Dacian Cioloș și Platforma România 100

Claudiu Tarziu
Un nou partid își face intrarea în viața noastră politică: Platforma România 100, al fostului prim-ministru Dacian Cioloș. După negocieri eșuate cu PNL și USR și după o tăcere de aproape șase luni, fostul prim-mi­nistru al României pare hotărât să meargă mai de­parte în viața publică, pe cont propriu. Dar pro­gra­mul pe care-l propune este oare convingător? Are șanse? Trei jurnaliști, buni observatori ai scenei politice românești, răspund la următoarele întrebări:

1. Fostul premier Dacian Cioloș a lansat, zilele trecute, Platforma 100. Deja sunt zeci de mii de aderenți. Ce propune nou și bun pentru țară acest program?
2. Ce șanse are să se impună, pe atât de agitata scenă politică românească, un nou partid, fie el condus și de un fost prim-mi­nistru?


 
Sabina Fati
redactor-șef adjunct "România Liberă"
"Fostul premier are șanse mari să revină, dacă devine mai activ și mai incisiv"


1. Dacian Cioloș a ratat momentul politic fa­vorabil din prea multe scrupule sau dintr-un cal­cul greșit. Înainte de alegerile parla­men­tare din 11 de­cem­brie 2016, când a primit invi­ta­ții atât din partea PNL, cât și dinspre Uniunea Salvați Ro­mânia, Cioloș a preferat să stea deoparte, invocând promisiunea făcută la începutul mandatului său de pre­mier, că nu se va folosi de această funcție ca de o trambulină politică. Reîncălzirea "Platformei România 100" nu vine, însă, cu ni­mic nou, în afară, poate, de ho­tărârea lui Cioloș de a face un pas în plus, pe fon­dul ale­gerilor din Franța, unde un tehnocrat in­dependent a câștigat în premieră președinția repu­blicii. Dacian Cioloș are, într-un fel, toate atuurile lui Emmanuel Macron, minus succesele specta­cu­loase ale aces­tuia din perioada în care era ministru al Economiei, și care au fost motorul noii sale for­mațiuni. Fostul premier român are, la rândul lui, o imagine bună, după guvernarea de un an și, la fel ca Macron, nu are o ideologie clară. Programul său, Manifestul România 100, este o listă de generalități, prin care ar vrea să cucerească pe toată lumea. "Nu sunt nici de stânga, nici de dreapta", spunea în cam­pa­nia electorală actualul președinte al Franței. Da­cian Cioloș s-a temut până acum să-și asume o po­zi­ție fără culoare, dar în trendul post-ideologic ar pu­tea să-i cucerească pe cei care fac parte din miș­carea "#Rezist", sau mai nou, "#Insist", și care pun în cen­trul revendicărilor lor statul de drept și lup­ta anticorupție. În Manifestul lui Cioloș, pe pri­mele trei locuri se află promisiunile "#1 Susținem o Ro­mâ­nie fără corupție"; "#2 Susținem o Românie cu o clasă politică responsabilă"; "#3 Susținem o Ro­mâ­nie guvernată cu bun simț", iar în deschiderea site-ului se află fotografia de sus a Pieței Victoriei, cu zeci de mii de oameni care au format tricolorul astă iarnă. Aceștia sunt alegătorii pe care ar vrea să-i racoleze, numai că, pentru a-i cuceri, Cioloș trebuie să facă mai mult decât atât. Pe de altă parte, ar fi vorba de electoratul pe care mizează și USR. Spre deosebire de Cioloș, Uniunea Salvați Ro­mâ­nia, pri­ma formațiune cu adevărat nouă, care s-a im­pus la alegerile parlamentare, este total dile­ma­tică din punct de vedere ideologic, iar deputații și senatorii USR sunt atât de dreapta, cât și de stânga. De la or­todoxism la marxism, Uniunea acoperă toa­tă gama. Or, e mult mai ușor să se impună cineva ca­re nu e nici de stânga, nici de dreapta, decât o for­mațiune cacofonică. USR a avut succes fiindcă a venit cu oameni noi și curați, dar la aproape șase luni de când a promis să facă opoziție, vocea celor din Uni­unea Salvați România e slabă, partidul pare dezor­ga­nizat și fără o viziune clară asupra viitorului său. 
2. Fostul premier își păstrează o cotă mare de încredere, 35% (agenția "Avangarde", 16 mai 2017), fiind  pe locul șase, după Călin Popescu Tă­ri­ceanu și Victor Ponta, dar nehotărârea lui de a se pune în fruntea unei mișcări sau de a aștepta biletul de in­tra­re de la USR îl face să piardă timp prețios. Are șan­se să revină, dacă devine mai activ, mai incisiv în criticile sale la adresa puterii și mai ales dacă-și or­ganizează în teritoriu o adevărată Miș­ca­re, după modelul lui Macron. În toată lumea, parti­dele tra­diționale și politicienii lor pierd teren în favoarea unor formațiuni noi, în fața unor lideri proaspeți, recrutați mai ales dintre tehnocrați. În România, structura electoratului este în schimbare, prin re­strân­gerea naturală a votanților PSD, prin extin­de­rea internetului și mărirea numărului de utilizatori. Mo­nopolul informației, care până nu de mult se afla în mâinile presei tradiționale, a fost de­molat de lu­mea virtuală, și această schimbare majoră va mo­di­fica felul de a face politică și în România. De­pin­de de abilitățile de comunicare și de management ale lui Dacian Cioloș, să se impună la alegerile viitoare.


