CALENDAR POPULAR - Februarie (Făurar)

Cititor Formula AS
(28 de zile. Ziua are 11 ore, noaptea 13 ore)

Februarie este ultima lună a calendarului roman (cu început de an la 1 martie) și lu­na a doua a calen­darului iulian și gre­go­rian (cu început de an la 1 ianuarie). Denumirea populară a acestei luni - Faur (Făurariu, Făurar) - este legată de acei meșteri fauri, lucrători ai fie­rului, care pregăteau sau ascuțeau brăz­da­rele plu­gurilor în așteptarea primăverii și a aratului. Acum se încheiau, de obicei, șezătorile și, odată cu ele, dis­tracțiile tinerilor din serile și nopțile lungi de iarnă. Peisajul spiritual al satului românesc cu­prindea un mare număr de sărbători religioase și po­pulare. Iată câteva dintre ele: Întâmpinarea Dom­­nului, Sf. Toader, Martirii de Iarnă, Trif Ne­bunul, Ziua Omizilor, Ziua Ursului, Sf. Hara­lam­bie, Moșii de iarnă. Bătrânii spun că luna februarie a fost întotdeauna o lună capricioasă și rea. E su­părată și vitregă, deoarece i s-au "repartizat" cele mai puține zile. Pe de altă parte, lu­na februarie este și cea care marchează începutul sfâr­și­tu­lui iernii: "Februarie doboară iarna", se spune în unele zone.

Meteorologie populară

• Dacă în februarie sunt țurțuri mari, vom avea o primăvară lungă.

• Dacă noaptea de 1 februarie va fi senină, cu multe stele, primăvara se va lăsa mult așteptată.

• Ziua de 2 februarie este considerată ziua în­tâl­nirii cu vara, "întâlnirea șubei cu cămașa". Ea arată cum va fi primăvara. Dacă în ziua respectivă e viscol mare, primă­vara va fi târzie; dacă va fi o zi călduroasă, primăvara va fi timpurie și caldă. Ninsoarea în dimineața de 2 februa­rie prevestește o recoltă bună de cereale păioase, iar nin­soa­rea de după-amiază - recoltă bună de porumb. Dacă în ziua de 2 februarie se înseninează către seară, tre­buie să ne așteptăm la geruri mari pe 11 februarie.

• Pe 21 februarie, omul iese și se încălzește la soare. Iarna și-a pierdut puterea. Dacă în această zi va fi multă zăpadă, trebuie să ne așteptăm la inun­dații mari.

Anii în care februarie are 29 de zile sunt con­si­derați ani răi pentru sănătatea oamenilor și ani­malelor, fapt con­firmat și de descoperirile științei privind influența acti­vității solare, în cicluri, asupra a tot ce este viu.

Sărbători și obiceiuri

Întâmpinarea Domnului (2 februarie)
Când Pruncul Iisus a împlinit 40 de zile, după cerința legii de atunci "că orice întâi-născut de parte bărbă­teas­că să fie închinat Domnului", l-au dus Iosif cu Maria la Templul din Ierusalim. La intra­re, Pruncul Iisus a fost în­tâm­pi­nat de un bătrân cu numele Si­meon, căruia i se ves­tise de către Domnul Sfânt că: "Nu va vedea moartea, până ce nu va vedea pe Hristosul Domnului". Simeon a luat copilul în brațe, a cunoscut că este Mân­tuitorul cel ves­tit de proroci și a zis: "Acum, slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cu­vântul Tău, în pace. Că ochii mei văzură mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoa­relor, Lu­mi­nă spre descoperirea neamurilor și slavă poporului Tău, Israel".
Sărbătoarea Întâmpinării Domnului a rămas ca în­da­torire a mamelor de a aduce pruncii la biserică, la 40 de zile de la naștere, pentru molifta de curățire a lor.

Sărbătoarea Muierilor
Întâmpinarea Domnului este o sărbătoare foarte îndrăgită de femeile aromânce, care o mai numesc și Sărbătoarea Mulierilor (a muierilor). În ziua aceasta, toate femeile duc la biserică câte o litrie și o colivă, dar mai ales cele însărcinate, spre a cere Maicii Domnului naștere ușoară, iar lehuzele, spre a-i mulțumi de ajutorul ce le-a dat la naștere.

