Bunica, biblia și cactusul
- Să pornim prezentările din perioada abecedarului... Cum era copilul Gigi Căciuleanu?
- În primul rând trebuie să spun că provin dintr-o familie foarte amestecată, de români basarabeni, ruși și greci. Tatăl tatii era grec rusificat de mai multe generații, mama tatii - grecoaică get-beget, din Atena, cealaltă bunică era rusoaică din Sankt Petersburg, iar celălalt bunic, moldovean. Bunicul român și bunica rusoaică au locuit la Mășcăuți, în Basarabia. Când, în 1940, sovieticii le-au dat numai 24 de ore ca să-și părăsească locuința, ei au venit în România, unde mama termina facultatea de agronomie, iar sora ei mai mare, avea un apartament. Au locuit la București, cu toții, într-o locuință unde se înghesuiseră în două cămăruțe vreo treizeci de rude, refugiate și ele.
- Cum au reușit să se refugieze în doar 24 de ore? Pare un film polițist...
- Bunica ne povestea că la refugiu nu i-a trecut prin minte să ia cu ea nimic din ceea ce se cheamă "de valoare'', nici măcar o bijuterie. A plecat cu Biblia într-o mână și cu un cactus în cealaltă. Acest cactus însemna foarte mult pentru ea: îl scăpase de la îngheț, îl îngrijise, îl crescuse, îl bibilise. Cactusul a rămas la București, dar Biblia am luat-o cu mine, când am plecat din țară. O am și acum.
- Bunica ți-a inspirat credința?
- Și ea, și bunicul. Îmi amintesc că atunci când eram copii, nu aveam voie să purtăm cruciuliță la gât, bineînțeles, eram în anii cei mai grei ai comunismului, și trebuia să o ascund sub cravata de pionier. Spre groaza părinților mei, Dedușca-Sasha, bunicul meu dinspre partea tatei, mergea cu mine pe stradă, și cum ajungea în fața unei biserici, se așeza în genunchi și se închina de mama focului. Acesta era un gest pentru care erai trimis urgent la Canal, de unde un om de 80 de ani nu mai avea șanse să se întoarcă viu.
- Trăiești credința și cu suflet de artist?
- Desigur. Am și dansat cândva într-o biserică. A fost o experiență extraordinară. Erika, o prietenă foarte bună din Germania, m-a întrebat odată dacă nu vreau să vin să dansez într-o biserică din Köln. Am fost de acord zicându-mi că orice experiență mă îmbogățește cu ceva. Nu mă pregătisem anume. Nici muzică nu aveam. Erika mi-a spus că are pe cineva care știe să improvizeze la orgă, un pianist. Mă întâlnesc cu el la ușa bisericii și îi spun că îmi voi axa intervenția pe ideea celor patru elemente. Ordinea era următoarea: încep de la ușă și avansez printre bănci, acolo este apa, trec mai departe, ajung în fața oamenilor, ca pe o scenă - pământ, intru în spațiul altarului care reprezintă focul - nu poate fi altceva - și ies din biserică, la aer, nu-i așa? Perfect. Ne înțelegem noi, am și repetat, însă ceea ce nu mi-a spus nimeni era că acel spectacol urma să se desfășoare în timpul slujbei.
- Chiar în mijlocul serviciului religios?
