Pe urmele Părintelui Arsenie Boca - Întâlnire în temniță

Redactia
- Medic și ziarist brașoven, Nicolae Crăiuț l-a cunoscut pe Părintele Arsenie în beciurile securității, fiind martor al unei vindecări cu adevărat minunate, pe care o relatează, cu credibilitatea specialistului -

La poarta infernului

Înainte de a învăța de la ruși metodele sălba­tice de smulgere a declarațiilor de vinovăție, Se­cu­­rita­tea comunistă din România se mai purta cu mă­nuși. Agenții recrutați dintre tinerii îndoctrinați în șco­lile de partid și îmbrăcați în timpul servi­ciului în uni­for­me albastre mai rămăseseră cu o oarecare pojghiță de bună cuviință, chiar dacă o afișau ostentativ. Cei doi indivizi care s-au pre­zentat în biroul meu, aflat la sediul "Cărții Ar­delene" din Brașov, m-au salutat cuviincios și mi s-au adresat cu ama­bi­li­tate: "Suntem ofițeri ai Ministerului de Interne și vă ru­găm să ne însoțiți până la sediul nostru, pentru o simplă decla­rație". În stradă mă aștepta o dubiță albă, cu gea­murile fumurii. Am fost chiar stingherit de rapi­ditatea cu care mi s-a deschis ușa mașinii și am fost invitat să iau loc. Fe­restrele ve­hi­culu­lui fiind mate, nu vedeam pe unde trec. M-a cu­prins grija doar după ce mi-am dat seama că nu sunt dus la sediul Miliției, care se afla în centrul urbei, ci eram trans­­portat mult mai de­parte. O frână bruscă mi-a dat semn c-am ajuns. Mă aflam în fața unei porți grele, de fier, blocată de un grup de femei, după aparență țărănci, pur­tând coșuri mari, aco­perite cu ștergare. Una mai în vâr­stă mi-a strigat, fără să țină seama de pre­­zen­ța ofițerilor care mă însoțeau: "Rogu-te frumos, spu­ne-i pă­rin­te­lui Ar­se­nie, de-l vei întâlni, că aștep­tăm la poar­­tă să ne trimită binecuvântarea!".
Eram în fața vilei dr. Mihai Popovici, colabo­ratorul și pri­etenul cel mai apropiat al lui Iuliu Ma­niu, doctrinar în­țelept și unul dintre condu­cătorii cei mai de seamă ai Par­­tidului Național Țărănesc din Ardeal. Vizitasem în câ­teva rânduri vila aceea cochetă, tupilată în dosul Li­ce­u­lui "Andrei Șa­guna" din Brașov, și ceea ce m-a izbit la în­­ceput a fost lipsa porții de la intrare, care fusese o ade­vă­rată bijuterie, făurită din fier forjat, după un desen al faimoasei porți de la Castelul Brandem­burg din Viena. Poarta ce s-a deschis în mod automat în fața mea era o lucrare masivă, oribilă și temută ca aspect, croită din tablă groasă de fier și întărită cu țevi sudate în cruciș, vopsită în culoarea ruginii. S-a închis în spatele meu, cu un zgomot sinistru. Neliniștea începuse să-și pu­nă gheara pe gândurile până atunci limpezi și în­cre­­ză­toa­re și mi-a trecut brusc prin minte că mă aflu în fața porții Infernului lui Dante Alighieri, din "Divina Come­die", pe care era scri­jelit dez­nă­dăjduitul vers: "Lă­sați orice speranță voi, cei ce in­trați". De altfel, amabilitatea afișată cu atâ­ta so­lem­nitate de către ofițerii de Se­cu­ritate a rămas și ea din­colo de poartă. Abia trecut de ea, o mână trans­­for­mată în copită m-a izbit în spate, împin­gân­du-mă să gră­besc pasul, ceea ce am și făcut. Nu mai des­co­pe­ream ni­mic din ceea ce văzusem în vila Popovici, pe vre­mea când un grup de cărturari ne întâlneam acolo, spre a-i asculta dis­­tin­sele prelegeri din Istoria Artelor. Fru­moasa vilă fusese transformată în sediul Securității din Brașov.

