Prezicerea din En-Dor
Magica lume ascunsă în luciul adânc al oglinzilor i-a fascinat dintotdeauna pe oameni. Aparent, un simplu obiect menit să ne reflecte înfățișarea, oglinda a fost folosită încă din vremurile biblice ca o poartă de comunicare cu lumea spiritelor, cu tărâmul de dincolo. Practică ocultă, oficiată mai ales de magi, vrăjitori și șamani, călătoria în lumea oglinzilor are o continuitate și o varietate surprinzătoare de-a lungul istoriei. Informațiile legate de această problemă ne vin din literatură, din mitologie, din religie, din politică, ba chiar și din viața cotidiană. Și chiar dacă această istorie sare uneori peste secole întregi, totuși este clar că folosirea oglinzilor pentru întâlnirea cu spiritele defuncților a jucat un rol important încă de la începuturile umanității.
Informații legate de practicile prezicerii apar încă din Vechiul Testament. În prima carte a lui Samuel se spune că regele Saul i-a gonit pe toți prezicătorii din Israel, ordonând apoi să fie ucis oricine va face să apară vreun spirit. Iată însă că mai târziu, când a avut nevoie ca defunctul său mentor, regele Samuel, să-l îndrume într-o hotărâre pe care trebuia să o ia, Saul s-a deghizat și a mers la En-Dor, o localitate unde trăia o prezicătoare pe care a silit-o să cheme spiritul lui Samuel, conducătorul profet al lui Israel. "Atunci Saul a zis slujitorilor lui: «Căutați-mi o femeie care să cheme morții, ca să mă duc s-o întreb». Slujitorii lui i-au zis: «Iată că în En-Dor este o femeie care cheamă morții». Atunci Saul s-a schimbat, a luat alte haine și a plecat cu doi oameni. Au ajuns la femeia aceea noaptea. Saul i-a zis: «Spune-mi viitorul chemând un mort și scoală pe cine-ți voi spune» (...). Femeia a zis: «Pe cine vrei să-ți scol?». Și el a răspuns: «Scoală-mi pe Samuel» (...). Femeia a zis lui Saul: «Văd o ființă dumnezeiască sculându-se din pământ». El i-a zis: «Cum este la chip?». Și ea a răspuns: «Este un bătrân care se scoală și este învelit cu o mantie»". (I Samuel 27, 28)
Oare cum a făcut femeia din En-Dor să apară spiritul lui Samuel? Deși Biblia nu descrie metoda folosită, cu siguranță a apelat la o suprafață de apă sau un obiect strălucitor, pe care ar fi putut să apară o viziune. Procedeul nu ar fi izolat. Tot în Vechiul Testament se vorbește despre niște vase de argint folosite și pentru hrană, dar și ca oglinzi pentru profeții.
Tradiția șamanică
Antropologii care au studiat culturile și ritualurile tribale afirmă că, în cadrul lor, invocarea spiritelor era făcută prin metode asemănătoare celor din Vechiul Testament.
În Siberia, de exemplu, șamanii Tungus foloseau oglinzi de cupru pentru a "chema spiritele". În limba lor, cuvântul "oglindă" deriva dintr-o rădăcină care desemna sufletul sau spiritul, oglinda fiind considerată receptaculul spiritului. Nenumărate studii rusești și occidentale au dovedit că șamanii erau capabili să vadă spiritele defuncților, concentrându-și privirea pe acele oglinzi de cupru. Scopul șamanului era să rezolve problemele vieții cotidiene cu care se confrunta întreaga comunitate - războaie, secetă, epidemii, dar și diferite alte probleme ale membrilor tribului.
Ca și în pasajul din Odiseea în care Homer descrie viziunile lui Ulise, indienii pawnee din America de Nord citeau viitorul în picăturile de sânge. Când un membru al tribului omora un viezure, cel mai bătrân om din sat îl jupuia în timpul nopții, vărsându-i sângele într-un vas și apoi copiii erau îndemnați să-și contemple chipul în luciul roșiatic al lichidului. Dacă se vedeau apărând cu părul alb, aceasta însemna că vor trăi până la bătrânețe. Dacă imaginea era întunecată și neclară, însemna că vor muri de boală. Dacă nu apărea niciun fel de imagine, copilul urma să fie ucis de mâna unui dușman.
