Niculescu, un nume atât de banal!
- La 43 de ani, ești un actor de succes, cu o mulțime de filme și piese de teatru la activ. Ești actorul preferat al lui Nae Caranfil, ai jucat în toate filmele lui, chiar și în ultima sa producție, "6,9 pe scara Richter", care rulează în prezent pe ecrane. Cu toate astea, popularitatea ta nu se află la nivelul pe care l-ai merita. De ce?
- Poate și pentru că mă cheamă "Niculescu", un nume atât de banal! Dacă m-ar fi chemat măcar... "Iureș". Ha! Ha!. Ai dreptate, nu sunt mereu pe val, dar eu mă mulțumesc cu ceea ce am. Slavă Domnului, joc foarte mult, iar lumea mă cunoaște suficient cât să-mi zâmbească pe stradă, să-mi spună câte o vorbă bună de apreciere. E fabulos când azi, un om oarecare încă își aduce aminte de rolul meu mic din "Filantropica". Sunt măgulit. Este alegerea mea să nu fac parte din nicio "gașcă", să nu mă fac cunoscut cu forța, prin lucruri care nu țin de arta mea. Un actor bun este cel care spune cel mai bine adevărurile. Te antrenezi ani de zile ca să spui, credibil, adevăruri.
Tenișii chinezești
- Tu când ai început să te antrenezi? Când ai descoperit că ai vrea să fii Făt-Frumos?
- Eu cred că există două categorii de actori: făcuți și înnăscuți. Amândouă categoriile dau artiști grozavi, ce pot fi de egală valoare în final. Eu sunt înnăscut. Nu o spun ca pe o laudă, ci pur și simplu acesta e adevărul. Am avut de mic o energie artistică greu de stăpânit, fără să-mi doresc să devin actor, neapărat. Întâlnirea cu actoria a avut loc prin clasa a zecea, când doi prieteni foarte buni m-au dus la un cerc de teatru la Liceul "Mihai Viteazu" din București. Ei erau gemenii Mihai și Liviu Popescu, actualii patroni ai clubului Fratelli, pe care îi trimiteau părinții, forțat, la activități culturale. M-am întâlnit cu ei în oraș, când eu mergeam să-mi cumpăr o pereche de teniși albi, chinezești. Din aceia cu talpa verde, care miroseau frumos, de dormeai cu ei în pat, și pe care dacă-i aveai, erai cel mai șmecher din cartier. Ei bine, în acea zi am urcat pe scenă și am recitat și eu o poezie, iar când s-au aprins reflectoarele acelea pe mine, ceva s-a schimbat iremediabil în interiorul meu. Deci, a existat momentul despre care mă întrebi, dar nu a fost unul forțat de mine, ci de soarta pe care nu o poți evita. Meseriile celor înnăscuți nu se aleg, ele îi aleg pe oameni. După acel prim contact cu teatrul, m-am molipsit, mergeam ca nebunul la toate piesele. La Bulandra am văzut de peste treizeci de ori "Visul unei nopți de vară" a lui Ciulei. Până la urmă, pentru că regizorul mă vedea mereu în public, m-a invitat la un spectacol și am jucat un elf, pentru că lipsea un actor mărunt. Revenind la întrebarea ta, poate că acea primă poezie a fost momentul de care întrebai, dar eu simt că oamenii pe care i-am cunoscut mai târziu au avut rolul principal. Când Alexandru Repan m-a văzut în primul an de Facultate, la optsprezece ani, jucând la cursuri, și m-a distribuit la Teatrul Nottara, în rolul Alioșa (din spectacolul "Underground", după Gorki), a fost un moment crucial. Apoi, tot la Nottara i-am cunoscut pe domnii Dinică, Iordache, pe George Constantin, care și dincolo de scenă, erau niște oameni de o mare charismă. Marile întâlniri sunt schimbătoare de destine. Nu am fost niciodată un tip calculat, în schimb, sunt perfecționist și ținut în priză non-stop. Acest lucru a contat și el foarte mult în cariera mea de până acum.
Cuantica sentimentelor
- Pe vremurile în care tenișii chinezești erau la mare căutare, părinții nu erau prea fericiți când copiii voiau să devină artiști. Ai tăi ți-au stat alături?
