Colindele bătrânești și cocile mamei
- Noi am fost 10 copii, și de Crăciun sărbătoream foarte simplu: cântam toți, în familie. Chiar dacă am fost o familie strâmtorată, în asemenea seri pofteam vecinii la noi: oameni bătrâni, care acum nu mai sunt, dar de la care am păstrat amintiri minunate. Făcuseră războiul, răbdaseră de sărăcie și foame, dar aveau sufletul rupt din rai. Se mai încingeau și la câte un cântec frumos - erau cântece tradiționale, uneori chiar cântece de război, alteori doine, unele de jale... Vecinii noștri, și bătrânele, și bătrânii, știau să cânte foarte frumos colindele străvechi, care azi s-au pierdut.
De Crăciun, mama ne făcea coci. Pentru că un an de zile mâncam doar mămăligă, iar de sărbători nu aveam pâine, mama punea deoparte tot anul făină, o frământa de Crăciun și cocea aluatul pe plita sobei. Îl lăsa să crească puțin, și rupea câte o mână, o întindea frumos, o așeza pe plită și după ce se cocea, o întorcea pe partea cealaltă. Cocile ăstea erau tare simple, doar din făină albă, drojdie și sare. Erau, de fapt, niște mici pâinici, foarte gustoase, ceva foarte special pentru noi.
Dacă ar fi să mă întorc cu gândurile la perioada copilăriei, să știți că nici acum nu aș vrea să o trăiesc altfel decât o trăiam atunci, chiar dacă eram tare săraci. Acum am ladă frigorifică și două frigidere în casă, dar nu mă încântă deloc, mie unul îmi e dor de Crăciunul de atunci, de cântecele bătrânilor și de cocile pe care le făcea mama pe sobă.
- Care o fi secretul, părinte, că bucatele Crăciunului din anii copilăriei ni se par de o mie de ori mai bune decât bunătățile sărbătorii de acum?
- Dragostea este ingredientul care le face pe toate. Dragostea a creat universul, dragostea ne-a creat pe noi și dragostea făcea și cocile care ieșeau din mâna mamei. Acesta este secretul. Să știți că mâncarea pe care o mâncăm acum e seacă și stearpă, pentru că totul se face comercial și fără dragoste. Adică, ținta nu mai este să îi placă aproapelui meu ce am făcut eu, ci să îi iau banii. De aceea trăim așa, pentru că e tot mai puțină dragoste, iar unde e mai puțină dragoste, e tot mai puțin Dumnezeu, pentru că Dumnezeu însuși este negrăitul izvor al iubirii. De aceea îmi e foarte drag să îmi aduc aminte de mama mea. Ea le făcea pe toate din dragoste, draga de ea. A fost o femeie specială, și chiar dacă am fost zece copii, am știut și eu și o știu și frații mei că pe mine m-a iubit cel mai mult dintre toți. Cred că forța care m-a împins înainte în viață a fost dragostea mamei mele. Și acum beneficiez încă de acea încărcătură. Mi-a dat atâta iubire, cât să îmi ajungă pentru o viață întreagă. Cred că și în veșnicie o să îmi ajungă dragostea pe care mi-a dat-o mama mea.
Busuiocul Crăciunului
- Credința ați deprins-o încă din copilărie?
