"Platforma Cioloș"

Toma Roman
S-a scris și s-a vorbit mult despre "Platforma Cioloș", un set de bune principii de guvernare și un portofoliu de pro­iec­te naționale ce ar trebui realizate într-un timp rezonabil pen­tru ca România să iasă din zona în care băltește.

"Plat­forma" i-a deranjat pe "marii actori" politici pentru că, deși a anunțat că nu se va înregimenta politic, premierul i-a invitat să ia ati­tu­dine, să o comenteze, susținând-o sau respingând-o, să se cen­treze pe ceea ce s-ar putea numi "programe par­tinice con­crete" ale viitoarei guvernări. Platforma lui Cioloș este, de acum, cunoscută, și o analiză în detaliu a ei nu mai este ne­cesară. Pe scurt, ea poate fi caracterizată drept o de­clarație de intenții de la care, în limitele normalității și ale bu­nului simț civic, nimeni nu poate abdica. Ar fi, pentru orice grupare po­litică, un gest sinucigaș, respingerea "regulilor și obiec­tive­lor" de guvernare stabilite de premier, propuse de el ca mo­da­litate de schimbare a acțiunii politico-administrative. De aceea, cu excepția câtorva analiști autoproclamați drept "specialiști în toate", niciun lider de partid nu a negat pe față valabilitatea declarației, nu i-a refuzat total conținutul. PSD-ul, prin vocea șefului său, Liviu Dragnea, a atacat-o pieziș, de­clarând-o, nici mai mult, nici mai puțin, un "plagiat" după pro­­priul program, iar ALDE, în discursul oportunistului său pre­ședinte, Popescu-Tăriceanu, a minimalizat-o (ALDE având, de altfel, preocupări ceva mai practice, cum ar fi blo­carea Justiției și stoparea "dosarelor DNA", acum, înaintea alegerilor). PNL-ul și USR-ul și-au asumat-o, în lipsa unor pro­­­grame clare și precise de guvernare, "platforma" fiind pen­­­tru ele un "punct de interferență" și o direcție asemă­nă­toa­­re cu propriile proiecte, care astfel capătă o formă cât de cât sesizabilă. Micile grupări partinice în căutare de susți­nă­tori au acceptat-o formal, "bătălia" lor fiind, mai degrabă, axa­­­­tă pe atragerea electoratului "extremist" (de stânga sau de dreapta) și pe ascunderea faptului că majoritatea con­du­că­­­torilor lor sunt fie politicieni reșapați, respinși de marile par­tide, fie triste figuri ale unui trecut greu de explicat. "Plat­forma Cioloș" a zguduit însă, dincolo de aparențe, sta­bi­litatea in­ternă a partidelor, ierarhiile pe care acestea și le-au struc­turat, mai ales pentru că ea "a emanat" de la o per­so­nalitate ne­aliniată politic, dar care și-a făcut treaba serios și temeinic în funcția politică pe care a primit-o.
Dacian Cioloș este primul premier al României post-co­muniste despre care se poate spune că a guvernat integral în interesul cetățenilor, cu responsabilitate față de țară și nu față de un partid sau altul. Acțiunile "echipei" sale au fost, cum știe toată lumea, limitate de controlul unui Parlament domi­nat de corupți și penali, de inițiativele legislative interesate ale partidelor în funcțiune, de reacțiile unei părți a elec­to­ratului, manipulate abil de mediile partinice sau de grupările de interes mafiote, implicate în toate "afacerile oneroase" ce țin afișul vieții publice românești. Încercările de a-l implica, pe el sau pe membrii echipei lui, în scandaluri artificiale, sau de a-i elimina colaboratorii (cum a fost cazul moțiunii simple de cenzură împotriva ministrului Justiției, Raluca Prună), nu l-au oprit din ducerea la bun sfârșit a misiunii asumate. D-l Cioloș a arătat că se poate guverna și altfel, eficient și prag­matic, fără implicare directă în vreun abuz sau în acoperirea interesată a vreunei "afaceri partinice" cu statul ori cu di­ver­sele structuri economice private. Premierul a devenit, pentru electorii conștienți, un brand prin care se garantează calitatea actului de guvernare și, dacă i se lasă timpul necesar, ca­litatea specialiștilor chemați să-l execute. Tocmai din aceste motive, Dacian Cioloș a devenit ținta atacurilor și mini­ma­lizărilor me­diatice din partea unor mercenari politici, și toc­mai de aceea au început partidele să susțină cu tărie că, după alegeri, guvernul trebuie să fie unul politic, iar premierul trebuie să fie desemnat de majoritatea parlamentară stabilită în urma aces­tora. Sigur pe victoria electorală, PSD-ul este, de de­par­te, gruparea cea mai vocală (secondată, evident, din motive știute de toți, de ALDE), cu atât mai mult cu cât, într-o de­mo­crație normală, aceasta este procedura. În lipsă de perso­nalități proeminente, cu antecedente verificate, PNL-ul s-a grăbit, din aceleași motive, să-l oferteze pe d-l Cioloș, care - consecvent poziției declarate la "intrarea în joc" - l-a re­fuzat. Doar președintele Iohannis și-a asumat posibilitatea (valabilă constituțional) păstrării lui în fruntea administrației, pe baza formării unei majorități politice reformiste, a alegerii unui Parlament în care "oamenii noi", interesați mai mult de țară și mai puțin de propria bunăstare, să domine.
