Fereastra sufletului

Parasca Fat
- Sătenii din Maramureș știau când le vine sorocul să plece în lumea de dincolo -

Țăranii așteaptă moartea cu suflet senin. Nu și-o doresc, dar nici nu se tem de ea. "Me­men­to mori" (amin­tește-ți că vei muri) nu este de azi sau de ieri. Astfel, viața capătă alt sens, de­vine exem­plară sau pe aproape. Toate religiile și filosofia îl sfă­tuiesc pe om să trăiască fiecare zi - bucu­rându-se de ea - ca și cum ar fi ul­tima; adică îm­păcat cu sine: cu gândurile și fap­tele sale. Dacă toți oamenii ar pu­tea trăi așa, întreaga noas­tră planetă ar fi cuprinsă de Rai și poate nici n-ar mai exista Despărțirea.

"Ferește-mă, Doamne, de ce nu-mi aduc aminte"

În familiile tradiționale, copiii învață de mici rugăciunile, începând cu Îngerașul. La sfârșitul ru­găciunii, se cere așa: "Dă-mi, Doamne, să­nă­tate și mintiucă bună, (minte, înțelepciune) fe­rește-mă, Doamne, de silă, de rușine, de moarte grabnică (năprasnică) și de ce nici nu-mi aduc aminte". Prin această cerere s-a efectuat pro­tec­ția divină. Cum în aproape toate familiile copiii erau numeroși - de la cinci până la zece-doisprezece -, părinții îm­povărați de treburi, oricât de buni și atenți ar fi fost, nu i-ar fi putut supraveghea îndeajuns. Prin ru­găciune, fiecare copil se punea singur în grija și sub protecția lui Dumnezeu. Sila, rușinea și moar­tea grabnică sunt considerate cele mai cumplite rele, atingerile cele mai grave ce se pot aduce vieții. Fără să înțeleagă de la început ce spun, repetând aceste cuvinte, copiii realizează că există moarte. Ba și participă la toate înmormântările - o jumătate de oră la început - pen­tru a primi colăcei, covrigi, dulciuri și bani. După ce s-au rugat pentru sine, sunt învățați să se roage pentru sănătatea părinților, a bunicilor, fraților, su­ro­rilor și pri­e­te­nilor. La sfârșit, se roagă și pen­tru cei "plecați": "Iar­tă, Doamne, pe mo­șii și stră­moșii mei, pe unchi, pe mătuși, pe veri, pe vere și pe toate nea­mu­rile mele", ru­gă­ciu­­nile co­pii­lor fi­ind ascultate mai bine, având ei mai puține gre­șeli.
Astfel, de mici, ei știu că fac parte dintr-o familie și din­tr-un neam de Aici și de Dincolo, pentru care tre­buie să se roage.
De obicei, copiii mici nu sunt lăsați la cimitir să va­dă până la capăt ceremonia. Un copil de cinci ani, că­ruia îi murise bunicul, s-a strecurat și a prins mo­mentul coborârii sicriului în groapă. Mama lui s-a spe­riat îngrozitor, l-a luat lângă ea și încerca să afle cum a ajuns acolo. Copilul plânsese mult după bu­ni­cul său. De data aceasta nu mai plângea și a spus: "Mă­mică, să știi că nu mai sunt așa de supărat după bu­nicu', îmi pare bine că nu va fi singur în groa­pă". "Dar cu ci­ne va fi?" "Cu Dum­­nezeu." În jurul copilului toa­­­tă lumea plân­gea în ho­­ho­te.

Marea Plecare. Cum și când?

