- Pentru toată suflarea românească, Sâmbăta lui Lazăr este ziua în care plecații în lumea de dincolo se întorc printre noi. Prietenul nostru, părintele Adrian Beldianu, parohul bisericii Mihai Vodă din București, ne va fi călăuză într-un tărâm care e la granița dintre viață și moarte, o zonă în care doar dragostea curată are acces -
Nu știu de câte ori ați pășit într-un cimitir de sat, dar pentru mine, el este unul dintre locurile cele mai luminoase de pe pământ. Crucile de lemn, care țâșnesc ca niște catarge de la capătul mormintelor îmbrăcate cu flori, liniștea netulburată, de început de lume, văzduhul curat și plin de miresme te fac să te simți mai degrabă în tinda raiului decât în imperiul morții. Într-un cimitir de sat te aduni și te liniștești mai ușor din risipa zilei, iar gândul, bucuros de pace, urcă mai ușor treptele către rugăciune. În cimitirele țărănești nu e nimic legat de frică sau de coșmar. Pacea lor e ca o vamă între lumi. Cei adormiți întru Domnul sunt apropiații noștri dragi, plecați să doarmă puțin, până la Parusie, peste drum, în cimitirul-grădină.
Pentru țăranul român, lumea de dincolo e aproape de noi, la un fir de inimă distanță, și de aceea suntem datori să le fim călăuze și ajutoare celor plecați. O cană de apă, un blid de mâncare oferit din inimă celui sărman, o rugăciune spusă cu multă dragoste pot face minuni, scoțând sufletul rătăcitor din suferință. Părintele Adrian Beldianu știe bine toate rânduielile astea, din moși-strămoși, rânduite anume pentru ajutorarea celor din cealaltă lume. A crescut și el în lumea satului, învăluit de rugăciunile pentru cei adormiți, pe care le-a învățat pe de rost încă de mic, atunci când s-a și hotărât că, odată ce va crește mare, se va face neapărat preot. Iar astăzi, când se apropie Sâmbăta dinaintea Floriilor, în care prăznuim marea minune a ridicării din morți a lui Lazăr, părintele povestește cu emoție mare, despre legătura strânsă, duioasă, pe care o are cu cei de dincolo.
"Popicu", stăpânul mormintelor
"Dacă îi întrebați pe cei apropiați ai mei, de la altar, și de aici, din biserică, «Care sunt prietenii părintelui?», toți vă vor spune că eu sunt prieten cu morții! Mă rog mereu pentru ei, profund și temeinic, niciodată nu mă grăbesc, nu bagatelizez parastasul sau pomenirea. Fiecare parastas, fiecare liturghie îi ajută pe cei morți, îi ridică, dacă sunt în suferință în lumea de dincolo. Și atunci, de ce să împiedic eu ca preot această ridicare a lor? Eu trebuie să mă străduiesc cât pot. Și-mi este ușor să mă străduiesc, pentru că sunt în biserică de la patru ani și am crescut într-o atmosferă aparte. Încă de la patru ani, în sat, toată lumea mi-a spus Popicul. Și acum, când mă duc acasă la cimitir la ai mei și întreabă lumea: «Cine e părintele?», li se răspunde: «E Popicul Miții lu' Sică, a venit acasă la morminte».
