- Maestre, de ce ați ales tocmai fotografia asta?
- Pentru că e făcută în Rusia, în timpul bursei mele la Conservatorul din Leningrad. O perioadă de care îmi amintesc cu sentimente amestecate, fiindcă a avut de toate. Și asceză, și privațiuni, dar și amor, crize sentimentale, muzică la cel mai înalt nivel, melancolie și idealuri înalte. Am ajuns acolo într-un moment când propaganda vorbea de Rusia ca de un standard pe care capitalismul, aflat în putrefacție, nu avea cum să-l atingă. Dar am găsit o sărăcie lucie, pe care n-aș fi putut-o niciodată bănui. Am văzut cozi kilometrice la alimente, pe care abia peste două decenii le-am putut vedea și la noi.
- Îi afecta sărăcia asta și pe studenții străini?
- Bineînțeles. În primul rând, din cauza politicii de economie, stăteam tot timpul în frig. Erau niște geruri îngrozitoare, iar la spălător nu era pic de apă caldă. Trebuia să mergem zilnic până la baia publică, care avea Finska Banja, un fel de saună primitivă, unde te spălai într-un lighean de tinichea și te trosneai pe spate cu niște rămurele, în timp ce din megafoane se auzeau numai cântece sovietice mobilizatoare. Din când în când, venea să ne schimbe apa "uborșcița" (femeia de serviciu), o zdrahoancă îmbrăcată gros, cu ciorapi de ață, care, când ne feream, că eram goi, dădea din mână plictisită: «Nu vă mai feriți, am văzut destule, nici nu-mi mai trebuie să mă uit!» (râde)
- De unde aveați hainele din fotografie?
- Mi le-am cumpărat acolo. Eu venisem din țară cu un palton care s-a dovedit extrem de duios pentru gerurile rusești. Într-o zi, în stația tramvaiului 36, de lângă Golful Finic, un rus a venit la mine speriat și mi-a zis: «Frățioare, lasă-mă să-ți frec nasul, începe să-ți degere». Și m-a salvat. Atunci am luat hotărârea eroică să-mi schimb garderoba.
- Seamănă cu o șubă de maistru de intrat în uzină.
- Așa și era, un kaki decolorat. Iar căciula aia clăpăugă era de fapt din blană artificială, cu o căptușeală lucioasă, de carton presat, care ținea rece. Dar dintr-o bursă de 70 de ruble nu-mi permiteam mai nimic. Par ditamai omul în poză, de fapt, eram îngrozitor de slab. Eram subnutriți toți. Unii colegi de-ai mei au avut probleme serioase de sănătate, au stat prin spitale, și-au pierdut dinții. Ne dădeau numai chiftele, cu o vagă bănuială de carne, care se chemau - ironia sorții - "kotletî". Și supă de lapte, care era o zeamă îndoielnică, alburie, pe care pluteau insule de grăsime. Într-o zi, am văzut că la cantină muștarul e gratis. Mi-am luat o felie mare de pâine neagră și am uns-o cu muștar, dar când am mușcat cu poftă, era să-mi sară ochii din cap de usturime. Cu cât mergi mai la nord, cu atât muștarul e mai iute. Dar mai iute ca în Rusia nu e nicăieri.
- 70 de ruble pe lună era foarte puțin la vremea aceea?
- Părinții mei găsiseră un procedeu prin care mă ajutau când intram în criză. Eu le trimiteam o telegramă în care le ceream 20 de ruble, ei dădeau telefon unei prietene armence de la București, Astra o chema, căreia îi dădeau suma în lei. Și Astra telefona lângă Erevan, la Aștarak, la rudele ei, care țineau o farmacie, să-mi trimită ruble la Leningrad. Era o întreagă aventură. Uneori, ne strângeam doi-trei colegi, culegeam sticlele goale din tot căminul sau de pe străzile din jur, le vindeam, și pe banii ăia făceam câte-un chef sau ne cumpăram câte-un disc. Alteori, mai aveam ocazia să acompaniez câte-o brigadă artistică. Odată am luat 20 de ruble, ca să acompaniez o gimnastă foarte grasă, care făcea un flic-flac pe parchet, de se zguduia toată clădirea.
- Maestre, dacă ați putea intra pentru un minut în fotografia asta, ce ați simți?
- ...un miros de vopsea atât de îngrozitor, încât trebuie să faci exerciții de voință să te obișnuiești cu el. Era un miros specific al instituțiilor rusești, un miros de vopsea foarte ieftină, pe care mai târziu l-am întâlnit și la Moscova. Și lumea se vede printr-un filtru verzui. Vezi ochelarii ăștia oribili? Eu aveam fotofobie. Pe vremea aia nu existau ochelari heliomați, care se închid la lumină, așa că aveam un filtru ușor colorat pe lentilă. La ruși, așa ceva nu exista, nu văzuseră niciodată. Când treceam strada, mă lua lumea de mână să mă ajute, credeau că sunt orb. Serios! (râde)
- Câți ani aveați aici, în fotografie?
