La 15 ani a plecat din Piatra Neamț la Paris, cu geamantanul burdușit de partituri și de vise. Între timp, viața a răsplătit-o cu mai multe premii internaționale de interpretare la pian și a purtat-o spre Hamburg, unde predă la una din cele mai prestigioase universități de muzică din lume. De trei ani de zile, Alina Azario este și inițiatoarea și directorul artistic al Festivalului Internațional Clara Haskil, care se desfășoară la Sibiu, la final de octombrie. Am găsit-o acasă, în Germania, între două zboruri, și am aflat că are un pian silențios, că-i plac latinii și nu se teme de singurătate.
- Bună dimineața, Alina!
- Bună dimineața, Dia. Câtă punctualitate! La secundă! Știi că Prokofiev, dacă cineva sosea cu cinci minute înainte la întâlnire, deschidea ușa, arăta ceasul de la mână, o închidea înapoi, și la fix deschidea iar, și cu cel mai mare zâmbet spunea "Bine ați venit!".
- Credeam că ești obișnuită, doar locuiești în Hamburg.
- Nu prea m-am obișnuit cu punctualitatea asta rigidă, cu felul nemților de a fixa o întâlnire cu prietenii cu două săptămâni în avans. Sunt cam reci, dar din fericire nu sunt meschini.
- Ți-ai găsit acolo și prieteni adevărați, oameni cu care rezonezi profund?
- Da, dar nu sunt nemți. (râde) Cel mai bun prieten al meu de aici e elvețian. Am și prieteni francezi sau de alte naționalități. Facem parte din aceeași branșă, citim aceleași cărți, ne plac aceleași filme. După cei opt ani pe care i-am petrecut la Paris, la studii, am cam rămas francofonă și francofilă. Prefer latinii.
- Alina, unde te găsește telefonul meu?
- Chiar acasă.
- Și cum e casa ta?
- Oooh, dacă mă întrebi acum, cu câteva zile înainte de începerea festivalului, mi-e și frică să răspund ce văd în jur. O valiză desfăcută pe jos... Haine care trebuie spălate... Biroul, plin de acte și documente pe care trebuie să le iau cu mine la Sibiu, o grămadă de notițe și post it-uri, unele de-a dreptul indescifrabile. Biblioteca de partituri... Cărțile... Și, bineînțeles, pianul.
- Ce pian ai?
- Un pian cu coadă, așezat lângă o fereastră enormă, de 2 m pe 2. E un "Yamaha C 3", cu sistemul "silent", care îmi oferă enormul avantaj de a putea cânta la orice oră. Dacă mă apucă o insomnie înainte de concert, îmi pun căștile și studiez fără să deranjez vecinii.
- În Hamburg de cât timp locuiești?
- Anul ăsta s-au împlinit zece ani. Am ajuns aici pe urmele unui foarte bun pianist, Evgeni Koroliov, pe care l-am ascultat într-un concert la Paris, când eram bursieră acolo. Am știut imediat că trebuie să lucrez cu el. Din nefericire, am descoperit că locuiește la Hamburg. Și nu prea m-a încântat ideea de a mă muta... mai la nord de Paris.
- E și cam cețos, cam cenușiu Hamburgul.
- Este, da. Dar atunci când e vreme frumoasă, adică foarte, foarte rar, e cel mai frumos oraș din lume. (râde) Toți nemții ies ca șopârlele la soare și umplu brusc terasele.
- Te-ai plimbat ceva prin Europa. Nu ți-e greu s-o tot iei de la capăt în alt și alt loc?
- Dacă aș fi rămas în Piatra Neamț, unde m-am născut, în zona mea de confort, nu aș mai fi fost aceeași. A fost greu la început, la 15 ani, când am plecat la Paris, eram încă un copil. Dar plecările astea m-au făcut să fiu foarte bătăioasă, să mă țin strâns de visul meu și să nu mă descurajez cu una cu două.
- Ai luat ceva de-acasă și-n muzica ta?
- Dacă te gândești la dealuri, la păduri, la limbă, totul e muzică în Moldova. Când cânți, contează tot universul pe care îl porți în tine, amintirile, caracterul...
- Se simte și caracterul? Contează ce fel de om ești când te așezi la pian?
