Tablourile cu amintiri - de vorbă cu pictorul Alex Mărginean

Valentin Iacob
În miez de toamnă bucureșteană, publicul iubitor de frumos, de culoare și de mistere a pu­tut admira expoziția pictorului Alex Măr­ginean.

Profesor la Universitatea Națională de Artă, a moș­tenit talentul pe linie de familie, de la iluștrii săi părinți, Viorel Mărginean și Olga Mărginean, nume de referință ale artelor românești. Găzduită de Academia Ro­mână, expoziția s-a bucurat de un început pres­tigios și fast. Figuri im­por­tante ale culturii române au venit s-o ono­reze cu prezența lor. În sala plină, ală­­turi de pictori, regizori și profesori ai Uni­ver­sității de Artă bucureștene, i-am remarcat și pe aca­demicienii Răzvan Theodorescu, Eu­gen Simion, pe reputatul critic de artă Ru­xandra Garo­feanu și pe Anca Vlad, patroana lanțului de farma­cii Catena, unul dintre cei mai importanți iubitori și sponsori ai artei plastice de la noi. Alex Măr­gi­nean s-a în­fățișat publicului cu tablouri de o mare di­ver­sitate dar legate între ele de ex­pre­si­vitate pu­ternică. Pic­turile și desenele lui, așternute în culori generoase, sunt un spectacol vizual incitant și pa­sionant, "ju­cat" pe teme auto­biografice, care m-au îndemnat să por­nesc dialogul care urmează cu o călătorie în anii copilăriei.

O dinastie de artiști

- Alex, cum e să fii născut într-o familie de mari artiști?

- Pentru mine a contat enorm că fac parte dintr-o familie compusă din doi pictori cu personalitate foarte puternică, amândoi vâr­furi ale plasticii româ­nești. În plus, pă­rinții mei au fost doi oameni de­licați și foar­te echilibrați. Iar liniștea asta a casei a folosit mult la formarea mea. Eu sunt un om care are nevoie de liniște, nu sunt un expansiv.

- Atmosfera în casa pictorilor Măr­gi­nean trebuie să fie foarte frumoasă. Știu că mama pictează în foișorul vilei voastre din Cartierul Domenii. Ai și tu un spațiu rezervat?

- Pictez și acasă, dar îmi place cel mai mult să lu­crez în aer liber. Am fost la peisaje încă de când eram la Liceul de arte plastice "Nicolae Tonitza" din București. Mergeam în tabere, făceam studii de peisaj, de animale: cai, vaci, măgari, căței, am de­senat găini, purcei. Cred că n-a scăpat nicio vietate de la țară nedesenată.

- Părinții ți-au fost îndrumători și model?

- Tata a stat poate o dată sau de două ori cel mult, să-mi arate, să-mi facă o corectură. Îmi aduc aminte, în schimb, cu mult drag de un desen pe care l-a făcut mama în cărbune. Era o schiță în format mic, A4, după portretul în gips al lui Venus. Mama l-a făcut repede, iar eu am rămas uimit ce simplu a prins proporția și caracterul portretului, la care eu mă cam chinuiam de trei-patru zile. Stăteam câte patru-cinci ore la șevalet după ce veneam de la școală. Am și avut note foarte bune la examenele de treaptă la liceu. Mă străduiam, nu voiam să se spună că eram un beneficiar al celebrității părinților mei. La un moment dat, mă contestaseră pentru că tata era vicepreședinte la UAP și au zis unii că eu aș fi intrat cu pile. Dar când s-a reunit comisia ca să vadă care e situația, s-a dovedit că lucrările mele erau cele mai bune.

- Când "s-a hotărât" că ești pictor? Când ți-ai descoperit talentul?