- Da. Și acum, după 25 de ani de preoție, simt în nări mirosul busuiocului de la Crăciun și Bobotează. Abia așteptam să vină preotul, era mare sărbătoare în casa noastră. Aveam respect unul față de celălalt și ne așezam, când sărutam crucea sau icoana Nașterii de la Stea, în ordinea în care ne-am născut - nimeni nu se punea înaintea celui mai mare. Tata era primul, după aceea mama, iar noi, în ordinea în care ne-am născut. Era un ritual foarte frumos, și niciodată nu așteptam Steaua de Crăciun sau pe preot cu Boboteaza, fără să fim îmbrăcați curat. Nu aveam noi haine bune, dar trebuia să fie neapărat foarte curate, și noi foarte spălați. Îmi aduc aminte că cel care mergea cu Steaua era chiar nașul meu, cantorul bisericii. Acum se merge cu icoana Nașterii Domnului, dar la noi, se mergea cu o Stea. Era Steaua bisericii, avea o coadă ca de cometă și era îmbrăcată în staniol, iar fiecare colț al ei se termina cu câte un ciucure colorat. Această Stea se învârtea, iar în mijlocul ei era icoana Nașterii Domnului, care rămânea fixă. Parcurgerea întregului sat cu Steaua se făcea într-o singură zi, în ajunul Crăciunului. Uneori se întâmpla ca nașul cu steaua să ajungă acasă la noi târziu, când noi, copiii, cădeam ca eroii și adormeam, pentru că de mici a trebuit să muncim în gospodărie. Dar dimineața, când mă trezeam, găseam întotdeauna în sân o bancnotă de 50 de lei, pe care mi-o lăsa el întotdeauna. Îmi amintesc și acum că era o bancnotă cu chipul lui Alexandru Ioan Cuza pe ea, erau bani destul de mulți - dacă am spune în bani de acum, cam cât o zi de coasă la un cosaș bun, care muncește foarte greu. Cât o să trăiesc, și poate și în veșnicie, o să țin minte bunătatea acelui om pentru mine, un copil smerit. Pentru mine era foarte special bănișorul acela lăsat de naș în ajunul Crăciunului, pentru că simțeam că particip și eu cu ceva la bunăstarea familiei, adică se cumpăra ceva din darul pe care eu îl primeam din dragostea nașului meu.
- Crăciunul și-a pierdut farmecul și semnificația creștină de-odinioară. S-a comercializat total. Cum să facem să ne întoarcem la frumusețea acestei sărbători?
- În primul rând, omul trebuie să trăiască în simplitate. Trăind în simplitate, omul trăiește, de fapt, în normalitate. Cu cât complici lucrurile, cu atât îți îngreunezi viața. Așa să trăiești, cum trăiam noi, mâncând coci și stând în comuniune, bucurându-ne unii de alții, știind că e Crăciunul - atât! Nu e vorba de a ne întoarce la sărăcie, ci la sărbătorile sufletești, la emoția vie că prăznuim nașterea Pruncului Sfânt. Fără semnificația lui creștină, Crăciunul nu e Crăciun. S-a născut Hristos! Asta e cel mai important! Eu nu înțeleg de ce trebuie să sărbătorim Crăciunul într-alt fel decât trăind normal, bucurându-ne de ceea ce avem: să fii fericit că ești în mijlocul familiei, că îți sunt sănătoși copiii și rudele. Și să fii un om bun. Dacă ești un om bun, dacă ai inimă bună și te bucuri de ceea ce ți-a dat Dumnezeu, dimineața, că a răsărit soarele și că trăiești; seara, că a trecut o zi și că ai împlinit-o de rost, eu cred că ai acces și la bucuria Crăciunului. Sărbătorile religioase ar trebui să cheme oamenii la normalitate. Eu așa trăiesc și Paștele, și Crăciunul, și Adormirea Maicii Domnului, le trăiesc în normalitate. Ele au vraja lor, taina lor, care e greu de pus în cuvinte. Și vreau să vă spun ceva: indiferent că e sărbătoare sau nu e sărbătoare, indiferent că mergem la biserică sau nu, dacă nu reușim să fim oameni mai buni, înseamnă că n-am făcut nimic.
Rugăciuni în iarba verde
- Părinte Gheorghe, spuneați că ați deprins credința în anii copilăriei. Mai țineți minte cum era Dumnezeul dvs. pe atunci?
