Cerul de Voroneț
- A venit toamna, un anotimp reprezentat magistral în picturile dvs. O toamnă solară, plină de lumină și de culori, care degajă un sentiment mai degrabă optimist, decât melancolic...
- Adevărat, eu sunt fascinată de toamnă; mă las mereu biruită de culorile ei sărbătorești și calde. Ele aprind natura. O fac să treacă prin toate stările focului, de la flăcări la nuanțe de jar mocnit... Un final triumfal, înainte de căderea primelor brume, după care culorile vii se topesc, lăsând locul cărbunelui vegetal.
- Partea mohorâtă a toamnei vă întristează?
- Cel mai mult îmi plac zilele de toamnă însorite. Mai ales când cerul este foarte albastru, și se vede foarte bine contrastul dintre frunzele colorate și cer. În alte anotimpuri, adâncul văzduhului bate spre gri. Albastrul de toamnă este ca albastrul de Voroneț. Acestea sunt cele mai frumoase zile. Cât despre zilele mohorâte de toamnă, pentru mine sunt zile pentru citit. Atunci citesc și mă mai gândesc la evenimentele trecute ale vieții. Nu mă încearcă nici atunci tristețea, am un sentiment stenic, sunt chiar foarte veselă. Căci, dincolo de culorile ei, toamna e un anotimp fast și plin de roade. Nu doar frunzele ruginite izvorăsc frumusețe, ci și fructele și celelalte roade ale pământului sunt pline de culori care i-au inspirat totdeauna pe pictori. Sigur, te poți gândi că vin zilele și mai triste, cu ploi. Dar dacă ești optimist, așa cum sunt eu, te vei opri doar la culorile întremătoare ale toamnei. Selecția ne aparține. De noi depinde să alegem din natura care ne înconjoară ceea ce ne bucură ochii și sufletul.
- Aveți o rețetă anume, pe care o folosiți în tablourile dvs. de toamnă? Cum obțineți lumina care arde în ele?
- Observ mult și cu pasiune reală coloritul priveliștilor de toamnă. În plus, colecționez diferite frunze, semințe și ramuri pe care le țin toată iarna în casă și după care desenez. Le am peste tot. Așa am observat, de pildă, că între cele mai frumoase sunt frunzele de păr. Se colorează în roșu puternic, trecând de la verdele cel mai deschis până la verdele cel mai închis; prin galben și oranj, până la brun. Frunzele perilor strâng la un loc, într-o gradație și un evantai greu de descris în cuvinte, toate culorile pe care le poate visa un pictor. Și copiii alături de care pictez, uneori am câțiva copii ai prietenilor, pe care îi îndrum spre pictură, sunt încântați să studieze frunzele. Și nu se mulțumesc cu atât. Se duc în mormanele de frunze din parc și își toarnă toate culorile pe ei. În Parcul Herăstrău există niște stejari cu frunze roșii precum rubinele. Un stejar canadian. Cu acelea le place cel mai mult să se joace. Le explic copiilor cum se transformă culorile verii în culorile toamnei. Și îi îndemn să facă colecții de frunze. Deși, cu timpul, prin presare, frumoasele culori ale toamnei ascunse în frunze pălesc.
Flori și candelabre de toamnă
- Povestiți-ne despre frunzele dvs....