Există destul de mulți țărani care știu cum și când vor pleca și-și orânduiesc treburile de pe această lume după cum le este gândul și voia. Aceștia sunt aleșii, oa­menii curați, care au trăit într-o ordine neîn­tre­ruptă, cea creștină. Cei care și-au iubit semenii ca pe ei înșiși, respectând po­run­ca, și care își pun în­tre­barea cu moartea fără teamă și se roagă pentru a pri­mi răspunsul. Iar răspunsul vine la vremea lui. Ca să-l primească, să merite să-l primească, se roagă toată viața. Ca cerere permanentă este moartea bu­nă, naturală, nu cea grabnică. Despre cei care mor de moarte nă­prasnică se spune că au murit în mânia lui Dum­nezeu, că indiferent cât de buni și corecți păreau în fața lumii, lui Dumnezeu nu erau plăcuți. Pentru a ști când și cum se va întâmpla "marea trecere", unii țin toată viața vinerile: ajunează și postesc. Alții spun pe de rost sau citesc zilnic Visul Maicii Domnului. Aceș­tia știu și ziua, și ora morții, le comunică celor apro­piați.
O bătrână știa pe de rost Visul Maicii Dom­nului și-l spunea în fiecare zi. Soțul ei, lângă care avusese o viață foarte fericită, murise în urmă cu opt luni. Într-o zi, i-a spus nepoatei cu care lo­cuia: "Auzi, apucă-te și văruiește în casă, spală tot, așează, că tre­buie să mă duc". "De ce să te duci?", a zis ne­poa­ta, "că se apro­pie Cră­ciunul, nu mai vorbi așa." "Eu trebuie să mă duc, pen­tru că a venit taică-tu bun și mi-a spus să mă pregătesc, să ter­min tot ce am de făcut, că tre­buie să plec cu el." Peste o săp­tămână, ne­poata a terminat cură­țenia. Bătrâna a chemat pre­o­tul, s-a spovedit, s-a îm­părtășit și a doua zi di­mi­neață, la ora patru, l-a însoțit pe bărbatul ei. Se spu­nea des­pre ea că la nuntă a mân­cat împre­ună cu mirele un po­rum­bel și mirii care mănâncă pri­ma oară carne de po­rumbel mor în ace­lași an. Despre porum­bei se crede că dacă unul moa­re, celă­lalt nu-și mai ca­ută altă pe­re­che, nu mai mă­nâncă și nu supra­vie­țuiește mai mult de un an. Po­rum­belul este considerat emble­ma fi­­de­lității.

*

O femeie tânără, care sărea mereu în ajutorul celor care aveau nevoie, stătea de vorbă cu o bună prietenă. Dintr-odată s-a oprit și, fără nicio legătură cu tema discuției, a spus: "Eu mă scol întotdeauna înainte de răsăritul soarelui. Când nu mă voi putea trezi înaintea soarelui, voi muri". Prietena ei a rămas în­mărmurită, neputând să scoată nicio vorbă, ne­re­ușind s-o întrebe nici de unde știe acest lucru, nici de ce i-l spune.
La câteva luni după această stranie comu­ni­care, fi­ind lovită la cap, a intrat în comă, reve­nin­du-și de câ­teva ori pentru puține secunde și, după cinci zile, în­tr-o luni dimineață, nu s-a mai trezit înainte de ră­să­rit. Soarele s-a tot călătorit de atunci înainte peste somnul ei adânc.

Visul clopotarului

Era slujitor al bisericii: crâșnic. Pe lângă statura impunătoare, Dumnezeu îi dăruise frumusețe, o deș­tep­tăciune ieșită din comun și o voce cum nu se poate auzi. Îi plăcea să spună că nu are dușmani, pentru că nu ura pe nimeni. Și dacă "dușmanul" lui avea o cât de infimă dreptate, el i-o acorda întreagă. Era și clo­potar. De-acum era bătrân și bolnav, dar nu-și lăsa ser­viciul. Avea obiceiul să-și povestească visele de cum deschidea ochii. Într-o sâmbătă di­mi­neață a spus: "Am văzut în vis patru îngeri negri cu patru pra­puri negri coborând din cer la noi, în fața casei. Au co­borât repede, au stat puțin legănând pra­purii și s-au urcat înapoi, la fel de repede. Ce să fie, oare?" Nu i-a răs­puns nimeni nimic, dar nici nu avea nevoie de lă­muriri. Cum în timpul nopții îi fusese foarte rău, a ve­nit Sal­va­rea. Înainte să urce, una din­tre fiice l-a să­ru­tat pe obraz și el i-a spus încet: "Draga tatii, nu ne vom mai vedea". A doua zi, duminică dimi­neața, la opt fără cinci minute, i-a spus medicului: "Doctore, mi se oprește sufletul", și a trecut în stă­pâ­ni­rea celor patru în­geri în­do­liați. La pu­țină vreme au în­­ceput să bată clo­­potele la toate bi­­se­ricile din oraș. De da­ta aceas­ta, su­fle­tul lui stătea în loc și le as­culta. A lăsat cu limbă de moarte să fie în­gro­pat în um­bra tur­lei bi­se­ricii, în par­tea de nord-est, și dorința i-a fost în­deplinită.