- Dumnezeu a fost totdeauna cel mai apropiat prieten al meu - și o spun cu mare sinceritate. Am stat de vorbă cu El, încă de când eram foarte mic. Am fost un copil foarte ciudos, pretențios, și întotdeauna mi se părea că sunt nedreptățit. În clipele când mă simțeam așa, îi spuneam lui Dumnezeu toată suferința sufletului meu. Mă exilam din casă, mă duceam în șopron și stăteam în fân și îmi plângeam problemele mele și mă tânguiam cu voce tare. Îi spuneam lui Dumnezeu toate necazurile mele și mi se părea că El mă ascultă. Și de fiecare dată, El mi-a rezolvat suferințele. După aceea, în adolescență, petrecându-mi toate vacanțele la stână, la tata, aș fi dorit să am și eu un anturaj, să am prieteni, colegi cu care să zburd, ca orice năzdrăvan. Or, părinții mei erau nevoiți să ne ducă la stână vara, așa că, de la 15 iunie, când luam vacanță, a doua zi eram deja la stână, și abia pe 14 septembrie veneam acasă. Îmi petreceam vacanțele în pustietatea frumoasă, ce-i drept, dar și foarte grea, a muntelui. În pădure, în munți, mă gândeam mereu la colegii mei, unde or fi, ce-or face? Și îmi tânguiam necazul, mă jeluiam lui Dumnezeu. Păzeam câte un cârd de oi, singur, și vorbeam cu El, stând așezat pe câte o butură, pe un deluleț. Așa am învățat psalmii. Știam foarte mulți pe de rost, și-i spuneam cu gura mare prin munți. Simțeam că sunt într-un templu extraordinar de mare, o catedrală nefăcută de mâini omenești, de o măreție necuprinsă. Eram înnebunit, pe atunci, de revărsatul zorilor și de amurg. Noi ne sculam la patru și jumătate dimineața, ca să mulgem oile, și atunci păsările începeau deja să mișune, parcă natura, Creația, începea să prindă putere, zorii zilei erau ceva extraordinar pentru mine. Stânile noastre erau așezate în apropierea unor izvoare care se scurgeau prin uluci fie din lemn, fie din piatră. Și-mi aduc aminte că, pe la șapte și jumătate dimineața, mă duceam să spăl gălețile în care mulsesem oile; și mă dezbrăcam și mă băgam în pielea goală în apa aceea ca gheața - nu stăteam mult - mă învârteam ca un pește în ea și ieșeam apoi afară. Iar seara, îmi plăcea să stau până spre 12 noaptea, când mergeam cu mânzările la însărat. Mă întindeam cu spatele pe iarbă, cu mâinile desfăcute, să privesc cum se aprind stelele pe cer și să ascult simfonia pe care o intonau oițele mele... Închipuiți-vă, patru mii de picioare care se mișcă, și pe care eu le auzeam prin pământul de care-mi lipeam urechea, și o mie de guri care rup, încet, iarba. Și, în tot timpul ăsta, când se întâlnea ziua cu noaptea, aerul prindea să se miște în adieri de vânt care făceau să tremure încet frunzele copacilor. Era doar o boare, care la liziera pădurii nu mișca ramurile, numai frunzele, iar ele fremătau ușor, ca niște clinchete de clopoței. Și atunci începeam să spun Psalmul 103 - "Binecuvintează, suflete al meu, pe Domnul! Doamne, Dumnezeul meu, măritu-Te-ai foarte. Întru strălucire și în mare podoabă Te-ai îmbrăcat; Cel ce Te îmbraci cu lumina ca și cu o haină; Cel ce întinzi cerul ca un cort; Cel ce acoperi cu ape cele mai de deasupra ale lui; Cel ce pui norii suirea Ta; Cel ce umbli peste aripile vânturilor; Cel ce faci pe îngerii Tăi duhuri și pe slugile Tale pară de foc; Cel ce ai întemeiat pământul pe întărirea lui și nu se va clătina în veacul veacului". Era tulburător. Pentru mine, acolo, sus în munți, a fost o școală negrăit de frumoasă a prieteniei mele cu Dumnezeu, de care, vă mărturisesc, îmi este foarte dor. Mi-ar plăcea să fac liturghie în acele locuri, să mă duc cu un antimis, să-l pun pe o butură sau pe iarbă, pe un mușuroi mai înalt, și să liturghisesc.
- Și ați făcut asta?