- Am o serie de picturi cu frunze de toamnă, în care am ascuns câte o pasăre. Se numesc "Pasărea ascunsă". Acolo, între frunze ruginii, aurii și brune, am culcat câte o pasăre, cu penajul de culoarea frunzelor (cum este "Fazanul căzut între frunzele toamnei"). Eu pe fazan l-am considerat întotdeauna pasărea sacrificiului. Se spune că el iese în fața vânătorilor, fără să se gândească prea mult la ce îl așteaptă, ca să-și ocrotească perechea și puii. De altfel, păsările mele sunt păsări simbolice, care poartă în ele suflet de om. Așa că ele sunt adesea vânate așa cum și oamenii naivi cad pradă celor fără scrupule. Și tot în legătură cu toamna, am pictat și scrieri cu măceșe. Sunt fructe de toamnă extrem de frumoase. Și am pictat ades și umile semințe de toamnă. Am o serie pe care am numit-o "Mirabila sămânță". Printre ele, am și un poem pictat pentru sămânța de tei. Este o sămânță foarte mică, poate cea mai mică sămânță de copac din câte rodesc pădurile. Am pictat multe poeme închinate semințelor, poeme în culori care mi-au fost inspirate de vechi pagini cuprinse în cărțile medievale. Există foarte multe cărți foarte vechi, mai ales cărți de imnuri bisericești, în care notele muzicale erau scrise într-un fel puțin diferit decât cel de azi; unul foarte pictural. Iar asta m-a inspirat. Și tot din vechime, m-am inspirat pentru încadrarea picturilor mele cu un stil de mesaj vechi. Multe dintre păsări poartă în cioc o pană, pentru că pana era singurul instrument cu care se putea scrie în Evul Mediu. Cât despre culori, folosesc foarte mult culorile calde, oranjul, galbenul, stacojiul. Îmi place mult să pictez desfășurări de ramuri, înveșmântate tot în culorile toamnei, sunt ca o explozie de bucurie. Flori și candelabre de toamnă, din care au rămas doar câteva petale colorate, sunt alte motive dragi mie. La fel ca și vița-de-vie, cu frunza ei ruginită și cu vlăstarii ei întinzându-se imprevizibili, ca niște hieroglife vegetale. Îndrăgostită de flori și de toamnă cum sunt, am pictat odată un vas inspirat de o legendă din Grecia antică. Legenda spune că demult, cu multe veacuri în urmă, un artist s-a îndrăgostit de o fată frumoasă. Și după o vreme, iubita lui a murit. El i-a pus un vas pe mormânt, și tot ducându-se acolo, a văzut într-o zi că pe vas se ridicaseră niște tulpini cu frunze colorate și cu flori. Și astfel, spune legenda, artistul, inspirat de vasul miraculos de pe mormântul iubitei lui, a creat stilul corintic. Stilul cu coloanele sale terminate în capiteluri bogate în frunze.
Spiritul frunzelor
- În picturile dvs. există și amintirea toamnelor din anii copilăriei?
- Da, am modelul pădurilor din jurul Brașovului și pe cel al pădurilor din jurul Blajului, locurile în care am copilărit, cu anumite nuanțe care se întrepătrund unele în altele. Cred că poartă un pic și emoția de atunci, trăirea nemărginită a naturii. Țin minte că odată am fost într-o vizită, în grădina unui băiat. Și el mi-a spus să-mi aleg o floare. Deși trandafirii erau încă înfloriți, eu am ales o floare ușor ofilită, cu frunze și petale în culori mai stinse, de toamnă. Mi-a spus, mirat, că nu e o floare prea frumoasă. "E diferită", i-am spus. "Mi-e milă de ea. Se vede că o să moară". Începusem să descifrez încă de pe atunci emoția sufletească a culorilor.
- Unele din picturile dvs. par plăsmuite direct din frunze uscate.
- Studiez aceste armonii. Cred că ele există și în scoarțele românești, găsim în ele toate armoniile toamnei, mai ales în covoarele vechi. Dar urmăresc ștafeta culorilor și pe câmp, în lanurile de ierburi sălbatice și păduri. Observate în evoluția lor, ele îți permit să faci amestecuri de culori extraordinare. Nuanțe ruginii și aurii. În contrast subtil cu negrul pământului și brunul carbonizat al ramurilor. Și mai pictez tot soiul de simboluri, pornind de la toamnă. Într-un tablou, am pictat, de pildă, două ramuri cu frunze colorate de toamnă. Una este mai înaltă, lângă ea este una puțin mai scundă, iar între ele, o ramură mică. Simbolizează familia: tatăl, mama și pruncul, înfățișate în culorile toamnei.