- Exact. Urma să fie un fel de intermezzo în timpul slujbei! Când am aflat am avut, evident, un moment de panică. M-am întrebat cum de m-am băgat eu în așa ceva. În fine, la momentul stabilit, aud clopoțelul care mă chema și intru în biserică. Nimeni nu știa că urma să fie un spectacol. Biserica era ticsită de lume, domni eleganți și sobri, doamne cu pălărioare și eu, care eram îmbrăcat în negru, m-am simțit, deodată, de parcă aș fi fost în pielea goală. Am intrat, n-am avut ce face. Și, încetul cu încetul, lumea se întoarce, simte că se întâmplă ceva (preoții își părăsiseră locurile). Mă descoperă pe drumul "apei". Traversez eu "apa" - eram deja ca pe o altă lume -, intru în spațiul intermediar, la "pământ". Aud orga ca în vis și mă îndrept înspre altar. Paff! În momentul când am pășit în spațiul altarului, a fost... Nu știu ce a fost. Imaginasem niște mișcări, îl atingeam, aveam o întreagă relație de contact cu acea sculptură cu care lucrasem fără probleme la repetiție. Ei, în momentul în care am pus mâna pe ceea ce nu mai era un obiect de artă ci redevenise un obiect de cult, un altar, această atingere m-a electrizat literalmente. M-a cuprins groaza de a transgresa un tabu atât de puternic înrădăcinat în gene, în cromozomi, în atomi, în celule, în sângele creierului, în neuronii inimii. A fost oroarea sacrilegiului sau a fost o criză mistică? Cine să mai știe! Mi-am pierdut cunoștința, n-am mai știut nimic, cine sunt, unde sunt. N-aș putea descrie ce s-a întâmplat. O liniște totală și, în același timp, era muzică, dar nu era o muzică pământeană. Nu știu cu prețul cărui efort mi-am zis: "Aer, aer!" și nu știu cum am ieșit din biserică - sau poate chiar din foc - și am plecat. Nu știu cât a durat totul. Experiența a fost atemporală, parcă a durat o viață, parcă nu a durat nici măcar o clipă. În orice caz, ecourile ulterioare au fost foarte bune, ba chiar am fost invitat din nou de preot să mai dansez acolo. Eu am zis însă că în viața mea nu mai fac așa ceva. Trăisem un moment unic atât de special, încât să-l repet ar însemna fie să-l distrug pe el, fie să mă distrug pe mine.
- Să ne întoarcem la anii copilăriei. Ți-ai dorit încă de pe atunci să devii dansator?
- Speranțele acestea s-au născut în excitația serilor în care părinții mă duceau la Operă, la spectacolele de balet - patru lei costa atunci biletul la balconul trei - și îi vedeam pe scenă pe Irinel Liciu și pe Gabriel Popescu. Copilul care eram atunci asculta cu sufletul la gură - cu o emoție pe care am s-o resimt, sunt sigur, la fel de intens în toate viețile pe care le voi mai trăi de acum încolo - orchestra acordându-se în fosă, când se pregătea pentru "Noaptea Valpurgiei" sau pentru "Lacul lebedelor", unde urma să apară acea minune de Irinel Liciu.
Premiul furat
- Ai fost copil în plin comunism. Te-a marcat în vreun fel perioada aceea?
- Eram încă în ciclul elementar, când am trăit un moment total suprarealist. Tocmai luasem premiul întâi pe școală, fusesem felicitat, evidențiat. Avusesem nota cea mai mare și am plecat acasă cu o mulțime de cărți primite ca premiu, care mi-au făcut cea mai mare bucurie. Nota era o problemă abstractă, dar cărțile erau acolo, reale, grele, sub braț, și reprezentau adevăratul premiu. Căpătasem, deci, o mulțime de cărți și am plecat de la școală sărind într-un picior. A doua zi, tata, ducându-se la școală să ia rezultatele, s-a uitat pe lista celor promovați și a văzut că nu figurez. Atunci a intrat la directoare să o atenționeze că e o greșeală în aceste liste. Stânjenită, directoarea i-a spus: "Tovarășul Căciuleanu, știți cum e, e o problemă cu dosarul...". Tata tocmai fusese dat afară din serviciu pe temă de dosar, mama, tot cam din aceleași motive, nu avea serviciu, în afară de obligația de a îngriji un "trib" de vreo 20 de indivizi de toate vârstele, locuind toți în același subsol de pe Eremia Grigorescu... Deci: "Băiatul nu are origine sănătoasă", a conchis ea jenată, "asta e situația". Mai erau și câțiva copii aduși din Bărăgan, care trebuiau să intre morți-copți în școală, ca să acopere cota de fii de țărani. Așa am fost scos afară din școală. Eliminat, pentru a fi terminat anul