Amintiri din vremi trecute - Revelionul marilor lăutari

Iulian Ignat
- În vremurile de aur, când lăutăria era încă la mare preț, regii ei se întâlneau ca să sărbătorească împreună venirea Anului Nou. O celebrare a elitei muzicale pe care o reprezentau. Astăzi, farmecul acelor petreceri s-a stins, însă amintirea lor mai trăiește în sufletul marilor muzicanți -

MIELUȚĂ BIBESCU
"Era ca-n balurile din filme"


"Hai să-ți spun. În familiile de lăutari, dacă nu cântai nicăieri de Revelion, în noaptea de 31 decem­brie, era dezastru. «Cum, să nu cânt eu acum, să-mi meargă bine, să fiu înfloritor tot anul?». Era o da­torie și o mândrie. Și se cânta, fratele meu, se cânta peste tot, cu orchestre bune. Gă­seai câte un pian și-n co­fe­tării, se cânta și acolo. Tata m-a luat de câteva ori la Caru' cu bere, la restaurante mari, pe Lipscani, dar acolo lăutarii munceau în noaptea de Re­ve­lion, nu se distrau. Abia după aia, la începutul anului, înce­pea agitația. «Aoleu, cu ce mă îmbrac, cu ce-l îmbrac pe ăsta micu'?». Așteptam Revelionu' lăutarilor din două motive. Unu, că mă ducea tata la Magazinul Vic­toria, să-mi ia pantofi noi, un costum nou, era or­goliu ăsta, să fim prezentabili, să arătăm că ne merge bine. Al doilea, că îi cunoșteam pe toți lăutarii ăia mari, pe Fărâmiță Lambru, Dona Si­mi­nică, Ion Ono­riu, Gabi Luncă, mă prezenta tata "Ăsta-i băiatu' meu, cântă și el". Eram învățat de acasă cum să răspund, cum să mă comport. Eram ne­lipsit de la Revelionu' lăutarilor, bun prieten cu Leo­nard, bă­iatu' lui Toni Iordache, copii de 11-12 ani, ochi și urechi la ce se întâmplă în jur. Se cânta până în zori, se asculta în liniște, se aplauda, la modul cel mai elegant cu putință. Nu vreau să supăr pe nimeni, dar ce se întâmplă acum e un kitsch. Când eram copil, se ținea Revelionu' ospăta­ri­lor, al bucătarilor, al mu­zi­can­ților și al lăutarilor. Nu ne ames­tecam între noi. Mu­zi­can­ții erau mai dom­noși, la frac, papion, cân­tau café con­cert la Cina, Lido, Am­­ba­sador. Aveau altfel de a se ma­nifesta, altă lume, ne res­pec­tam între noi, dar la reve­lioa­nele astea, fiecare cu obiceiul lui. De prin '77, Toni Iordache a în­ceput să orga­ni­ze­ze re­ve­lioanele as­tea la care par­ti­ci­pau și unii și alții. Primul s-a ținut la Athènée Palace, în sala Ron­dă, și a fost un regal, domne, un regal mu­zi­cal. Se in­tra cu invitație și era așa cum vezi prin filme, balu­rile alea, de o eleganță sub­tilă. Se vedea că mulți ies din țară, aveau con­trac­te prin stră­inătate și veneau de acolo cu un frac, un smo­ching, aduceau câte o haină de blană, o ro­chie fru­moasă pentru soție. Se purta pe atunci velur, haine de catifea. Țin minte că l-am văzut atunci pe Ni­colae Florian într-un sacou grena, cu mătase nea­gră pe re­vere. Ve­ni­seră cei mai buni, cei mai buni acor­­deo­niști, cei mai buni țam­ba­lagii, cei mai buni vio­riști, se strânseseră toți acolo, la Revelionu' lău­ta­rilor. Gheorghe Lam­bru, Florică Roșioru, Ion Nă­mol, Tudor Pană, Gheor­ghe Zamfir și cu un alt mare naist, Simion Stan­ciu. La invitația lui Toni, a venit și maestru Ion Voicu, și a cântat piese lăutărești. As­cultai cu gura căscată, nu-ți venea să crezi. Se făcea, cum se zice în jazz, jam session, se cânta la nime­reală, cine cu cine nimerea pe scenă, se improviza și așa de bine se pupau între ei, se în­țelegeau din priviri, că noi, ăștia mai tineri, șușoteam între noi, «Bă, așa ceva n-o să se mai cânte nici peste zece ani». Eram și noi, Ghiță Coadă, Ful­ge­rică, Gicu Petrache, la început de drum, ne băgau în seamă cei mari, ne permiteau să facem și noi câte un solo. Îl vedeam pe tata, mândru, că nu mai cântă el, dar cântam eu, băiatu' lui. După ce se termina acolo, con­ti­nuam acasă, stăteam la un șpriț până seara ur­mătoare. Și vorbeam despre cum cântase ăla sau ăla. «Ai văzut, fratele meu, ce bine cântă, o să ajungem și noi odată așa?». Era respectu' foarte mare. Nu era destrăbălarea, tu­peul de as­tăzi, când orice neavenit urcă pe scenă. Nici nu mai știu ăștia de azi ce sunt, șme­cheri sau lăutari? Și nu era mân­că­toria de astăzi, răutatea, certurile pe bani. De asta mi-e cel mai dor, de respectul și de marea prietenie de atunci. Erau și pe atunci mici bisericuțe, bârfe ale ăstora mai mici, zicea nea Toni «Bă, cine nu are duș­mani, nu-i destul de bun». Da' în rest, eram ca frații între noi, mânca-ți-aș sufletu' tău."