- Observând așa de atent natura, simțiți și agonia frunzelor de toamnă?
- Nu cred că frunzele trăiesc o agonie dramatică. Chiar dacă se pierd, din ele rămâne întotdeauna un spirit. Frunzele și toate lucrurile din natură au în ele o aură. Un spirit care ne transmite nouă, oamenilor, sentimente și emoții. Dar nu toți putem să le înțelegem. Atunci când era mai multă liniște în jur, când oamenii trăiau mai mult în mijlocul naturii și nu se închideau în odăi, și nu se uitau așa de mult la ecrane, atunci se putea comunica mai ușor cu păsările, cu frunzele și cu toată natura. Adesea m-am gândit că frunzele, de exemplu, au, foarte multe din ele, formă de inimă. Și ele ne transmit întotdeauna niște mesaje. În desenele mele, și semințele, și frunzele, și ramurile, și păsările, pe toate le-am reprezentat în așa fel, încât să transmită anumite mesaje. Să ne facă mai buni.
Plantele simt și presimt
- Să înțeleg că dvs. credeți în comunicarea cu natura?
- Da! Se poate comunica cu natura și de aceea eu am transmis în picturile mele aceste mesaje. Ca oamenii să înțeleagă că natura ne iubește și că noi trebuie, la rândul nostru, s-o iubim și să o îngrijim. Pentru că plantele, la fel ca animalele, simt și presimt. Iar florile, care sunt îngrijite cu drag și cărora li se vorbește, chiar și cele cărora le pui muzică blândă, cresc mai frumos.
- Experimentați limbajul plantelor?
- Toamna, eu îmi aduc natura în casă. Peste tot, la mine găsiți frunze și rămurele, ierburi uscate, pe care le colecționez toamna. Le țin în fața mea și le urmăresc liniile și culoarea. Ele sunt modelele mele.
- Locuiți în București. Vă oferă orașul posibilitatea de a vă întâlni cu natura?
- Herăstrăul, toamna, parcul acesta uriaș devine o simfonie de culori și un recital de forme răsărite fastuos, din plante și din semințe. Dar am și curtea casei în care studiez cum se transformă culorile florilor, ale copăceilor, arbuștilor. Există anumite plante, printre care și gutuiul, ale căror frunze sunt foarte frumos desenate, se colorează către brun roșcat și au o calitate aparte: se întăresc, pot fi păstrate toată iarna și pot fi desenate în permanență. Dar se întăresc așa de frumos, încât par făcute din pergament.
Epilog
- "Niciodată toamna nu fu mai frumoasă/ Sufletului nostru bucuros de moarte// Casele-adunate, ca niște urcioare/ Cu vin îngroșat în fundul lor de lut,/ Stau în țărmu-albastru-al râului de soare,/ Din mocirla cărui, aur am baut." - scria așa delicat Tudor Arghezi. Trăiți mereu toamna ca pe o bucurie, d-nă Mărginean?
- Da, pentru că începe și școala și sunt obișnuită cu asta, ca profesoară. Îmi place toamna când elevii merg la școală. Veselia lor este contagioasă.
- Dacă ai o vârstă târzie, se spune că ești în toamna vieții. Vi se potrivește?
- Sigur că mi se potrivește, căci eu chiar sunt în toamna vieții. Dar dacă îți ajută Dumnezeu să fii înțelept, și-ți mai ajută să fii și sănătos, atunci abia toamna vieții îți dă măsura frumuseții naturii în care trăiești.
- Să încheiem într-un ton de toamnă luminoasă: la ce lucrați și ce vise aveți?
- Vreau să continui desenele cu mesaje transmise de flori, de frunze și de păsări, pentru toți oamenii. Vreau ca din lucrurile acestea umile, cu care ne întâlnim zi de zi, să compun poeme picturale.