Când animalele visează

Andrei Cheran
- Fenomenul paranormal aparține întregii naturi. Mai ales când e vorba de animale, percepția extrasenzorială reprezintă o regulă. O comunicare subtilă, subconștientă, leagă toate făpturile Universului -

Vise de câine

Fenomenul paranormal aparține întregii naturi. Greu de acceptat de știință, afirmația aceasta e do­vedită de mii de întâmplări fascinante, adunate între coperte de cărți. Mai ales când e vorba de ani­male, se pare că percepția extrasenzorială reprezintă o regulă. În special animalele de companie, câinii, pisicile și pă­sările pe care le ținem pe lângă noi, pot deveni pro­tagoniști ai unor scenarii fantastice. Iată, de pildă, po­vestea cât se poate de stranie a unui vis care reunește doi câini: Snooker și Napper. Amân­doi sunt de rasă Airdale, trăiesc în case vecine și găsesc o plăcere nebună să plece, fără știrea stă­pâ­ni­lor, în lungi și aventuroase plimbări. Într-o noapte, din odaia în care dormea, Snooker a început să urle lugubru, lovind pu­ternic cu labele în podea. De­geaba a fost mângâiat și alintat de stăpâni, degeaba i s-au spus cuvinte de liniștire: scheu­nă­turile și lă­trăturile lui au continuat până în zori. A doua zi, ve­cinii au adus ști­rea neagră că Napper, ne­des­păr­țitul tovarăș de dru­me­ții al lui Snooker, fusese călcat de un camion. Cum poate fi nu­mit acest fenomen? Te­lepatie? Clar­vi­ziu­ne? Des­fă­șu­rarea eve­ni­men­telor a dovedit că este vorba despre altceva...
Conform afirmațiilor stăpânilor lui, până la moar­tea amicului său, Snoo­ker fusese cel mai năz­drăvan și mai imprudent patruped. Dar de atunci înainte, firea lui s-a schimbat radical. A devenit atât de speriat și de angoasat, încât chiar și zgo­motul în­depărtat al vre­unui motor îl făcea să se as­cundă sub pat. Pe stradă, de unde până atunci tra­versa ca să­geata, fără să țină seama de pe­ri­colele care-l pân­deau, după moar­tea lui Nap­per, trebuia să fie forțat să pă­șeas­că pe zebra pie­to­nală de parcă scă­­­pase el în­suși de sub roțile camio­nului. Transfor­ma­rea pa­trupedului într-o ființă temă­toare și precaută a fost atât de neașteptată, încât stăpânii aveau adesea sen­za­ția că e "sfătuit" în mod invizibil de bie­tul prieten pier­dut. "Nimic nu este izolat în imen­sita­tea cre­a­ției, toa­te lucrurile sunt legate între ele prin fire in­vizibile, prin relații secrete, profunde și cons­tan­te, care cons­ti­tuie legea organică și vie a univer­su­lui", spu­ne cele­brul om de știință și scriitor Alexis Carrel în cartea sa "Reflecții asupra conduitei vieții". Poate că în această lumină tre­buie înțeleasă și aven­tu­ra onirică a romancierului Rider Haggard, re­pu­tat pentru scrieri­le sale premonitorii. Într-o noapte, el l-a văzut în vis pe bătrânul său câine, Bob, care zăcea întins pe o par­te, între trestiile unui smârc mlăș­tinos. Printr-un fe­no­men de identificare - același ca în cazul lui Snooker și Napper - Haggard a în­ceput să geamă și să scân­ceas­că prin somn ase­menea unui ani­mal rănit, până când, intrigată de ce se întâm­plă, soția lui l-a trezit, întrerupându-i coș­marul. A doua zi di­mi­nea­ță, mena­jera și-a informat stă­pânii că Bob dis­pă­­ruse. A fost gă­sit într-o bal­tă, la doi kilometri de orașul în care locuia Rider Haggard. Faptul că bie­­tul brac avea capul zdrobit și labele din față tăiate a dus la conclu­zia că fusese omorât de un tren.
Tendința de iden­ti­ficare: aceasta este marea forță universală, capabilă să înlăture barierele inter­per­so­na­le așezate de spiritul conștient, ajutân­du-ne să atingem o dimensiune psihică în care individul în­­ce­tea­ză să fie doar el însuși, intrând în con­sonanță cu cea mai umilă făptură creată de Dumnezeu: o plan­tă, un animal. Maeterlinck, un alt cunoscut scri­i­tor belgian, într-o altă celebră carte, "Oaspetele ne­cu­noscut", adân­cește această pro­blemă a ega­lității în fața creației, afir­mând că în subconștientul nostru există o zonă ori­ginară, în care suntem - ca suflet, și nu ca in­te­li­gență - egali cu întreaga creație. Un fel de subs­tan­ță psihică a întregului univers, numită de autor "spirit difuz".

