Susurul zăpezii
- În minunatele dvs. interviuri acordate revistei noastre anul trecut, ne-ați purtat, ca într-o călătorie miraculoasă, prin anotimpurile unui pictor: natura așternută cu penelul pe pânză. Despre primăvară, vară și toamnă am vorbit. Acum, în fața ferestrei atelierului dvs. așteaptă iarna... Vă place să o pictați?
- Iernile acestea cu zăpadă creează o lumină specială, de basm, atât pentru copii, dar și pentru oamenii mari. Veșmântul alb al lumii răspândește o stare de visare, de beatitudine. Vechile mirări și bucurii se redeșteptă, mai ales când ninge cu fulgi mari. Indiferent dacă te plimbi prin ninsoare sau dacă o contempli de la fereastră, atunci când începe să înnopteze, ai o senzație stranie, cobori într-un mister adânc și greu de înțeles. Îmi aduc aminte că l-am întrebat odată pe un copil, un elev de-al meu, cu care mai lucrez la pictură, dacă el crede că se poate trăi și pe o altă planetă? "Nu" - mi-a răspuns copilul fără să clipească. "Pentru că acolo, dacă te duci, te faci un cub de gheață". Poate că și noi suntem cuburi de gheață, pentru cineva care ne privește de sus. Un bulgăre, un om de zăpadă strălucitor, țurțuri argintii sau flori de gheață pe o fereastră... Acesta este misterul pe care îl retrăiesc, de câte ori lumea se îngroapă în zăpezi.
- Iarna vi se pare mai frumoasă decât alte anotimpuri?
- Da. Tocmai datorită acestui alb suveran și cotropitor, care acoperă totul și dă o lumină magică zilelor și nopților. Nopțile de iarnă sunt mai luminoase, iar scârțâitul zăpezii este ca un susur. Ca o cântare a apei. Una altfel decât a izvoarelor.
- Cum se realizează tablourile de iarnă în absența naturii vii?
- Eu am norocul să lucrez și iarna cu ramuri și frunze, pe care le păstrez din toamnă. Cum este frunza de gutui, de exemplu, care atunci când se usucă, se face foarte tare. Ca și când ar fi făcută din tablă. Și rămâne colorată brun-roșcat, o culoare magnifică. Am nu știu câte frunze și ramuri, după care lucrez iarna, urmărindu-le liniile complicate din care sunt construite. Așa făcea și Leonardo da Vinci: măsura și se uita la fiecare fragment dintr-o plantă, ca să-i învețe proporțiile. În casă, agățat între desenele mele de iarnă, stă și un cuib adevărat de pasăre, prins între două ramuri. Frunzele și ramurile, la fel ca și semințele, își păstrează peste iarnă culorile frumoase. E o adevărată aventură pentru mine să le desenez, în liniștea albă de afară. Iată, de pildă, lucrarea mea cu fazanul căzut între frunze. E făcut tot iarna, când l-am găsit, aievea, într-o pădure. Un fazan acoperit de frunze. Din toate aceste desene, am făcut geometrii. Multe seamănă cu niște litere inventate. Poate că sunt niște rune. Iar alfabetul acesta pictat de mine, este un alfabet al lumii. Un altfel de-a scrie cu păsări, frunze și crengi.
Scriere cu copaci
- Ați desenat și copaci în iarnă. Arabescuri fascinante compuse din crengi.
- Am făcut-o pentru că iarna li se văd cel mai bine liniile. Și construcția. Unii dintre copacii mei au și frunze care se păstrează și iarna. Și care închipuie teme, un personaj. Expuși luminii, cu structura lor de schelete carbonizate, au o frumusețe nepământeană, care sporesc misterul priveliștilor de iarnă. Dar mă inspiră și florile care se păstrează iarna. Florile și păsările. Păsările care dorm, de exemplu. Și eu mai pictez și semințe. Le găsesc iarna risipite pe jos, iar culorile lor mă atrag imparabil. Le dedic chiar poeme. Am pictat poeme pentru o sămânță de tei, pentru o cireașă sau pentru măr. Nu mă mai satur să le slăvesc iarna, în culori. Dar dintre toate, parcă tot copacii mă uimesc cel mai mult. Trebuie doar să-i privim cu atenție. Copacii aceia care stau înșirați prin zăpada albă a câmpiei, așternuți ca un desen, cu linii negre. Sunt o scriere, sunt mesaje fierbinți: "Priviți-ne! Învățați-ne alfabetul. Citiți-ne frumusețea. Dumnezeu ne-a scris pentru voi".
