O barcă de salvare
- Ca să nu fie un interviu plin de clișee o să începem abrupt. Cine e, de fapt, Cristi Iacob?
- Habar n-am, un om cu care trăiesc de 48 de ani, care are tot felul de prostii în cap. Nu știu cine sunt și ce vreau, dar e mai bine așa. Toată viața m-am lăsat pe inspirația de moment. Când îți faci scenarii despre cum trebuie să fii tu sau viața ta, riști să pici în melancolie, fiindcă nu prea se întâmplă ce-ți dorești.
- Asta e rețeta ta de viață, să te lași dus de val?
- Trebuie să mai tragi și câte-un loz, ca să poți câștiga. Dar totul e să știi să nu ceri prea mult. Uită-te în jur, suntem bombardați din toate părțile de oferte de viață perfectă, fericire în trei pași. Lucruri care ne spală pe creier, când noi nici măcar nu știm cu adevărat ce vrem. Ni se pare că, dacă celălalt are un yacht e fericit. Și ne zbatem ca boii o viață pentru un yacht, când, de fapt, tot ce ne trebuie e o barcă de salvare.
- Crezi că actorii sunt mai feriți de lucrurile astea, mai puțin furați de "oferte"?
- Actorii au o oază a lor, care e scena, unde se întâmplă tot felul de lucruri, unele interzise, altele imorale. Pe scenă se poate întâmpla orice, poți trăi orice. Și asta e bine, te obligă să te dezbraci de conveniențe, să te arăți exact așa cum ești. Acolo ne vedem unii pe alții goi și ne ajutăm unii pe alții să rămânem noi înșine.
- Din ce-mi spui, pare că teatrul e o extraordinară cunoaștere de sine...
- Chiar e, actoria lucrează cu cine ești tu cu adevărat. Sigur, nu vorbim de șușe acum, ci de teatru pe bune, deși dacă un actor e suficient de inteligent, el va strecura și printre bancurile stupide câte un adevăr care să-l facă pe omul din sală să râdă, dar să râdă așa, mai cu jumătate de gură, că înțelege aluzia. Pentru mine, teatrul e căutare permanentă, e un drum foarte personal către mine însumi. Joc cu tot ce port în mine. Noi ne desfacem pieptul în fața publicului. Omul obișnuit nu plânge așa, cu 200 de oameni în față, plânge într-un colț, mai retras.
- Mai poți și trișa ca actor?
- Poți trișa, dar foarte puțin. Autenticitatea nu poate fi mimată, nu poți să minți o viață întreagă.
- Asta înseamnă că, de fiecare dată când urci pe scenă, o faci cu inima pe palme?
- Da, exact așa se întâmplă. Dar asta ar trebui să fie valabil pentru toți oamenii, nu doar pentru actori. Dacă am trăi toți cu inima la vedere, am trăi mai bine. Dar noi ne temem, ne apărăm, vrem să fim mai ai naibii sau mai puternici decât suntem, ne raportăm tot timpul la celălalt, ne prefacem să fim mai tari decât el. Când singurul lucru la care ar trebui să ne raportăm e veșnicia. Dacă nu te raportezi la veșnicie, ești un gândac de bucătărie. Un gânditor a fost întrebat odată dacă oamenii se trag din maimuță sau sunt creația lui Dumnezeu. A răspuns: "Sunt două tipuri de oameni. Unii care se trag din maimuță și alții care sunt creația lui Dumnezeu".
"Trufia nu e bună nici în viața reală, nici pe scenă"
- Teatrul te-a ajutat să ajungi la înțelegerea asta despre lume?
- Eu cred că, dacă e să ajungi la o înțelegere, vei ajunge pe orice cale. Teatrul e doar una din ele. În spatele oricărei întâmplări din viața noastră se ascunde ceva încărcat de sens. Nimic nu e întâmplător, nici chiar moartea. N-ar fi cinic, absurd, inutil, ca totul să se termine abrupt? Știu, par morbid că vorbesc acum despre moarte, dar de ce să nu vorbim ? Dacă nu vorbim despre moarte, care e poarta cea mai importantă pentru care te pregătești o viață, atunci despre ce să vorbim?
- Tu cum vezi pregătirea asta pentru marea trecere?
- Începe cu hotărârea de a te vedea real, așa cum ești, mai ales cu porcăriile tale. Suntem mai des tentați să ne mângâiem pe cap și să spunem: "Lasă, că n-a fost chiar așa rău! ". Uneori mă amăgesc, alteori nu mă simt bine nici cu mine însumi, când văd că sunt mai laș decât ar trebui să fiu. Mă acuz de tot felul de lucruri...