Corul găinilor

Identificarea este o formă particulară de a iubi, de a intra în consonanță profundă cu ceva "viu". Așa cum există oameni care se înțeleg de minune cu plantele, reușind să le facă să crească spec­taculos, tot așa există indivizi care se înțeleg de minune cu ani­malele. În ambele cazuri, afecțiunea și de­vo­ta­men­tul produc o identificare puternică. Și aici, exem­plele la îndemână sunt numeroase. Și nu doar exem­plul creștin al atâtor sfinți care vorbeau cu păsările și animalele, dar și alte numeroase întâmplări. E și ca­zul ce­lebrului dr. Bauemer, un veterinar german, re­nu­­mit pentru calitatea sa de a înțelege intuitiv lim­ba­jul ru­dimentar al pă­sărilor de curte, pe care - printr-o participare afectivă intensă - l-a transformat, pur și sim­plu, într-un mod de a comunica. Numai rezerva știin­țifică l-a împiedicat să execute numere de dresaj cu găinile, curcile și cocoșii, care îi urmau orbește toa­te comenzile, de la cele utilitare - mâncat, băut, ouat - la cele pur subiective: ore de muzică, de plimbare sau de... cântat în cor. Psihologul italian Eduardo Boz­za­no relatează cazul unui copil handicapat, care de la vârsta de doar doi ani conversa cu păsările, mer­gând zilnic la întâlnire cu ele, dimineața la ora nouă, într-un luminiș de pă­du­re. La sosirea lui (însoțită de pre­zența poves­ti­to­ru­lui), pă­sările îl în­con­jurau bu­cu­roase, ciripind mai vioi ca înainte. Co­pilul a cres­cut, dar fără să atingă și o maturitate men­tală, și poate din cauza candorii sale con­ser­vate până târ­ziu a iz­butit să păstreze pri­e­­te­nia cu drăgălașele îna­ripate până la vârsta de 30 de ani, când a mu­rit.
Se pare că înțele­ge­rea directă cu anima­lele nu este posibilă decât în planul extrasenzorial sau la nivelul subconștientului. Mai "sus" nu se poate, pen­tru că omul "normal" e prea ocupat să-și asculte vo­cea or­go­li­oasă și egocentrică a eului conștient, pen­tru a putea per­cepe semnalele tainice ale uni­versului încon­ju­rător, "vocea" lumii mărunte. Sfin­ții au auzit această voce câteodată, putând să con­verseze cu păsă­rile, cu lupii și cu peștii, dar sfinții au simplitatea și pu­ritatea copiilor. În plus, ei cu­nosc limbajul și dru­mul iubirii. Nu există nicio for­mă posibilă de înțele­gere naturală, spontană, cu plantele sau cu animalele, care să nu se bazeze pe afecțiune, pe o încredere pro­fundă și re­ci­pro­că. Acesta este terenul pe care apare ceea ce nu­mim până astăzi iubire: interferențe psi­hice care pro­duc identificări.

