- În satele de la poalele Munților Făgăraș, portretul părintelui Arsenie Boca e prins pe perete, între icoane. După aproape 28 de ani de la moartea sa, nu există vreun pământean mai iubit decât el. Fostul stareț al Mânăstirii Sâmbăta le-a rămas tuturora în suflet, ca îndrumător moral și duhovnicesc, țăranii urmându-l chiar și atunci când autoritățile comuniste l-au trimis în surghiun. Nu e nevoie să bați la porți, pentru a-i da sfântului părinte de urmă. Pe măsură ce vremea trece, amintirea călugărului cu ochi albaștri se revarsă pe toate drumurile ținutului de sub munți. Adevărate sau ușor înflorite din preaplin sufletesc, poveștile despre minunile părintelui Arsenie Boca s-au transformat în legendă. Vi le povestim, așa cum le-am ascultat pe sub arcade de mânăstire sau prin satele așteptând primăvara -
Izvorul fermecat
La Mânăstirea Sâmbăta de Sus e o zi neobișnuită de primăvară. A nins, și Munții Făgărașului își coboară zăpezile până lângă clopotniță. Pacea și liniștea dimineții sunt întrerupte doar de niște vrăbii gureșe care așteaptă soarele. Pe sub arcadele unui coridor se vede trecând repede o nălucă neagră: silueta subțire a unui călugăr. Îl întreb de părintele stareț, dar nu-mi răspunde, nu m-o fi auzit, e prea grăbit și dispare în spatele unei uși. Mă hotărăsc să cobor în sat, în Sâmbăta de Sus, să caut oameni care l-au întâlnit și care au vorbit cu el. Dar când să ies pe poarta grea a mânăstirii, aud în spatele meu pași mărunți și grăbiți. O femeie firavă mă ajunge din urmă și-mi spune, fără niciun fel de introducere: "Sunt Ecaterina, păcătoasa, și-am ajuns aici, la mânăstire, pentru că părintele Arsenie a vrut așa. Eu nu l-am cunoscut, am venit aici doar ca să mă spovedesc. După spovedanie, am luat apă de la izvorul părintelui Arsenie și parcă am rămas fermecată, n-am mai putut pleca. Am vorbit cu oameni care l-au cunoscut și-mi pare bine că sunt aici, în locul acesta în care a viețuit. Părintele a stat 40 de zile la Athos, a postit ca Mântuitorul și s-a întors acasă cu Duhul Sfânt."
Poveștile nanei Tinca
Aurica Tinca e din Izvorul Mureșului și s-a mutat la Sâmbăta în 1947. Era la Brașov, slujnică la o familie de nemți, când a auzit de părintele Arsenie. A venit la Sâmbăta, l-a văzut și din acel moment viața ei s-a schimbat.
"Am venit aici prima dată în 1945, atunci l-am văzut prima oară pe părintele Arsenie. Era un om înalt, frumos, cu ochi mari, albaștri. Avea o privire care parcă intra prin tine, te treceau fiorii când te ațintea. Nu știam cum să plec de la Brașov, ca să mă mut de tot la mânăstire. În 1947, când părintele a ținut predicile cu studenții, m-am amestecat și eu printre ei și de atunci n-am mai plecat. Părintele era stareț atunci, dar prea puțin se ocupa de stăreție. Nu-l lăsa lumea să vadă de treburile sale, nu putea să fie liniștit deloc. Avea doi ucenici, unul era Gheorghe Moldovan, celălalt - Gheorghe Greavu. Ăștia doi stăteau tot pe lângă el și-l apărau de lumea care-l îngrămădea, de nu putea merge dintr-un loc în altul. Încă râdea Înaltul Mladin și-i spunea părintelui Arsenie că parcă umblă cu doi arhangheli după el. Eu nici nu știu când dormea și dacă dormea, că toată ziua primea oamenii veniți din toată țara, iară noaptea lucra cu doi-trei ucenici, la amenajarea terenului din jurul mânăstirii. Dânsul a făcut și fântâna, și lacurile, a lucrat și cu studenții. Printre ei au fost și mitropolitul Antonie Plămădeală, și părintele Silviu, care și-a luat apoi numele de Ioan, și părintele Dometie de la Prislop, care era mare cântăreț, părintele Serafim, care a fost stareț după părintele Arsenie. Toți ăștia au ajuns mari duhovnici și au avut de suferit prigoana comuniștilor și au stat prin închisori. Ei aveau un obicei, nu dădeau canoane celor ce se spovedeau la ei, ci îi trimiteau pe credincioși și la alți duhovnici, pe care-i știau ei, așa țineau legătura unul cu altul, prin oameni.
