- Aveți o carte de vizită atât de impresionantă în domeniul astronomiei românești și internaționale, încât mă bate gândul să cred că în anii copilăriei, stăteați toată ziua trântită în iarbă, cu ochii pierduți în cer...
- Am să vă dezamăgesc, la mine, astronomia nu a fost dragoste la prima vedere. Am urmat matematica, pentru că îmi plăceau mult copiii și aș fi vrut să fiu profesoară. După trei ani, matematica mi s-a părut însă prea abstractă, așa că am trecut la secția de Astronomie, mai exact, la Mecanică cerească, care e una din aplicațiile matematicii. La sfârșitul facultății am fost repartizată la Observatorul astronomic din București și atunci am început, cu-adevărat, studierea cerului. Și încet-încet, am fost tot mai prinsă de tainele universului. Prin lunetă, am descoperit o altă lume, care m-a fascinat. Să știți că observațiile astronomice sunt foarte concrete, în sensul că fiecare astronom are programul lui propriu de observare și cercetare, felia lui de cer. Tema mea de studiu a fost Timpul, care e un domeniu foarte interesant, mai pe scurt, am studiat tot ceea ce ține de ora exactă.
- Zărite dintr-o zonă cu aer curat, stelele scapără, se mișcă, foșnesc, au personalități diferite. Aveți preferințe între ele?
- Eu nu am stele preferate nici măcar acum, după atâția ani de cercetare, pentru că toate sunt fascinante, fiecare în felul ei; recunosc însă că sunt încântată în fața unei ploi de stele, de o eclipsă, sau când văd o cometă. Ca om obișnuit, e simplu să stai întins în iarbă pe o pătură și să privești cerul. Poți să te încânți și să visezi cât vrei. Fascinația vine însă după ce citești ce s-a scris despre stele, după ce începi să le cunoști, după ce le observi cu aparatele specializate și îți dai seama că trăim într-un univers nemărginit. Multe din tainele Pământului s-ar descifra dacă am ști cum a fost începutul. Sigur că putem să ne imaginăm, să aproximăm, dar un om de știință trebuie să probeze întotdeauna ceea ce afirmă. Cercetarea astronomică este o îmbinare între fantezie și probarea evenimentelor. Poți să ai revelații, dar fără acumularea de informații concrete nu poți emite teorii.
- Mulți ani, locul dvs. de muncă a fost Observatorul astronomic din București. Mai țineți minte cum a început "prietenia" dvs. cu cerul?
- Îmi amintesc cum am deschis prima oară poarta Observatorului, umbrit de coroanele seculare ale arborilor din Parcul Carol. Parcă ascundea, încă de la început, misterele universului. Brâiele de cărămidă roșie care înconjurau clădirea păreau pentru mine trepte spre cer. Am pășit cu timiditate pe coridor, și privirea mi-a fost deodată oprită de portretul unui domn impunător, cu capul pleșuv, dar cu obrajii împodobiți cu favoriți bogați, cum nu mai văzusem până atunci. Am aflat că este Nicolae Coculescu, marele savant care a pus piatra de temelie a Observatorului, cel datorită căruia generații și generații de studenți au putut afla câte ceva despre stele, despre stelele la care drumul... este atât de greu: Per aspera ad astra! Pășeam pe urme care mă obligau profesional.
- A fost greu? Faptul că sunteți femeie a însemnat un dezavantaj?
- Sigur că începuturile au fost dificile, ca în orice domeniu, dar prin perseverență și multă muncă am ajuns chiar și director al Institutului Astronomic, singura femeie care a condus Observatorul în cei 110 ani de când s-a înființat. Îmi amintesc în ce condiții lucram în primii ani. Ne înghețau mâinile pe aparate și ne rugam să coboare temperatura la -15 grade, pentru că atunci instrumentele nu mai puteau fi folosite pentru măsurători. Îmi amintesc de perioada în care până și luminile orașului se stingeau noaptea. Cei din străinătate erau mirați că mai primeau observații astronomice de la București, știind că lumina artificială nu mai permitea folosirea instrumentelor. Ei nu știau însă că economiile absurde de electricitate care duceau Capitala în beznă erau un avantaj pentru astronomi. Este adevărat, însă, și că poluarea nu era atât de mare ca azi. Pe vremea comunismului, pe lângă munca de la Observator, eram trimiși în țară, prin școli, fabrici, prin sate, să facem educație ateist-științifică (atenție la ordinea cuvintelor...) și îmi aduc aminte că undeva, într-un sat de pe lângă Oltenița, o fetiță mi-a pus o întrebare interesantă. Le povesteam despre existența mai multor planete și ea, curajoasă, a zis: "Doamnă, dacă ar exista viață pe una dintre ele, acolo ar fi alt Dumnezeu decât al nostru?". "Sigur că și acolo este tot Dumnezeu, i-am răspuns, pentru că El a făcut tot Universul."