Papagalul încăpățânat

Pe tărâmul acestei simbioze afective și psi­hice au loc cele mai in­te­re­sante fe­no­mene paranormale legate de ani­male. În pre­sa engleză de acum câțiva ani, a făcut mare vâl­vă Natașa, o imi­gran­tă de origine rusă, care trăia îm­pre­ună cu soțul său bătrân și in­firm și cu doi câini basset. Consemnați să stea în­tr-un hol de către ordinele severe ale stă­pânei lor, ei se plimbau permanent, ca două san­tinele instruite, mereu în alertă, exe­cu­­tând la perfecție sarcinile primite: să nu latre decât din motive întemeiate. Pe scurt, ei nu lă­trau decât dacă cineva se apropia de apar­tament. Dar aici trebuie făcută o precizare: un câine oarecare ar fi lătrat la ori­ce zgomot de pași. În schimb, cei doi făceau o se­lecție in­te­lig­entă, bazată pe clar­viziune, semnalând doar viitorii vizi­ta­tori, fără să gre­șeas­că vreo­dată. Oare cum era po­sibil așa ceva? Pentru a apre­cia corect această in­cre­dibilă perfor­man­ță, mai tre­bu­ie precizat că cei doi câini nu aveau niciun con­trol vizual (holul nu avea fereastră), iar pe scă­rile blo­cului locatarii circulau per­ma­nent. Cu toate acestea, pa­tru­pedele lătrau doar când cei care veneau erau musafiri aș­tep­tați... Sin­gura explicație ofe­rită presei de stăpâna bas­se­tilor a fost și mai bizară: "Câi­nii știu o gră­madă de lu­cruri. Din păcate, nu pot vor­bi. Dar eu îi înțeleg perfect. La animale, la fel ca și la oameni, există un fel de a ști lucrurile subconștient, ce­va care vine din adânc".
Mai nonconformiști decât co­legii lor de pe con­ti­nen­tul eu­­ropean, psi­ho­logii ame­ri­cani susțin că între ani­ma­le și oameni se poate stabili o "in­ter­ferență psi­hică direc­tă", grație căreia ani­ma­lele se pot comporta uneori în­tr-o manieră net su­perioară stan­dar­delor lor biolo­gice. Ele percep "in­for­­mații despre evenimente utile sau nocive chiar la mare distanță, fără aju­torul unor organe spe­cia­lizate". Se înțelege de la sine că astfel de afir­mații nu constituie decât o apro­xi­mație în ceea ce privește cu­noașterea teoriilor ce cuprind un vast câmp de fe­no­mene. Ele au implicații filosofice și știin­țifice de o întindere consi­de­rabilă și ne permit să accep­tăm un an­samblu de fapte care altfel ni s-ar părea ab­surde, ca de pildă povestea cu pa­pagalul pro­fe­sorului Ed­mund Koehler, un ilustru specialist al psi­ho­logiei ani­male. Acesta își învățase pasărea să sa­lute cu un zgo­mo­tos "la revedere" pe orice vizitator care pleca din casa sa. Mulți dintre ei au încercat să-l păcălească pe papagal, îndreptându-se spre ușă și prefăcându-se că ies, când de fapt nu aveau intenția să plece. Ei bine, în niciunul dintre aceste ca­zuri, papagalul nu a vor­bit. Oare de ce? E lim­pe­de că nu din motive de inte­li­gen­ță, ci datorită ace­leași în­țelegeri, bazate pe afec­țiu­ne, a in­tențiilor stăpânului. Fără să i se fi explicat prin cu­vinte, pa­să­rea se iden­ti­ficase într-un plan subtil, psihologic, cu dorința lui Koehler de a spune "la re­ve­dere" numai când cineva pleca de-adevăratelea.

