"Deja, semințele aruncate de tehnocrați au încolțit"
- Faceți parte dintre specialiștii români care au renunțat la cariera de la Bruxelles, acceptând propunerea lui Dacian Cioloș de a forma un guvern tehnocrat. A fost o decizie grea?
- Nu a fost o decizie ușoară, cariera la Comisia Europeană fiind numai unul dintre motive. Dar gravitatea momentului politic, în care partidele erau contestate în stradă, onoarea de a face parte din echipa premierului Cioloș și provocarea portofoliului de la Ministerul Justiției, au fost elemente decisive. Am acceptat. Și nu am absolut nici un regret. A fost o experiență extraordinară, în care am dat tot ce am știut mai bine și am primit foarte mult. Am venit în România în urma invitației premierului Cioloș, care mă cunoștea foarte bine, și după o decizie care îmi aparține în întregime. A fost o onoare, deși ce a urmat a fost greu, mai ales din cauza antipatiei cu care am fost priviți de partea nereformată a partidelor politice care nu aveau absolut niciun interes ca tehnocrații, neinteresați de politică, cu profesii confirmate, cu cariere cinstite, obținute pe merit și după mult efort, să vină la Palatul Victoria. Cred că am reprezentat, pentru această parte din politică, un pericol. Așa îmi explic atacurile transpartinice la guvernul nostru. Mai cred că guvernarea tehnocrată, care a arătat că se poate și altfel, a făcut posibil, în felul său, protestele din februarie 2017. Timpul este încă scurt, dar cred că guvernarea tehnocrată va fi evaluată la propria sa valoare, la momentul cuvenit. Spun să mai avem răbdare vreo doi ani. Deja semințele aruncate de tehnocrați au încolțit. Dacă e să ne luăm după protestele din iarnă, de pildă, vedem că oamenii se raportează la standardul de normalitate și responsabilitate al guvernului Cioloș.
- Cum a fost acomodarea cu Ministerul Justiției, aflat, de multă vreme, în agonie?
- Cunoșteam bine ministerul și mare parte din personalul tehnic din direcțiile de forță. În perioada negocierilor pentru aderare, între 2000 și 2004, am fost responsabilă, în cadrul Delegației Comisiei Europene la București, exact de capitolul justiție și afaceri interne, iar Ministerul Justiției era un interlocutor instituțional important. Am preluat, așadar, un portofoliu cunoscut și am avut norocul să lucrez din nou cu profesioniștii din minister, cu care lucrasem în perioada aderării. Odată cu portofoliul, am preluat și dosare importante și urgente, în care existau întârzieri sau așteptări publice mari. Trebuie spus că, în general, întârzierile pe care le-am găsit în minister nu s-au datorat ministerului, uneori nici chiar predecesorului meu, ci unui context politic pe care îl cunoaștem și unui Parlament care, în multe privințe, a fost o frână.
- Ați și avut conflicte cu majoritatea pesedistă din Parlament. Îmi amintesc, de pildă, că au fost extrem de iritați de zicala celebră "împăratul este gol", cu care ați dorit să arătați că tinerii ieșiți în stradă aveau dreptate în privința corupției...
