JO KANAMORI și trupa NOISM, în premieră europeană la București și Sibiu

Redactia
"Important este să ai o minte deschisă, care să se întrebe continuu «de ce dansez?»"

Cea mai importantă companie japoneză de dans contemporan, Noism, a fost înfiin­țată în 2004, de balerinul și coregraful Jo Kanamori, după modelul marilor trupe de dans contemporan din Europa. Începând cu 2007, com­pania a avut reprezentații în unsprezece orașe din opt țări și a fost onorată cu prestigiosul Premiu "Asashi Performing Arts", în 2008, pentru spec­tacolul "Nameless Hands - House of Dolls".
Jo Kanamori, Director Artistic al "Noism", a studiat cu Maurice Béjart, la Școala "Rudra Béjart" din Lausanne. A dansat în cadrul Teatrului de Dans Olandez, în trupa baletului Național al Operei din Lyon și a Baletului Gothenburg din Suedia. Kana­mori a revenit în Japonia în 2002. După o serie de proiecte răsplătite cu premii, în vara lui 2016, Ka­na­mori a pus în scenă "La Bayadère - Țara ilu­ziilor", o adaptare modernă a cunoscutei capodo­pere de balet clasic "Baiadera". "La Bayadère" în interpretarea Noism a avut parte de o primire extra­ordinară din partea publicului, piesa originală fiind sublimată într-o lucrare care se raportează la socie­tatea modernă, istorie, religie și etnie, după cum spun creatorii spectacolului. Aranjamentul sce­nic, costumele și decorul din lemn aparțin arhi­tectului Tsuyoshi Tane, desig­nerului Yoshiyuki Miyamae, de la celebra casa de modă Issey Miyake, și producă­toru­lui de mobilă Masaki Kondo, cu toții colaboratori ai Noism.
În preambulul turneului ro­mânesc al celebrei companii japoneze, crea­torul acestei tru­pe, coregraful Jo Ka­namori, ne-a acordat un interviu.

"Din păcate, cei care m-au impresionat în arta mea nu mai sunt printre noi"

- Domnule Kanamori, ați spus la un moment dat că do­riți să creați produse artistice care să fie la fel de relevante și peste 100 de ani. Cum cre­deți că veți putea să vă atin­geți acest țel?

- Dacă ne gândim că a fi adult înseamnă, raportat la via­ța unui om sau la o meserie, o implicare socială de aproxi­ma­tiv trei-patru decenii, 100 de ani reprezintă cam trei ge­ne­ra­ții. De aceea, îmi doresc ca această idee a mea, cea a unei companii de dans cu teatru propriu, să dureze cel puțin trei generații. Pen­tru ca o aseme­nea companie să prindă rădăcini în Japonia, pentru ca instituția teatrului să fie con­dusă de experți în domeniu și pentru ca teatrul să nu fie doar o simplă scenă, cred că este nevoie ca acea idee și acel entu­ziasm să fie dublate de o po­litică culturală. Aceasta are legătură și cu faptul că arte precum baletul și dansul modern au apărut în Japonia acum aproxi­mativ 100 de ani. Consider că noi, cei care trăim în secolul 21, trebuie să revizuim ultimii 100 de ani, pentru a putea privi înainte, la următorii 100 de ani, sub toate aspectele.

- Credeți că baletul clasic va supraviețui și peste 100 de ani?

- Fără îndoială, va dăinui. Dar impactul lui so­cial va depinde de felul în care coregrafii și mai ales dansatorii se vor raporta la problemele societă­ții. De aceea, de la dansatorii secolului nostru se cer nu doar calități fizice speciale, ci și o capacitate deo­sebită de a transmite valorile sociale ale artei pe care o reprezintă. De asta depinde felul în care vom reuși să transmitem generațiilor următoare valoarea artei spectacolului, sortită dispariției, și asta în­seamnă să se acțio­neze în direcția unui concept, din­colo de propria per­soană.

- Ce mari creatori de dans v-au influen­țat ca­riera?

- Am început stu­diile de core­gra­fie la 18 ani, la școala lui Maurice Béjart. Acolo am învățat dans, mu­zi­că și teatru. Pri­ma mea lucrare a luat naștere în ca­drul unei clase de dra­­maturgie, pen­tru mi­ne creația în­sem­nând încă de la bun început o îm­binare perfectă în­tre teatru și dans. Dacă ar trebui să menționez un nu­me care m-a influ­ențat în ceea ce priveș­te dansul dramatic în care folosesc actori, atunci acela ar fi, fără îndoială, numele lui Béjart. Mentorii mei sunt Maurice Béjart, Jiri Kylian și Ta­dashi Suzuki.  Din păcate, cei care m-au impresio­nat cel mai adânc nu mai sunt printre noi sau sunt foar­te în vârstă. De aceea, nu mă interesează nimic din dansul contemporanilor mei și prefer ca ceea ce fac eu să nu fie definit în acest sens.

- Există vreo diferență între dansul contem­poran european și cel asiatic?

- În Asia, baletul și dansul modern vin dintr-o cultură străină. Așa cum s-a întâmplat adesea, cul­tu­ra pe care a dat-o Europa de-a lungul timpului a fost preluată parțial și în țările asiatice, în perioade diferite. Problema de pe scenele de dans din Asia este că au importat doar conceptul de "contempo­ran", fără să fi avut nici timpul, nici experiența necesară de a-l aduce la maturitate.

- Ce calități ar trebui să aibă un dansator care vrea să facă parte din trupa dumneavoastră?

- Abilitățile fizice necesare oricărui balerin, puterea de înțelegere, sensibilitatea - sunt de la sine înțelese, dar cel mai important este să ai o minte des­chisă, care să se întrebe continuu "de ce dan­sez?" Asta înseamnă puterea de a trăi activ și în același timp tăria de a deveni pasiv.

- Ce mesaj vrea să transmită publicului mon­tarea "La Bayadere. Țara iluziilor", care va fi prezentată la București?

- Mesajul este acela că există lucruri pe care nu trebuie să le uităm niciodată.

- Ați mai prezentat aceste creații în Europa?

- Nu. România este prima țară europeană în care le prezentăm. Va fi, prin urmare, premiera lor eu­ropeană.

- Dacă ar trebui să alegeți un singur spectacol din cariera dvs., pe care îl considerați cel mai bun, pe care l-ați numi?

- După cum au spus-o predecesori celebri, urmă­torul spectacol va fi cel mai bun.

- Ce știți despre lumea culturală românească?

- Am auzit multe lucruri lăudabile despre Festi­valul Internațional de Teatru de la Sibiu, dar nu cu­nosc aproape nimic despre România. M-aș bucura dacă aș putea afla câte ceva cu această ocazie.

GABRIELA LUPU

Turneul trupei Noism debutează în București, pe 30 martie, la ora 19.00, pe scena Sălii Mari a Tea­trului Național, cu spectacolul "La Bayadere - Țara iluziilor", urmând ca pe pe 5 și 6 aprilie, dan­satorii niponi să întâlnească publicul din Sibiu, pentru care au pregătit spectacolul în două părți "The Match Seller's Tale și Passacaglia". Turneul are loc în cadrul Întâlnirilor JTI.