Tare am vrut să vorbesc și eu cu părintele, să mă sfătuiască, dar totdeauna el era cu altcineva. Nu voiam să-l deranjez, am văzut cât era de ocupat, și totuși, într-o zi, l-am urmărit peste tot, poate-poate, mă gândeam, voi reuși să stau de vorbă cu el. M-am dus după el la râu, de unde scotea pietre mari, cu care a făcut aici, în jurul mânăstirii, niște mese uriașe. Eu m-am minunat de puterea părintelui, care scotea singur din apă pietrele acelea. Când a trebuit să plece, în 1949, a stat aci, la colțul bisericii, de vorbă cu niște părinți, și atunci, l-am auzit pe părintele cum zicea: «Pietrele mele, pietrele mele, cine va avea grijă de voi? Apa trece, pietrele rămân».
În ziua în care a plecat, mi-am luat inima în dinți și, când a urcat ultima dată scările ca să intre în chilia lui, i-am strigat să nu mă lase la Sâmbăta, să mă trimită și pe mine la o mânăstire, la Bistrița. Părintele s-a oprit, s-a uitat lung la mine și apoi mi-a zis că nu mă trimite acolo, că o să mă îmbolnăvesc. «Ce să fac, părinte, atunci?», i-am zis și parcă-l văd și acuma cu haina lui alburie, că numai așa umbla îmbrăcat, cum mi-a zis răspicat: «Să stai aici, să rabzi anii vieții». Și-am intrat muncitoare la bucătărie. De atunci sunt aici.
Am fost și la Drăgănescu, cu mai multe femei, în vremea în care el picta biserica. Era plin de oameni și acolo, veniți care cum putea, pe jos, cu căruța, cu trenul. Își alegea el din mulțime oamenii cu care stătea apoi de vorbă, pe care-i spovedea sau pe care-i sfătuia. Se uita așa, peste oameni, și zicea: «Tu, și tu, și tu» și oamenii aleși se duceau la el. Alegea mai mult bărbați și odată ne-am înțeles mai multe femei să intrăm și noi în biserică, chiar dacă nu ne-a chemat părintele. Am năvălit așa, ca un cârd de gâște, că voiam să ne spovedim și noi la părintele. Și el s-a supărat un pic pe noi, ne-a mustrat blând și ne-a întrebat: «Voi nu știți că, dacă încarci prea multe greutăți, se rupe carul? Dar dacă tot ați intrat, stați aici acum, și-n noaptea asta învățați capitolul 2 de la Tesaloniceni, unde zice despre dragoste». Umblam pe lângă biserică cu cartea în mână și citeam toate, că ne era frică de părintele. Noaptea târziu, când a terminat de spovedit, ne-a chemat pe toate și ne-a trimis la culcare: «Nu vă dau canon - a zis el -, numai să vă schimbați viața, să fiți mai bune, s-aveți grijă de familiile voastre și să vă rugați zilnic la îngerul păzitor». Ne-a mai spus să nu punem vina pe nimeni pentru necazurile pe care le avem, că noi, și nu altcineva, suntem singurii vinovați de ceea ce ni se întâmplă. A mai zis o vorbă la care eu mă tot gândesc de atunci. A zis părintele că Dumnezeu nu ne dă necazurile ca să ne pedepsească, ci ca să ne apropiem de El și mai mult.