"Platforma Cioloș" a arătat că premierul în funcțiune este gata să accepte dificultățile unui mandat politic ca premisă pentru transpunerea principiilor și proiectelor înscrise în ea în acțiuni concrete, reglementări și obiective practice. Dacian Cioloș a afirmat că nu poate însă trece la fapte în orice con­diții. A respins, în consecință, ideea unei guvernări depen­dente de voturile parlamentare ale PSD-ului și ale ALDE. PSD-ul a fost, la toate alegerile din postcomunism, lupul ca­re-și schimbă părul, revenind întotdeauna, după accederea la guvernare, la năravurile de partid clientelar, organizat pe re­lații de clan și interdependențe oculte, sesizabile la orice scan­­dal public, cum s-a întâmplat la "lovitura de stat parla­mentară" din 2012, la dezvăluirea plagiatelor "în serie" co­mise de "fruntașii" săi, sau la voturile pentru ridicarea imu­ni­tății parlamentare, în urma "dosarelor" instrumentate de DNA, pentru "aleșii" lui. ALDE este, prin definiție, partidul co­rupților, al cărui principal scop este, după cum a "dez­vă­luit" (fără să o vrea) liderul său, Popescu-Tăriceanu, blocarea fără limită a oricărei acțiuni la nivel înalt a Justiției. Cioloș știe că a te baza în actele administrativ-guvernamentale pe o majoritate cu asemenea "conținut" înseamnă, inevitabil, rea­lizarea unui prim și semnificativ compromis, un soi de "pă­cat originar" care împinge ulterior la toate cedările posi­bile, la revenirea la politica obișnuită, pigmentată în manieră "cla­sică" de corupție, impunerea intereselor personale și de clan, băltirea societății în neputință și sărăcie, în intoleranță opor­tunistă și resemnare. Refuzul său de a accepta să guverneze cu o majoritate dominată de PSD și "sateliții" săi este firesc și de înțeles. Dar șansa continuării administrației sale de­pin­de de apropierea dintre PNL și USR, singurele partide care s-au declarat absolut de acord cu "platforma" sa, și de pre­zumtiva lor victorie în alegerile din decembrie.
O victorie care să asigure realizarea unei majorități parla­mentare oneste, alcătuită din PNL, USR, oportunista UDMR și imprevizibilul PMP, este - totuși - greu de anticipat. PNL-ul și-a curățat, limitat, "listele de parlamentari" și și-a "as­cuns" liderii compromiși. UDMR-ul este la limita pragului electoral și nevoia de a-l depăși îi împinge liderii la declarații etnicist-aberante. PMP-ul balansează contradictoriu între atacuri la Justiție și poziții naționalist-extremiste. USR-ul nu are o strategie mediatică precisă și încă nu și-a afirmat foarte clar condițiile participării la guvernare. De partea cealaltă, PSD-ul defilează cu toți corupții săi dovediți, găsind chiar și "o alternativă" la Dacian Cioloș, în persoana "tehnicianului" V. Dâncu, sigur că legăturile sale clientelare și solidaritatea mafiotă a "afaceriștilor" îl vor face să câștige majoritatea op­țiu­nilor electorale. ALDE se bazează pe "reacția perversă" a unui electorat ce votează corupții pentru că "se descurcă" și "dă câte ceva". Platforma Cioloș și sprijinul prezidențial pen­­tru ea ar putea schimba acest tablou, cu condiția ca elec­to­ratul să înțeleagă faptul că votul nu este o soluție de mo­ment, ci stabilirea unei direcții pentru patru sau mai mulți ani.