- N-am făcut acest lucru, în schimb, am făcut altceva: m-am întors, nu demult, în acele locuri, cu prieteni de-ai mei, ca să le arăt cum este, să nu le cunoască doar din vorbe. Și am pus trupul meu, care acum este deja trecut spre îmbătrânire, l-am așezat pe pământ, cu mâinile desfăcute în formă de cruce, am privit cerul, dar n-am mai simțit ceea ce simțeam atunci. M-am dus acolo un alt om, un om care acum este bolnav, care pricepe altfel lucrurile. Atunci, în tinerețe, altfel vedeam și simțeam lumea. Cred că perioada în care oamenii sunt cei mai iubiți de Dumnezeu este tinerețea. Este tulburător de frumoasă. Pentru că Domnul Însuși este permanent tânăr și viguros. Noi credem, astăzi, că doar la bătrânețe se ivesc marii duhovnici - într-adevăr, acumulăm experiență și avem la final mai multă știință a vieții. Dar dragostea, zburdălnicia și simplitatea vieții sunt combinate cu acea naivitate a omului tânăr, care îi dă bucuria de a exista. Pentru a te însura, trebuie să fii puțin naiv pentru a avea curaj să iei pe cineva, să faci copii. Pentru a te aventura în examenele vieții trebuie să fii puțin naiv. E frumoasă tinerețea, pentru că e frumos să ai prieteni, să ai încredere în oamenii de lângă tine, să ai încredere în creația lui Dumnezeu, să ai încredere în Dumnezeu.
Pe brațul tatei
- Mi-ați vorbit de mama dumneavoastră și de iubirea cu care v-a înconjurat. Tatăl cum era? Părintele alături de care ați petrecut toate verile copilăriei la stână, în munte, în locurile acelea minunate în care L-ați cunoscut pe Dumnezeu?
- Tata a fost cioban, un om de munte, un om foarte puternic. M-a iubit mult. Îmi amintesc mâinile lui, mâini vânjoase - era tare bărbătos. Eu îl admiram, îmi plăceau barba, mustățile lui, îmi plăcea că purta chimir, care avea mai multe buzunare, în care punea bănișorul pe care îl câștiga cu multă trudă. Iar toamna, când plecam la școală ca să învăț să mă fac preot, tata sucea chimirul - pentru că în partea din spate avea banii mari, la care nu umbla, pentru că trebuia ca ei să se adune pentru școala mea. Acolo era banca lui tata! Sucea chimirul, mă îmbrățișa, mă săruta și scotea bănișorii strânși acolo și îmi dădea de drum.
Era un om cu o credință adâncă. De la el am deprins obiceiul să mă rog întotdeauna când mă spăl. Parcă îl văd și acum, dimineața devreme, după ce mulgeam oile, avea obiceiul să se spele în zer. Aveam întotdeauna în curtea stânii niște bidoane în care se aduna zerul, acolo veneau caii ciobanilor și-l beau. Tata se spăla în zerul acela, apoi își lua câte un prosop, așa, ca de stână, se ștergea pe mâini, în timp ce se plimba prin curtea stânii și rostea rugăciuni.
Îmi aduc aminte că vara era foarte grijuliu cu noi, știa și el că suntem copii. Era obligat de situație să ne ia cu el, să muncim la stână, având familie grea, nu putea să plătească străini ca să aibă ciobani, și atunci ne lua pe noi, pe copiii lui, să-l ajutăm. El știa însă că ne lipsește de bucuria zburdălniciei copilăriei și ne ocrotea cum putea.
Îmi aduc aminte cum dormeam la stână, cu capul pe brațul lui. Noaptea, pe la unu, când isprăveam cu treburile și ne trăgeam lângă strunga de oi, așterneam un cojoc direct pe pământ ca să dormim, și tata mă lua lângă el și întindea mâna, iar eu îmi așezam capul pe brațul lui. În nopțile acelea, când dormeam cu capul pe brațul lui, mă trăgea spre el și îmi zicea: "Gheorghiță, dă-mi spăticul, ca să nu răcești". Mă încălzea cu trupul lui. Să știți că dacă ar fi să îmi aleg moartea, mi-ar fi cel mai drag să adorm pe mână la tata, pentru totdeauna.