- A fost un drum natural și simplu, fără mo­mente cruciale. Am desenat de mic, cu pixul, cu cre­ionul, făceam bătălii, armate care se înfruntau etc. Apoi, îmi amintesc cum fiind odată la tata, la atelier, i-am spus că mi se pare foarte simplu să desenez. Și el mi-a zis: "Foarte bine, desenează vasul ăsta de ceramică!" Și mi-a pus un vas, un măr și o farfurie, o natură statică destul de simplă. Am încercat să o desenez, până la urmă a ieșit ceva, dar mi-am dat seama că nu e chiar așa de ușor. Dar uite că de atunci am mai făcut și alte naturi statice, cu care mă mândresc și pe care le-am pus și în ex­po­ziție. Iar peste ani, băiatul meu, Mihnea, s-a apucat și el să deseneze ecorșee după Brâncuși și tot soiuri de naturi statice. Fără să-l îndemnăm noi. Și le-a de­senat excepțional. A început să deseneze din proprie inițiativă încă de pe la 12-13 ani. Cred că în genele familiei noastre există harul acesta, al picturii. Pentru că și străbunicul meu din partea tatei făcea desene frumoase. Am văzut de curând, în casa în care s-a născut tata, un dulap îngropat în perete. Are o balustradă elegantă, cioplită în lemn masiv, o cioplitură de mare finețe. Și are și o inscripție de la stră­bunicul meu. Este semnat. Asta dovedește con­știința că făcea lucruri de calitate.

Copilărie pe-un vârf de deal

- Cenade, satul de pe Târnave al tatălui tău, care i-a inspirat picturi superbe, te-a prins în mrejele lui și pe tine...

- Da, i-am făcut de pildă portretul un­chiului meu din Cenade, Ilie. A fost pădurar și a trăit toată viața în cantonul Ocolului silvic. Era o casă așezată pe un deal, în pădure, unde am copilărit și eu. Există și acum, deși cantonul e folosit rareori. Mer­geam cu caii, cu vacile, urcam cu oile în pă­șune. Am avut șansa asta, a unei fantastice copilării la țară. Mă bucuram de lumea din jurul meu, dar am și desenat până mai târziu, la liceu. Am desenat și am pictat, ca ferme­cat, fiecare colțișor din Cenade. Am pictat iarna, vara, în toate anotimpurile. După ce am ajuns student, m-am dus mai rar la Ce­nade, dar în anii copilăriei acolo mi-am făcut toate vacanțele. Am desenat, foarte atent, tot satul. Uni­versul pe care îl are și tata, pictorul Vio­rel Mărginean, în lu­crările lui.

- Am văzut în ex­poziția ta niște tablouri cu fazani. Figurează și în uni­versul tatălui tău, Viorel Mărginean.

- Da, am pictat și eu doi fazani. Sunt mulți în Cenade, și să vrei să nu-i vezi, ți se urcă de la sine în picturi. Îmi plac foarte mult. Sunt păsări fru­moa­se și, totodată, ciudate. Dar la fel de mult îmi plă­ceau și celelalte animale din lumea satului acela de pe malul Târnavei, pe care n-am încetat să le de­se­nez în copilăria mea: cai, oi, berbeci, tot ce am avut în preajmă; dar și ciobanii sau copiii ori bătrânii pe care îi zăream. Aveam o întreagă galerie de modele. Nu trebuia decât să îmi iau mapa cu hârtie și car­tonul pe genunchi, și să desenez. Chiar și iarna, pe frig și zloată, lucram. Îmi plăcea, pentru că satul era scăldat într-o lumină aparte. Am pictat și șura, și grajdul vechi din casa bunicilor, unde copilărise și tata.

- Mai mergi la Cenade?

- Am fost vara asta și m-am bucurat când am văzut cum colinele înalte de pe malurile Târnavei au fost restituite proprietarilor lor, viticultori de­di­cați, care le-au acoperit iarăși de vii, ca înainte de război. După colectivizare, frumoasele vii de pe Valea Târ­navelor au fost în mare parte distruse cu sălbăticie. Iar acum curge vinul din nou, celebrele vinuri de pe Târnave. Asta înseamnă că satul copi­lăriei mele și a tatei a înviat.

- Ce întâmplări îți mai amintești din copilăria ta năzdrăvană, întâmplări care "să se fi scurs" și în pictura ta?