IONICĂ MINUNE
"Braț la braț, prin ninsoare"


"La țară, în zona Buzăului, de unde sunt eu, nu se ținea Revelionul lăutarilor. În București, însă, petrecerile astea erau o veritabilă sărbătoare, tot ce aveam mai frumos. Țineam cu toții la blazonul ăsta de lăutar, îl respectam, eram așa, ca o breaslă foarte unită. Puneam fiecare deoparte o cravată, un inel, un costum nou pentru oca­zia asta. Revelionul lăutarilor se ținea la unul din cele mai bune restaurante ale vremii, la Cina, la Berlin sau la Athènée Palace, res­taurante de primă clasă. Pe 31 de­cem­­brie, noaptea, fiecare cân­ta în altă parte, unii erau plecați în străinătate. Eu am cântat mulți ani cu Toni Ior­dache, în Japonia. Dar ne aș­teptam să ne strân­gem, să vină toți ăștia mari, ne întâlneam și luam o de­cizie, unde și când să sărbă­torim împreună schim­barea anilor. Așteptam cu ma­re nerăbdare eve­ni­mentul ăs­ta. Era lucru rar să te în­tâl­nești cu 100-150 de lăutari odată. Fiecare venea cu familia, cu copiii, îmbrăcați ca la operă, și pe­treceam până dimineața, într-o atmosferă frumoasă, de mare respect. Eram pri­e­teni între noi, nu era unu' general, unu' lo­co­tenent și sol­dați. La Revelioanele lăutarilor se cân­­tau numai vir­tuozități, nu puteai să cânți așa, orice și oricum, că nu pica bine. Eram tânăr și îmi plăcea să ascult, și aveam ce asculta, veneau ins­trumentiști recunoscuți în întreaga lume, nu doar la noi. Gică Ur­ziceanu, Ma­rin Năs­turică, compozitori de folclor, Flo­rin Eco­nomu, venea lume luminată la cap. Geor­ge Carabu­lea, Cornel Panțâru, violoniști de mare clasă. Se cân­ta café concert, uverturi din muzica clasică, muzică lăutărească au­ten­tică, juca lumea și dansa, cânta Ni­colae Turcitu, Mie­luță Iordache. Se urcau pe scenă trei-patru inși, care nu mai cântaseră de mult îm­preună, își amin­teau, începeau în joacă și ajungeau la treburi se­rioa­se, se improviza mult, se ajungea la cvarteturi, sex­te­turi. Revelioanele astea s-au cam stins în '87, după ce a murit Toni Iordache. El era or­­ganizatorul și su­fletul lor, muzicantul nu­mărul unu. Când începea el să cânte, toată lumea lă­sa fur­culița jos și îl asculta. Cânta simfonic, jazz, fol­clor, era extraordinar! El era în vizorul tuturor, el și încă unu, dar nu spun cine, nu ar fi frumos din partea mea, cine știe, știe... Și acum se organizează re­ve­lioa­ne ale lăutarilor, în Bucu­rești și în alte orașe, cânt și eu, dar s-a dus șarmul de atunci. Ce-a fost frumos oda­tă nu mai revine. Am senzația că acum a devenit o afacere, nu se mai face pentru plă­cerea noas­tră, pen­tru destindere, recreere, pentru muzică, ci pentru bani. E așa, un soi de emoție fi­nan­cia­ră la mijloc. Înainte eram doar noi între noi și familiile noastre. Stă­team până pe la cinci, șase dimineața, apoi con­tinuam în altă parte, la unu' din noi, aca­să. Sau aranjam cu res­pon­sa­bilul de sală și rămâneam la restaurant până la nouă. De multe ori, plecam pe jos împreună, nu aveam cu toții mașini, ca acum. Uneori ple­cam pe ninsoare, braț la braț, era frumos pe vremea aia, cel mai frumos."