"Știință, dar nu fără Dumnezeu"
- Pornind de la întrebarea fetiței, ar fi interesant de știut dacă ați fost împiedicată vreodată în munca dvs. de astronom, de acel "crede și nu cerceta", atât de imperativ enunțat de către teologi...
- În primul rând, aceasta este o "legendă". Nicăieri în Sfânta Scriptură nu este scris așa ceva. Eu sunt creștină, dar și om de știință, și îmi pun zilnic întrebări despre un fenomen sau altul. Pe măsură ce aflu mai multe despre Univers, îmi dau seama și de măreția Creatorului lui. De câte ori am avut ocazia să vorbesc despre relația dintre știință și religie, am spus că sunt două moduri complementare de a înțelege lumea. Nu trebuie în niciun moment confundate. Mai mult, Biblia nu este un curs universitar; nu așa trebuie citită. Dacă într-o zi vom putea explica un fenomen care azi este încă necunoscut, înseamnă că se rupe ceva din taina lui Dumnezeu? Nu! În lumea modernă, poate mai mult decât altădată, trebuie să adâncim dialogul dintre știință și religie, care sunt domenii diferite, dar, repet, complementare, mai ales când este vorba despre crearea universului și apariția vieții pe pământ, sau când se discută despre sfârșitul lumii. Numai așa credința se va adânci și știința va merge mai departe sau, cum s-a mai spus, "surdul va auzi și orbul va vedea". Am "trăit" până acum nu știu câte "sfârșituri de lume", anunțate prin tot felul de canale media, contrazise atât de știință, cât și de religie. Sigur că și sfârșitul lumii, adică al planetei noastre, se va întâmpla la un moment dat, în mod natural, peste câteva miliarde de ani, când se va termina combustibilul din Soare. Dar până atunci mai este...
- Păreți pasionată de relația știință-religie, despre care la noi nu se știe aproape nimic.
- Eu am fost colegă cu Basarab Nicolescu și acum câțiva ani, la Paris fiind, m-a invitat la o dezbatere despre dialogul dintre știință și religie, care se desfășura la sediul UNESCO. La câteva luni de la această întâlnire, am organizat la București colocviul "Știință și Religie. Antagonism sau complementaritate?". Deveneam astfel prima țară ortodoxă postcomunistă, în care s-a organizat și desfășurat un asemenea dialog. Curând după aceea, am înființat Asociația pentru Dialogul dintre Știință și Teologie în România, cu poli în șase orașe din țară. Chiar la colocviul din noiembrie 2001, am avut și reprezentanți de la Fundația "John Templeton", care au fost impresionați de profunzimea dialogului purtat. Timp de aproape zece ani, ne-au acordat granturi, ceea ce ne-a permis să organizăm conferințe și simpozioane naționale și internaționale, dezbateri locale, cursuri în universități și să publicăm aproape optzeci de titluri într-o colecție care s-a numit mai întâi Știință și ortodoxie, apoi Știință, spiritualitate, societate. Este clar că acum, când informația științifică este la îndemâna oricui, Biserica nu trebuie să ignore descoperirile științifice, tocmai pentru a dovedi că omul este îndemnat să cunoască, să fie cât mai bun în tot ce face și, în fond, pentru a înțelege ea însăși Creația Domnului. La fel de important este ca omul de știință, în ciuda descoperirilor sale, sau tocmai datorită lor, să poată să rămână credincios. Sunt creștină, dar și om de știință, continui să îmi pun întrebări și nu pot să accept, de dragul adevărului științific, să mă împiedic de acel "crede și nu cerceta". Sunt convinsă că dialogul și cercetarea prin metodologia transdisciplinară pot da răspunsuri la multe din întrebările pe care și le pun atât teologii, cât și oamenii de știință.
"Ziua de astăzi e mai lungă ca cea de ieri"
- Ne-ați spus că tema dumneavoastră principală de cercetare a fost Timpul. Ce se întâmplă, de fapt, cu acest, când prieten, când dușman al nostru, care de la o vreme pare foarte grăbit?