- 20. De fapt, încă nu împlinisem 20. Eram cruduț, melancolic și plin de haz. Foarte dornic de prieteni, foarte sociabil, dar cu sâmburele unei depresii bine ascuns în mine. Cam tot ce sunt și acum, dar pe atunci era în sămânță doar.
- Ce vă frământa la vârsta aia?
- Totul. Eram foarte idealist și trăiam totul la ardere maximă: muzica, dragostea, polemicile artistice, melancoliile. Aveam și un jurnal în vremea aia, în care îmi notam gânduri și întâmplări. O frază de atunci suna așa: «Am senzația că trăiesc într-o lume de somnambuli». Voiam să ajung să cânt într-un anumit fel pe care îl intuiam, îl presimțeam, dar care nu-mi reușea întotdeauna. Zbaterea asta a ținut până când am avut ocazia să-i ascult pe viu pe cei doi mari mentori ai mei, Aldo Ciccolini și Arturo Benedetti Michelangeli, care au venit să cânte la Leningrad. Există artiști, mai ales în zilele noastre, care au darul de a suna mai bine pe o înregistrare decât într-un concert. Ciccolini și Michelangeli sunau de o mie de ori mai bine pe scenă, deși înregistrările lor erau făcute în condiții impecabile. Ciccolini era fabulos, muzica lui avea o claritate, o limpezime care te făcea să exclami : «Ăsta e adevărul, așa trebuie să fie, compoziția asta nu poate fi cântată altfel. » Am mers să-l vedem cu toată clasa de la Conservator și am fost atât de impresionați, atât de uluiți, încât am plecat de acolo clocotind, fugeam de bucurie pe stradă și, de atâta extaz, îmi amintesc că am alunecat și am căzut sub un tramvai. Noroc că era la capăt de linie.
- Michelangeli v-a lăsat și el aceeași impresie?
- De Michelangeli auzisem de la profesoara mea de pian din țară, domnișoara Musicescu, căreia îi scrisese de la Paris Dinu Lipatti, care îi fusese elev, să-i spună că Michelangeli e cel mai mare pianist pe care l-a auzit vreodată. După ce s-a terminat concertul lui de la Leningrad, am fost foarte tulburați, toți. Unii au zis: «Mă las de pian. Simt că nu mai are sens să studiez». Eu am zis: «Evrika! De mâine știu exact ce am de făcut». Nopți întregi după aceea am stat la pian, cu prietenul meu chinez, Yin Chengzong, ascultând un disc cu Michelangeli, ca să înțelegem dacă un anumit efect venea mai mult din felul în care punea pedala sau mai mult din frazare. Michelangeli avea urechi de elefant și o artă de o finețe extaordinară. Eram convins că-l imit, cum face un ucenic în ale picturii, copiind după mari maeștri. Dar când m-am ascultat ulterior pe înregistrări, mi-am dat seama că nu imitam nimic, eram eu!
"Rușii sunt un popor pasional și nemăsurat"
- Spuneați că perioada aceasta rusească din biografia dumneavoastră a avut de toate, și asceză, și melancolie. Lecția emoției tot de la ruși ați învățat-o?
- E vorba aceea frumoasă care spune «Nu m-ai fi căutat, dacă nu m-ai fi găsit». Cred că am găsit la ruși ceva ce era de multă vreme în mine. Eram de atunci preocupat de ideea că în muzică nu trebuie să te exhibi pe tine, ci trebuie să ajungi la un grad de impersonalizare, care să facă muzica să aibă propria ei expresie și emoție, să se desprindă de tine și să existe independent, ca o stea care nu înghite lumina, ci o radiază cu putere către toți ceilalți. Dar asta nu se poate fără alternanța asta constantă între asceză și ardere, între suferință și bucurie.
- E chiar definiția sufletului rus...
- Sankt Petersburgul m-a inspirat foarte tare în muzică. Orașul în sine era inductor de melancolie. Nu poți trăi acolo fără să-i simți forța. E peste tot. Am avut și norocul unei profesoare de rusă geniale, care m-a pus să învăț limba, citind Pușkin și Lermontov. Vă dați seama, să-i citești chiar pe malul Nevei, la ei acasă. Trăiam din plin arderea asta rusească. O simțeam. Și apoi, era la Sankt Petersburg o comunitate muzicală ahtiată după muzică. Nopți întregi se purtau polemici înalte și aprinse pe diverse teme. Când m-am întors la Conservator la București, m-am trezit într-un mediu care părea că n-are nicio treabă cu muzica.
- Cum vă explicați receptivitatea asta extraordinară a rușilor pentru muzică?
- E în firea lor. Rușii sunt oameni foarte setoși. Au în ei o sete de iubire, de cunoaștere, de emoție, care sigur că uneori poate vira în fanatism. Sunt un popor pasional și nemăsurat. Pariază totul pe o carte, sunt în stare să-și dea viața pentru o idee. Doar ei au inventat ruleta rusească! Și eu am avut asta în mine. La vârsta aia eram în stare să dau totul pentru o iubire. Nu stăteam să fac calcule.