- Întâi de toate, trebuie spus că majoritatea parlamentară de care vorbiți nu este neapărat numai pesedistă. Este o majoritate care, în general, nu are altă profesie decât aceea de a face politică de la prima tinerețe, înainte de a căpăta vreo competență în vreun domeniu, și care are ca scop ocuparea unei demnități publice, indiferent de ceea ce au de oferit. Problema e că o face prost. Aceasta este percepția publică, după cum am văzut cu ocazia primei contestări grave în stradă, după tragedia de la Colectiv. La acel moment, în 2015, această majoritate a decis să dea votul de încredere unui guvern de nepoliticieni, de tehnocrați. Știu acum că pentru partide, pentru PSD în primul rând, scopul nu a fost să se reformeze, ci a fost să câștige timp, să se replieze și să intre în alegeri, din opoziție față de guvernul tehnocrat. Aveau nevoie de un țap ispășitor, de un sac de box. De aici plecăm. Eu mi-am asumat asta, știam că politicienii aceștia nu mă pot iubi. Când mi-am preluat mandatul, premierul Cioloș știa exact cine sunt, care îmi sunt valorile și priceperea. Mai știa că nu am nici o intenție să candidez, profitând de trenul guvernării tehnocrate. Nimic din acțiunile mele, din mandatul de ministru, nu arată că am căutat să fiu populară prin deciziile luate sau că am luat decizii care să îmi aducă voturi sau simpatie. Toate deciziile mele s-au întemeiat pe legalitate și oportunitate. Și faptul că mi-au adus simpatie din partea multor români mă onorează foarte mult. Voi ține minte toată viața cuvintele unei deputate ALDE, la tribuna Parlamentului, cu ocazia primei mele moțiuni. Aceasta m-a întrebat retoric de ce am venit în țară, pentru că s-a uitat în declarația mea de avere și a văzut că pierd bani venind ministru în țara mea, și mi-a cerut să nu răspund că am venit din patriotism, pentru că nu crede. Asta arată că există o specie de politicieni în România, din păcate majoritară acum, care crede că totul este "despre bani", că totul se tranzacționează și are un preț. Problema lor este că, în societatea românească, așa încercată cum a fost, suntem încă foarte mulți care credem că unele lucruri nu sunt de vânzare, așa cum arată și protestele din februarie 2017. Nu poți cumpăra o țară întreagă cu promisiuni de salarii și pensii mari, fără acoperire în ceea ce producem.
"Protestele din februarie 2017 cred că marchează un punct de cotitură important, de la care va fi greu să ne întoarcem"
- De ce, după tragedia de la Colectiv, s-a ajuns în situația ca zeci de mii de tineri să scandeze, exasperați, corupția ucide?
- Românii au ieșit în stradă pentru că s-a atins, în octombrie 2015, la Colectiv, și în ianuarie 2017, prin adoptarea OUG 13, un punct limită. Un punct de la care oamenii nu mai sunt dispuși să accepte minciuna, corupția, guvernarea noaptea, pe întuneric, netransparent și sfidător. Protestele din februarie 2017 cred că marchează un punct de cotitură important, de la care va fi greu să ne întoarcem. Oamenii au așteptări și reamintesc vocal, în stradă, că guvernanții sunt în slujba lor, și nu invers. Demnitatea publică este un mod de a servi societatea, nu o cale scurtă prin care te cocoți peste așteptările publice și devii stăpân absolut. Acesta este mesajul protestelor anti-corupție.
"OUG 13 a fost un dispreț total față de societate, un act de vătaf care face ce vrea pe plantație, sub ochii îngăduitori ai stăpânului de la partid"
- Știind că veți rămâne un singur an în funcție, ce planuri v-ați făcut, ce direcții ați dorit să puneți în mișcare?
- Știind că mandatul este scurt, am făcut un plan foarte dens, ambițios, pe care l-am anunțat public în primele săptămâni. Am lucrat pe câteva direcții prioritare: continuarea reformei sistemului judiciar, consolidarea independenței acestuia, consolidarea luptei anti-corupție. Slavă Domnului, am realizat cele mai multe dintre proiectele pe care mi le-am propus. Am lăsat succesorilor o serie de programe lucrate, care trebuie să fie preluate. Despre profesionismul ministrului care m-a succedat, nu am ce să comentez. Performanța domniei sale este acum de notorietate internațională. Remarc numai că a scos în stradă peste jumătate de milion de cetățeni care îl contestau, pe el și modul în care a promovat un act normativ: noaptea, pe listă suplimentară, fără avize de la alte instituții, în dispreț total față de ceea ce aștepta societatea. Este foarte mult și foarte grav - nu vorbim aici de un amator aflat întâmplator la Ministerul Justiției, ci de un politician cu state vechi, aflat, cred, la al patrulea mandat de deputat. Tot răul spre bine însă: am constatat cu toții că societatea românească, prin ce are ea mai frumos și mai nepervertit, a spus stop! A ieșit în stradă, în număr fără precedent în istoria recentă a României, și a arătat că există o fibră socială care e puternică, în ciuda modului în care a fost guvernată și în ciuda faptului că a fost adesea tăcută și nu a ieșit la vot.
"Protestele din Piața Victoriei au făcut mai mult pentru brandul de țară, decât o mie de frunze și grădini carpatine"
- Cum au fost receptate în străinătate, dincolo de declarațiile de presă, protestele din februarie?