- Văd, văd că ești dur cu tine. Care crezi că sunt defectele tale cele mai mari?
- Repezeala și o trufie măricică, pe care încerc s-o stăpânesc. Trufia nu e bună nici în viața reală, nici pe scenă. Chiar dacă acolo pare siguranță de sine. Nu e. Teatrul se face cu smerenie. Dar trebuie să iei și taurul de coarne. E un amestec de forță și smerenie. Dacă ai fi cu adevărat smerit, n-ai mai putea fi dărâmat de nimic, n-ai mai avea nevoie nici de aplauze.
- Și atunci de ce are nevoie un actor? Tu de ce faci teatru?
- Pentru că îmi place, pentru că m-a ajutat Dumnezeu s-o fac. Mi se pare că mi s-a dat un talent și trebuie să joc cartea asta, trebuie să-l împlinesc, ar fi impardonabil să mă abandonez. Și pentru că meseria asta e "pe furate": am primit-o de undeva, am datoria s-o dau mai departe, cu generozitate.
Dragoste cu năbădăi
- Ai fost de mic conștient de talentul ăsta?
- Nu, n-a fost un moment precis în care am știut, a fost mai degrabă o atracție, m-am dus spre teatru ca nebunul. Cred că a contat mult și ce se întâmpla în familie. Sunt copil de plasticieni. Mama picta, tata era sculptor. Pe mine m-au dat din clasa întâi la vioară. Nu mi-a plăcut. Am făcut cinci ani de școală de muzică, cu o groază de studiu și de examene grele. Nu-mi pare rău acum, mi-a modelat auzul, simțul artistic. E important ca un actor să aibă și cunoștințe de muzică. Ca să fac performanță, ar fi trebuit să studiez zece ore pe zi. Talent aveam, dar eram prea rebel, nu eram făcut pentru genul ăla de studiu, băteam mingea pe maidan. Noroc că mama m-a construit cu răbdare și inteligență, a reușit să mă controleze subtil, să-mi deschidă pofta de citit, fără să-și impună forța.
- De vioară de ce te-ai lăsat?
- S-a desființat școala, pur și simplu. Ceaușescu nu mai voia atâtea școli de artă. Pe mine asta m-a eliberat de corvoadă și o vreme, tot stând prin atelierul alor mei, am început să cioplesc. Vreo doi ani am tot cioplit, am tot tras cu ochiul prin atelier și am tot citit din colecția "Arta". Mi-a plăcut corpul omenesc. Mai târziu, am vrut să dau la medicină, fiindcă devenisem olimpic la anatomie. Chiar eram un elev bun. Dar n-am mai dat. Și nici n-am rămas cu regrete. Cred însă că aș fi fost un medic bun și sufletist. Paradoxul e că am fugit de meseriile grele, dar teatrul le combină pe toate, muncești de-ți sar ochii din cap. Nu mi-a plăcut matematica, dar teatrul e și matematică. Nu mi-a plăcut muzica, dar teatrul e și muzică. Cine crede că e facil ce facem noi se înșeală. La repetiții se muncește pe rupte.
- Dacă ar fi să rezumi atmosfera din teatru, ce cuvinte ai folosi?
- Căsnicie cu năbădăi. Cam așa. Premiera e doar când ieși în lume cu partenerul la braț, plin de zâmbete. Dar până la ieșirea în lume, nu știi câte farfurii s-au spart, cât fond de ten s-a pus peste vânătăi. E dragoste cu scântei. Dar când scânteile ies din dragoste se numesc artificii, nu pumni în gură.
- Am bănuiala că actorii au nevoie de arderea asta intensă, care se întâmplă la repetiții, pe scenă... E ceva ce se cere scos la iveală?
- Eu cred că toți avem nevoie într-o formă sau alta de defulare. Unii se îmbată, alții merg la psiholog, unii își iau amantă, alții merg cu ATV-ul până crapă pământul sub ei. Oamenii caută și pe scenă, și în altă parte, libertatea. Dar libertatea adevărată n-o poți găsi decât în interior.
"Actoria se face cu inima, nu se poate altfel, nu se poate din cap"
- Să revenim la anii de școală. Între gândul de a da la medicină și intrarea ta la teatru, ce s-a întâmplat?