Bucătăreasa pe care o ajutam eu în perioada aceea mi-a spus o întâmplare cu părintele, la care ea a fost martoră. Zice că părintele a ieșit într-o seară din camera lui și s-a plimbat prin curtea mânăstirii și a văzut un pom de iarnă aruncat pe zăpadă. Era după sărbătorile de Crăciun. A luat părintele bradul acela și a dat cu el de pământ și bradul a intrat în pământ, deși era înghețat bocnă. Și atunci bucătăreasa s-a speriat și l-a întrebat: «Vai, părinte, cine ești?». Și părintele i-a făcut semn să tacă și să nu spună nimănui ce-a văzut.
L-am visat pe părintele pe un munte roșcat, ca Sinaiul, purta hainele lui albe, culionul, camilafca, crucea de gât, se uita la mine cu ochii ăia mari și nu zicea nimica. Am mai fost la Drăgănescu de câteva ori, cu câteva maici. «Nu mai veniți, măi, nu mai veniți - ne zicea el - că eu trebuie să pictez biserica asta», dar ne primea până la urmă, că știa că venim de departe. Odată, ne-a și dat o căruță, ca să ne ducă înapoi la gară, că a văzut că suntem obosite.
Când a plecat de la Sâmbăta, era noiembrie, pe 22, era zăpadă și a ținut o predică în curtea bisericii. Ne-a spus să ne ținem de biserică, pentru că vin vremuri grele, să învățăm cele patru Evanghelii și să nu uităm «Lazării de la poartă», adică săracii. El tare mult i-a ajutat pe săraci, tot ce avea împărțea. În camera lui nu erau decât o masă goală, un pat și o icoană cu Învierea Domnului. Trăia foarte simplu. Când a plecat, toată averea lui a fost doi saci de cărți, pe care i-a pus în căruța ce l-a dus la gară."
Un om venit din cer
Monahul Ieronim l-a cunoscut pe părintele Arsenie când picta biserica de la Drăgănescu, prin 1967-1968. Apoi l-a văzut de multe ori, ca să-i ceară sfatul. Viața lui a fost oarecum ordonată după povețele părintelui. Ieronim s-a făcut călugăr și a avut în grijă albinele de la Sâmbăta.
"Părintele Arsenie era un om deosebit. Eu n-am nicio îndoială. Un om cum rar se întâmplă să fie. Era senin și nu se arăta supărat niciodată. Ne spunea să nu fim triști ca păgânii, ci să fim veseli. «Unui creștin îi stă rău să fie supărat, orice încercare ar avea», așa zicea părintele. «Un adevărat creștin e mai presus de orice încercări.»
Era un om care parcă nu era din lumea asta, parcă aducea ceva din altă lume, parcă era un om venit din cer. Dacă-l vedeai, nu mai puteai să-l uiți. Era înalt, avea părul nu tare negru și umbla îmbrăcat în haine deschise la culoare, albe, albăstrui, crem. Și când te certa, îți plăcea de el. Te atrăgeau zâmbetul lui și vorbele potrivite pe care le spunea pentru grija fiecăruia. «Io știu mai mult despre voi, decât știți voi despre voi», zicea părintele câteodată. «Io văd prin voi până la al treilea neam.» Vorbea în pilde și te făcea să te rușinezi de faptele rele. Odată, o femeie i-a spus așa: «Părinte, fântâna ta-i adâncă și ciutura noastră nu ajunge la apă», și atunci el a înțeles că spune uneori lucruri pe care unii nu le înțeleg. Și a început să vorbească pe înțelesul tuturor, și-a simplificat cuvântul.
I-am spus odată că mi se par grele viața de călugăr, ascultarea, și mi-a răspuns că: «Bușteanul, când îl aduci din pădure, n-are nicio formă, numai după multe cioplituri ajunge mobilă». Altă dată, când i-am mărturisit că sunt bolnav, mai slab, și că tot am încercări, mi-a zis: «Bufnița intră mai ușor în lemnul scorburos».