Călugărul de la "Neagra"

Am fost dus în fostul "prânzitor", acum o cameră goa­lă, mobilată doar cu două mese de scânduri, un dulap și câteva scaune. Un in­divid posac, care privea pe fereas­tră, mi-a porun­cit: "Scoate șireturile de la pantofi, cen­tura și tot ce ai prin buzunare". Nedumerit de ceea ce mi se ce­rea, l-am privit în­de­lung și am îndrăznit să-i rea­min­tesc cum că am fost invitat doar pen­tru o sim­plă de­cla­rație. Mi-a tăiat-o scurt, strivind între dinți și o înju­ră­tură: "O simplă declarație? Om vedea noi. Deo­cam­dată grăbește-te și fă ceea ce ți-am spus, că nu am timp de pierdut în discuții cu dușmanii poporului". Făceam parte, așadar, din grupul fai­moșilor "dușmani ai poporului", care erau trași pe rând în fața tri­bunalului poporu­lui și osândiți pe viață, unii chiar și la moarte. Cu aceeași bru­talitate, am fost condus apoi pe un lung coridor din care se deschidea o ușă spre o scă­ri­șoară ce cobora în piv­niță. Gardianul m-a împins într-o încăpere rudi­men­tară, con­strui­tă gro­solan din scân­duri și bârne, un fel de "NEA­GRA" de la închisori, în care se aliniau, una lângă cea­laltă, ce­lu­le­le improvizate cu repeziciune pen­­tru mul­ți­mea de ares­tați. Un bec de 25 W îm­prăștia o lu­mi­nă oar­bă în spe­lunca aceea rece, sporind, parcă, și mai mult în­tu­nericul. Într-un târziu, după ce ușa de la capă­tul co­ri­do­rului pe unde ieșise călăuza mea în Infern a fost trân­tită, am auzit o voce domoală, dar fermă, parcă adu­cătoare de li­niște, dar mai cu seamă de îmbăr­bătare, de care aveam mare ne­vo­ie în clipele ace­lea. "Bună ziua, creștine! Înlătură-ți pe cât poți teama, fiindcă aici nu ești chiar singur. Eu sunt părintele monah Ar­se­nie de la Mânăstirea Sâm­băta, adus aici ca și dum­nea­ta, bănuiesc, pentru fapte pe care nu le cunosc și nici nu le-am săvâr­șit. Vom împărți, deo­camdată, noi doi, spa­țiul acestei intrări în iad, dar cu ajutorul lui Dum­ne­zeu vom rezista și ne vom izbăvi. Vor mai sosi și alții. Să nu schim­băm între noi nicio vorbă atunci când se află prin preajmă vreun nelegiuit din cei de sus, pentru că riscăm să fim amestecați în cine știe ce complot. Ăștia de-abia așteaptă o astfel de ocazie. Vor cu tot dina­dinsul să ne scoa­tă vinovați de dezas­trul țării".
După ce i-am spus cine sunt, m-am grăbit să-i aduc la cunoștință dorința femeii aceleia bătrâne, care mă în­tâm­­pinase la intrarea în clădirea Securității, cu rugă­mintea de a le trimite binecuvântarea sa. "Cum puteți să le bine­cu­vântați, prea­cu­­vioase părin­te, în situațiunea în care vă aflați?", l-am întrebat cu ne­dumerire. "Toc­mai cu ajutorul nelegiuiților. Femeile care mă așteap­tă la poartă zile la rând, unele sosite tocmai din Țara Făgărașului, vin în­căr­cate cu cele mai alese bucate și băuturi. Ele știu prea bine de ce fac acest efort. Bunătățile pe care mi le trimit să le binecu­vântez, dar mai cu seamă băuturile, sunt se­chestrate de flămânzii aceia din birouri, așa că nu-ți va fi de mirare dacă spre seară ai să auzi bătăi din pi­cioa­re și chiar cântec de voie bună. În schimb, pâinea și o parte din vin le sunt întoar­se femeilor. Printre ele se află și mul­te bolnave, încredințate că, gus­tând din bucatele bi­ne­cuvân­tate de mine, se vindecă. Sunt atât de credin­cioa­se, încât tăria credinței lor chiar le vindecă. Prin lumea noastră cea îngustă, unii ne­cre­din­cioși au răs­pândit zvo­nuri cum că aș fi un șar­la­tan, iar vin­de­că­rile celor sufe­rinzi s-ar fi pro­dus oricum, chiar și fără de ajutorul meu. Niciodată nu mi-am asumat pu­te­rea de vin­decare, fiind con­vins că cel care-i ajută să sca­pe de du­reri este unul singur, Dumne­zeu. Eu nu fac altceva decât să le in­su­flu încrederea în izbăvire, cu ajutorul Celui de Sus."