- Grafica dvs. este invadată de alb. Te duce mereu cu gândul la iarnă.
- Albul este o prelungire a văzduhului. O prelungire a infinitului. Albul cuprinde toate culorile curcubeului. Lumina albă se descompune în curcubeu - simbolul bucuriei. De aceea, albul din picturile mele, la fel ca și albul iernii, îi permit omului să viseze. Să meargă cu gândul departe. Căci albul chiar cochetează cu nesfârșirea. De aceea, zăpada albă și pură ne apropie, ca într-un vis nostalgic, de eternitate. De unde și senzația asta că atunci când mergi prin zăpadă, pășești spre un tărâm nețărmurit. Aș vrea să surprind în desenele mele, trecerea timpului, dar magia iernii mai e întărită și de lună și stele, cu lumina lor albă și clară. Luna și stelele, care cu lumina lor răsfrântă în zăpadă, dau întregii firi o lucire de diamant. Copiii trăiesc cel mai intens starea asta. Sau, cel puțin, așa mi se întâmpla mie, în copilărie. Pentru ei, strălucirea diamantină a zăpezii o face să pară încărcată de comori de argint și briliante scăpărătoare. Și toate aceste frumuseți ale iernii au o adâncă simbolistică misterioasă, pe care încerc să o prind și eu, în picturile mele.
- Tot contemplându-vă naturile moarte, mi se pare că plantele dvs. vibrează. Dau semne de viață. Trăiesc.
- Desenele mele, într-adevăr, nu sunt moarte. Sunt un fel de scriere, un mesaj. Este un mesaj pe care plan-tele, chiar dacă afară e iarnă, ele vor să ni-l transmită. Să ni-l comunice tuturor. Un mesaj de bucurie, frumusețe și dinamism. Ați observat că uneori iarna, chiar și când afară e foarte frig, oamenii au mai multă energie și dinamism. Vara te copleșește. Dar iarna, când totul în jur este alb și pur, ești mult mai iute și viu. Iar vibrația despre care vorbeați înseamnă emoție. Trăirea pe care o simt desenând. Și care s-ar putea să rămână și după ce artistul care a pictat, sau privitorul care-a văzut, nu vor mai fi. Să vă spun o poveste. Am întâlnit odată, la ieșirea dintr-o expoziție a mea, o femeie. Și ea mi-a spus că imaginile mele pline de vibrații, pe care le simțise din plin, au împins-o să mai stea încă două ore într-un parc. A privit atunci pe îndelete ramurile copacilor și iarba. Și a meditat intens asupra lor. Mi-a mărturisit că s-a simțit foarte, foarte fericită. Acea spectatoare a mea m-a făcut fericită și pe mine. Pentru că am putut să-i transmit măcar puțină bucurie prin arta mea.
- Cum captați, în culorile pe care le folosiți, aceste mesaje ce ne fac să bănuim că există o viață și dincolo de viață?
- Acestea sunt mesajele pe care mi le trimit chiar ei, copacii, frunzele, semințele pe care le privesc. Și, la fel, toate plantele. Dar și oamenii din jurul meu. Eu cred în asta. Uitați, japonezii au făcut un experiment tulburător, în direcția asta. Mai întâi au rugat niște oameni să intre într-o încăpere. Apoi, cu niște aparate extraordinar de sensibile, după ce camera s-a golit, au putut să înregistreze și să facă vizibile - toate siluetele care fuseseră acolo mai înainte. Erau vibrațiile lor, mesajele de energie lăsate în urmă. Eu cred că tot ce e în jurul nostru este un preaplin de mesaje. Tot ce ne înconjoară vrea să ne spună ceva. Chiar și hârtia asta pe care desenez poartă cu ea mesajul copacilor de altădată, vibrația lor. De aceea ne place atât de mult să punem mâna pe hârtie sau pe lemn. Pentru că ne transmit vechea energie pe care au avut-o cândva, într-o altă formă a existenței lor. Plantele au o viață secretă și aparte. Acum se știe că ele sunt sensibile și la muzică. Și oamenii care trec pe lângă ele le impresionează. Cei buni le fac bine, iar în fața celor răi, sunt plante care își retrag frunzele. De aceea, lemnul și hârtia sunt materiale calde. Și vii. Pentru că rămâne în ele acea energie pe care au avut-o odată, energia plantelor. Și pe care ecranul laptopului nu o va putea înlocui niciodată. Cum nu va putea fi înlocuită niciodată apropierea noastră tactilă de tot ce e natural. Este o diferență uriașă între ceea ce lucrezi pe hârtie și ceea ce lucrezi pe-un ecran. Aceasta este energia bună, energia viului, a plantelor. O energie pe care o are și sufletul nostru. De aceea, poate, și această rezonanță în plus, pe care am prins-o, imperceptibil, în tablourile mele.
