Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Bohumil Hra­bal, "Lecții de dans pentru vârst­nici și avansați", tra­du­ce­re de Cor­neliu Bar­borică, ilus­trații de Mircea Pop, Edi­tura ART (tel. 021/224.01.30), 152 pag.

Mai mulți scriitori cehi și slovaci din secolul 20 au o popularitate mondială de care n-are parte nici unul dintre ai noștri. Deși au scris în limba lor, despre realități și momente istorice locale, un anumit tip de umor ce le e propriu își dovedește atracția uni­versală. De la Jaroslav Hasek, Karel Capek, Bohumil Hrabal și până la Milan Kun­dera, echilibristica între comedie și dramă, între bunătate și cru­zime, predilecția pentru gro­tesc ames­tecat cu tandrețe și candoare, pen­tru fanfaronadă și curaj în împre­jurări ce pun la încercare vitalitatea omu­lui sim­plu - au un farmec irezis­tibil. În special Hasek și Hrabal mi se par înrudiți, în arta lor de a crea anti­eroi, cu Charlie Chaplin: mai mult de­cât umor insolent cu autoritatea și sa­tiră a convențiilor, ei ajung la numi­to­rul comun al prea-omenescului, în care, pe lângă răutate și prostie, există și genero­zitate, iubire, duioșie. Toate autentice. Clovneriile în cascadă ale lui Charlot au un echivalent în logoreea lui Svejk și în trăncăneala personajelor lui Hrabal - pe care nu le poți decât îndrăgi. Dacă n-ați citit până acum nimic din opera acestui excepțional povestitor (din care s-au tradus în timp multe titluri), găsiți în librării seria de autor de la ART, în care au apărut până acum șase volume, între care și capodoperele "L-am servit pe regele Angliei" și "Trenuri cu prioritate" (după acest roman, Ji?i Menzel a făcut în 1966 un film de Os­car; de altfel, se știe că opera lui Hrabal a influențat ho­tă­râtor noul val al cinematografiei cehoslovace din anii '60). Iubit de conaționali, care în anii cenzurii făcuseră să-i circule cărțile în samizdat, tradus și în multe alte țări unde existau cercuri de "hrabalieni" pasionați, scriito­rul a avut parte în 1997, la 83 de ani, de o moarte ce i se potrivea "profilului psihologic": a căzut de la etajul unui spital praghez, pe când hrănea porumbeii de pe pervaz.
Cartea pe care vi-o recomand azi, datând din 1964, e monologul fanfaron și savuros al unui bătrân, mare crai și băutor, izvor ne­secat de povești înlănțuite cu vervă despre oameni și peripeții prin vremuri de război și pace, cu divagații despre di­ver­sele me­serii și pasiuni pe care le-a avut din vremea Imperiului și până în perioada comunistă. Fie că trăn­că­ne despre pantofi, bere sau dro­gherii, despre aventuri amoroase, isprăvi din armată, despre religie, literatură sau căs­nicie - asociațiile pe care le face au un haz nebun. Oa­menii des­pre care po­vestește sunt în general me­se­riași - brutari, mă­ce­lari, sobari, fierari etc. În acest ome­net simplu prins cu ale vieții, există și câteva referințe recurente precum doc­torul Karafiat, poetul Bondy cu cei doi copii ai lui în cărucior, o carte de igienă sexuală a unui anume Batista, o alta de interpretare a vi­se­lor, prietenul Olanek sau crudul general Ze­likowski. Și mai există o paradă comică de cul­tură a nara­to­rului, ce se declară admirator al Re­nașterii eu­ro­pene, are propriile păreri despre Cristos, So­crate și Pușkin, despre teatrul mun­ci­­toresc și Smetana. Nostalgia după o tinerețe vi­rilă și exu­berantă, după eleganța imperială pierdută, cu excentricii și bizareriile ei, de­rulează în ritm alert, ca în filmele mute, un spectacol bur­lesc al deșertăciunilor, al cărui gust dul­ce-amărui-picant te sub­jugă.