Socotelile de acasă nu se prea potrivesc cu cele din târg

Toma Roman
După epuizarea efectului narcotic al sărbătorilor de iarnă, românii sunt obligați să constate că 2017 este un an plin de provocări și probleme.

Acum o sută de ani, în­frântă de armatele Puterilor Centrale și trădată de Rusia, România era pe marginea pră­pastiei. Entuziasmul din 1916 se epuizase sub pre­siunea evenimentelor. Istoria, de­sigur, nu se repetă, dar poate furniza modele de acțiune și învățăminte ce nu ar tre­bui uitate. În decembrie 2016, o parte a ro­mâ­ni­lor au susținut cu entuziasm PSD-ul, un partid care a știut să capitalizeze și să spe­cu­leze abil frustrările lor economice și sociale. Precum guvernanții din 1916 (când regele Ferdinand a promis împro­prie­tă­rirea masivă a ruralilor, ce urmau să fie mobilizați pentru Războiul de Reîntre­gi­re), PSD-ul a avansat, pentru 2017, un program menit să scoată țara de pe lista codașelor Eu­ropei, din perspectiva nivelului de dezvoltare. Un pro­gram generos, care nu a putut fi combătut realist de opo­nenții săi, acuzați de "liberalism globalist" și antina­țio­nalism. Pentru cei 3.100.000 de votanți ai PSD (o șesime din numărul total al alegă­to­rilor), el a fost semnalul că, în sfârșit, statul se gândește și la "talpa țării". PSD-ul a dat de înțeles că, pe baza creș­terii economice, menținută eroic de hulitul guvern teh­nocrat al lui Dacian Cioloș la cel mai înalt nivel din Europa, va realiza o redistribuire a veniturilor ce va schim­ba calitatea vieții ro­mânilor. Pro­gra­­mul, conceput de echipa liderului PSD-ist Liviu Drag­nea este - trebuie recunoscut - foarte ge­neros din această perspectivă. Dar, ca și în 1917, când pro­misiunile de re­formă agrară n-au fost suficiente pen­tru a împiedica în­frângerile din război, trebuie să ne întrebăm cât de bazat pe date reale este el, și cât este propagandă elec­torală. Cât din acest program ține cont de contextul intern și extern al evoluției României (și economiei sale), și cât este doar o sumă de vorbe goa­le, prin care au fost con­vinși cei care văd doar traiul de la o zi la alta? În 1918, după un șir de împrejurări favo­rabile, care au generat România Mare, guvernul regelui Ferdinand și-a onorat promisiunile. Istoria, cum am spus, nu se repetă. Va mai avea oare, după un secol, România norocul de atunci?
Să examinăm, la rece, după încheierea sărbătorilor, pro­gramul social și economic al partidului care, îm­pre­u­nă cu aliații săi, vrea să domine la modul absolut destinul țării, în următorii patru ani. În proiectul de buget pe 2017, vânturat în campania electorală, PSD-ul a avansat o serie de date care ar justifica transferul în buzunarele ro­mâ­nilor a aproape 253 de miliarde de lei, cât ar urma să adu­ne, ca venituri, vistieria statului. Trans­ferul s-ar rea­liza prin majorări masive ale salariului mi­nim și mediu - în special al celor din educație și să­nătate, dar și din restul sectorului public -, prin creșterea ni­velului pensiilor - în primul rând a celei minime ga­ran­tate - datorită recalcu­lă­rii punctului de pensie, prin dre­nări masive de fonduri către agricultură și infra­struc­tură, precum și prin redu­ce­rea sau eliminarea unor taxe, a TVA-ului la anu­mite ope­rațiuni etc. Proiectul dă amă­nunte despre aceste creșteri și reduceri pro­cen­tuale, indicând, la surse, inclusiv sto­parea risipei de fonduri din aparatul guvernamental, al parlamentului și președinției. "Programatorii" PSD s-au bazat, în cons­tru­irea bugetului, pe un PIB de 815,2 miliarde de lei, o creștere economică de 5,5%, un curs de schimb de 4,46 lei/euro și o rată a inflației de 1,2%. Cele 253 de miliarde de lei (reprezentând 31,1% din PIB) s-ar realiza după scăderea cheltuielilor curente (275,6 miliarde de lei) și a sumelor alocate constituirii Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții al României (45 de miliarde de lei). Deficitul bugetar prevăzut (și care trebuie să nu depășească 3%) va fi de 2,7% din PIB, guvernul onorând astfel obligațiile sale internaționale. Principala sursă de alimentare a no­ului buget va fi constituită de creșterea bazei de im­po­zitare, posibilă ca urmare a majorării veniturilor popu­lației, a sporirii - în consecință - a contribuțiilor pentru asigurări sociale (es­timate la 66,7 miliarde de lei, cu un "plus" de 4,7 mi­liarde de lei), a apariției unor noi locuri de muncă (im­po­zitabile) și a unei absorbții mai eficiente a fondurilor europene. Pare că, tehnic, proiectul se susține și PSD-ul își onorează promisiunile.
Numai că "so­cotelile de acasă nu se potrivesc cu cele din târg". Toți spe­cialiștii onești susțin că acea creștere estimată de 5,5% - și "piatră unghiulară" a bugetului PSD-ist - este nerealistă. Guvernul Cioloș a realizat o creștere de 4,3% în actualul context intern și inter­na­țio­nal. Or, climatul eco­nomic mondial pare să se înrău­tă­țească în urma "su­praîncălzirii" economiei marilor pu­teri. Rata de schimb prognozată este deja depășită, iar atragerea fondurilor europene este, ea însăși, susceptibilă de corecții, în contextul redefinirii la nivel UE a po­li­ticilor de redistribuire a lor, ca urmare a dificul­tă­ților economice ale Italiei și Greciei, dar și a ansamblului european după "Brexit". Guvernul Cioloș, cel mai realist guvern pe care l-a avut până acum Ro­mânia post-co­munistă, a prevăzut, după un calcul strâns, venituri de 243 miliarde de lei și cheltuieli totale de 267 miliarde lei. D-l Cioloș a luat în calcul creșteri pon­derate ale veni­tu­rilor populației, fără a depăși limitele unei minime aus­terități, menită să asigure continuarea programelor in­ves­tiționale și o marjă de siguranță față de șocurile eco­nomice externe. Ce vor face, în aceste împrejurări guver­nanții lui L. Dragnea? Vor reduce iarăși fondurile de investiții în infrastructură și industrie? Vor bloca su­mele destinate dotărilor din învățământ și sănătate? Vor crește impozitele pe salarii și pensii? D-l Dragnea și oamenii lui au început deja să-și mo­de­re­ze propunerile, să vor­beas­că de etapizări și "re­așezări". Populismul duce, în­tot­deauna, la o de­con­tare suportată de cei mulți. La aproa­pe o sută de ani de la Reîntregire, fără o infra­struc­tură care să o lege interior, fără o economie bazată pe producție și cu o clasă politică interesată în primul rând de binele național, România s-ar putea să nu mai aibă "noro­cul" din 1918. Dumnezeu să o păzească!