- Orologiul real, natural, este Pământul, care, prin mișcarea lui în jurul propriei axe, ne dă alternanța zi-noapte, iar prin ruta anuală în jurul Soarelui, succesiunea anotimpurilor. Până la începutul sec. XX, timpul, ceasul, ora, erau reglate de astronomi, în funcție de "orologiul" Pământ. Aceștia observau cu regularitate această alternanță zi-noapte, în raport cu stelele, și corectau ceasul. După ce au apărut ceasurile mai performante, cu cuarț, apoi atomice, și-au dat seama că timpul pe care-l măsurau nu este uniform, pentru că rotația Pământului nu este uniformă, adică orologiul Pământ nu funcționează perfect. Cum nu putem regla ceasul Pământ, modificăm la anumite intervale de timp ceasul atomic, așa cum s-a întâmplat de curând, la cumpăna dintre ani, când am adăugat o secundă, astfel că diferența reală dintre cele două ceasuri, Pământul și ceasul atomic, a ajuns la... 37 secunde! Pământul, care nu este o sferă perfectă, are o întârziere de rotație, deci o alungire a duratei zilei de vreo două miimi de secundă pe secol, datorită atracției Lunii și Soarelui. Dereglările pot fi sezoniere sau întâmplătoare, provocate de vânturi puternice, căderi de meteoriți, erupțiile vulcanilor, de cutremure sau de mișcări din interiorul Pământului. Timpul atomic este mult mai precis, independent de neuniformitățile rotației Pământului. Desigur, diferența dintre timpul pe care-l arată cele două orologii este infimă pentru un om obișnuit, dar există mulți beneficiari ai timpului pentru care nu numai secunda, ci chiar cele mai mici fracțiuni ale ei sunt capitale: în laboratoarele de fizică, la misiunile spațiale și în multe alte domenii, unde este nevoie de o oră extrem de exactă. Acum sunt sateliții artificiali care înregistrează această mișcare de rotație a Pământului, există un serviciu internațional de rotație a Pământului cu sediul la Paris, care adună datele de la mai multe ceasuri atomice, le compară și face o medie, un așa-zis ceas atomic de referință.
- Ceasul dacic al Soarelui din Munții Orăștiei mai "rezistă" în iureșul științei de azi?
- Am putea să vorbim zile întregi despre primele dovezi ale încercării de a cunoaște și fixa timpul pe teritoriul nostru, începând cu sanctuarul de la Sarmizegetusa, continuând cu cronicile observațiilor păstrate în mânăstiri sau cu călugărul dobrogean Dionisie cel Mic, care a introdus calendarul pe care-l folosește toată umanitatea astăzi, stabilind curgerea anilor de la nașterea lui Iisus. Dar să revenim la zilele noastre, la timpul de acum. Nu multă lume știe că mijlocul fusului orar care arată ora oficială a României trece prin dreptul litoralului. De asemenea, puțini știu că există o diferență de 40 de minute între acest loc din Dobrogea și extremitatea vestică a țării.
- În ultima vreme, tot mai mulți sunt cei care se plâng că timpul zboară, și odată cu el și viața, că ziua s-a scurtat, față de alte epoci.
- Din punct de vedere astronomic, este exact invers, Pământul își încetinește mișcarea de rotație în jurul axei sale și ziua devine, astfel, mai lungă. Că nu ne mai ajunge timpul este mai mult o impresie ce ține de psihic. Totul se întâmplă datorită stilului de viață pe care-l avem. Se spune că sec. XX a fost al vitezei, ei bine, cred că sec. XXI este al supravitezei și totul ni se pare că se petrece mai repede. Nu este însă o realitate științifică. Vorbind de timpul astronomic, ziua de azi e mai lungă decât cea de ieri.
"Un neam visător, îndrăgostit de cer"
- Ce v-a impresionat cel mai mult în cercetările pe care le-ați făcut?
