Controversele publice legate de plagiatul său, de atitudinea sa și de stilul de guvernare nu ar fi fost suficient de puternice pentru a-l da jos. Desigur, nici problematica legată de proiectul minier cu cianuri nu a scuturat Guvernul Ponta. A trebuit să apară tragedia de la Colectiv, pentru ca masa critică să iasă în stradă și să își impună voința de schimbare. Numai că masa aceasta critică se formase, în luni și luni de zile, la protestele pentru apărarea Roșiei Montane. Când, acum un an, de-abia numitul guvern Cioloș anunța propunerea Roșiei Montane pe lista indicativă a României pentru patrimoniul UNESCO, decizia putea părea ca fiind un artificiu de imagine. Dar iată că după numai un an, zilele trecute, Roșia a intrat pe lista scurtă, care duce către certificarea sa ca patrimoniu universal, soluție care ar închide, definitiv, varianta unei exploatări industriale cu cianuri în zonă. E încă un pas, foarte important, deși nu decisiv, așa cum a fost cazul multora dintre deciziile luate de "guvernul de un an" al lui Dacian Cioloș.
"Dar care e alternativa guvernului?", s-au întrebat mulți, acum un an. Răspunsul a venit imediat, prin intermediul miniștrilor de la acea vreme ai Culturii și Mediului. Roșia Montană urma să fie pariul guvernanților pe direcția dezvoltării pe bazele unei "economii verzi". Miniștrii propuneau un adevărat comandament pentru Roșia Montană, care să identifice oportunități și să canalizeze bani pentru dezvoltarea regiunii. Iar Roșia Montană urma să fie doar proiectul-pilot care să fie replicat în alte zone cu probleme ale României. "Pentru Valea Jiului, Roșia Montană și partea de nord a Moldovei, ne-am gândit să integrăm resursele financiare pe care le avem atât din diferite programe finanțate din fonduri europene, cât și din bugetul de stat, și să avem o abordare integrată a investirii acestor resurse financiare, în mod privilegiat, în aceste zone. Pentru acest lucru am aprobat în guvern un Memorandum care stabilește, pe de o parte, constituirea unei Unități Guvernamentale de Asistență Tehnică în cadrul Cancelariei Primului Ministru", a explicat premierul.
"Dacă va fi nevoie, chiar vom aduce experți, punctual, pe anumite subiecte care trebuie rezolvate aici. Această Unitate va asigura și abordarea cu prioritate a acestor proiecte la nivel guvernamental, atunci când trebuie obținute avize de la diferite ministere sau trebuie aprobate diferite acte normative. Deci, va fi o structură de legătură între Guvern și autoritățile locale și se va asigura că proiectele sunt gândite la nivel integrat, la nivel local, și că ele sunt susținute administrativ-financiar la nivel central, atunci când va fi nevoie", a spus Dacian Cioloș.
În locul promisiunilor generaliste, greu de urmărit, guvernul Cioloș a riscat mereu pe acest gen de proiecte punctuale de impact, deși avea doar un an la dispoziție pentru a demonstra ceva. Uneori i-a ieșit mai bine, alteori mai prost. Dar modelul și ambiția sunt de remarcat. Iar faptul că nu renunță să și le susțină nici pe ultima sută de metri a guvernării e semnul că Cioloș chiar luptă să-și câștige timpul și dreptul de a le pune în practică.