Căsuța cu cântece
- Când pictați un tablou de iarnă, vă propulsați, automat, în adâncul copilăriei? Mai aveți canale de comunicare deschise cu ea?
- Desigur! E ca un tunel al timpului. E suficient ca afară să fie zăpadă și să apară lumina aceea de opal, pentru ca eu să mă propulsez în trecut. Iar acolo totul e neschimbat. Un loc știut, în care îmi regăsesc bucuria de altădată. Amintirile din copilărie te încarcă și se depozitează mai puternic decât toate. Pentru că ele conțin tot atâtea lucruri esențiale care ți se întâmplă în primii ani ai vieții. Și de care îți aduci aminte ca în romanele lui Proust: de mirosul ramurilor de brad, al cozonacilor, de sclipirile becurilor colorate și de strălucirea zăpezii. Toate îți dau o stare în care liniile și culorile ți se aștern mai repede pe hârtie.
- Vă mai amintiți stările și bucuriile copilăriei?
- Îmi amintesc, de pildă, pe când eram o copilă foarte mică, la Craiova, în casa părinților mei, de niște îngerași pictați, din pomul de Crăciun. Îngerașii aceia îmi plăceau cel mai mult, mi se părea că sunt vii, că ne îndeamnă să ne urcăm în brad, lângă ei. Iar Moș Crăciun era mama. Ne-a povestit mai târziu că-și luase un cojoc vechi, întors pe dos, și o căciulă. Îi era foarte cald. Ca să râdă, familia o așeza lângă sobă. După aceea, Moș Crăciun nu a mai venit la noi, și nici brad n-am mai avut. Pentru că am plecat în pribegie. Și am ajuns la Brașov, mai întâi. Stăteam în marginea pădurii, chiar sub Tâmpa, și grădina casei în care locuiam dădea în pădurea de pe munte. Pe noi ne impresiona, mai ales iarna, când vântul șuiera printre copaci și toată pădurea întunecată, aproape opacă, fremăta. Credeam că de acolo or să vină niște zmei sau niște balauri să ne fure. Era ceva foarte misterios. Tot pe atunci mai credeam cu o tărie a curăției, pe care doar copiii o au, că munții sunt niște uriași care au adormit, și crestele munților sunt spinările uriașilor care dorm sub pământ. Așa îmi imaginam că e și Tâmpa: un uriaș adormit, vegheat de brazi uriași. Și îmi mai amintesc că lângă Brașov era o localitate care acum face parte din oraș. Se numește Noua. Mergeam acolo la o rudă care locuia într-o căsuță dintr-o poiană înconjurată și ea de brazi mari, încărcați de zăpadă. Avea un patefon, la care punea cântece de Crăciun. Erau niște cântece vechi de tot, aproape uitate azi. Și serile, ieșeam afară în poiană, ca să privim fermecați la lumina galbenă a căsuței, din care răsunau cântecele acelea ca o șoaptă străveche și dulce, pierzându-se încetișor printre brazi, ca într-un basm.
- "Surghiunul" dvs. de copil s-a oprit la Brașov?