Caii matematicieni

Au trecut mai bine de șaizeci de ani de când a în­ce­put să se vorbească despre caii ma­te­ma­ti­ci­eni din Eberfeld: Zarif, Muhamed, Hänschen și Hans, zis "înțeleptul", faimoșii armăsari îngrijiți cu atâta dra­goste de Karl Krall, cel care i-a adus la un nivel in­cre­dibil de performanțe mentale. O pleiadă de savanți și de cercetători faimoși s-a interesat de ca­pa­citățile lor, su­punându-i la "interviuri", la exa­mene și expe­rien­țe de tot felul. Printre primii care au stu­diat fe­no­menul la fața locului se nu­mără pro­fesorii William Macken­zie și Ro­berto Assa­gioli. Ei au fost in­­te­resați în mod deo­sebit de Muha­med, calul cel mai dotat din punct de vedere al capa­cităților arit­metice. Mackenzie poves­teș­te: "Ex­pri­mân­du-se în limbaj tip­to­logic - adică lovind cu co­pi­tele în podea, de un anu­mit număr de ori -, Muhamed dădea răs­pun­suri de o rapiditate fulge­ră­toare celor care îi propuneau ex­tra­geri de radicali de un grad ri­dicat, chiar când era vorba des­pre în­tre­bări puse pentru prima dată". Pen­tru Muhamed, ex­tra­gerea ră­dă­cinilor pătrate sau cubice cons­ti­tuia un fel de joc recreativ. "Ceea ce m-a fra­pat în mod de­o­sebit", spune cer­ce­tă­torul belgian, "a fost ușu­rința, promp­titudinea cu care acel cal îmi dă­dea so­luțiile. Abia formulată operația ma­te­ma­tică și copita dreaptă lovea deja în po­dea, marcând nu­mărul unităților, ur­mată de copita stân­gă, care mar­ca zecile. Nu exista niciun semn de con­centrare sau de re­flec­ție, răspunsul părea să parvină automat, dat de o in­te­ligență invizibilă".

Inteligența care vine de departe

După părerea psihologilor americani, inteligența animalelor are rădăcini detectabile în sub­con­ști­ent. În cazul calului Muhamed, acesta nu reținuse din lecțiile stăpânului său, Krall, decât ru­di­men­tele arit­meticii: știa, de exemplu, că cinci ori cinci fac do­uă­zeci și cinci și că cinci este rădăcina pă­trată a lui do­uă­zeci și cinci. Dar, "un lucru nou și total diferit s-a eliberat dintr-odată din psihismul ca­lului". Fără ca nimeni să-i arate mo­dul de extragere a ră­dă­cinilor de un grad ridicat, el a putut sin­gur, sin­gurel, sau mai de­grabă cu aju­torul mis­te­ri­oa­sei in­te­li­gen­țe ieșite din comun, să re­zol­ve ins­tan­ta­neu, ca prin­tr-o in­tuiție directă a so­luției cău­ta­te, ră­dăcini cubice, la puterea a pa­tra și a cincea ale unor nu­me­re lungi, scrise pe o tablă. Este un fe­nomen care ates­­tă exis­tența unui factor misterios al in­te­li­genței, despre care se poa­te spu­ne doar că nu este supus unui control conștient și că este în mă­sură să folosească surse si­tuate cu mult dincolo de pa­tri­mo­niul individual. "Subconș­ti­ent sau su­pra­con­știință, este clar că trebuie să re­cu­noaș­­tem exis­tența unei di­mensiuni psi­hi­ce ne­cu­nos­cute, care se în­tin­de dea­supra noas­tră și la care pu­tem avea acces, în unele ca­zuri, prin inter­me­diul clar­vizi­unii."
O singură ipoteză per­mi­te explicarea diferitelor fe­no­me­ne examinate până aici: ipo­te­za clarviziunii ani­­ma­le­lor. Ani­malele sunt toate clar­vă­ză­toare, pen­tru că trăiesc într-o stare de con­știință par­ti­cu­lară, care are legături cu visele. "Sta­­rea de ve­ghe la animal este foarte apropiată de som­nam­bulismul omului", spu­ne psihologul ame­­rican J. Ocho­rowici. "Neavând nicio noțiune a tim­pu­­lui, animalele tră­iesc într-un fel de somn per­pe­tuu." Ca orice clar­vă­zător, ani­ma­lele sunt deci ins­tru­mentele unui psi­hism care le trans­cende. Toa­te aceste lu­cruri ar tre­bui să ne spo­rească con­si­de­rația pentru ani­malele din jurul nos­tru, atât de le­gate de psi­­his­mul nos­tru și atât de pre­gătite să asi­mileze prin căi ne­vă­zute ca­litățile cu­noscute și ne­cu­noscute pe care le po­se­dăm. Ob­ser­vându-le cu mai multă răb­dare și afec­țiune, vom des­coperi cât de bine ne în­­țeleg stă­rile de spirit, do­rințele și ne­îm­pli­nirile, re­ac­tu­a­lizând în­con­tinuu misterul și fru­musețea creației.