- Am spus deja că protestele tinerilor au redat în mod aproape nesperat demnitatea unei națiuni. Care nu este o națiune a politicienilor corupți, ci o națiune a celor cu profesii, valori, principii care nu sunt de vânzare. Ecoul internațional a fost extraordinar de important. Mie, personal, mi s-a întâmplat să vină colegi din Comisia Europeană la mine, să mă felicite pentru proteste - deși nu aveam nici un merit. Impactul pieței Victoria, înțesată de sute de mii de tineri, cu lumini digitale, steaguri ale României sau al Uniunii Europene, au repus România pe o hartă care contează. Și au făcut mai mult pentru brandul de țară, decât o mie de frunze și grădini carpatine. Rămâne doar ca acest capital de simpatie să nu fie risipit de cei care ne reprezintă. Am fost, ca mulți alții, beneficiarul unei simpatii incredibile pentru ceea ce s-a întâmplat în țara mea. Și mulțumesc acestei generații nepervertite că ne redă demnitatea. Că sunt mai responsabili și mai eficienți decât generația noastră.
- Ați declarat, la începutul lunii iulie 2016, că veți lansa o dezbatere referitoare la grațiere. Ce diferență este între grațierea dvs. și grațierea care se discută astăzi în Parlament?
- Într-adevăr, am inițiat o dezbatere amplă în vara anului trecut, după ce am vizitat multe penitenciare, pentru a identifica soluții de degrevare a sistemului penitenciar de o supra-aglomerare sistemică. Grațierea era numai una dintre soluțiile teoretice puse pe masă. După dezbatere, în multe orașe mari, București, Timișoara, Craiova, Cluj, Iași, după ce am ascultat experți din sistemul penitenciar, din ONG-uri care au de mulți ani proiecte în domeniu, din universități, din societăți care angajează persoane condamnate, am constatat că grațierea nu era printre soluțiile identificate. În plus, am făcut calcule și am constatat că grațierea nu este răspunsul, în primul rând pentru că rezolvă doar parțial și temporar o soluție de sistem. Parțial, pentru că am fi vorbit de câteva sute de persoane; temporar, pentru că experiența altor state, în care au avut loc grațieri colective, arată că, în maximum un an, situația ar fi fost aceeași, din cauza recidivei.
- În cazul României, resorturile grațierii par a fi fals umanitare și în mod vădit gândite ca o scurtcircuitare a politicii penale. Ce ne rămâne de făcut?
- Într-adevăr, avem o problemă aici. Dacă statul român a făcut alegerea de a lupta împotriva corupției și evaziunii fiscale, de exemplu, declarând combaterea acestora ca priorități de interes național, nu poți veni la capătul unui ciclu, când începi să ai condamnări definitive ale unor persoane de notorietate, de regulă politicieni, să ceri clemență și să îi eliberezi prin grațiere, invocând aglomerarea din penitenciare și condițiile precare de detenție. Și, până nu am avut politicieni condamnați, nu am auzit nici o preocupare din partea politicului în acest sens. Numai după condamnările de care am vorbit, tema penitenciarelor a devenit dintr-o dată o preocupare pentru partea cea mai vulnerabilă a clasei politice. Numesc asta ipocrizie, pentru că folosim grațierea în mod interesat, dar și lipsit de responsabilitate, pentru că nu atacăm curajos o problemă veche, care precede condamnări în inima clasei politice. Cât despre proiectul care se discută în Parlament, mă gândesc că trebuie să țină seama de faptul că societatea nu este dispusă să acorde clemență cu dedicație.
- Doamnă Raluca Prună, Guvernul Cioloș a dispărut peste noapte, tot așa cum a și apărut. O șansă uriașă, care a durat prea puțin... Unde lucrați în prezent?
- Astăzi lucrez unde lucram și în 17 noiembrie 2015: la Comisia Europeană, unde mă ocup, ca și atunci, de piața internă. Mai exact, lucrez în domeniul liberei circulații a bunurilor, deci în partea fundamentală a ceea ce înseamnă Uniunea Europeană. Viața mea profesională s-a întors în matca ei, nimic mai mult, nimic mai puțin. Cu o diferență uriașă: prin forța lucrurilor sunt acum mult mai conectată la viața politică din România și, indiferent de ceea ce fac, rămân un observator activ și critic al domeniului de care m-am ocupat.