Profesorul universitar Dan Mohanu este un erudit. Limba în care îți vorbește mustește de migala și rafinamentul formulărilor pline de miez, în cuvinte rare, unele aproape pierdute azi. Cu aceeași calmă și rafinată migală, Dan Mohanu a făcut să reînvie frescele Basarabilor de la Biserica Domnească din Curtea de Argeș, una dintre cele mai frumoase picturi murale din România. Profesorul Mohanu a fost doctorul multor altor biserici vechi, a căror pictură a readus-o la viață. Dar el este și un pictor de marcă, membru al grupului Prolog, iar credința puternică în Dumnezeu întregește portretul unei personalități exemplare.
Biserica misterelor
- D-le profesor, să începem interviul nostru cu Biserica Domnească din Curtea de Argeș, la care ați lucrat cu o dedicație exemplară. Este o adevărată Capelă Sixtină a ortodoxiei românești.
- Biserica Domnească de la Curtea de Argeș este un monument-efigie al țării noastre. Nu i-aș spune Capela Sixtină, căci nu are aspectul acela revoluționar, secularizant. Dimpotrivă, Biserica Domnească a fost un monument de devoțiune creștină maximă, un monument extraordinar, în care s-a concentrat toată experiența bizantină de la sfârșitul Imperiului. Și este o biserică plină de mistere încă nedezlegate, începând cu inscripția despre moartea lui Basarab Voievod, care spune că marele voievod s-a stins, la 1352, la Câmpulung. Scrisă pe rostul zidăriei, ea e considerată fie o simplă amintire a unui eveniment petrecut mai demult, fie o consemnare, din chiar vremea morții lui Basarab Întemeietorul. Misterioasă este și inscripția adăugată deasupra tabloului votiv, care ne spune despre stăpânirea unui Basarab asupra Vidinului. Dar nu aflăm nici numele voievodului, nici data pisaniei. Așadar, biserica Sf. Nicolae Domnesc este un monument de primă mână, dar care a avut un destin dramatic.
- Când ați început să lucrați acolo?
- Prima oară când am intrat acolo a fost după cutremurul din 1977. Biserica era iar în cârje, cum fusese și în timpul lui Lecomte du Noüy, care realizase cea dintâi restaurare pe pământ românesc, la celălalt monument ecleziastic major, biserica Episcopală din Curtea de Argeș, o restituire care a scandalizat o parte din elita intelectuală de la noi. În urma restaurării, apăruse un monument neautentic, care își pierduse mult din substanța originală. Fuseseră făcute multe intervenții radicale, între care extragerea unei părți din frescele lui Dobromir și refacerea, într-o altă tehnică, a ansamblului iconografic. La fel cum s-a întâmplat și în alte locuri: la Trei Ierarhi și la biserica Domnească din Iași, la Sf. Dumitru din Craiova, la Mitropolia Târgoviștei. Biserica Domnească din Curtea de Argeș urma să fie sacrificată în același fel: printr-o intervenție în care restaurarea însemna o reconstrucție totală. Căci, în concepția vremii, restaurarea era total separată de conservare. Orice era permis! Biserica Domnească era și ea în cârje, dar tocmai atunci a apărut scandalul din jurul bisericii lui Neagoe Basarab. Apoi, după o vreme, a apărut și salvatorul: arhitectul Grigore Cerchez. Cel care, prin soluția sa de consolidare, a salvat de la demolare vechea biserică a primilor Basarabi. Și astfel a putut fi restituită și pictura ei de inestimabilă valoare.
- Îi puteți descrie, pe scurt, excepționalitatea? Nu toți cititorii revistei noastre au ajuns să o vadă, deși este mare păcat...
