RODICA CULCER despre... Basarabia, Bulgaria și ce-ar trebui făcut

Redactia
- Prin fraude electorale rușinoase, Igor Dodon a ajuns președintele Basarabiei. Deși a promis "iu­bire" egală pen­tru toți cetățenii, mol­dovenii de peste Prut știu exact cu cine au a face: un filorus. Cum credeți că va evolua si­tua­ția în Re­pu­blica Moldova? Dar re­la­țiile cu Ro­mânia?

- Viitorul depinde de gradul de mobilizare a sus­ți­nă­torilor Maiei Sandu, care au votat împotriva oli­garhilor și contestă rezultatul unor alegeri fraudate. Igor Dodon amenință cu contra-manifestații, iritat de pro­tes­tele lor, dar și de faptul că are de înfruntat o opo­ziție mai pu­­ter­nică decât a anticipat, și anume, cel puțin 48% din elec­­torat. Îi va fi greu, așadar, lui Igor Dodon să își exer­cite mandatul, fără să țină cont de opoziția anti-oli­gar­hică. Pe de altă parte, atribuțiile sale cons­tituționale sunt limitate. Astfel, deși s-a lăudat că va anula Acordul de aso­ciere cu UE, nu o va putea face prin decret prezi­den­țial, ci va avea nevoie de ajutorul gu­vernului, care tre­­buie să pro­pună o lege în acest sens, și al Parla­men­tului, care ar tre­bui să o adopte. Dar dacă renunță la avan­tajele eco­nomice de­osebite care decurg din acest acord, gu­vernul, con­trolat de magnatul An­drei Pla­hot­niuc, va avea probleme de care nu are ne­voie, astfel în­cât este de așteptat să tempereze elanul pre­­­ședintelui ales. Potri­vit experților, UE este un par­tener comercial de trei ori mai important pentru R. Moldova decât Ru­sia, cea de la care Dodon promite că vor curge laptele și mierea către Chișinău. Plahot­niuc, liderul din umbră, nu vrea să renunțe la banii eu­ro­peni; el l-a sprijinit pe Dodon pentru a apăra puterea oli­gar­hi­lor și sistemul lor corupt, pe care le amenința Maia Sandu, nu pentru a provoca o ruptură definitivă cu UE. Desigur, relațiile cu UE vor stagna și se vor răci, pro­babil, dar nu este încă si­gur că se vor rupe - cu con­­diția ca puterea de la Chi­și­­nău să se com­porte ra­țional. În ceea ce pri­veș­te rela­țiile cu Ro­mâ­nia, trebuie să ple­căm de la co­municatul preșe­din­telui Iohannis, care subli­nia im­portanța parcur­sului eu­ro­pean al R. Moldova, dar nu îi adresa felicitări căl­duroase preșe­dintelui ales, fapt care pare să-l fi ne­mulțumit pe Igor Dodon. Acest me­saj, bine calculat, a fost interpretat de diplomați drept un sem­nal că ajutorul economic al României va fi con­di­ționat de respectarea exigențelor europene. Or, Mol­do­va nu rezistă fără UE, FMI și Ro­mânia, ceea ce înseamnă că încă mai putem influența evoluția situației de la Chi­șinău. Cu condiția sine-qua-non ca și opoziția mol­do­venilor de peste Prut față de Igor Dodon și față de regi­mul oligarhic să ră­mână fermă și activă. Până la urmă, este vorba de viito­rul lor.

- Și bulgarii și-au ales un președinte cu capul în­tors către răsărit. România rămâne cam singurică, între atâția suspinători comuniști. Care ar trebui să fie reacția noastră oficială: tergiversarea (să vedem cum vor evolua lucrurile) sau activarea relațiilor cu pu­ți­nele țări de aceeași "culoare" cu noi?

- Ce avantaje ne-ar putea aduce o atitudine de ex­pec­­tativă? Ea va fi un semnal pentru Kremlin că Ro­mâ­nia este șovăitoare și, deci, o pradă ușoară pentru me­ca­nis­mele sale de propagandă și intimidare. Aliații noș­tri din NATO, care acum ne respectă, ne vor dis­prețui și vor ezita să ne susțină. Ce vom face singuri în fața unei - ipo­­­­tetice - agresiuni a Rusiei? Nu re­zistăm nici 24 de ore, pentru că nu avem forța militară să ne opu­nem unui colos ca Rusia. Apartenența la NATO este singura noas­tră garanție de securitate via­bilă. Martor în acest sens este toată istoria României. Ultima dată când am scăpat de ruși nevătămați a fost în 1877, și aceasta, datorită abi­lității diplomatice a Regelui Carol I. Ulterior, însă, nu am avut decât de pierdut - tezaurul, Basarabia și Bu­co­vina de Nord, petrolul, elita politică și 45 de ani dez­vol­tare - pentru că nu ne-a apărat ni­meni de cizma so­vie­ti­că. De altfel, nici Bulgaria nu și-a anunțat intenția de a ieși din NATO, cu toată simpatia pe care noul său pre­ședinte a arătat-o fratelui mai mare de la Kremlin. Să ne amin­tim în­să că nu generalul Radev, ci premierul de­mi­sionar Boiko Borisov l-a pus pe președintele Iohannis într-o situație penibilă în timpul vizitei sale la Sofia, anunțând pe neașteptate că Bulgaria nu susține o forță navală co­mună cu România și alte state NATO în Marea Neagră. Cu alte cuvinte, Bul­garia este de mai multă vre­­me o vul­­nerabilitate a NATO, poate pentru că este ma­siv in­fil­tra­tă de mafia rusă. Rolul României este să sus­țină efor­tu­rile NATO de a gestiona riscurile din sud-estul Eu­ropei, nu să spo­rească aceste riscuri. Nu este în­să su­fi­cient ca România să fie loială Alianței Nord-Atlantice, care a amplasat și instalații militare de­fensive pe te­ri­to­riul ei; ea trebuie să devină pro-activă, adică să de­mons­treze inițiativă, seriozitate și capacitate de coor­do­nare a unor proiecte strategice regionale, pen­tru a fi nu numai un aliat fidel, ci și unul va­loros. Ceea ce în­să nu vom pu­tea fi dacă ajun­gem să fim conduși din nou de per­so­naje ne­se­rioa­se, ca Vic­tor Ponta, pri­e­tenul lui Pla­hotniuc și mascota par­ti­du­lui pro-rus Ro­mâ­nia Uni­tă, care con­testă acum an­ga­jamentul Ro­mâ­niei de a alo­ca 2% din buget pentru apă­ra­re. Aici nu este vorba de ex­cen­tri­cități, ci de ma­ni­fes­tări ale pro­pa­gandei pro-ru­sești, care pro­­ba­bil se vor amplifica în viitorul apro­piat. Pen­tru bi­nele ță­rii, pro­motorii acestei propagande trebuie stârpiți de mici (la figurat), ca să nu avem surprize neplăcute mai târ­ziu.