- Păi, voiam de mult să fac teatru, dar aveam o groază de complexe de înălțime. Mi se părea că un actor trebuie să aibă musai 1,80 m. Prostii de copil! Între timp m-am prins și eu că o grămadă de mari actori nu-s deloc înalți. Și, deci, m-am dus la examen, un examen foarte greu, m-am bătut pe un singur loc pe țară. Și am luat examenul. Fără pile, fără să știu pe nimeni. După ce ți se întâmplă așa ceva, rămâi cu sentimentul unei datorii. Am zis: "Dacă dintre toți oamenii ăștia am intrat eu, atunci tot ce am o să dau teatrului".
- Ți-a părut vreodată rău că ai decis asta?
- Nu. Paradoxul e că pe cât dai mai mult, cu atât primești mai mult. Când îi aud pe unii spunând că își păstrează energia, că se menajează, mi se pare o prostie. Dă, tată, tot, că nu e de la tine. E de Sus. Nu trebuie să-ți fie teamă că ai să te termini. Omul nici nu știe ce putere, ce energie are în el. Și în fond, nu de energie e vorba, ci de generozitate, de har, de grație divină. Pe scenă, ideal e să dai tot. Așa ne spunea și Olga Tudorache: "Joacă așa cum ai juca ultima oară. Mâine poate n-o să mai fii".
- Dar poți da totul chiar de fiecare dată? N-ai avut și zile atât de proaste încât să te simți incapabil?
- Ba da, mi s-a întâmplat, odată mi-era rău, de credeam că nu duc spectacolul. Și l-am dus. M-am suit pe scenă și s-a întâmplat ceva ce nu pot să explic, pentru că e în afara logicii. Dar eu, ca să fiu sincer, m-am cam săturat de logică. A cam venit timpul să pariem și pe altceva. Și iubirea e ilogică, dar e foarte frumoasă. Și adevărurile mari sunt ale inimii, nu ale capului. Actoria se face tot cu inima, nu se poate altfel, nu se poate din cap. Se face cu starea de grație. Cu miracole mici. Uită-te în jur, toată lumea caută minuni, ar vrea să le iasă în cale cu surle, trâmbițe și artificii, dar când li se întâmplă, se împiedică de ele. 90% din oameni stau cu nasul în telefon, uitându-se la poze cu copaci, dar nu văd copacii pe lângă care trec. Nu le mai simt nici măcar mirosul. Miracolele sunt mult mai discrete și mai dese decât ai crede. Dar ele vin din interior. Dacă închizi canalele alea de comunicare, nu se mai întâmplă nimic.
- Chiar tu te plângeai că trăim bombardați de informații, de mizerie. Cum păstrezi canalele deschise? Cum te ferești de urâtul lumii?
- Ce fac eu? Am și eu mici secrete. Uneori ignor urâtul ăsta, râd de el sau râd de mine. Alteori, mă țin la distanță, pur și simplu. Primul lucru la care trebuie să lucrezi ești tu însuți. Viața te poate bombarda cu toate mizeriile, dacă nu vrei să le accepți, nu le accepți. Uneori, îți trebuie și multă încăpățânare, dusă până la nebunie, ca să te ții de asta. După care s-ar putea ca asaltul să fie și mai puternic, dar deja ai căpătat rezistență față de chipurile răului care pot exista. În fond, nu ți se întâmplă răul, ci îl provoci tu singur, cu mintea, cu gândurile, cu gesturile, cu vorbele. Dumnezeu nu pedepsește pe nimeni. Dar dacă aduni în jurul tău un nor de gânduri rele, ele se vor întoarce împotriva ta. Asta e tot.
"Fără Dumnezeu sunt singur pe lume. N-am niciun rost"
- Cristi, cum arată o zi obișnuită din viața ta?
- Neobișnuit...
- Simt în tine o agitație de tablou electric gata să facă scurtcircuit.
- M-ai și prins chiar înainte de spectacol. Dar și eu sunt o fire agitată. De aia nici zilele mele nu-s niciodată la fel. Socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg. În afară de repetiții și spectacole, care sunt fixe, tot restul e variabil. Nici măcar tabieturi nu am. M-am ferit ca de dracu' de ele, ca să nu-mi devină ziua o ticăială nesfârșită.
- Dar o zi liberă, Cristi, cu ce o umpli?
- Ziua ideală e întotdeauna mâine. O zi frumoasă anul ăsta a fost când a născut Usi, pisica mea, și am fost mamoș. E miraculos să vezi chestiile alea mici cum prind viață.