CALIU
"Cu sania, prin nămeți, la «bursa» lăutarilor din Clejani"


"Domnu' Iulian, acu' vorbesc de când eram io copil, aveam 10-11 ani, și doamne, cum mai aș­tep­tam colindățile și Crăciunu' și Revelionu'... Du­pă Sărbători, lăutarii se adunau să vorbească unde merg în vizită, gru­puri grupuri, câte patru-cinci, ăla la Malu Spart, ăla la Ogrăzeni, ăla la Crevedia, ăla la Leta. Mergeau cu că­ruța cu sanie, din sat în sat, am mers și eu o dată. Țin minte ce frig mi-a fost, că ăștia mari mai beau câte-o țuică fiartă, se-ncălzeau. Era prin anii '70, oamenii ne primeau în case să cântăm, se bucurau. Și după ce se întorceau fiecare de pe drum, cu bani, se adu­nau la "Bursa", cum zi­ceam noi la cârciuma lui Petre Dinuț, zis «Po­de­ga­ru», nașu' meu. Acolo țineam Re­velionu' lăutarilor. Veneau grupurile toate, conco­rație mare, punea toți banii pe masă, ce-a câștigat fiecare, hai să împărțim frățește. Ia, tu cât porumb ai primit, șunci, cârnați, că ne dădeau oamenii, știau că lăutarii-s mai amărâți, unu' are porc, altu' n-are. Și socoteau așa, băbește, să împartă totu'. După aia, începea să povestească fiecare, de pe unde a fost și să cânte. Io stăteam lân­gă sobă, lângă godină, mai băga unu' câte un lemn în foc, ieșea fum, zicea tataie «Hai mă acasă, să te culci, hai că-ți intră fum în ochi», io «nu, că mai stau». «Hai să-ți dau o țuică», io, «nu, nu», și beam o cinzeacă de sirop de cireșe și mâncare nu mai zic. Șuncă, gogoși, era băutură, mâncare, dansa toată lumea, non stop, până dimineață. Io mai închideam câte un ochi, da imediat mă trezeam că mi-era drag, înregistram tot, jocurile, baladele, ce vorbeau, tot înregistram în creieru' meu. Și acum le știu pe de rost, le mai și visez noaptea. Și-i visez pe ăștia bă­trâni, din Tarafu' Haiducilor, pe toți ăștia duși, pe Neac­șu, pe Cacurică, frumoși, bărberiți, cu instru­men­tele-n mână, prin curtea unei biserici. Alaltăieri îi ziceam lu Cati, nevasta mea, cum l-am visat pe Cacurică, Dumnezeu să-l ierte! Era îmbrăcat cu-n pardesiu frumos, bărberit, cu o mustăcioară mică, și zicea «Hei, Caliule! Am să-ți dau 250 de euro, că am rămas dator de data tre­cută». Când eram mic, lipit de sobă la Bursă, în­registrările mele erau cu punct și virgulă, eram cu ochii pe ei. Da' și ei cu ochii pe mine. Ziceau «Ca­liule, tu rămâi stăpân pes­te generațiile ce vin în Clejani, să nu uitați de ăi bătrâni, să nu piară tra­diția. După aia, peste ani, să vorbească și gene­rațiile următoare despre tine, cum vorbești tu de noi». De aia-mi pare rău, domnu' Iu­lian, că nu se mai ține Revelionu' lăutarilor acu'. Unu' e doritor, altu' nu, nu toți sunt mulțumiți. Da' io țin mai de­parte respectu' de lăutar vechi, și-i învăț pe ăștia mici să fie punctuali, modești, să demons­tre­ze ce simt, să nu mintă și să-și ceară iertare dacă a greșit."