cu premiul întâi. La anii aceia, nu mi-a fost ușor să înțeleg...Salvarea mi-a venit de la teatrul meu de păpuși. Unchiul meu, meșter talentat, cu mâini de aur, tocmai întors dintr-o forțată vilegiatură de câțiva ani în Siberia, mi-a făcut un mic teatru, dintr-o ramă de fereastră, pe care a întors-o pe dos și i-a pus o cortină, un fel de perdeluță în fața scenei. Împreună cu mătușa mea, Mama-Dia, sora mamei, primul meu amor, care era ceva mai liberă (avea, dintr-un motiv complet inexplicabil, statutul social cel mai ridicat din familie - ajunsese să aibă o slujbă de dactilografă în limba rusă, la revista sovietică "Narodnaia Rumânia"), am început o serie de turnee; adică, ne trambalam prin București cu o tărăboanță conținând teatrul și păpușile, pentru a da spectacole oriunde era cineva dispus să ne primească. Până la urmă, mi s-a dus vestea și am început să fiu invitat pe la orfelinate sau la cămine de copii, unde dădeam spectacole pentru cei mici. Asta a durat un an de zile. Între timp, mama s-a dus la școală, a vorbit cu secretara de partid, care era o doamnă - chiar o doamnă! - și mai era și profesoara noastră de română. Ei bine, împreună cu câțiva profesori, a venit să vadă un spectacol cu păpușile noastre și, sub pretextul foarte periculos și riscant pentru ea, anume acela că eram născut pentru a fi artist, și că talentul, câteodată, poate fi mai important decât dosarul, a cerut să fiu reprimit în școală, pe răspunderea ei. Târgul cu mama însă fusese foarte clar: trebuia să fiu primul la învățătură. Ceea ce s-a și întâmplat.
- Și cum a devenit premiantul liceului balerin? De ce balet și nu actorie, după succesul cu tărăboanța prin București?
- Dans am vrut să fac de când am descoperit, la vârsta de 4 ani, că prin dans pot fi liber. Dar la mine, dansul s-a întrepătruns întotdeauna cu teatrul. Poate tocmai datorită carierei mele foarte precoce de păpușar. Când dansez fac teatru, iar când am de inventat sau de realizat o performanță de actor, nu pot s-o fac fără să dansez.
- Ai studiat balet la celebrul Teatru Balșoi. Cum e să trăiești într-o legendă adevărată?
- Teatrul Balșoi a însemnat pentru mine o întâlnire cu trei profesori admirabili. Era Varlaamov, un tânăr super-pedagog, la care erau trimiși băieții. El era profesorul care lucra și cu absolvenții tocmai intrați din școală în teatru. Îmi amintesc că acolo unde erau trei-patru piruete pe podea, pe noi ne punea să încercăm 10. Acolo unde se făceau două piruete în aer, el ne cerea trei. Apoi era Asaf Messerer, unchiul Mayei Plisețkaia, un pedagog nespus de înțelept. El era deja foarte în vârstă, nu se mai ridica decât rar de pe scaun, dar era de ajuns să te atingă de departe cu un deget ca să-ți "iasă" cele mai extraordinare figuri. În sfârșit, dar nu cel din urmă, mi-l amintesc pe Ermolaev. Când eram copil, într-o carte de istorie aveam poza lui, într-o săritură printre nori (podeaua nu se vedea în fotografie), într-un dans numit "Vântul". Poate acest zbor m-a și inspirat mai târziu când am scris "Vânt, Volume, Vectori". Cu el se pregăteau doar cei mai mari soliști. Nu primea decât 10-11 dintre balerinii cei mai străluciți. Pe noi ne lăsa să asistăm la antrenamentele lor și ne zâmbea pe sub mustață. Evident că mi-au rămas vii în amintire și minunatele spectacole de balet, pe care le vedeam seară de seară. Ochii mei nu se mai săturau să se caște, văzându-i pe acei artiști fără pereche, care făceau ca baletul clasic să devină o frumoasă poveste reală. Dar mai am o amintire extraordinară, care nu e legată de balet. Într-o zi am luat metroul și am coborât pe undeva, pe la capătul unei linii. Voiam să văd Moscova profundă. Și m-am trezit într-un cartier plin de noroaie, ce părea plasat la marginea lumii. Și în pustietatea aia, am auzit deodată muzica îngerilor. Mi-am lăsat pașii purtați înspre locul de unde se auzea și am descoperit cum printre niște ruine, un grup de oameni se rugau. Pe vremea aceea, religia era interzisă în Uniunea Sovietică, așa că asistam la o slujbă ținută de un preot ortodox ilegal. Am stat și eu cuminte acolo și m-am rugat. Niciodată, până în ziua de azi, nu am mai asistat la o slujbă mai frumoasă.