- Mama, deși nu are nicio legătură cu meseria asta, este o mare actriță din naștere: tonică, veselă, pătimașă, extrovertită. Ea s-a dus la Institutul de Teatru și l-a tras de mânecă direct pe Rebengiuc - rector atunci -, să-l întrebe de un meditator bun pentru mine. Tata, în schimb, era retras, înțelept, plin de pilde. Evident că el mă trimitea să pun burta pe carte, sub amenințarea că aveam să ajung măturător de șpan prin vreo fabrică. La mine în familie se crease și o antiteză ciudată: eu am un frate cu nouă ani mai mare, care este profesor universitar de fizică atomică în America, unde a plecat înainte de revoluție. Comparația cu el era inevitabilă. Ei, dacă pe fratele meu l-a interesat mecanica cuantică, pe mine m-a interesat mecanica sentimentelor umane. Nu am putut fi oprit din pasiunea mea, la fel cum nu a putut fi oprit nici el. Pe tata l-am pierdut la optsprezece ani, a murit de cancer. Adevărata relație cu el a început după ce nu a mai fost, sfaturile și înțelepciunea sa mă ghidează și azi, pentru că sunt sfaturi de viață, nu legate de o meserie anume.
Privirea cu RMN
- Să vorbim și despre rolurile tale din filme și teatru. Cum îți pregătești personajele atât de diferite de tine, de felul tău de a fi?
- Fiecare rol cere altceva, fiecare personaj este mai mult sau mai puțin decât ești tu, ca persoană. Nu vreau să intru în detalii tehnice de studiu, dar, uite, eu am obiceiul de a mă plimba fără scop prin Piața Obor. Studiez oamenii, privirile lor, postura, vorbele... Pasiunea mea nu sunt locurile, deși viața mi-a oferit șansa să văd destul de mult din lumea asta. Pasiunea mea sunt oamenii. Oamenii adevărați. Îi studiez, sunt mereu în mijlocul lor, poate că nu pot ghici exact cum sunt, dar îți garantez că dintr-o privire îți pot spune ce gândesc ei, cum se simt în momentul în care eu îi pândesc. Am un fel de RMN în privire, pe care mi l-am dezvoltat de mic. Poate că am pasiunea asta și pentru că sunt orășean pursânge, crescut printre oameni de toate spețele. Bucureștean get-beget. Băiat din mahalaua Văcărești. Nici bunici nu am avut la țară, am văzut o vacă prima oară la paisprezece ani. Și acum, dacă merg la munte sau la țară, după trei zile înnebunesc: vreau zgomote de tramvaie, vreau claxoane și aglomerație.
Visător, între rate bancare
- Deși îți împarți viața între scenă și ecran, mai ai timp și pentru cântat și scris poezii. Pe 8 martie, la Muzeul Țăranului, vei lansa primul tău album, alături de nume grele, precum Artanu, Hanno Hoefer, Nae Caranfil, Vlase, Mărgineanu, Tudor Chirilă, Dan Byron... Albumul se numește "Cântecele unui derbedeu" și e însoțit de o carte de poezii...
- În primul rând, aș vrea să spun că pe acest disc apare și o melodie bonus, cântată de Ana Maria Irimia, o tânără extrem de talentată, pe care vreau să o ajut să devină cunoscută. Cartea nu o consider de poezii, ci de cântece, pentru că așa s-au născut ele în mintea mea. De cântat, eu am cântat mereu, am crescut în cântat: mama cânta, bunica, bunicul îmi făcea microfon din ștecherul de la priză. Mahalaua Văcărești cânta. Dar pentru că eu cred că fiecare trebuie să facă ce știe, pentru că eu sunt lăutar după ureche, nu am studii, nu citesc partituri, nu m-am băgat niciodată în seamă muzical, deși am cântat mereu, zilnic. Doar împrietenesc cu chitara poeziile pe care le scriu. Însă îmi place enorm, iar lumea din jurul meu a insistat să scot acest album. El este o nouă încercare a mea de a rămâne sincer cu mine însumi, așa cum m-a învățat tata. Urmând acest sfat din copilărie, am ajuns odios de sincer, nu pot ține în mine ceea ce simt. Spun direct totul oamenilor, așa am pierdut mulți prieteni, multe femei, dar m-am câștigat pe mine însumi. Cât am mai suferit, cât de profund mă îndrăgostesc de fiecare dată, dar tot nu-mi pot masca sinceritatea. Cu aceeași sinceritate îți spun că nu mă consider poet, cântăreț, nici măcar actor, ci mai degrabă "exprimeur", menestrel. Am fost mereu un extravertit, dar și un mare timid. Un visător într-o lume de rate bancare, un inadaptat la viața modernă. Sistemul meu de autoapărare m-a făcut să devin ceea ce sunt azi: un înger bun cu codiță de drac. Aceasta și este, după părerea mea, definiția derbedeului.
