- Cum ar fi dacă, măcar pentru câteva clipe, o fotografie ar prinde viață? Dacă am putea tăia o fereastră în trecut și am redeveni cei care-am fost? Vă invităm, începând cu acest număr, să scormonim împreună cu invitații noștri, în lada personală cu fotografii. Să alegem una și să-i redăm culoarea -
- Nora, ați găsit o fotografie minunată, alături de soțul dvs. Nino. De ce tocmai asta?
- Ah, e banal, dar banalitățile sunt uneori esențiale. E în poza asta o stare de bine în doi, de plăcere că suntem împreună. Din fotografia asta se vede cât de mult am ținut unul la altul.
- Aveți gesturi foarte tandre.
- Eu am fost mai pisicoasă. Cred că îmi venea de la mama, care fusese balerină - o anumită grație în atitudinea de aparentă mare tandrețe. De fapt, e doar un răsfăț. Nu sunt o persoană tandră. A fi pisicoasă nu înseamnă a fi tandră. De felul meu sunt destul de rece și câteodată dură. Pot chiar să zgârii, îmi place să spun uneori în față lucruri care nu fac plăcere. Pisiceala mea ținea mai mult de cochetărie. Eram foarte feminină, dar nu genul acela de femeie care face crize de gelozie și spune «vai, vai, nu mă părăsi». N-am făcut asta în viața mea. Cum nu-mi amintesc nici să-i fi spus vreodată bărbatului meu că-l iubesc. Sunt fericită că nici el mie. Nu-mi plac declarațiile de felul ăsta.
- Dar lui nu-i lipsea tandrețea?
- Vai, era groaznic de gelos. Dar îl iubeam mult, ce să fac? Până unde putea să ajungă! Făcea lucruri care nu erau deloc elegante. Punea prieteni pe urmele mele. Simțea disponibilitatea mea la cochetărie. Simțea că nu poate fi foarte sigur de mine. Atrăgeam bărbații, eram expansivă, exuberantă, făceam glume, uneori nepotrivite. Dar mă plictiseam repede. Pasiunile mele se nășteau din pură curiozitate. Am avut mai mulți bărbați în viața mea, dar nu am întâlnit niciodată un partener care să mă împlinească mai mult decât bărbatul meu.
- Unde erați în fotografie?
- Chiar aici, în Balta Albă. Când ni s-a dat acest apartament, cu schele încă de jur împrejur, aici se termina orașul. De la fereastră era o priveliște extraordinară, se întindea un hat mare de pământ galben ca gălbenușul, un câmp de rapiță absolut superb, pe care uneori îl traversam ca să ajungem într-o livadă cu pruni, unde întindeam pătura. Alteori, traversam câmpul drept în față și intram într-un sat de țigani spoitori. Cred că și poeziile noastre au fost influențate de atmosfera asta. Toată viața am locuit numai în mahalale. Nu suport mahalagiii, îmi schimb, îmi place mahalaua. Îmi place și acum să merg spre marginea Bucureștiului, unde sunt ulițe nepavate, cu iarbă crescută între pietre, cu grădini în neorânduială, unde vezi rufe prinse pe funii cu cârlige de lemn și ligheane vechi prin iarbă. E multă poezie acolo. Sunt foarte pitorești locurile astea, au un farmec care trece de realitatea imediată.
- Câți ani aveați când s-a făcut fotografia?
- Aveam aproape 40 cred, nu mai eram chiar fetiță. Nino era mai tânăr ca mine cu cinci ani. Ce slab era! Avea o siluetă de balerin bărbatul meu, cu picioare de gazelă. Și ce nostimi suntem cocoțați pe burlanele astea. Parcă am fi coborât din volumul lui Păunescu, «Să ne iubim pe tunuri!»
- Se spune că viața începe după 30 de ani.
- Să știi că da! La 30 de ani m-am căsătorit cu Nino. Dar știi ce e interesant? Că exact la 30 de ani am început să mă gândesc pentru prima oară și că există moarte. Până atunci, credeam că Dumnezeu o să facă o minune și nu o să mor niciodată.
- Și ce v-a făcut să vă gândiți la asta?
- Dimineața, după duș, m-am dus să mă uit în oglindă. Și am văzut dintr-odată cum corpul meu nu mai e același, cum mușchii deveniseră mai flasci și toată alcătuirea parcă mi se schimbase. Am început să plâng în hohote. Și Nino a venit și m-a mângâiat și mi-a zis că sunt nebună, că e o iluzie, nici nu știi ce corp ai, hai cu mine, o să-ți arăt, o să-ți fac o demonstrație. Și ne-am dus la un magazin pe Calea Victoriei, unde am pus tot felul de chestii pe mine, vânzătoarele erau înnebunite, ziceau vai, orice puneți pe dvs. vă vine bine. Aveam, într-adevăr, un corp frumos. Și am ales două rochii, Nino mi le-a cumpărat și am venit cu ele acasă și le-am îmbrăcat. Și el zicea: «Vezi, vezi, ți-am zis eu!».