CRISTIAN GROSU
redactor-șef cursdeguvernare.ro
"Dincolo de programul lui Cioloș se simte onestitatea"


1. Scăderea calității actului politic nu e un cusur strict românesc. Nici măcar aici nu suntem ori­gi­nali. Calitatea leadership-ului, având drept con­se­cință fractura elitelor de realitate și de mase, e o problemă globală. Teama cea mare este că exem­plele recente (Trump în SUA, și cele aproape 40 de procente ale lui Le Pen în Franța) ar putea fi doar deschiderea listei.
Românii au, totuși, ceva foarte original: "elitele" politice seamănă "prea mult" cu cei pe care-i re­pre­zintă. Nu au, adică, acel element de înțelegere și adecvare suplimentară care să le configureze ceea ce îndeobște se numește viziune. La intersecția din­tre turnanta tendinței globale a eșecurilor politicii tra­diționale cu ulița originalității românești, a apă­rut programul România 100 al lui Dacian Cioloș, care, așa cum arată, e doar un pas către momentul de combustie care ar putea trezi la realitate o națiune.
Pare bizar, dar nu e: Programul România 100 con­ține mai toate fantasmele politice ale populiș­tilor din campaniile electorale. Ceea ce îl deo­se­beș­te însă fundamental este lipsa acelei substanțe li­pi­cioase și puturoase dintre măsurile de viitor asu­­mate. Adică, exact ceea ce face diferența între pla­nul realist, bazat pe viziune, și o simplă listă de pro­misiuni. De-a lungul anilor, am citit zeci de versiuni de "programe politice": nimic "în nere­gulă", dacă era să le iei la silabă. Și totuși, din toa­te răzbătea un soi de in­de­cență crâncenă. Sim­țeai că par­tidul care ți le vâră sub ochi vrea să-ți fure porto­fe­lul, să-ți pipăie nevasta și să ple­ce la furat cu mașina ta. Pro­gra­mul Româ­nia 100 al lui Dacian Cioloș e altfel tocmai pentru că se simte dincolo de el acea onestitate cu care oricine poate empatiza. E senzația pe care reușește să o transmită, că orice om de bună credință ar face la fel - atenție! - asumându-și nu doar măsurile bine intenționate, ci și greutățile pe care le presupune implementarea unui asemenea plan. Dacă cineva - oricine, salariat, antreprenor, funcționar - s-ar așeza să facă în mod realist un asemenea plan, îl va găsi mai degrabă asemănător cu planul lui Cioloș, decât cu flecăreala din programele partidelor tradiționale. De ce? Eu cred că "de vină" e îngerul cetățeanului care doar­me în fiecare votant. Și care așteaptă să fie trezit de neliniștea care să-l pună să gândească, așa simplu și după mintea lui, un asemenea plan.
Ei bine: marele "politician" pe care-l așteaptă, fără s-o știe, toată lumea, e cel care-ți cere să faci un plan. Nu pentru România mare, ci pentru Ro­mânia fiecăruia; ba chiar pentru mai puțin: pentru viața fiecăruia. Vreau să văd politicianul care, cu ochii la o țintă fixată după cea mai limpede ex­per­tiză și cea mai tenace bună-credință, să se ridice și să-i ceară fiecărui votant, exact așa cum la un mo­ment dat J.F. Kennedy le ceruse americanilor: Vă cer planul după care fiecare dintre voi e dispus să-și construiască România lui, nu socotelile pe care și le face statul cu fiecare din voi, în genunchi.
2. Întrebarea este: până unde și cu ce ar ajunge la electorat un asemenea mesaj? Într-o Românie ca­re pe jumătate este rurală și trăiește de azi pe mâine, iar în rest este alcătuită din orașe mici (6-7 într-un ju­deț), unde o bună parte dintre locuitori sunt mai de­ru­tați și lipsiți de speranță și plan. În România e ne­voie de o masă critică a celor care trăiesc și văd țara lor și lumea după un plan. Cine-l sprijină pe Cioloș?


