preoții de dinainte și lucrul ăsta se simte. A fost protopopiat timp de două sute de ani. De aceea, bisericii noastre i se mai zice și "Catedrala Văii Carașului". La această biserică au fost mereu preoți foarte buni, oameni de cultură și slujitori dedicați. Contează mult liderul spiritual. Eu a trebuit doar să continui ce au făcut ei. În plus, am reușit de când am venit, de doi ani și jumătate, să atrag ceva mai mulți tineri. Avem multe activități împreună cu voluntari din parohie, cu care organizăm cateheze, excursii, pelerinaje; avem și un centru de zi, cu cantină socială, pentru copii nevoiași...
"Am observat purtarea de grijă a Sfintei Fecioare asupra mea"
- În biserica aceasta se află una dintre cele mai frumoase și mai puternice icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului. Cu siguranță că este, și ea, un magnet pentru credincioși.
- Fără îndoială, toți enoriașii au o evlavie deosebită la Maica Domnului și cinstesc în mod special icoana Fecioarei Maria pe care o avem. Este o copie, pictată pe lemn, în 1786, după o icoană de la Muntele Athos.
- De ce se spune că e făcătoare de minuni?
- Sunt mărturii ale multora dintre cei care s-au rugat dinaintea ei, despre cum i-a ajutat, i-a vindecat de suferințe sufletești și trupești. Și cea originală, de pe Sfântul Munte Athos, are același dar. Noi, ortodocșii, credem că toate icoanele sunt făcătoare de minuni; contează doar felul în care te rogi. Dar sunt unele cu un dar special, prin care puterea lui Dumnezeu se face simțită mai mult. Așa este și aceasta.
- Sfinția voastră vă simțiți ocrotit de această icoană? Există o protecție aparte asupra bisericii?
- Da, absolut. Am observat purtarea de grijă a Sfintei Fecioare asupra mea. Interesant este că toată preoția mea de până acum este sub semnul Maicii Domnului. Am fost hirotonit de Nașterea Maicii Domnului, am început să slujesc la biserica din Răchitova, un sat din apropiere de Oravița, care avea hramul Nașterea Maicii Domnului, iar acum sunt aici, tot sub mâna Maicii Domnului. Și toată misiunea mea și toate realizările mele sunt legate de Fecioara Maria. Simt, deci, ocrotirea ei asupra mea, a familiei mele și a preoției mele. Am mare evlavie la ea, cu atât mai mult cu cât port și un nume de botez derivat din numele ei.
- Vă rugați într-un fel anume la Maica Domnului, pentru a vi se împlini dorințele?
- În primul rând, trebuie să conștientizăm că Maica Domnului este mama noastră spirituală, a tuturor, și apoi să ne facem rugăciunile către ea ca față de mama trupească. Cu sinceritate, cu dragoste și cu credința că ea ne poate ajuta. Și nu va întârzia să ne răspundă. Eu așa fac.
- I-ați simțit, concret, ajutorul?
- Da, de mai multe ori. Am avut tot felul de încercări, căci așa se întâmplă când vrei să te desăvârșești duhovnicește, Dumnezeu te încearcă prin copii. Au fost bolnavi și ai mei, dar, cu ajutorul Maicii Domnului, s-au vindecat. Ne-am rugat foarte mult la Sfânta Fecioară, și ea, cu siguranță, s-a rugat Tatălui ceresc pentru noi și totul s-a rezolvat. Însă, trebuie să te rogi mult și cu ardoare... Și să crezi în puterea ei.
"E important să obții iertarea prin preot, dar și să te poți tu ierta"
- Am făcut o plimbare prin Oravița și pare un oraș oropsit. Probabil că oamenii vin cu grijile după ei la biserică și cu nădejdea că aici vor căpăta ajutor. Sunteți pregătit să le răspundeți potrivit așteptărilor?
- Da. Se simte și în biserică faptul că oamenii sunt copleșiți de necazuri, de neajunsuri, chiar dacă nimeni nu se plânge în gura mare. Mai multe ni se dezvăluie la spovedanie. Înainte de a mă așeza în scaunul de spovedanie, eu îl rog pe Dumnezeu să-mi dea cuvânt potrivit pentru fiecare, ca să-l îmbărbătez și să-i luminez un pic viața. Că altminteri, și noi, preoții suntem tot oameni...
