Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Radu Pavel Gheo, "Disco Titanic", Editura Polirom (tel.0232/21.74.40), 460 p.

Gheo e unul dintre acei (puțini) autori români contemporani ale căror nume, pe cărți sau în revistele culturale, îmi dau garanția că voi avea ceva substanțial de citit. În ce-l privește, o garanție niciodată dezmințită în ultimul deceniu, fie că e vorba de eseu, roman sau publicistică. În urmă cu șase ani vă recomandam aici cu ad­mirație romanul lui, "Noap­­te bună, copii". Țin să vă spun că "Disco Titanic" e și mai și, atât ca tematică preocupantă pentru lumea de azi, cât și ca arhitectură narativă. E un roman realist, cu pi­loni ușor re­cog­noscibili, între care se petrec povești suculente, lipicioase (din care iese când nu te aștepți și câte un pumn ce te lovește în plex), asamblate treptat într-un puzzle al anilor 1989-2011. În această ramă temporală prind (înșfacă) viață, în scene și dialoguri (dia­logul firesc, cu voci diferențiate, mi se pare pia­tra de încercare a bunului roman­cier), Timișoara din preajma și de după de­cembrie 1989, dar și Iugoslavia din vecinătate, cu sârbii, bosniacii, croații, macedonenii, slovenii, albanezii ațâțați unii îm­potriva altora, cu o culminație atroce în răz­boiul civil din 1993-94. Copilăria și adoles­cența personajului principal, Vlad Jivan, re­cons­tituită pe parcurs de cititor prin îmbinarea de piese fragmentate, se petrec într-o Timișoară ah­tiată de tot ce venea ilegal dinspre vecina mai liberă și occidentalizată - programe TV prinse cu antene speciale, muzică pop-rock iugoslavă și americană, idoli sportivi, blugi și adidași, obiec­te și alimente traficate. Fosta lor apar­te­nență la civilizația imperială, felul de a fi gos­podăresc-așezat al bănățenilor, le-a creat în timp un complex de superioritate față de olteni, mol­doveni și "miticii" de la Bucu­rești. Diferen­țele sesizabile îi fac pe unii timișoreni să-și dorească autonomie locală, o Republică Banat. Această secesiune ipotetică are în roman ca pan­dant una concretă: cea a re­giunilor fostei Iu­goslavii, în special Croația, du­pă războiul fra­tricid, cu zeci de mii de morți. Parcursul lui Vlad - de la ado­lescentul năz­bâtios la studentul dornic de amor și distracții, determinat prin șan­taj să sem­neze un contract de informator, apoi la revoluționarul rănit în decembrie 1989 și până la omul de afaceri proprietar de tipografie, editură, vilă și BMW, a cărui prosperitate se datorează mafiei foștilor securiști - nu e urmărit cronologic, ci înjghebat din secvențe ce lasă între ele loc de suspans narativ, fire legate la distanță, taine ce-și găsesc (sau nu) dezlegarea peste mul­te pagini, ținându-ți trează cu­riozitatea până la sfârșit. Mi se pare uimitor cât de bine e în stare să po­ves­tească R.P. Gheo orice: idile și prietenii adoles­centine, beții, bătăi între găști de cartier, relații între părinți și copii, în comunism și în tranziție, și până la bestialitatea ce iese din oamenii ațâțați la ură și consecințele tragice ale unor "credințe" exa­cerbate, deformate prin manipulare politică. Fără pic de tezism, încatenând cu naturalețe po­vești despre obsesiile, idealismele și frus­tră­rile exploatate cinic ale unor oameni obiș­nuiți din zona noastră balcanică, Disco Titanic mi se pare, și prin temă și prin arta na­ra­tivă, o realizare majoră.