- Nu credeam că Nino putea fi atât de prezent. L-ați evocat mereu într-un abur de poezie, cumva tăcut.
- Dar el chiar era rupt de realitate. Avea puține momente când intra în pielea vârstei lui, asta se întâmpla destul de rar. Era mai absent, stătea în fotoliul lui, cred că și din cauză că era mai bolnăvicios. Eu cred că l-am făcut să și sufere foarte tare, dar nu din sadism, ci fiindcă era foarte gelos, cum vă ziceam. Aveam temperamente foarte diferite. Eu eram o zvăpăiată, o sociabilă. El era foarte interiorizat. De ziua lui, adunam câte zece prieteni, venea fiecare cu câte ceva de băut, se făcea veselie în casă. Și Nino stătea ce stătea de vorbă, nu suporta mai mult de o oră, apoi se ridica fără niciun cuvânt, se ducea dincolo și se culca. Sau spunea «Pe mine mă scuzați, am o treabă». Și pleca de acasă. Iar noi petreceam și-l lăsam în pace. Devenise proverbial.
- Cine v-a făcut fotografia?
- Cred că băiatul nostru, Tiberiu. Nu prea aveam prieteni, numai noi trei eram de obicei.
- Erați foarte frumoși împreună.
- Când locuiam în Tei, la începutul iubirii noastre, ne opreau oameni pe stradă, pe care nu-i cunoșteam, și ne spuneau că simt o bucurie când ne văd, pentru că noi suntem întotdeauna împreună. Niciodată nu ne-au văzut unul fără altul. Se vedea îndrăgostirea pe chipul nostru. Dar nici nu erau obișnuiți să vadă perechi care să fie permanent împreună. E curios că nu ne plictiseam niciodată în doi. N-aveam nevoie de cuvinte, corpurile noastre își vorbeau.
- Păreți și foarte liberi în fotografia asta.
- Eram săraci, dar asta nu ne deranja. Eram liberi pentru că aveam poezia. De dimineața până seara nu mai conteneam să ne citim versurile și să scriem. Pe Lorca l-am învățat pe de rost, și seara, în pat, citeam aceeași carte, așteptând să termine și celălalt pagina. Ultima a fost Calea Regală a lui Malraux, tradusă de Miron Radu Paraschivescu, cu puțin înainte de a muri. O carte care ne-a înnebunit pe amândoi. Și apoi, am trăit bucuria unei iubiri totale. Cu cât trece timpul, cu atât îi simt mai tare lipsa bărbatului meu. E ceva care se accentuează tot mai mult, aproape îmi dă un aer de ușoară neliniște. Îmi scad forțele vitale, totul e mai lent, mai molcom, și singurătatea devine mult mai apăsătoare. Dar creierul mi-e încă viu, și fantezia propulsează puternic amintirea. Știi ce fac?
- O retrăiți?
- Exact. Iau o amintire și o retrăiesc în detaliu sau îmi imaginez cum ar putea fi altfel și e extraordinar, fiindcă imaginația reușește să ajungă până la alcătuirea noastră fiziologică, coboară în corpul nostru și creează starea. E uluitor! Îți aduci aminte cu o intensitate teribilă de unele momente și chiar simți acei fiori. Imaginația e și ea o formă de amintire. Nu putem să inventăm lucruri care nu există, într-o formă sau alta în noi. Ăsta e bagajul care ne rămâne. Moartea nu e decât lepădarea echipamentului pentru existența terestră. Cu ce plecăm dincolo? Nu cu ce am gândit, ci cu ce am iubit și trăit. Și cu ce ne-am imaginat.
- Oare luăm și poezia cu noi?
- Nu cred. Am recitit de curând niște poeme ale lui Nino, dar nu l-am regăsit în ele, n-am putut să-l aduc înapoi cu poezia. Nu știu de ce, pesemne nu vrem să recunoaștem, dar ne cosmetizăm prea mult când facem literatură.
- Dacă nu cu poezia, atunci cu ce-l aduceți înapoi când vă e dor?
- E ca atunci când se produce un scurtcircuit, orbecăiești prin beznă și, deodată, găsești în sertarul cu mărunțișuri un fir de liță. Te duci pipăind până la tabloul electric și repari siguranța. Deodată se reaprinde lumina! Și absența redevine prezență.