La Fez, în Maroc, pentru chemarea spiritelor defuncților e folosit până în ziua de astăzi un recipient plin cu apă. În Egipt, se ghicește curent în picăturile de cerneală, la fel cum Ulise ghicise în sânge. Dee Halde, un mare călător al secolului al XVIII-lea, care a ajuns până în China, povestește că prezicătorii taoiști citeau într-un vas cu apă evenimentele care urmau să agite imperiul. Tulușii din Africa ghiceau viitorul într-un vas ce aparținea vrăjitorului, umplut cu apă neîncepută.
Și în satele (nu neapărat izolate) din România se practică identificarea, într-o găleată cu apă, a unui hoț sau criminal.
Într-o lucrare despre proprietățile plantelor medicinale, Richard Evans Schultes și Albert Hoffman, cei doi chimiști care au descoperit LSD-ul, vorbesc despre un trib din vestul Americii care intră în legătură cu morții prin intermediul unei plante și al unei oglinzi. Cei care au viziuni în oglindă consumă în prealabil cantități mari dintr-o plantă numită iboga. Membrii tribului Bwiti le-au povestit cercetătorilor cum combinația dintre acea plantă misterioasă și oglindă le "deschide capul", astfel încât spiritul lor putea să ajungă în "țara morților".
Lămpile cu oglinzi
Subiectul spiritelor, invocat prin intermediul oglinzilor, a aprins imaginația literară și a altor culturi, în afară de cea grecească. Multe dintre poveștile cuprinse în "O mie și una de nopți" descriu experiențe oculte cu oglinzi. Să luăm drept exemplu povestea lui Aladin și a lămpii sale fermecate. În ea nu se vorbește despre spiritele defuncților, ci de alt fel de apariții, numite "genii", niște entități extrem de bizare, care aveau capacitatea de a îndeplini dorințele celui care putea să le elibereze din lămpile unde erau ținute ca prizoniere.
Pe vremuri, exista o practică numită "lampadomancie", care consta în cititul în lămpile de metal. Lămpile cu ulei din India deveneau niște oglinzi excelente, în clipa în care erau aprinse. La fel sunt și vechile oglinzi ale lămpilor cu gaz românești, menite să amplifice puterea flăcării. În vechile ritualuri ale țiganilor din Ardeal, lampa cu oglindă din metal lustruit era folosită adesea în facerea și desfacerea vrăjilor.
Ghicitul în hidromel
Într-un manuscris celt datând din secolul al XII-lea, se povestește ceea ce i s-a întâmplat lui Lludd, rege al Bretaniei, atunci când a încercat să-i prindă pe dragonii pe care i-a văzut în luciul unui vas plin cu apă. Strigătul acestor dragoni era așa de cumplit, încât "bărbații se albeau la față și își pierdeau puterile, femeile însărcinate avortau, băieții și fetele își pierdeau cunoștința, iar animalele, copacii, pământul și apele deveneau sterile". Acești dragoni reprezentau o amenințare atât de mare pentru pământurile lui Lludd, încât acesta a fost constrâns să găsească o cale pentru a-i alunga. Sfătuindu-se cu fratele lui, regele Franței, acesta i-a spus că acei dragoni puteau fi făcuți să apară în luciul unui vas cu hidromel și puteau fi prinși cu o bucată de mătase. "Vei arunca mătasea peste ei", i-a spus monarhul, "și îi vei închide într-un cufăr de piatră pe care trebuie apoi să-l îngropi în locul cel mai sigur al regatului tău".
Lludd a făcut întocmai, reușind să-i prindă pe dragoni și să-i închidă pentru totdeauna în capcana de piatră.
Povestea lui Lludd dovedește continuitatea istorică a miracolelor înfăptuite peste luciul unor vase de apă, așa cum se întâmplă și în scena din piesa lui Shakespeare, "Macbeth", în care trei vrăjitoare fac să apară viziuni în vapori fierbinți.
Evul Mediu avea și el ritualuri distincte, menite să dezlege cu ajutorul spiritelor, pentru a obține informații necunoscute până atunci. Cei care vedeau spiritele pe atunci erau băieții tineri. Procedeul prin care erau chemate făceau parte din mijloacele medicinii epocii și nu este exclus ca înșiși medicii să se fi folosit de el. În opera sa capitală, "Faust", Goethe menționează unele dintre aceste tehnici. Găsim acolo metode de folosire a oglinzilor care permit demascarea hoților, experiențe extrapolare, stabilirea diagnosticelor maladiilor, ba chiar o metodă care permite aducerea a nouă spirite prin intermediul unui pahar umplut cu apă de izvor.