- Mi-l amintesc tot pe unchiul Ilie, cel care mi-a patronat copilăria la Cenade. Îmi amintesc, de pildă, cum mergeam amândoi la moară, la măcinat grâu sau porumb. El încărca căruța cu sacii cu porumb și cu grâu, iar eu mă urcam peste saci, în căruță. Plecam la cinci dimineața. Era frig, iarnă, și el îmi prăjea câte o felie de pâine în untură de porc și o un­gea cu usturoi. Pe frigul ăla, era exact ce ne tre­buia. Am rămas de atunci, din copilărie, cu poftele astea pentru mâncărurile arde­le­nești. La Cenade, am stat cu unchiul Ilie în mijlocul pădurii, izolați și de sat și de orice drum. Era sărbătoare când ni se ivea cineva la poartă. Era frumos și e frumos și acum. E o zonă în care mă încarc cu ener­gia și cu amin­tirea intensă a copilăriei. Un zăcământ prețios pentru mine, pe care îl păstrez ca pe un sipet cu co­mori. Și au mai fost și altfel de întâmplări fer­mecate. Când mă făcusem mai mare, de pildă, une­ori mai venea vreo cio­băniță și ne în­tâl­neam pe dea­lurile alea fru­moase. Da, acolo, în sat, a fost și pri­ma fată pe care am să­rutat-o. Poate de aceea mi-a plăcut mai târziu să fac portrete de fete fru­moase. Tare era fru­mos în pădure, vara, când stă­team to­lănit în căruță, pe fân, și ploua cu stele, iar cometele pluteau arză­toa­re, pe firmament. Cerul este mai mare de­cât la oraș, ai sen­zația că se pră­bușește peste tine. Noap­tea e în­tuneric beznă, ieși în curte, de jur împrejur doar pă­dure și cerul, care pare că atârnă direct de crengile co­pacilor. Iar când e senin, ești năpădit de stele. Este un sen­ti­ment fantastic. Îți pare că trăiești un­deva de­parte, co­coțat direct printre ste­le, în Calea Lac­tee...

- Ți-ai făcut și prie­teni în lumea aceea fan­tas­tică a satului?

- La Micăsasa, în apropiere de Cenade, s-a găsit ceramică romană, așa numita Terra Sigilata. Foarte multe dintre piese au fost dezgropate din grădinile oamenilor, iar acum se află în muzeul de la Cluj. În Cenade am avut un prieten de vârsta mea (m-am re­întâlnit cu el după niște ani, la Roma, unde studiase și își dăduse și doctoratul, după care venise să pre­dea la Blaj, la Seminar). Lucian Peci îl chea­mă. Era preot greco-catolic și fusese invitat să slu­jească în parohiile Romei. Era pasionat de arheo­logie și gă­sise în copilăria noastră, țigle mari de vilă romană, în sat. Săpături oficiale nu s-au făcut, dar tata mi-a zis că acolo au fost un cas­tru și vile romane. Atâtea culturi su­pra­puse și locuri încăr­ca­te de istorie adu­na­te toate în satul copilă­riei mele m-au fas­cinat... Că mai erau și sașii acolo! Sașii, cu bisericile acelea întă­rite, ca niște cetăți. Este un sat, Țapu, în apro­piere de Cenade, care are o biserică în­tărită, săseas­că, foarte frumoasă. Din păcate, e părăsită. Iar peste deal, e satul Șoro­știn, din care sașii au ple­cat cu toții și au rămas casele și biserica lor fără stăpân. Mă doare asta, pentru că acea comu­nitate avea un rol. Eram prieten bun cu sașii care veneau la unchiul meu. Se înțelegeau bine, făceau lucrări împreună. Îmi pare rău că a­ceas­tă co­munitate, cu tra­dițiile ei și obi­ce­iurile ei, a dispărut. La Ce­nade, la biserica să­sească, veneau până nu demult sute de oa­meni. Căci ju­mătate din sat erau sași. A­cum, nu mai e nimeni. Astă vară, am intrat în biserica lor din Ce­nade, cu băiatul meu și cu câți­va copii. Mih­nea le-a cântat la orgă. Măcar aici bi­serica e încă văruită și curată, iar orga e și ea în bună stare, îngrijită de cineva. Pe când în Șoroștin nu mai sunt nici orga, nici altarul. Au fost duse la muzeele din Mediaș și Sibiu. În anii '70, Vasile Dră­guț, i­lustrul critic de artă și rec­tor al Institutului de Belle Arte, l-a ru­gat pe tata să meargă să foto­gra­fieze al­tarul din Șo­roș­tin, căci era de ma­re va­loare. No­rocul meu a fost că am prins, până în anii '80, o pe­rioa­­dă fastă. Sașii ieșeau în cos­tu­mele lor populare ca din povești, dansau la săr­bă­tori și veneau și ei la săr­bătorile ro­mâ­nești. Fie­ca­re sas avea un ins­tru­ment muzical aca­să și cu­noștea notele. Cânta fie­care în fanfară cu el. Ple­ca­rea sa­șilor i-a furat Tran­sil­vaniei o stră­lu­cire care nu se va mai aprinde în veci.