- Biserica a suferit enorm după cutremure, necesitând repictări succesive. Prima repictare datează din secolul al XVIII-lea și aparține, se pare, lui Radu Zugravu, o a doua, de la 1827, este datorată lui Pantelimon Zograf, și o alta s-a produs la 1837-1838, dar prima frescă este din timpul întâilor Basarabi. Că se datorează lui Basarab I, sau celor doi voievozi urmași ai săi, rămâne o problemă controversată, încă un mister al acestei biserici. Este, însă, o pictură de factură paleologă, de o valoare excepțională, la care au lucrat cel puțin doi zugravi cu personalitate puternică și hărăziți.
- Pictura de la Biserica Domnească este cea mai veche frescă din România?
- Este cel mai mare ansamblu medieval din Țara Românească ajuns până la noi. Dar e posibil să avem o revelație în biserica rupestră de la Corbii de Piatră, unde subzistă o pictură extraordinar de valoroasă, foarte posibil tot din timpul întâilor Basarabi, dacă nu chiar anterioară ansamblului iconografic de la Sf. Nicolae Domnesc.
- Cum arăta biserica în momentul intrării dvs. în scenă?
- După cutremurul din 1977, la Biserica Domnească reapăruseră dislocări majore, care au silit Direcția Monumentelor să o sprijine în interior. Abia în 1980 s-a hotărât, în sfârșit, intervenția de consolidare și restaurare. Așa am ajuns eu acolo. Din păcate, la Biserica Domnească am fost într-un veșnic conflict cu autoritățile, care pretindeau ca totul să se facă repede. Și, mai ales, să "cosmetizăm". Termenul l-am auzit rostit de Tamara Dobrin, membru în CC al PCR și cândva profesoară la Arte. Ea dorea o grabnică cosmetizare la nivelul "epidermei" (n.r. adică al picturii) murale. Se voia o restaurare superficială. Noi trebuia să restaurăm pictura, dar ne confruntam în același timp cu problemele grave de consolidare a bisericii. Și am făcut cu totul altceva decât ni se cerea. Ceea ce puteam noi face era să restituim ansamblul, fără să comitem un fals. Intervenția noastră la biserica Sf. Nicolae Domnesc a fost numai în limitele lacunelor imaginii. Nu s-a intervenit pe culoarea originală. Imaginea a fost scoasă la iveală, uneori în prospețimea ei neașteptată și inegalabilă. Așa se poate vedea, de la o anume distanță, unde a intervenit restauratorul. Dar tot ne-am izbit de neînțelegerea autorităților, chiar și după 1989. De ce? Printre altele, pentru că intervenția noastră impunea dispariția unor suprafețe sau detalii, care fuseseră repictate incisiv, la 1914, de pictorul Dumitru Norocea. Și reapărea o suprafață originală degradată. Uneori, sfâșietor de degradată. Prin urmare, dispăreau zone în care se repictase masiv, producându-se un fals. Soluția a fost să facem să conviețuiască toate straturile istorice, bine delimitate. Am căutat însă în permanență să recuperăm pictura secolului al XIV-lea, în maiestuoasa ei autenticitate.
Un tezaur formidabil: bisericile țărănești
- O altă biserică-monument, cu o pictură extrem de frumoasă, este cea de la Mânăstirea Arbore, una dintre cele mai frumoase din Moldova.
- Am lucrat și eu la biserica lui Luca Arbore, în 1974 și 1975. Am stat mult în preajma frescelor reabilitate de Dragoș Coman, le-am studiat îndeaproape. Este o pictură unică în toată Moldova. O pictură, am spune astăzi, de autor. Pictura de la Arbore este o minune a picturii moldovenești. Ea ne situează într-un fel de renaștere moldovenească. Unde s-a școlit pictorul Dragoș Coman e greu de spus. Uneori, pictura lui te face să te gândești la Renaștere sau la un gotic târziu. Este, în același timp, o pictură foarte personală, bine definită stilistic. Dominată de un tip angelic, diafan, ce se regăsește în toate chipurile.
- Care e locul picturii noastre bisericești în Europa?