- Nu! Pe urmă am fost deportați lângă Blaj, la două sate de Blaj. Aici, iarna, mai ales înaintea Crăciunului, se colinda. Și mă luau și pe mine. Țin minte că aveam un palton lung, în care mă împiedicam, pentru că fusese al unui văr de-al meu mai mare. Și aveam și o traistă atât de lungă, că-mi ajungea până la pământ, abia o târam după mine. Dar eram tare mândră, pentru că învățasem o singură colindă, numai pe ea o știam, și primeam prăjituri, cozonac, nuci și mere, pe care le băgam fericită în traistă, și ele se amestecau și dădeau o mămăligă dulce, de aluaturi. La școală, iarna, trebuia să traversăm Târnava înghețată. Ajungeam până la marginea Blajului, după care tăiam tot orașul. Iar la fiecare final de pătrar (pe atunci, anul școlar era împărțit în patru, în pătrari, nu în trimestre), le cântam profesorilor. Așa rămăsese obiceiul. Cântece vechi, cântate de elevi profesorilor. Iar pe mine, fiindcă desenam mai frumos, profesorii mă puneau să le pictez felicitări. Toate astea se întâmplau în anii '50, într-un Blaj patriarhal și liniștit.
În foișor, îmblânzind iarna
- Ce stare aveți în iernile de acum? Sunteți în armonie cu ele? Vă certați cu ele?
- Atunci când este afară alb și este zăpadă, te cuprind bucuria și liniștea. Și o stare de meditație. Atunci când iernile sunt mai întunecate și ploioase, nu mai simt atâta liniște. Și este foarte bine, se spune, să privești întinderi mari, câmpia desfășurată cu alburi. Să ai suprafețe mari în privire, fără obstacole.
- Sfaturi de îmblânzit iarna puteți să ne oferiți?
- Câteva sfaturi de îmblânzit iarna ar fi să luăm, de pildă, câteva mere dulci și să le coacem. Însoțiți de aroma și savoarea lor, să începem să citim poezie, privind la gerul de afară. Asta fac eu iarna: visez, citesc poezie sau jurnale ale unor oameni celebri. Și iată ce sfat de îmblânzit și iarna, și viața, am mai găsit de curând, în jurnalul Agathei Christie. Iarna, nu trebuie să ne lăsăm copleșiți de tristețe. Și nici să ne gândim că iarna e bătrână, așa cum credeau anticii. "În plus, e bine să-ți iei de bărbat un arheolog. Cu cât vei îmbătrâni (vei deveni o antichitate), cu atât te va iubi mai mult".
- Iarna ieșiți vreodată la peisaj?
- Nu. Pictez numai simboluri, din imaginație. Dar și din ceea ce observ din foișorul meu, în care pictez. Vedeți brazii aceia mari, de lângă fereastra mea? Parcă au coborât acum, de la munte, pe schiuri! Și mie chiar îmi place foișorul meu. Cred că pentru a face artă, trebuie să te retragi într-un turn de fildeș, ca să te concentrezi. Și asceții din Siria veche, din secolul IV, de aceea se retrăgeau. Artistul are nevoie de un foișor al său, cât de mic, în care să se retragă.
- Cum lucrați aici, în foișorul dvs.?
- Îmi construiesc desenele, mai întâi în imaginație. Abia după aceea încep să lucrez. Și pe măsură ce lucrezi, îți vin mai multe idei și mai adaugi sau mai scoți din ce ai gândit. E un fel de mișcare continuă a gândului. Exact ca energiile care vibrează în natură și în plante, despre care am vorbit. O mișcare continuă a gândului, pornită de la un sâmbure inițial. De multe ori, incandescent ca o stea. Știți de ce nu cad stelele de pe cer? - m-a întrebat, zâmbind, amfitrioana mea. Copiii cu care lucrez eu mi-au spus că stelele nu cad pentru că le țin cosmonauții cu mâna. Îmi plac copiii cu care lucrez, spun lucruri foarte interesante. Unul chiar m-a uimit. Mi-a spus: "Știți de ce artiștii sunt cu capul în nori?". "Nu!", i-am răspuns intrigată. "Pentru că vorbesc cu Dumnezeu!...". Poate că așa mă simt și eu aici, în foișorul meu, înconjurată de brazii ăștia uriași și încărcați de zăpadă, pe care încerc să îi prind în desenele mele. Puțin mai aproape, poate, de ocrotirea lui Dumnezeu.