Ca să mă înțelegeți pe deplin, aș vrea să vă povestesc o întâmplare adevărată, o mare minune care s-a petrecut în urmă cu unsprezece ani și care poate să limpezească toate cele spuse anterior. Tocmai murise părintele profesor Gheorghe Calciu-Dumitreasa, care mi-a fost și profesor, și duhovnic, în vremea în care eram elev de seminar, când m-am pomenit cu un telefon de la părintele Vladimir Dărâng, care pe atunci era stareț la Mânăstirea de la Maglavit. «Vai, părinte Adrian, am crezut că mor de spaimă!», mi-a spus de îndată ce am ridicat receptorul. Am crezut că greșise ceva în timpul Sfintei Liturghii, că dăduse peste potir și îi căzuse Sfântul Trup al lui Hristos din mână, dar nu, se petrecuse ceva mult mai șocant, o minune pe care părintele mi-a povestit-o cu sufletul la gură. «Uite ce mi s-a întâmplat. În timp ce slujeam Sfânta Liturghie, atunci când am ajuns la momentul pomenirii morților, am vrut să îl pomenesc pe părintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa. În clipa aceea, s-a făcut lumină în altar și am simțit în preajma mea sute de preoți. Știam că sunt preoți, pentru că le vedeam, oarecum, lumina veșmintelor. Dintre toți, nu l-am recunoscut decât pe părintele Calciu, care era cel mai aproape de mine; în rest, mi-a fost frică să mă întorc să le văd fața. După ce m-am împărtășit, au plecat. Am rămas singur, liniștit, ca și mai înainte». M-am bucurat tare și mi-am zis, după ce am închis telefonul: «Știu eu de ce sunt prieten cu morții!»".
"Dorul le rămâne și lor, și nouă"
"Noi, cei de azi, nu prea ne dăm seama, dar este o comuniune totală între noi, cei de aici, și cei plecați dincolo. Ce bine ar fi să ne dăm seama toți de lucrul acesta! Și ce bine ar fi, ca atunci când facem pomenirea lor, să ne asumăm momentul, să trăim în realitatea evenimentului, pentru că atunci am înțelege mai bine veșnicia. Și poate ne-am și pregăti mai bine pentru ea. Fiindcă, totuși, pomenirea, lucrurile pe care le pregătești, milostenia pe care o faci, bucuria de a veni la biserică trebuie să se desfășoare toate într-un anumit ritm, într-un anumit ritual, să simți legătura dintre tine și ei - legătură care, de altfel, este mângâietoare. Este un moment care te mângâie și te întărește, ca să suporți mai ușor despărțirea de ei.
Eu cred că Hristos a rânduit totul foarte bine prin ceea ce ne-a lăsat să facem, fiindcă la fiecare Sfântă Liturghie se realizează această comuniune între noi și cei plecați dincolo. Spun părinții că atunci când preotul, în timpul Sfintei Liturghii, rostește - «Cu frica lui Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați», sufletele celor adormiți vin în comuniune cu tine și în chip tainic se împărtășesc și ei din potir. Deci, este momentul când tu, cel de pe pământ, te poți întâlni realmente cu sufletele celor dragi ție, adormiți întru Domnul. De aceea, și condiția parastasului, a pomenirii, este să se facă în biserică, acolo unde se săvârșește Sfânta Liturghie, pentru ca ei să aibă întâi comuniunea euharistică cu noi, și apoi să vină și milostenia pentru ei. Parastasul doar cu milostenie și fără Liturghie, după mine, nu e atât de prețios. Și această prezență a lor împreună cu noi, la rugăciunea din biserică, ne și ajută foarte mult - dacă ne-o asumăm, bineînțeles, dacă trăim ceea ce facem, ea ne ajută să depășim dorul de ei. Pentru că să știți, dorul unora față de ceilalți ne rămâne și lor, și nouă."
"Postul este prima poruncă pe care o dă Dumnezeu în Rai"
- Părinte Beldianu, săptămâna următoare, numită și Săptămâna Mare, e cunoscută în popor ca ultima perioadă de pregătire pentru Înviere, o perioadă în care tradiția spune să ținem un post foarte aspru, ba chiar să ajunăm, dacă reușim, până seara. Aș vrea să îmi spuneți câte ceva despre acest post al Săptămânii Mari. Cum s-a ajuns la o rânduială atât de aspră?