- Bisericile noastre sunt un ansamblu unic și față de lumea bizantină, și față de cea occidental europeană. La noi, lumea romanică și gotică venită din apus, împreună cu lumea bizantină, se interferează într-o formă pe care n-o regăsim nicăieri. În România sunt pomenite bisericile din nordul Moldovei sau cele de lemn ale Maramureșului, dar nu e văzut niciodată ansamblul țării, Hațegul, Țara Românească, Banatul. O lume atât de complexă și pe care nu o poate oferi nicio altă țară. Italia are Bizanț și Antichitate, dar nu are o expresivitate a interferențelor de o asemenea vitalitate și supraviețuire în timp a "Bizanțului după Bizanț", ca la noi. România este un loc al interferenței culturilor unic.
- Aveți vreo amintire specială legată de toți acești ani de restaurări?
- Am avut un parcurs foarte lung, care mi-a dăruit multe momente frumoase. O bucurie recentă a fost salvarea bisericii de lemn din Urși. Este o biserică monument istoric. Ca ea, sunt toate bisericile noastre țărănești târzii, un tezaur formidabil, cu care se întâmplă ceva straniu. Bisericile acestea dispar primele. Situate între arta populară și marea artă medievală, sunt considerate în afara "căii mari a istoriei". Dar ele sunt mărturia unei lumi vii, prin care noi am supraviețuit, atunci când în jurul nostru, o lume întreagă își schimba chipul. Când la ruși sau în alte spații ortodoxe, era doar o artă profund decadentă prin imagine, lumea țărănească de la noi a născut biserici excepționale. Ele vor dispărea primele și pentru că sunt cele mai multe din lemn. Trebuie să ne ocupăm și de ele! În ce mă privește, am profitat de un moment bun. Arhitectul Șerban Sturdza lansase un proiect puternic și ambițios: 60 de biserici de lemn trebuiau salvate. Iar biserica de lemn din Urși era într-o rână, se prăbușea. Am văzut-o ridicată pe cricuri și restaurată bârnă cu bârnă. A fost un eveniment extraordinar.
Omul lui Dumnezeu
- D-le profesor, restaurarea presupune și credință? Trebuie să fie pictorul restaurator un "om al lui Dumnezeu"?
- Neîndoielnic! Când lucrezi în spațiul eclezial, ca pictor restaurator condiția ta pentru a duce bine la capăt ceea ce faci este să ai credință și să fii un trăitor al vieții bisericești. Spun asta, pentru că restaurarea, așa cum o înțelegem noi astăzi, pare un produs al lumii moderne, secularizate. O lume care se dorește eminamente științifică, și în care problema restaurării nu mai e o problemă de credință, ea ține de știință și de un tehnicism extrem de aplicat. Azi putem rezolva probleme de conservare într-un mod de neimaginat cândva. Avem sisteme de investigație care permit să vezi printr-o cameră multispectrală ceea ce nu puteai să concepi că poți vedea cândva. Poți controla totul, poți prin analize sofisticate și multiple, să intri în cele mai fine și punctuale locuri ale materiei picturale. Plus o întreagă știință a materialelor noi. Dar acest tehnicism pur nu are nicio valoare dacă nu e dublat și de o mistică, atunci când te afli într-o biserică. E o problemă foarte grea, căci tu ai de a face cu o întreagă teologie prin imagine. Și din acest discurs de pe pereții bisericii nu trebuie să lipsească ceva. Ca restaurator, trebuie să-i refaci și unitatea și continuitatea. Dificil, de multe ori imposibil! Aici e problema mare: contradicția între autenticitate, în viziunea restaurării moderne, și integritate, în viziunea teologală, care consideră că imaginea trebuie să fie integrală. Iar eu trebuie să refac această unitate, fără să produc imagini false. Uneori, asta vine în contradicție cu dimensiunea metafizică a bisericii. Care trebuie și ea respectată. Pentru mine e ceva dramatic.
- Sunteți și pictor, d-le profesor, membru al Grupului Prolog, care gravitează prin pictură în jurul credinței. Cum ați ajuns în Prolog?