"Ne-am îndrăgostit între uși"
- Spuneați că v-ați și îndrăgostit acolo, în Rusia.
- Da, am cunoscut o tânără organistă foarte frumoasă, prietenă cu un coleg de cămin armean, care tot venea în vizită la noi în cameră. Se spunea că rusoaica adevărată e aia de dincolo de Urali, cea delicată, rasată, cu picioare lungi. Ei, Evghenia întruchipa acest ideal de frumusețe rusească. Era o fată foarte educată și foarte citită cu care stăteam ore în șir la discuții. La un moment dat, am fost la un bal studențesc, am dansat împreună și m-am trezit că tot ne venea să dansăm și iar să dansăm și iar și iar, până am plecat împreună. Căminul nostru avea două rânduri de uși, oribile, vechi și imense, ca de fort de deținuți. Se deschideau greu, trebuia s-o închizi pe prima și abia apoi o deschideai pe a doua. Și acolo, între uși, ne-am îndrăgostit. (râde) După aia, toată noaptea am rămas pe un palier și am povestit. Uneori, ne luam bon de ordine la sala de concert pe perioada nopții și stăteam câte o noapte întreagă la pian și descifram partituri la patru mâini. Citeam muzică, făceam muzică, mergeam la filme, râdeam copios. Nu ne-am mai despărțit până am plecat din Leningrad.
- Se terminase bursa sau de ce ați plecat?
- Bursa mea la Leningrad era o bursă integrală, de patru ani, dar după doi ani, am considerat că am înțeles tot ce puteam înțelege din sistemul sovietic, îi văzusem cântând pe marii pianiști, simțeam că nu mai are ce să-mi dea bun școala rusească și că cel mai înțelept lucru ar fi să mă întorc acasă, unde am liniște, mâncare, apă caldă și pianul meu propriu, ca să mă țin de treabă. Când m-a condus la aeroport, nu i-am spus Jeniei că de fapt nu mă mai întorc la Leningrad. Dar cred că bănuia și ea ceva. S-a ținut mereu mai rezervată, nu s-a dat până la capăt în iubirea asta. Iar eu, cu mintea mea de puști de atunci, aveam nevoie de acest gest de dăruire, ca să merg mai departe. Dacă s-ar fi întâmplat, aș fi luat-o cu mine și poate și azi eram împreună. Voiam totul, aveam în mine arderea rusească și m-a mirat nespus că ea, o rusoaică, n-a rezonat deloc cu felul meu de a fi.
- V-ați mai revăzut vreodată?
- Ne-am revăzut la Riga, după niște ani, unde eu eram plecat cu un turneu, iar ea se mutase fiindcă găsise post de organistă. Era foarte respectată profesional, făcuse o carieră frumoasă. I-am cunoscut pe cei doi copii ai ei, pe atunci foarte mici. Mi-a spus că la plecarea mea cu avionul a plâns și că niciunul dintre colegii care mai erau atunci cu ea n-au alinat-o, semn că toți pricepuseră că nu mă mai întorc. Peste foarte mulți ani a venit și la București, cu un recital de orgă, la Ateneu. Am făcut o seară cu mulți prieteni la noi acasă și am invitat-o și pe ea. Am văzut împreună la video filmul "Căința", de Tenghiz Abuladze, care era interzis în URSS.
- În fotografia asta sunteți pe holurile Conservatorului sau ale căminului?
- Nici una, nici alta. Suntem într-o vizită propagandistică la o școală medie. Fata de alături e o elevă responsabilă cu întâmpinarea.
- Cum era Leningradul, dincolo de interioarele aproape kafkiene ale instituțiilor? Se simțea, în afară de sărăcie, și aerul burghez de altădată?
- Oh, da, nu era numai sărăcie. Era Ermitajul, erau Nevski Prospekt și malul Nevei pe care ne plimbam, era Podul Palatului de pe care vezi Amiralitatea, erau turnurile aurite ale catedralelor Isakievski Sobor și Kazanskii Sobor, care în zilele senine de iarnă străluceau minunat. Erau restaurantele lor scumpe, unde nu se intra dacă nu exista o masă liberă. Și lumea bună aștepta în picioare în față, doamnele suportau gerul în ciorapi de nailon, de dragul eleganței. Sankt Petersburgul e un oraș absolut splendid, în ciuda faptului că din octombrie până în aprilie e iarnă. Pe la final de mai, însă, veneau nopțile albe, când puteai citi la 12 noaptea în parc. Toată lumea era pe străzi atunci. Eu ieșeam cu Jenia, închiriam biciclete și mergeam la Petrodvoreț, palatul de vară al țarilor, și ne lungeam pe splendoarea de pajiști de acolo. Și mai era ceva cu orașul ăsta. Toată alcătuirea lui era așa de frumoasă, că nu putea decât să-ți facă bine. Îți dădea nostalgie și melancolie, da, dar îți făcea în același timp bine, fiindcă îți oferea un model de frumos, de maiestuos, de viață verticală, dincolo de orice insert propagandistic.
Foto: DREAMSTIME (2)