Un șoc artistic: Miriam Răducanu
- O altă mare întâlnire a fost cu marea noastră balerină, doamna Miriam Răducanu. O mare personalitate a dansului românesc.
- Despre Miriam Răducanu eu n-aș vorbi în termeni de "întâlnire", aș vorbi de "șoc". Un șoc artistic declanșator. O avusesem profesoară (toată lumea îi spunea: Doamna Papa), dar nu am realizat pe deplin cine și ce era. Un copil nu realizează. Descărcarea electrică mi-a provocat-o Miriam Răducanu abia în momentul în care am văzut-o dansând... Avea un recital, undeva într-o sală foarte obscură, pe undeva prin București, pentru că nu era acceptată de curentul artistic oficial - opera, dansul care se făceau atunci...Venea însă lume foarte multă și bună. Așa marginală cum era, sala era arhiplină. Eu am ajuns cu întârziere, pentru că fusesem la școală înainte. Am ajuns gâfâind să o văd dansând. Și am văzut-o pe Doamna Papa nemișcată pe scenă, într-un dans despre care după aceea am aflat eu că se numea "Gândul". Muzica mi s-a părut extraterestră. Când m-am mai obișnuit, am văzut că se mișca și avea niște mișcări complet de pe altă lume. Puterea nuanței gesturilor ei m-a înnebunit. Când am văzut gestul acela, gest pe care ea îl repeta la infinit și care uneori avea o semnificație atât de plină, iar alteori parcă nu avea nici una, nu era din lumea asta. Un șoc fizic, psihologic, filosofic și dinamic parcă m-a izbit. După "Gândul", a mai dansat și alte lucruri, dar acest prim șoc este ceva ce am purtat cu mine toată viața. Oriunde aș fi, orice aș dansa, acest moment este în mine. E răspândit în toată ființa mea.
- În plină glorie artistică, după ce ai fost solist la Opera Națională din București și erai prețuit ca mare coregraf, ai decis să părăsești România comunistă. Cum au fost primele momente ale exilului?
- Personal, am trăit foarte greu despărțirea de țară. Pentru unii e mai ușor, dar pentru mine, primul an a fost un an de traversare a Lethei, așa, de parcă străbăteam o vale foarte întunecoasă, deși profesional, totul îmi mergea foarte bine. Cred că nu exagerez deloc dacă spun că am supraviețuit, practic, datorită poeziilor pe care le învățasem la școală și pe care nici nu bănuisem până atunci că le știam pe de rost. Când m-am trezit departe de țară, am ajuns să le repet ca pe niște mantre: Eminescu, Coșbuc, Topârceanu, Alecsandri, Minulescu, Bacovia, chiar și Miorița, poeme recitate printre lacrimi, dându-mă aproape literalmente cu capul de pereți: "Mișu Șt. Popescu vrea să divorțeze... iar plopi în umedul amurg... și cu sergentul zece... să se-mpiedice de-un ciot... pe-un picior de plai... din rude mari împărătești... o pictură parfumată cu vibrări de violet"... și dă-i înainte și antrenează-te și strânge din pumni, din dinți "...două jucării stricate ...alt acrobat. ...alt salt mortal"... Asta, deși eu nu pot spune că am trăit vreodată un sentiment de exil, ci unul care a semănat mai mult cu o despărțire în dragoste.
- Acum trăiești între două țări, România și Franța. Ești un om împlinit?
- Nu știu dacă luna e împlinită atunci când e plină, sau mai degrabă atunci când e nouă...
- Crezi că arta ta, pasiunea și munca ta de-o viață au schimbat ceva între cer și pământ?
- Nu am pretenția să pot schimba ceva, cu toate că de fiecare dată când dansez fac un fel de apel către sufletul cel bun al lumii, dar cred sincer că orice facem lasă o amprentă, chiar și pe zodiac. Poate că stelele se mișcă pe cer după o mecanică a sufletelor și a minților noastre.
GABRIELA LUPU