Ne-a mai povestit părintele că noi avem mesaje de la Dumnezeu și că mintea noastră le prinde, dacă e bună, dacă nu e sănătoasă mintea, dacă e neascultătoare, atunci e ca un radio care nu prinde undele din aer, ci huruie numai. Părintele zicea că sfinți sunt puțini și aceia nu se arată și că smerenia e dulama lui Dumnezeu, adică cine e smerit e îmbrăcat cu Dumnezeu. A făcut și minuni părintele, dar oamenii nu-și dădeau seama decât târziu de asta. Odată, un om s-a dus la părintele și i-a spus că-l doare capul rău și că nu mai știe ce să se facă. «Să mă lași în pace», i-ar fi spus părintele, «că io nu-s făcător de minuni», dar când i-a spus așa, i-a pus mâna pe cap și l-a binecuvântat. Omul s-a speriat când a văzut că părintele îl ceartă și a plecat, dar în drum spre casă și-a dat seama că nu-l mai doare capul. Părintele nu se arăta decât la cine credea el că poate înțelege. Nu trebuie făcute exagerări niciodată, atunci când vorbești despre asemenea lucruri. Cine nu poate înțelege lucrarea lui Dumnezeu nu poate înțelege nici ceea ce vorbea părintele Arsenie, nici faptele lui. El nu era un om ca oricare altul.
Când și-a făcut chilia aceea săpată în munte, l-a avut ca ajutor pe un om, pe care-l chema Samson. El era bărbatul Versaviei, femeia de la bucătărie. «Măi, Samsoane, hai să ridicăm piatra asta», zicea părintele, și arăta către un bolovan mare. «Părinte, pe asta chiar că n-o putem ridica», zicea Samson, dar cum punea părintele mâna pe piatră, parcă se ridica singură de la pământ.
Ultima oară, l-am văzut pe părintele în anul 1986. Înainte să ne despărțim, mi-a spus niște vorbe pe care le țin minte și acuma: «Chiar dacă te ține cineva în fereastră ca pe o floare, tot trebuie să plecăm din lumea asta. Dumnezeu să te ajute și să-l ajuți și tu pe fratele tău». Am plecat de acolo și mă tot gândeam pe drum la ce-a vrut părintele să zică despre fratele meu. Fratele meu era preot, cu ce oare aș fi putut eu să-l ajut? Am ajuns acasă și fratele meu mi-a cerut, într-adevăr, ajutorul. Am înțeles atunci, încă o dată, că părintele Arsenie a fost un om deosebit, unul dintr-aceia pe care Dumnezeu îi trimite o dată la câteva veacuri, ca să ne arate calea cea bună. Vorbele sale au fost ca un izvor de înțelepciune pentru cei care l-au înțeles, așa cum a fost și apa izvorului pe care el l-a făcut să țâșnească din pământ, atunci când oamenii cu care lucra au cerut apă, fiind însetați. E vorba de izvorul de aici, de la Sâmbăta, unde vin mulți bolnavi și iau apă cu speranța vindecării."
Trâmbița credinței
Nana Paulina s-a născut la Făgăraș, acum 73 de ani. De peste patruzeci de ani locuiește la Sâmbăta de Sus, într-o căsuță cu două încăperi, care pare luată din poveștile cu Sfânta Vineri. Mă cheamă în casă, și-n chilia ei încălzită de un cuptor mare, povestește cum l-a cunoscut pe părintele Arsenie, după ce-mi arată mai întâi iconele de pe pereți și, între ele, fotografia "sfântului".
"Eram copilă când am venit cu părinții mei aici, la Sâmbăta, la predicile părintelui. Aveam cam 11-12 ani. La toate marile sărbători, veneam să-l auzim. Erau mii de oameni care veneau să-l vadă și să-l asculte. Umblau după el ca după Mântuitorul. Era lucru mare ce se petrecea atunci. Părintele nu ne dădea voie nouă, copiilor, să stăm cu oamenii mari, atunci când vorbea dânsul. Ne trimitea pe toți la lacuri, să ne jucăm acolo și, după ce termina predica pentru oameni, venea la noi și ne povestea despre Iisus, când era El copil. Țin minte cum ne-a spus odată istoria lui Iosif, care făcea un dulap într-o firidă, pentru un evreu. S-a necăjit Iosif când a văzut dulapul așa mic și i-a spus evreului să tragă de dulap, uite așa: «Zmâc!». Și când a zis Părintele «zmâc!», noi, toți copiii care eram în jurul lui, am început să râdem. Odată, eram tare curioasă să aud și eu ce le spune oamenilor mari, de nu ne lasă și pe noi să ascultăm, și m-am ascuns între oameni, dar părintele nu și-a început predica până când nu a venit, s-a plimbat printre ei și m-a găsit. S-a uitat blând la mine și, înainte să mă trimită la ceilalți copii, la lacuri, mi-a spus: «Eu vreau să vă cruț pe voi, copiii, de aceea vă trimit acolo, ca să nu audă urechile voastre câte rele sunt pe lume».