În Oravița viața e grea, tinerii care au posibilitatea pleacă în străinătate sau în orașe mai mari, pentru o pâine mai bună. Noi, ca biserică, încercăm să rezolvăm lucrurile punctual, atunci când cineva are un caz deosebit: că unuia i-a ars casa, că altuia i s-a îmbolnăvit un copil și așa mai departe...
- Dar duhovnicește, cum îi întăriți?
- Duhovnicește putem să-i ajutăm numai pe aceia care vin constant la biserică. Până nu simți slujbele, până nu ai un fel de viață creștinesc, punctat de marile evenimente ale Bisericii, cu spovedanie și împărtășanie periodică, cu rugăciune multă și sfat de la duhovnic, rămâi neputincios sufletește. Dacă stai acasă duminica, te îndepărtezi mai mult de biserică și, cel mai adesea, și de Dumnezeu.
- Spuneați că acum vin la biserică mai mulți tineri. Vă caută și ca duhovnic?
- Da. Încep să înțeleagă că fără spovadă nu prea poți spori duhovnicește. Și-apoi, mărturisirea este nu numai o descărcare spirituală, de iertare a păcatelor, ci și o descărcare psihologică. E important să obții iertarea prin mâna preotului, dar și să te poți tu ierta. Și aici preotul are un mare rol, pentru că trebuie să știe ce să-i spună credinciosului, ca să nu-l mai apese pe suflet anumite lucruri. Mulți oameni, și mai tineri, și mai în vârstă, vin la biserică doar când se îmbolnăvesc. Și, din păcate, foarte mulți sunt bolnavi în zona noastră. Cred că 80% mor de cancer. Și-atunci, când se văd loviți, caută explicații și soluții miraculoase. Eu nu prea înțeleg de ce trebuie să treacă prin drame sau să fie doborâți de nevoi, ca să regăsească drumul spre biserică... De ce nu vin și când le e bine, ca să-i mulțumească lui Dumnezeu pentru tot ce au. Pe unii am reușit să-i determin să conștientizeze ce important este să ne salvăm sufletul, că trupul, oricum, este o cauză pierdută, mai devreme sau mai târziu, dar că moartea trupească nu este finalul... Au înțeles și și-au acceptat crucea, iar apoi s-a așternut pacea peste ei. Și în ultimul ceas putem obține mântuirea, deci să nu deznădăjduim.
"Să ne strângem în jurul bisericii ca în jurul unei mame"
- Părinte, v-ați dorit încă din copilărie să deveniți preot. Vă simțiți împlinit?
- Da, pentru că pot să-i slujesc lui Dumnezeu și să-i ajut pe alții. Mi se întâmplă uneori să văd cum lucrează harul preoției și, după ce le fac rugăciunile cuvenite, unii oameni se și vindecă de anumite boli. Altora nu le mai pot face vindecarea trupească, dar măcar ajung să se apropie de Dumnezeu cu credință, dragoste și speranță. Căci toate sunt îngăduite de Dumnezeu, spre mântuirea noastră.
- Trăim sub un asalt feroce al secularismului. Credeți că Biserica va mai avea putere și în anii care vin?
- Biserica Ortodoxă va rămâne ultima redută, șansa de salvare a neamului românesc și a neamului omenesc. Dacă ar cădea Biserica, ar fi pierdută orice cauză. Dar suntem încredințați, prin Evanghelie, că nici porțile Iadului nu o vor birui. De aceea, cei credincioși trebuie să ne strângem și mai mult în jurul Bisericii, ca împrejurul unei mame, și s-o ascultăm și să încercăm să-i adăpostim în brațele ei și pe alții care, din felurite motive, sunt încă străini de Dumnezeu. Fără repere sănătoase, fără legi morale care să ne guverneze viața, fără o trăire bineplăcută lui Dumnezeu, vom fi ușor de spulberat ca persoane și de risipit ca neam.