Sfântul Toader (8 februarie)
Toată lumea, dar mai ales copilele și fe­meile mari, trebuie să se scoale cu noaptea în cap în dimineața zilei de Sân Toader și să-și spele părul înainte de a răsări soa­rele, și înainte de a fi scoși caii la păs­cut. Dacă fac așa, se spu­ne că vor avea mo­tive de bucurie, căci: "Cresc cozile fetelor/ Cât cozile iepelor/ Ple­tele flăcăilor,/ Cât coa­mele cailor".
În apa pentru acest spălat se pune cenușă, iar cre­din­țele spun că duhu­rile vor veni și se vor răcori cu această apă. Se mai adaugă în ea multe ier­buri frumos mirosi­toa­re, fân, bu­su­ioc, mentă, cimbrișor, leuștean, hamei, zme­u­­rică - și asta nu doar pentru creș­terea părului, ci și ca fetele să fie tot­dea­una frumoase și îmbujorate, atră­gă­toare ca florile. În această apă se pune și un ban de ar­gint (ca să se facă pielea ca argintul) și chiar lapte de iapă. Unele fete merg în pă­dure, în seara dinspre Sân Toa­der, cu o bucată de pâine și sare. Pun bucata de pâi­ne jos, lângă un copac, și spun: "Eu te soro­cesc/ Cu pâine și sare./ Iar tu soro­cește-mă/ Cu cinste și dragoste/ Și cu curățenie". Apa care ră­mâne de la spălatul pe cap trebuie să fie turnată la ieslea cailor, pe o tufă de trandafiri sau pe proptelele unui gard. Când o toarnă, fetele zic: "Câte proptele sunt la gard,/ Atâția pețitori să-mi vie".
La Sân Toader se făcea și "alegerea cailor". Cursele de cai au fost introduse în Țările Ro­mâ­ne pe vremea lui Constantin Brâncoveanu.

Haralambie (10 februarie)
Sfânt mucenic făcător de minuni, în Ca­len­darul Creștin, și patron al bolilor în Ca­len­darul Popular, unele legende îl pomenesc pe Sf. Ha­ra­lambie ca fiind însărcinat de Dumnezeu cu paza tuturor bolilor. (Sfântul umblă cu ele în laț.) Acest sfânt a fost la început păstor și din această cauză el este responsabil de sănătatea și înmulțirea vitelor. De ziua lui nu trebuie să înjugi boii. Tot în aceas­tă zi, este bine să ungi pomii din grădină cu colivă adusă de la biserică, să stropești vitele și pomii fructiferi cu aghias­mă. Sfântul îi apără de boli pe toți cei ce țin post toată ziua.

Sfântul Vlasie (11 februarie)
Cine se roagă de Sfântul Vlasie nu va rămâne nicio­dată fără bani în pungă. Se crede că în această zi se în­torc pă­să­rile la cuiburile lor, sau că a­tunci și-ar deschide ciocul și ar începe a cânta. Această sărbătoare este res­pec­tată de agricultori pen­tru a feri holdele de strică­ciu­nile aduse de păsări.

Datini populare

Ziua Omizilor
Este o sărbătoare cu dată fixă (1 februarie), sinonimă cu Trif Ne­bunul, patron al insectelor dău­nătoare (omizi, lăcuste, gândaci, viermi). Mulți serbează această zi ca să nu se înmulțească insectele, și cu deosebire omizile, și să nu le strice pământurile și semă­nă­tu­rile. În această zi se sfințește apa și se stropesc pomii fructiferi, semănăturile, grădinile și via. Apa sfințită va fi amestecată cu unt. Se spune că dacă în această zi este zăpadă, se va sparge iarna, iar da­că nu este, se va pune pe iarnă.

"Dragobete"
În peisajul spiritual al satului românesc, luna fe­brua­rie, ultima pe­rioadă înainte de Postul Mare al Paștelui, găz­duieș­te un mare număr de sărbători. Unele cu dată fixă, altele cu dată mobilă, în funcție de ziua în care cade Paștele.
O asemenea sărbătoare vom găsi pe 24 fe­brua­­rie. În calendarul ortodox, ea este marcată ca "întâia și a doua aflare a capului Sfântului Ioan Botezătorul". În popor, ea este cunoscută sub denumirea de Dragobete, pa­tro­nul dragostei, al bunei dispoziții pe plaiurile românești.
După legendă, el este fiul Babei Dochia, pur­tător al dragostei, al bunei dispoziții, păs­trând une­le atribuții ale lui Cupidon. Fetele și băieții îl săr­bătoreau cu sfințenie pe Dragobete, pentru a fi și ei în­drăgostiți tot anul. Tot în această zi se fac legă­mintele de prietenie dintre fete și băieți. Legă­mân­tul făcut în aceas­tă zi este sfânt, nu se desface până la moarte. Obi­ceiul cere ca tinerii să schimbe vorbe de dragoste pentru a le merge bine și a fi iubiți tot anul. De asemenea, în această zi, tinerii gătiți de săr­bătoare pornesc după ghio­cei, viorele și tămâ­ioa­re. Florile erau făcute buchete și date pe apă. Tradiția susține că împreunarea florilor su­rori, vitregite de natură să nu se întâlnească niciodată, echi­vala cu o faptă bună.

Prof. GABRIELA BARBU