Sufletul-pasăre nevăzută-văzută

Nimeni nu se mai îndoiește de faptul că su­fle­tul este nemuritor. (Și cei mai mari atei ajung să re­cu­noas­că până la urmă că o­mul nu este materie bru­tă care dispare cu totul, oda­tă cu depunerea lui în lut.)
În Maramureș se cre­de că sufletul este o pa­să­re mică de tot, nevăzută, care stă trei zile în casă, dea­supra ușii. Mai de­mult se punea acolo o lu­mâ­nare aprinsă, ca să ai­bă lu­mină. Sufletul-pa­să­re ascultă, aude și vede tot ce se în­tâmplă în casă în această vre­me. În seara înmor­mântării, după ce toată lu­mea pleacă în ca­me­ra un­de a stat mor­tul, familia pu­­ne pe masă o față de masă albă, pe care se cer­ne făină prin dosul sitei. Pe făină se pun trei pahare foarte pline (rase): unul cu apă, unul cu lap­te și unul cu vin sau țuică. Pa­­­harele se pun la dis­tan­ță unul de altul și ușa se închide bi­ne, ca nimeni să nu poată in­tra acolo. A doua zi, se verifică paha­rele și făina. Dacă din­tr-un pa­har lip­sește li­chid, cei ră­mași vor da de po­­mană acel fel. Dacă fă­ina este "cră­pa­tă", vor da de po­­mană pâi­ne. Toți cei care au vrut să știe ce-și do­rește mor­tul spun că pe făină au văzut niște urme foar­te mici, ca de pa­să­re, dar că nimeni nu știe să exis­te undeva o pasăre atât de mică, urmele fiind cam cât capul unui băț de chibrit.
Această pasăre vine și după aceea, din când în când, să vadă ce mai fac cei rămași. În mod spe­cial, vine și se lasă luată în seamă când se fac paras­­tasele. Acestea sunt la trei zile, la șase săp­tămâni, la un an și la șapte ani. După șapte ani, răposatul intră în rândul neamului. În afară de parastasele mari, se fac pomeniri în fiecare an de ziua numelui - dacă are sfânt în calendar -, de ziua morții, la Mo­șii de iarnă și de vară, la Luminație. Zilnic se fac ru­gă­­ciuni de către cei rămași, pe toată durata vieții lor. Iar cei care-și cinstesc morții au o viață lungă și fru­­moa­să.
Sufletul poate să ia forma unei păsări din lumea noastră și să se lase văzut. Iată ce povestește Făt Aurel din Dănești. "Când am făcut parastasul de șase săptămâni după moșucu' (bunicu'), a venit un pi­țigoi și a intrat în bucătărie. Ușa de la pod era în­chisă și n-a putut intra în pod. A zburat prin toată casa: s-a pus pe draperie, s-a așezat pe so­bă, pe du­lap, pe prosoapele de pe pereți, pe toate lucrurile din casă. A intrat în cămară și iarăși a venit în casă. Erau niște copii veniți la parastas, care plângeau să le dau pasărea. Nu le-am dat-o. L-am prins în mână și i-am dat dru­mul afară. A zburat și s-a pus pe sârma pe care umbla lan­țul ce lega câi­nele. A dat din ari­pioa­re fericit, a ci­ripit și și-a luat zbo­rul. Mama a zis: «Acela n-a fost pițigoi, ace­la a fost su­fl­e­tul moșu­cu­lui»."
Dar în cre­dința popu­lară, sufletul poate fi și fluture, și floa­re, și frunză, și iarbă, și vânt, și cuvânt. Cel mai mult se vor­­­beș­te însă despre su­fletul-pa­să­re.

"Trei ferești la copârșeu"

Pe vremuri, din cauza lip­sei asistenței medicale, mu­­reau foarte multe femei tinere, la puțină vreme du­pă ce dădeau naștere unui co­pil. Nu era obli­ga­toriu ca moar­tea să survină după pri­­ma naș­tere. Une­ori se în­tâm­pla la a patra sau la a cin­­cea și ră­mâneau mai mulți orfani. Acestor femei li se făcea un sicriu special. În partea stân­gă, în dreptul ini­mii, se fă­cea la sicriu o ferăstruică pătrată, în care se punea sticlă. Se numea fereastra sufletului. Amin­­­tirea acestei ferestruici se păstrează într-un bocet sfâ­șie­tor:
"De-ar fi lăsat Dumnezeu
Trei ferești la copârșeu
Pe una să bată vântu'
Pe una să cânte cucu'
Pe una să mă uit eu
Să-mi treacă de doru' tău".
(Culeasă de la Pălăguța Roman - Desești)