- Pentru mine, întâlnirea cu Prologul, cu Paul Gherasim, cu Horia Paștina, cu Mihai Sârbulescu, cu Constantin Flondor a fost un moment extrem de important, pentru a-mi găsi un drum. A fost tot un fel de exprimare prin imagini a unei trăiri mistice, pe care am simțit-o posibilă în grupul Prolog. Am simțit că pot să nu fac pictură bisericească și totuși să trăiesc foarte bine ca pictor creștin. În ultimii 20 de ani, experiența asta m-a ajutat foarte mult. Și nu am renunțat la pictură, deși, acest model dual, restaurator-pictor, nu e recomandabil.
- De ce?
- Dacă o să vă duceți să vedeți ce se întâmplă în lume la acest nivel, veți constata că restauratorii sunt restauratori. Nimic altceva. Uneori, a practica pictura fiind și restaurator reprezintă riscul unui eșec! Pentru că lucrurile sunt despărțite. Se consideră că subiectivitatea artistică insinuată în actul restaurării prejudiciază patrimoniul, în loc să-l ajute. Este proiecția unei subiectivități artistice care poate duce la decizii de-a dreptul periculoase din punctul de vedere al restaurării, al restituirii unui obiect în autenticitatea sa. Există confuzia că a restaura înseamnă a te confunda cu pictorul care a realizat opera și a face și tu întocmai. E cea mai mare eroare posibilă în materie de patrimoniu. Așa că, în ceea ce mă privește, a trebuit să despart cele două lumi. Asta, pentru mine, a însemnat să rup substanțial din timpul picturii.
"De Crăciun, mă simt tot atât de copil ca și altădată"
- Restaurând biserici, v-ați apropiat mai mult de Dumnezeu?
- Întâlnirea cu Biserica, în meseria mea de restaurator, m-a apropiat, fără îndoială, mai mult de Dumnezeu. Este un parcurs asemănător medicinei. Un medic împlinește o misiune sacră, în opinia mea. Este în contact cu omul, cu trupul și sufletul său. A pătrunde într-o biserică e ca și cum ai cunoaște omul. Intri într-un veritabil cosmos, cu un spațiu conceput ca atare. Ești în contact cu o materie care a fost construită cu un gând de credință, iar asta nu-i puțin lucru. Faptul acesta se vede de la un capăt la altul al unei ctitorii: de la zidărie, așa cum este ea pusă, cărămidă peste cărămidă, în soliditatea zidurilor sau în arcuirea bolților, până la imaginea picturală. Să ai pictura, icoana, sub ochi, să o atingi, să simți cum s-a născut, creată întru credință - toate te conduc în spațiul liturgic și în trăirea mistică a bisericii.
- Suntem în postul Crăciunului. Credeți că abstinența și însingurarea ne pot ajuta să ne lăsăm sufletul să trăiască plenar bucuria Nașterii lui Iisus?
- Una e să fii singur cu Dumnezeu și alta e să trăiești într-o însingurare depresivă. Eu nu sunt adeptul însingurării depresive. Singurătatea cu Dumnezeu e altceva. Este o condiție a rugăciunii însăși. Dar însingurarea în sensul celălalt este o îndepărtare de Dumnezeu. Însingurarea cu Dumnezeu, însingurarea monahului, izolarea lui totală este cu totul altceva. Eu n-am ajuns la treapta aceasta și probabil că nu voi ajunge niciodată, pentru că existența este scurtă și puțini sunt vrednici să urce toate treptele nevoinței.
- Mai simțiți splendoarea sărbătorilor vechi?
- Întotdeauna! De de fiecare dată, Nașterea Domnului este un eveniment, o bucurie mereu reînnoită, pe care o trăiești în familie și în comunitate. Și când trăiești Crăciunul în comunitatea Bisericii, ești în Biserică în mod autentic, rememorezi la nesfârșit o istorie care e imposibil să nu te emoționeze. Asta trăiesc eu, de fiecare dată. Cu o mare bucurie. Mă simt tot atât de copil ca și altădată.