- Acum, cerul Bucureștiului este plin de praf și de pâclă, e greu să mai găsești momente bune pentru studiu. Îmi amintesc însă că după '90, când am ieșit și eu în lume, m-a fascinat cerul sudic, pe care am avut ocazia să-l văd din America de Sud sau din Australia. Este o cu totul altă configurație a stelelor decât o vedem în emisfera nordică. Am putut să văd tot ceea ce știam doar din cărți. Impresionante sunt și eclipsele totale de soare, cum a fost cea din 1999, de la noi, o situație unică pentru România, când linia de totalitate a trecut chiar pe teritoriul țării noastre. Dar pentru un astronom, fiecare clipă petrecută la lunetă sau telescop este unică și are o poezie aparte. Clipa când îndrepți instrumentul spre înalt înseamnă momente de singurătate fantastică, doar omul și cerul. Sigur că acum sunt alte condiții, nu mai îngheți cu mâna pe aparate, stai la un pupitru, într-o sală climatizată. E altceva, este ca și cum telescopul ar merge singur. Eu cred însă că s-a pierdut puțin din poezia celui care vorbește cu cerul. Să fii sub o cupolă și să aștepți trecerea stelelor la meridian, să ai pauza aceea de 3-4 minute între observații era minunat. Era exact atât cât să te poți întreba oare ce o fi acolo, oare există viață, oare cineva din acele depărtări țintește și el cerul cu un alt instrument de căutare? Erau atâtea întrebări și necunoscute copleșitoare, la care nu puteam să răspund decât cu fantazări sau aproximări. Aceea a fost cea mai frumoasă perioadă a mea, era liniște totală, era întuneric, eram doar eu și universul albastru. Nu mai exista nimic altceva, nici țânțari, nici foame, nici cozi, nici economie la căldură, nici frig. Nimic și, totuși, totul - Universul!
- Mai povestiți-ne ceva despre stele, sunt ele "bune" și "rele", așa cum se spune în povești?
- Stelele se aseamănă cu oamenii, se nasc, trăiesc și mor. Se transformă de-a lungul vieții, la început sunt reci, fierbinți, apoi se răcesc tot mai mult. Unele sunt uriașe, altele pitice, cele albăstrui sunt cele mai fierbinți, cele roșii sunt cele mai reci. Lumina lor este fluctuantă, pare că tremură, din cauza atmosferei. Pot să trăiască miliarde de ani și, din cauza distanțelor uriașe până la Pământ, este posibil ca atunci când privim o stea, ea să nici nu mai existe. Vorba Poetului: "Poate de mult s-a stins în drum/ În depărtări albastre/ Iar raza ei abia acum/ Luci vederii noastre".
- Să credem în stele norocoase? Este destinul nostru influențat de ele? Avem fiecare o stea călăuzitoare?
- Trebuie să vă deziluzionez, nu există o influență a stelelor atât de mare pe cât le-ar plăcea unora să creadă. Sunt multe discuții despre această temă. Întrebați-i și pe preoți, pentru că și Biblia (Deut. 18:10) spune clar: "Să nu se găsească la tine de aceia care să aibă meșteșugul de ghicitor, de cititor în stele, de vestitor al viitorului, de vrăjitor". Dumnezeu îți creează destinul cu tine însuți. Am putea spune că nici Dumnezeu nu știe ce va fi cu tine mâine, pentru că acel mâine îl creează împreună cu tine. Destinul meu a fost nu atât să descopăr stele noi, cât să fac cunoscute "stelele" astronomiei românești și promovarea acestora în lume. Asta am făcut-o și în toate cărțile pe care le-am publicat despre înaintașii noștri, ultima fiind "Nicolae Coculescu - o viață printre stele" (Ed. Eikon, 2016). După o viață petrecută în cercetarea universului, eu cred că suntem un neam visător, îndrăgostit de cer și, sigur ne-a rămas ceva din momentul acela magic, de acum vreo patru secole, când pentru prima oară în lume, Galileo Galilei și-a îndreptat luneta către stele.
Carte de vizită
Magda Stavinschi este cel mai cunoscut astronom român în viață. Doctor în Matematici, specialitatea Astronomie, cercetător onorific la Institutul Astronomic al Academiei Române și cercetător asociat la mai multe Institute astronomice din lume. A fost director al Institutului Astronomic al Academiei Române (1990-2005) și președinte al Comisiei de educație a Uniunii Astronomice Internaționale - UAI (2006-2009). Este președinte al Institutului pentru Studii Transdisciplinare în Stiință, Spiritualitate, Societate - IT4S; al Asociației pentru Dialogul dintre Știință și Teologie din România - ADSTR. A primit numeroase premii și distincții, printre care "Officier de l'Ordre National du Mérite", decorație acordată de Franța, și Diploma de excelență UNESCO.