- De unde îți tragi energia aceasta de-a dreptul molipsitoare?
- De la părinți vine totul. Eu cred că oamenii sunt suma celor mai bune lucruri din părinții lor. Așa sunt și copiii mei, așa sunt și eu față de părinții mei. Profunzimea tatei și exuberanța mamei au creat această energie în mine. O altă sursă de energie sunt copiii mei, Petru și Meteea, care-mi sunt cei mai buni prieteni. Cu mama lui Petru am fost căsătorit, cu mama Meteei, nu, dar cu amândouă am rămas foarte bun prieten, chiar și acum, când sunt căsătorit a doua oară.
Iubesc femeia...
- Nestatornicia sufletului de menestrel...
- Mai degrabă sinceritatea lui. Iubesc femeile foarte mult. Iubesc, în continuare, toate femeile din viața mea, pentru că eu cred că ceasurile mor, nu dragostea. Odată ce ai apucat să iubești pe cineva, sentimentul rămâne acolo. Sunt bărbatul clasic, pe cale de dispariție. Iubesc, sufăr, iau totul personal, dar sunt năvalnic, și atunci cam greu de suportat. Am avut șansa să iubesc niște femei fascinante, deasupra tuturor fiind Anca, soția mea de acum. Ciudat, o femeie total diferită de ce întâlnisem până atunci, chiar și prin simplul fapt că e blondă. Când iubesc, mă "bat" pentru fiecare gest, mă bat pentru iubire, sunt foarte pătimaș. Bărbații și femeile sunt legați indestructibil și uimitor de asemănători. Nu cred în diferențele dintre sexe. Fiecare iubire e ca o treaptă și trebuie să o alegi în așa fel ca ea să te înalțe sufletește mai mult.
Să ai sufletul ușor
- Ovidiu, nu crezi că oamenii zilelor noastre par profund nefericiți? De ce?
- Probabil că oamenii nu recunosc cine sunt cu adevărat și de aceea nu sunt fericiți. Vor să pară altcineva. Joacă pe alții. Se străduiesc să pară îndrăgostiți, când de fapt se iubesc doar pe sine. Oamenii suferă în momentul în care mint structural. Una este să minți că ești acasă, când de fapt bei o bere cu băieții, și cu totul alta când te minți în structura ta. Adică, să te prezinți într-un fel unui om, el să te iubească pentru acea prezentare, iar tu să fii altfel. Eu am o vorbă și un drum al meu: încerc să trăiesc păstrându-mi sufletul ușor. Adică, păstrându-mă în linia adevărului. Doar așa poți ajunge la inima oamenilor.
- Ultima întrebare este mai degrabă o curiozitate personală: de unde porecla "Manglo", care pare mai cunoscută printre actori decât numele tău?
- Mă bucur că mă întrebi, pentru că în spatele ei e o poveste haioasă. În liceu, profesoara de engleză ne-a propus să ne gândim la un nume în engleză, un personaj, care să devină porecla noastră la ora de engleză. Eu m-am gândit la Mowgli, iubitul erou al lui Kipling, din Cărțile Junglei. Nu era el nume englezesc, dar nu conta. Ei bine, vreo doi colegi mai tuciurii din clasă nu știau de acest personaj și au început: "Cum ai zis, bre? Mangă? Moglă? Manglo?". Și în urma râsetelor, Manglo am rămas. Până azi.