- Mai întâi aș vrea să vă spun că mie, personal, nu-mi sunt apropiate lecțiile academice despre post. Pentru că asta ar însemna să fiu nevoit să vă vorbesc foarte exact, cu temeiuri scripturistice, cu trimiteri la Sfinții Părinți și nu cred că e cazul. Mă gândesc că e mai bine să avem un fel de taifas duhovnicesc, pentru că e mai cald, mai direct. Niciodată nu mi-a plăcut, nici măcar în predicile mele, să vorbesc în citate - "de la Matei, capitolul cutare, versetul cutare" - mi s-a părut prea protestant. Și pentru că eu am crezut de la început necondiționat în Dumnezeu, mă străduiesc să fiu într-atât de convingător cu credincioșii mei când le vorbesc, încât ei să mă creadă pe cuvânt, să creadă că așa stau lucrurile.
Așadar, vorbind despre post, trebuie mai întâi de toate să spunem că el nu este o găselniță preoțească și nu este o rânduială pe care biserica a impus-o mai nou, ci este prima poruncă pe care o dă Dumnezeu omului în Rai, când îi spune să nu mănânce din pomul cunoștinței binelui și răului. De altfel, postul, ca primă poruncă, a și fost încălcat de om - vezi, pe urmă, toată istoria care a decurs din neascultarea de Dumnezeu. Când vine Hristos în lume - El, care este Revelația desăvârșită - merge la Iordan și este botezat de Ioan și apoi iese din Iordan, pleacă în pustia Iudeii, unde va rămâne 40 de zile în post și rugăciune. Deci, după ce S-a botezat, primul lucru pe care Mântuitorul l-a pus la loc a fost să aranjeze iarăși rânduiala postului. Și nu l-a pus doar pe om să postească, a făcut-o El Însuși, pentru ca să ne fie model tuturor.
În perioada când Hristos a trăit pe pământ, evreii posteau marțea, joia și ori de câte ori comunitatea lor avea un necaz și dorea să treacă cu bine peste încercările lui Dumnezeu. Creștinii au mutat postul evreiesc de marți și joi, miercuri și vineri - miercurea, pentru că atunci a fost Domnul vândut pentru 30 de arginți, iar vineri, pentru că Iisus a fost răstignit, a murit și a fost înmormântat într-o zi de vineri. Postim și facem umilință pentru câte a îndurat Mântuitorul pentru noi. Pe lângă postul de marți și de joi, evreii aveau însă și postul de dinaintea Paștelui, pe care îl avem și noi, și pe care îl ținem timp de 40 de zile, până la Sâmbăta lui Lazăr, când se face mare bucurie, pentru că se prăznuiește Învierea cea de Obște, iar de Florii primim și dezlegare la pește. Vine apoi ultima săptămână din post, a șaptea, adică Săptămâna Mare, care este un pic mai severă cu rânduielile, cu post destul de aspru, pentru că prin ea comemorăm Patimile lui Hristos. La jumătatea Săptămânii Mari avem Joia cea Mare, când prăznuim Cina cea de Taină, cu Liturghia Sfântului Vasile și pregătirea Sfântului Agneț de peste an, iar credincioșii se pot împărtăși atunci și au și dezlegare la un pahar cu vin, pentru bucuria praznicului. La final, Vinerea Mare e zi sfântă, în care ajunăm desăvârșit, până seara, când se face Prohodul Domnului.
- Cum trebuie ținută rânduiala aceasta aspră, a Săptămânii Mari, pentru că nu toți oamenii pot posti la fel?
- Postul de mâncare fiecare și-l rânduiește în funcție de vârstă, de sănătate - dar nu de unul singur, ci ascultând de duhovnic, care îi spune cum poate și ce poate face. Dacă sunt bolnavi, vor ține post sever luni, miercuri și vineri, iar marți și joi duhovnicul îi va dezlega la ceva ușor, ca să se poată întări, să-și poată lua medicamentele, dar în niciun caz la carne. La fel se procedează și cu copiii, li se ușurează postul ca să poată crește, să poată învăța, ca să nu le fie o povară și să-i oropsim fără să înțeleagă ce li se întâmplă. Cu ei trebuie să avem mai multă răbdare, iar lucrurile astea să fie aranjate din timp.