- Absolut. Cânți exact așa cum ești. La prima întâlnire cu Koroliov, după ce i-am cântat, mi-a zis: "Alina, îmi place că ești un om bun, simt asta în muzica ta". Valorile pe care le ai ca om se reflectă direct în modul în care cânți. Dar ține mult și de repertoriul pe care-l alegi. Nu poți cânta Mozart sau Schubert, fără să arăți publicului o parte adâncă din tine. Muzica lor cere să te dezgolești. Nu întâmplător, Clara Haskil se simțea bine doar cu repertoriul dificil, doar când putea arăta lumii cine e ea cu adevărat.
- Ai menționat-o pe Clara Haskil, aproape în ajun de festival. De ce ai hotărât să-i dedici un așa eveniment? Avem deja un mare festival, George Enescu.
- Am visat dintotdeauna să creez în România un spațiu de libertate pentru mine, pentru artiști și pentru public, un spațiu în care să adun tot ce am văzut mai bun prin toate festivalurile din lume, la care am participat. E adevărat, Festivalul Enescu a devenit foarte mare, un adevărat branding de țară, dar eram tristă că nu există și festivaluri mai mici. Și mai ales că nu există un festival de muzică de cameră. Publicul s-a obișnuit să meargă la concerte cu orchestre simfonice. Toată lumea ascultă Simfoniile lui Beethoven, dar foarte puțini ascultă ultimele sonate și cvartete, care sunt testamentul lui muzical. Hotărârea am luat-o stând de vorbă cu violonistul francez Renaud Capuçon. Se pregătea să lanseze "Festival de Pâques" și vorbea cu așa mare entuziasm, că nu m-am mai putut abține. I-am zis: "Uite, vreau să fac și eu asta. Visez de atâta vreme, dar nu am cunoștințe de management, sunt plecată din România de atâția ani". Și atunci, el mi-a zis o frază care mi-a rămas bine întipărită în minte: "Alina, cu cât ai vise mai mari, cu atât reușești mai mult în viață!". Așa că mi-am suflecat mânecile și m-am apucat de treabă.
- Și nu e prea multă hârțogăraie pentru o pianistă?
- Ba da, chiar nu mă așteptam să fie așa de multă. Mi-am propus încă de la început să-mi asum efortul ăsta timp de cinci ani și abia apoi să fac un bilanț. Nu e ușor, îmi fură din cariera solistică, sunt contracte, concerte pe care le refuz în fiecare an, de dragul festivalului. În plus, eu ocup și două posturi în cadrul Universității de Muzică din Hamburg. În fiecare an lipsesc o lună, noroc că am parte de multă înțelegere din partea oficialilor. Acum cinci ani, mă concentram strict asupra studiului la pian, jonglam cu o singură minge. După aia a venit a doua, apoi a treia, apoi a patra. Acum simt că nu trebuie să mai vină încă o minge, pentru că n-aș mai putea continua. Sunt cu coarda întinsă la maximum. Am investit enorm, dar pe cuvânt că a meritat. Festivalul a crescut în trei ani, am avut deja și o ediție la Hamburg, au fost mai mult de 20 de soliști în program la edițiile din acest an, și asta mă bucură enorm. Chiar dacă după luni și luni de zile de pregătire intensivă doar pentru două ore de magie, parcă mi-e ciudă că trece așa repede euforia.
- Cum e după ce toată forfota festivalului trece? Te simți vreodată singură în Hamburg?
- Dar mie îmi place să mă simt singură! Ca pianist, oricum ești destul de singur. Ești tu cu pianul, cu valiza, din avion la sala de concerte și înapoi. Iar când studiezi ești tot singur. Singurătatea pentru mine e foarte necesară. În singurătate se nasc ideile, acolo se naște muzica, acolo se nasc multe lucruri neașteptate. Sigur, câteodată mi-e foarte dor de părinți, de fratele meu. Dar am învățat în timp să profit, să mă bucur la maximum atunci când sunt cu ei, că nu mă mai plâng de lucrul ăsta.
- Dar dragoste ai găsit, sau partitura asta o lași pe altă dată?
- Am găsit, am găsit. Cineva e alături de mine și mă sprijină în perioada asta. În anii de studenție, nu mă gândeam la nimic altceva decât la studiu și la pian. Azi nu mai cred că poți fi om complet fără să-ți asumi riscul de a iubi, de a te deschide, de a deveni vulnerabil. Ca muzician, ești obișnuit să exprimi sentimentele cântând, ai controlul asupra lor. Când trăiești iubirea, ești lipsit de control, dar și trăirile sunt înzecite. Or, tocmai asta e frumusețea.
Foto: IOANA PENU (2), ANDREI IVAN, RICHARD STÖHR