Eu cred că a fost un trimis al lui Dumnezeu părintele, eu cred că el avea chemare încă din pântecele mamei lui. El a fost aici, la Sâmbăta, ca o trâmbiță a credinței. La Drăgănescu, la Sinaia, la Prislop și pe unde a mai umblat dânsul, n-a mai făcut ce a făcut aici. Dintr-o privire îți cunoștea necazul și îți dădea o pace sufletească, dacă stăteai de vorbă cu el. El îți spunea și ce are să se întâmple cu tine, și ce spunea, aia se întâmpla... Țin minte niște vorbe de-ale lui, pe care le-a spus când am fost la Drăgănescu: «Clătinați vorba în minte de nouă ori și numai a zecea oară o spuneți!»."
Crucea de pe stejar
Vasile Sumedru are 81 de ani și l-a cunoscut și el pe părintele Arsenie. Îmi spune că l-a văzut mai ales când a mers cu alții din sat la Drăgănescu, lângă București. "Părintele a fost un om mare, predicile lui erau numai spre îndreptarea oamenilor. Dacă te duceai la el cu vreun necaz, știa să te lămurească. Era greu să ajungi să vorbești cu el, erau sute de oameni care așteptau. Mergeam cu trenul mai mulți de aici și pe tren povesteam numai de minunile pe care le făcea părintele. Am auzit că pe-acolo, pe unde l-au dus, pe la Canal, prin alte locuri, și-ar fi bătut joc de el și l-ar fi tuns. Eu l-am întrebat odată de ce nu se întoarce la Sâmbăta, unde oamenii îl iubesc așa tare. Dar el mi-a zis că nu-i după voia lui. Părintele tot al nostru rămâne, că aici și-a făcut el lucrarea, la mânăstirea noastră."
Înainte să se însoare, Vasile s-a dus la părintele cu o fotografie a prietenei lui și l-a întrebat dacă el crede că-i va fi o soție bună. Părintele s-a uitat la chipul fetei și l-a sfătuit să nu se însoare cu ea, căci îi va aduce necazuri. L-a ascultat, pentru că era convins de darul părintelui, dintr-o zi anume, în care a văzut el cu ochii lui următoarea întâmplare: "Eram un grup mare de oameni în tren și ne duceam la București, ca să-l vedem pe părintele. De noi se tot ținea un țigan care părea tare necăjit. Am intrat cu el în vorbă și am aflat că și el se duce la părintele Arsenie, să-i ceară sfatul, pentru că are un copil tare bolnav. Oamenii au început să râdă de el și l-au luat peste picior, zicându-i că n-o să-l asculte părintele tocmai pe el. «Măcar să dau mâna cu el», a zis țiganul și s-a retras într-un colț al vagonului.
Când au ajuns la părintele Arsenie, acesta s-a uitat prin mulțime și primul ins pe care l-a chemat la el, înainte de a sta cu cineva de vorbă, a fost țiganul, și a dat mâna cu el în fața noastră, a tuturor, adică a împlinit exact dorința pe care o avea bietul om.
Acum câțiva ani, l-am luat pe Constantin, nepotul meu, l-am dus la Prislop, la mormântul părintelui. I-am povestit de părintele și a rămas tare uimit când a văzut câtă lume vine acolo. Ne-am așezat pe iarbă să mâncăm și am povestit fiecare câte o întâmplare cu părintele. Părintele Arsenie a fost un om deosebit și eu nu cred că este în Sâmbăta om care să nu se fi dus măcar o dată la el, să ceară sfat. Dumnezeu ni l-a trimis nouă și trebuie să-i purtăm de grija pomenirii, măcar în fiecare sfârșit de noiembrie, că atunci s-a stins, ca om, din viață. De-aci înainte îi sfânt."