Eu îmi aduc aminte din copilărie că Vinerea cea Mare, când a fost răstignit Domnul, era cu adevărat vinere seacă pentru tot satul. Țineau atunci post negru chiar și cei bolnavi, dar nu toată ziua, posteau până la prânz. Și tot atunci, îmi amintesc că nu mâncam nimic nici noi, copiii. Ne țineau puțin câte puțin, spunându-ne: "Mai ai puțină răbdare, mai stai un pic". Apoi mergeam la vecernia de la două, când părintele pregătea agheasmă și anafură, pentru că, după vecernie, după ce scotea Epitaful și treceam pe sub masă și ne miruia, la final, copiii care posteau luau anafură și beau agheasmă, apoi coborau acasă și mâncau câte ceva, dar de post. Abia sâmbătă dimineață, când bunica se apuca de cărnuri, de gătit masa de Paște, îmi amintesc că aveam voie să gust din bucatele de dulce, să spun dacă sunt bune sau nu, căci buna nu se atingea de ele.
"Prin inima ta va trece sabie!"
Însă dincolo de ceea ce mâncăm, aș vrea să subliniez faptul că Săptămâna Mare este, înainte de toate, o taină a sufletelor noastre. Una care implică credință, discreție, și cere din partea fiecărui creștin o mare demnitate. Trebuie să știi ce faci, ce spui, ce ești. Pentru că, din păcate, sunt foarte mulți care par ai bisericii, care par că știu multe, dar nu sunt un exemplu bun pentru cei care vin după noi, și nu sunt un exemplu bun pentru biserică.
În perioada aceasta sfântă, când noi ne aflăm în fața Răstignirii și Morții lui Hristos, eu mi-o iau drept călăuză pe Maica Domnului. Meditez mult și le vorbesc și credincioșilor despre demnitatea ei în fața acelor suferințe teribile. A trecut prin durerile acelea cumplite, despre care îi proorocise dreptul Simeon, când a venit cu pruncul Iisus la templu, în a opta zi după naștere: "Prin inima ta va trece sabie!". Imaginați-vă că ea a trăit lângă Mântuitorul timp de 33 de ani cu durerea pe care n-a mărturisit-o, că într-o zi, El va fi răstignit! Știa lucrul acesta! Știa ce se va întâmpla, a fost pregătită de Sus, n-a fost luată prin surprindere. Și atunci, bucuria de a fi în preajma Pruncului Sfânt a fost amestecată, zi de zi și ceas de ceas, cu durerea că, într-o zi, Îl va vedea răstignit. Dar asta nu a împietrit-o, ci i-a dat putere, iar în clipa acestor teribile încercări s-a purtat ca o împărăteasă. Noi, credincioșii de rând, nu cred că putem îndura așa ceva. Noi cred că am muri de durere; dar Măicuța Domnului a purtat această suferință! Sunt convins că, în adânc, o întărea și faptul că știa că a treia zi va învia. În tradiție se și spune că după înmormântarea lui Hristos, ea a rămas în mormânt cu el. Nu a plecat acasă. A rămas și a așteptat momentul Învierii, în care credea cu toată ființa ei.
- Sunt tradiții în ortodoxie care ne învață că ea este singurul martor al ridicării din morți a lui Hristos...
- Așa este. În bucuria luminii Învierii, în care L-a văzut pe Hristos țâșnind din mormânt, spune tradiția că a fost prima care a strigat: "Hristos a Înviat!". Așa ne-a rămas tradiția nouă și aceasta este explicația salutului creștin din cele 40 de zile de la Înviere până la Înălțare, pe care eu îl rostesc cu multă bucurie și le cer și credincioșilor mei să și-l asume. Adică, să nu bagatelizezi, ci să spui cu toată convingerea, să ai acea tonalitate bună, mărturisitoare, când rostești - "Hristos a Înviat!". Îți împlinești în felul acesta și vocația de apostol, fiindcă noi toți creștinii suntem de fapt niște apostoli, sau cel puțin ar trebui să fim. Și nu trebuie să ne rușinăm de asta, trebuie să fim mărturisitori ai Învierii lui Iisus!
(Imagini din "Caietul de Paști", editat de Muzeul Țăranului Român)