Când agentul 007 se uita în oglindă
Dar povestea cea mai fascinantă a viziunilor realizate în oglinzi îi aparține unui englez pe nume John Dee, un erudit al epocii elisabetane. Născut în 1527, la Londra descoperă din copilărie plăcerea studiului, dar și a invențiilor diverse, jurând că își va consacra întreaga viață cercetării și cărților. Ardoarea sa a fost recompensată. La nouăsprezece ani, preda deja în mai multe universități, mai ales în Franța, unde numeroasele sale excentricități erau apreciate mai mult chiar decât studiul fizicii și al matematicii în care excela.
Reputația sa nu putea fi însă judecată de nimeni, având în vedere că încă de la vârsta de douăzeci de ani, era considerat în lumea întreagă drept un savant de renume și un expert în tehnicile maritime. A scris o lucrare de matematici care a devenit celebră, un tratat despre Euclid, și a inventat un aparat care le permitea marinarilor să descifreze hărțile maritime. Spre apogeul vieții, regina Elisabeta l-a angajat ca agent secret. Se spune că era fascinată de privirea lui Dee, care era poreclit "Ochi". De aceea, când semna mesajele secrete pe care le adresa reginei, desena două cercuri alăturate, care reprezentau ochii săi, urmate de un semn asemănător cu cifra 7. Semnătura sa semăna deci cu 007, codul lui James Bond, un agent secret al timpurilor moderne, aflat în slujba curții regale a Angliei...
În timp ce studia unele obiecte aduse de spanioli din Mexic, Dee a descoperit o oglindă din chihlimbar, care părea că fusese folosită de azteci în scopuri divinatorii. A fost surprins când a observat că ea îi permitea să obțină viziuni de natură transcendentală și, în scurt timp, a folosit-o în slujba reginei, care nu a ezitat să meargă într-o noapte în laboratorul lui de alchimie, pentru a intra în legătură cu spiritele înaintașilor încoronați. Dar, în ciuda rolului pe care l-a jucat pe lângă regină, și a reputației sale academice, oamenii din Londra l-au considerat totdeauna un vrăjitor. Într-o zi, în timp ce era plecat într-o călătorie în afara țării, casa sa a fost luată cu asalt și incendiată. Se spune că, din locul în care se găsea, Dee a văzut incendiul care îi mistuia casa și cărțile în oglinda sa de chihlimbar de care nu se despărțea niciodată. În locuința distrusă, Dee amenajase o cameră specială, unde chema spiritele prin intermediul oglinzii aztece, consemnând apoi viziunile pe care le avusese, într-un manuscris lung și detaliat, din care o parte a supraviețuit, printr-o minune, până în zilele noastre. În el sunt descrise în amănunt spiritele care apăreau mai întâi pe luciul oglinzii, ieșind apoi din ea în văzduh. Invocarea spiritelor n-a fost totuși singurul scop al lui John Dee. Acest mare om de știință se folosea de tot ce îi stătea în putință pentru a ajunge la Dumnezeu. El spera că, prin comunicarea cu îngerii, va reuși să-i reunească pe catolici și pe protestanți într-o singură religie creștină, cea a dragostei universale. Cu toate că autoritățile celor două biserici l-au amenințat de multe ori că va fi judecat pentru erezie, Dee a continuat să vorbească în mod public despre aceste întâlniri ale sale cu îngerii, prin intermediul oglinzii aztece. După moartea reginei Elisabeta, a fost îndepărtat de la Curte și a murit, aproape în sărăcie, la Mortlake, în Surrey, în 1608. După moartea sa, un manuscris prețios în care prezenta tehnicile obținerii viziunilor în oglindă a dispărut vreme de câteva zeci de ani. Printr-un miracol, a reapărut într-un magazin de pește din Londra, unde era folosit ca ambalaj. Soarta lui ar fi fost, fără îndoialăm dramatică, dacă un erudit n-ar fi descoperit, din pură întâmplare, că păstrăvul pe care îl cumpărase era învelit într-un manuscris.