MIHNEA MĂRUȚĂ
redactor-șef pressone.ro
"România 100 este un «alt chip» în politica noastră, unul mai adecvat prezentului"


1. Vestea bună pe care o aduce Platforma Ro­mânia 100 este apariția unui alt chip în politica noastră, unul mai adecvat prezentului și cu o mai mare consistență lăuntrică. Protestele de stradă din luna februarie au ajuns la o asemenea amploare, și pentru că segmentul cel mai dinamic al societății românești, cel care trage țara după sine economic, dar mai ales mental, nu se regăsește în chipurile, în discursurile și, în general, în tipologiile celor ce dețin puterea în România. E o inadecvare pe mul­tiple paliere - profesional, de IQ, de cultură gene­rală, ba chiar și fizionomic.
Miniștrii și parlamentarii noștri nu gândesc, nu arată și nu vorbesc precum zecile de mii de români care au un serviciu ce presupune raportare la pre­zent (și, deseori, la viitor). Izvorul lor de inspirație este, undeva, în anii '80-'90. Cla­sa politică este net inferioară cla­sei de mijloc din România. La li­mi­tă, un angajat din middle ma­nage­ment - luat la întâmplare, închi­zând ochii și punând degetul pe o listă - are șanse mai mari de a ști să aplice pro­ceduri și să pre­tindă performanță, decât marea ma­jo­ritate a celor ce legiferează la Bucu­rești. Aceasta este perspec­tiva la care mă refer când spun că vestea bună adusă de Platforma România 100 este "un alt chip", acolo sunt oameni care au răzbit prin forțe proprii în profesiile lor, care știu ce înseamnă sarcină și termen-limită, delegare de atribuții și răs­pun­dere pentru eșec. Există, deci, resursa umană, cum se spune în multinaționale. Ceea ce lipsește încă este un țel limpede, precum și dis­ponibilitatea de a se întâlni cu straturile atemporale ale societății românești, nu doar cu tinerii din orașele mari, care sunt oricum dornici de o alternativă civilizată.
2. Șansa Platformei România 100 - și cu asta răs­pund și la întrebarea privind speranța - este ca Dacian Cioloș (1) să decidă cât mai repede dacă aceasta e menită să fie un partid sau nu, iar dacă răs­punsul este da, (2) să devină activ, să-și prezinte ideile și să se pronunțe asupra temelor majore din spațiul public. Este evident că bazinul inițial al aces­tui potențial partid este cam același cu elec­to­ratul USR. E nevoie, deci, de o lămurire și în ceea ce privește această relație. Dar și mai im­portant este ca Dacian Cioloș să își asume atât propriile limite - de pildă, că nu e un bun orator -, cât, mai ales, pro­priile atuuri - de pildă, că modestia lui stârnește res­­pect. Singurul model de conducere care func­țio­nează în România - așa suntem, deși tot refuzăm acest gând de 28 de ani încoace - este cel al lide­ru­lui sigur pe sine, care transmite încredere și stabili­tate.
România 100 este fie o mișcare cetățenească, și atunci ar trebui ca reprezentanții ei să meargă prin­tre oameni, ca apostolii, și să schimbe men­ta­lități, fie este un partid politic ante portas, și atunci conducătorii săi nu mai au de întârziat în a spune cum vor să cucerească puterea. Nimeni nu le-o va lăsa în fața ușii, să o culeagă de jos când se trezesc.