Universitatea din celulă

În dialogurile purtate ulte­rior, părintele Arsenie mi-a măr­­turisit că studiase medici­na, astfel că multe dintre sfa­turile și îndrumările sale către cei bolnavi se bazau și pe știință, nu numai pe credință. L-a sur­prins plăcut ști­rea că studiasem și eu aceeași profe­sie. Dornic de cunoaș­tere și fără să se ru­șineze de fap­tul că se instruia (deși îl consideram un erudit), m-a rugat să-i țin o adevărată pre­legere din specia­litatea pe care o practica­sem la clini­cile universitare din Cluj, și anu­­me, bolile venerice. Câ­te­­va zile la rând, aflând că dis­cu­ția noastră pe teme de me­di­cină - mai cu seamă pe aceea a bolilor venerice, care bân­tuiau întocmai ca o epi­de­­mie - este ascultată și de câțiva securiști, stre­curați în vâr­ful picioarelor pe scărița de la intrarea în pivniță, pă­rin­­tele Arsenie mi-a sugerat o prelungire sine diae a su­biec­­tului. Si­filisul nu pre­zenta niciun pericol politic.
Cât am stat în beciul Se­curității, nu am avut nicio­da­tă prilejul să stau de vorbă cu părintele Arsenie Boca de aproape, unul în fața celui­lalt. Îl întrezăream prin întu­neri­cul umed, în partea cea­laltă a încăperii și în rarele cazuri când era dus în birou­rile de sus pentru vreo con­frun­tare cu un arestat. De aceea, în memoria mea nu a rămas zugrăvită de­cât o um­bră încovoiată, purtând o bar­bă stufoasă. Avea statură mij­locie, iar capul - aco­pe­rit cu un soi de tichie neagră, și-l ținea puțin aplecat înspre piept. Era îmbrăcat în rasă călugărească, dar nu purta nelipsita lui cruce de lemn, cioplită chiar de dânsul, pe care călăii i-o confisca­se­ră, odată cu Evan­ghelia și o sti­clu­ță cu mir sfințit, de ca­re nu se des­păr­țea niciodată. Spre sur­prinderea noas­tră, deși discuțiile pe care le aveam se pur­tau pe teme de știință, securiștii se în­lo­cuiau unul pe ce­lălalt din zece în zece minute, pen­tru a izbuti să aș­tear­nă pe hârtie con­ținutul acelor con­vorbiri, doar-doar se va stre­cura cumva printre subiecte vreu­nul pe care să-l apu­ce de coadă și să-l trans­forme în acuză. Am răsfoit, apoi, din me­morie, ca și când ne-am fi aflat într-o bibliotecă, pe marii autori italieni, germani și fran­cezi, care s-au ocu­pat, unii din simplă curiozitate, alții, precum Gio­vanni Pa­­pini, din profundă credință, de viața și mai cu seamă de minunile pe care le săvârșise Iisus Hris­tos. Părintele Arsenie era un erudit cu lecturi bogate și alese, convins că Dum­nezeu le încredințase multor aleși din­tre oamenii înzestrați cu darul credinței acea putere de a vindeca bol­navii. Nu mi-a măr­tu­ri­sit-o răspicat, dar am în­țeles cât este de preocupat de înal­ta putere cu care Dumnezeu îl înzes­tra­se și pe care aveam s-o des­copăr nemijlocit.