"Am simțit că, fără ea, nu mai pot respira"
- Hai să vorbim și de dragoste. Tu și Gabriela Iacob sunteți unul dintre acele cupluri adorate ale actoriei. Sunteți foarte frumoși împreună.
- Oooh, dar avem și meciuri destule, după care ne apucă invariabil râsul, fiindcă toate meciurile noastre sunt pe tâmpenii. Sunt de-un ridicol care ne face să râdem. Fiind colerici amândoi, ies scântei.
- V-ați cunoscut jucând?
- Da, ne-am cunoscut la Constanța, jucam în aceeași piesă. Și m-am îndrăgostit cumplit, nebunește. Am simțit că fără ea nu mai pot respira. Am luat-o razna, am lăsat tot, casă, soție, și am plecat după ea. Omul ăla pe care l-am părăsit n-a avut nicio vină. Sunt unele întâlniri care-ți dau pur și simplu viața peste cap. Singurul lucru de care mă bucur e că nu eram căsătoriți la biserică, ci doar la starea civilă. Altfel, vina m-ar fi apăsat mult mai mult. Sau, cel mai probabil, n-aș fi plecat niciodată. Mi-aș fi purtat umbrela cu demnitate până la capăt.
- Contează așa mult credința pentru tine?
- Da, și nu mi-e rușine s-o spun. Văd că azi, dacă-ți faci cruce, ești privit ca retrograd. Nu-s fixist, nu-s dogmatic, am păcatele mele. Dar nu pot fără. Fără Dumnezeu, sunt singur pe lume, n-am niciun rost. Și, zău, eu nu mă trag din maimuță, mama nu semăna deloc a cimpanzeu. Poate doar tata, când se îmbăta, semăna cu un macac de pădure. Dar și el era foarte simpatic.
- Și totuși, ce te-a atras așa nebunește la Gabriela, de ai lăsat pentru ea tot?
- Era ceva de dincolo. Am simțit că asta e. Știi, când ne-am căsătorit, nici n-a trebuit să-și schimbe buletinul. Tot Iacob o chema. În dragoste, nu există manuale de fericire în zece pași, secretul e să te lași în pace, și când te izbește dragostea, să te lași izbit. Să nu începi ca-n filme "Ah, dar nu e potrivit, e o fată săracă, trăiește în altă țară, familia nu o vrea" etc. Că dacă începi cu chestii din astea, se duce în mama mă-sii totul. Dragostea nu e cu logică, dragostea e cu bucurie. Ți-e dată să te bucuri de ea. Și chiar dacă uneori doare de-ți vine să-ți tai venele, nu-i nimic, înseamnă că ești viu, că se întâmplă ceva cu tine. Că nu ești doar un mormoloc, în BMW-ul tău.
- În piesa pe care o jucați împreună, dragostea durează trei ani. Cum e în viața reală? Cum faci să rămâi îndrăgostit și mai târziu?
- Nu, dragostea nu durează trei ani, a demonstrat-o Iisus Hristos acum 2000 de ani. Cu tot cinismul lui, o spune și Frédéric Beigbeder, autorul textului: "Dragostea care durează trei ani e aia care-ți cade în cap, pentru care nu ai luptat". Cum faci să țină e un pic mai complicat. Trebuie să renunți la tine. Că după ce te îndrăgostești, încerci să-l construiești pe celălalt așa cum crezi tu că ar fi mai bine. Și e greșit. Ca să te mai poată surprinde în fiecare zi, trebuie să-l lași să fie el însuși. Trebuie să ai sublima gentilețe de a te duce tu spre el. E greu de tot și trebuie s-o faci discret și trebuie să nu ceri lauri. E greu, mai ales la cei orgolioși ca noi. Îți vine să te alinți: "Dar nu vezi ce am făcut eu azi pentru tine?". Până la urmă, umorul te salvează întotdeauna, trebuie să ai umor, să poți să râzi de tine din când în când.
- Când ești îndrăgostit, pendulezi oricum între sublim și ridicol.
- Da, ești când imbecil, când sfânt. Dar frumos e că atunci când ești în dragoste, nici nu te mai interesează părerea nimănui. Cam ca pe scenă. Rolurile bune ies când nu-ți mai pasă cine te vede, când joci în fața lui Dumnezeu. Clipa de grație nu se poate calcula, de aia e clipă de grație. Dacă ar avea parametri, i-am învăța pe de rost și n-ar mai fi la fel.
Foto: Steluța Popescu, Liviu Ștefan, Arhiva personală