Cavalerii albaștri, din visele albastre

- Să plonjăm acum și în arta ta, așa cum am putut-o desluși în expoziția de la Academia Ro­mâ­nă. Pari hărăzit pentru portret!

- Portretul a ră­mas și va rămâne în­totdeauna una din­tre provocările me­le. Dar ceea ce am încercat în ex­po­zi­ția asta a fost să pun în paralel lu­crări de diferite ge­nuri. De la naturi sta­tice la peisaje, flori și apusuri de soare. Și la Breaza am pictat în gră­dină, în casa so­crilor mei. Am cu­rajul de a picta ori­ce su­biect. Am în­cercat și peisaje foarte mari, care se așează bine în spa­ții generoase, largi. Erau din zo­na Du­brov­nicului și din Mun­tenegru.

- Ai și peisaje ciu­date, ca niște bu­căți de con­ti­nen­te care plutesc pe ape.

- Sunt niște rup­turi în stâncă, ca niște mari pla­touri, văzute din apro­piere. Era tot în Mun­tenegru. Fie­care lucrare are o în­căr­cătură personală, o po­veste în spatele ei. Cum este "Cavaler albastru" pe care l-am făcut la Viena, după aceea "Visul al­bas­­­tru", pe care l-am făcut în 2015 aici, în București.

- Poate că și tu ești cavalerul albastru, pictat într-un vis albastru...

- Sigur că există un alter ego în lucrările mele. El mă ajută să-mi deslușesc tainele universului care mă înconjoară, să mă împac cu lumea din jur și cu trecerea timpului și a unor eve­nimente care m-au mar­cat. Pictura mea este și o te­rapie personală. Iar rolul ăsta terapeutic sper să îl aibă și pentru ceilalți. Am pictat pen­tru mine, ca să mă vindec, și dacă tablourile mele au avut această putere asupra mea, atunci cred că ele îi pot vindeca și pe alții. Căci se simte în fiecare lucrare starea mea din momentul creației.

- Arta ta, la fel ca și ex­poziția aceasta, este ex­trem de diversă. Totuși, care este zona ta de con­fort?

- Eu cel mai bine mă simt când pictez liber. Lu­crul ima­ginației mi-e cel mai drag.

- Pe lângă cariera de pic­tor, ești și cadru di­dactic la Universitatea Na­țională de Artă din Bucu­rești. Cum te simți printre studenții tăi?

- Trăiesc într-o lume de tineri frumoși, și asta e o încântare pentru mine. Mă uit la studenții mei și-mi dau seama că România are perspective foarte frumoase. Sunt ti­neri îndrăgostiți de țara asta. Chiar a­cum, eu am printre studenții mei copii veniți din Italia, din Suedia, din alte țări europene. Părinții le-au plecat la mun­că în străinătate, și acești copii au lo­cuit ani de zile acolo, au făcut liceul acolo, dar au venit și au dat examen de admitere aici, la fa­cultate. Iar după ce o vor ab­sol­vi, toți mi-au spus că vor să se sta­bi­lească în România. Nu-i mi­nu­nat? Ba, și mai mult, am o stu­dentă su­e­deză pur­sânge, ca­­re vrea și ea să sta­bi­lească aici. Și nu e singură în această dorință a ei. Am cu­noscut mulți studenți stră­ini care ne-au în­drăgit țara și vor să trăiască în România. Să fie bineveniți. De­cizia lor mă umple de bucurie!

Foto: MARIUS MOSCU (3)