Miracolul

Într-o zi, către seară, discuțiile noastre au fost între­rupte de niște zgomote neo­bișnuite până atunci, izbituri și înju­ră­turi care tra­ver­sau podeaua ce ne despărțea de prân­zi­to­rul de dea­su­pra, trans­for­mat acum în cameră de tortură. După ce totul s-a potolit, vreo patru gealați din aceia cu pu­teri animalice au coborât pe brațe un trup de om, și ace­la, din câte am putut vedea, de statură uriașă. L-au așe­zat într-o celulă de lângă cea în care se afla pă­rin­tele Ar­senie și au plecat. A rămas întins pe prici vreo câ­te­va ore. Părea leșinat. Gemea. Așa am putut con­stata că trăiește. Întocmai cum procedase cu mine, atunci când am fost coborât în pivnița securității, părintele călugăr l-a în­trebat cine este."Sonea", a reușit să silabiseas­că cel în­trebat. Era o cu­noștință comună! Eruditul om de știință, doctorul Oc­tav Sonea, șeful Labo­ratorului de Analize Me­dicale din Bra­șov. A reușit să mai pronunțe: "O, Doam­ne!", apoi a tă­cut din nou. Târziu, în noapte, s-a trezit, și astfel pă­rin­tele a izbutit să-l întrebe ce i se întâmplase.
Octav Sonea fusese, în timpul studenției, cam­pion na­țio­nal la aruncarea greutății și a discului. Rămăsese su­plu și puternic, impunând respect nu numai prin știința sa, ci și prin aspectul său maies­tuos. Fusese arestat întocmai cum ne luaseră și pe noi, pentru o "mică decla­rație". Nu am putut sta­bili ce anume l-a provocat pe fal­nicul medic - pe­semne o pal­mă a unui călău, căreia i-a răspuns cu o lovitură de pumn. Acelea au fost bufniturile pe care le auzisem în ca­me­ra torturilor. Doctorul a fost legat cu mâi­nile și cu pi­cio­arele, așa cum sunt cărați urșii dobo­râți de vânători, și-apoi bătut cu sălbăticie la tălpi, cu ran­ga de fier. I-au fost zdro­bite toate vinișoarele și arterele de pe extremitățile trupului și-apoi a fost cobo­rât de pe masă și silit să danseze Conga (un dans la modă pe vremea aceea, inspi­rat din folclorul ne­gri­lor africani). Nu­mai că victi­ma leși­na­se și a fost că­rată în acea stare până în ce­lula din pivniță. Dân­du-și sea­ma, pe­semne, de gra­vita­tea ca­zu­lui (pe vremea aceea, regi­mul mai păstra oare­ce rela­ții cu Occi­den­tul și-i pă­sa de co­men­tariile as­­pre ale Eu­­ro­pei Libe­re), co­man­da­men­tul Se­cu­ri­tă­ții i-a îngă­duit pă­rin­­te­lui călugăr Arse­nie să doc­to­ri­ceas­că vic­ti­ma, repu­tația sa de vindecător fiind cu­nos­­cută și de supe­rio­rii gra­dați. Tor­ționa­rii erau con­știenți, de alt­minteri, că, dacă ar fi fost trans­por­tat la spi­tal, re­zul­tatul era cel fa­tal: am­putarea picio­ru­lui can­­gre­nat, cu prea puțini sorți de salvare a vieții.
Fusese tocmai ziua în care, cu aceeași "amabi­li­ta­te", cei doi ofițeri care m-au adus în be­ciul vilei Popo­vici m-au in­vitat să-mi strâng degrabă lucrurile, în­trucât urma să plec. Oribila poartă de fier s-a închis cu zgomot în spa­tele meu și, cu aceeași du­biță albă, care vâra spaima în oasele celor care o ză­reau oprită la colț de stradă, în loc să mă ducă aca­să - așa cum îmi fulge­rase o clipă prin minte - m-am trezit în fața altei porți, de data a­ceas­ta cioplită din­tr-un lemn dur. Era poarta prin care tre­ceai într-o altă in­stituție de supliciu, aceea a Închisorii Tribunalului din Brașov.
După o lună de zile, în noua celulă unde mă insta­la­seră, a fost adus de la Se­cu­ritate și doctorul Oc­tav Sonea. Era slab, șchio­păta, dar piciorul rănit era vindecat. Ca medic, mi se părea in­credibil și l-am întrebat ce s-a în­tâm­­plat. Fusese tămăduit de pă­rin­tele Arsenie, care îl obli­­gase să-și țină piciorul zdrobit, zi și noap­te, în firul de apă ce curgea prin­tr-o latură a temniței. În vremea asta, duhov­ni­cul de la Sâm­băta se rugase necontenit, sfă­tuin­du-și pa­cientul să facă la fel:"Dacă te rogi și crezi, Dum­­nezeu te va aju­ta să te vindeci. Roa­gă-te!" Ceea ce bolna­vul a și fă­cut. Într-o lună, talpa pi­cio­rului a început să fie din nou sen­sibilă, culoa­rea neagră, care defi­nește apa­riția cangrenei, s-a transformat, încetul cu înce­tul, mai întâi într-un roșu aprins, apoi a luat culoa­rea pielii, ră­mânând doar ten­doanele încă dureroase, iar ar­ti­­cu­la­țiile, umflate și anchilozate. Dar trăia și pășea, în­fio­rat de mi­nunea care se întâmplase cu el.

NICOLAE CRĂIUȚ