Printre vilele impresionante, unele ridicate în perioada interbelică, se află și un bloc vechi și ponosit. O coală A4, lipită pe un geam de la parter, indică, printr-o săgeată, intrarea în apartamentul celor de la Asociația Salvați Bucureștiul, un ONG care s-a luptat ani de zile pentru venerabilele clădiri de patrimoniu ale Capitalei, iar anul acesta a intrat în politică, devenind Uniunea Salvați Bucureștiul și apoi Uniunea Salvați România. Înăuntru, în sediul modest, înțesat de dosare cu semnături ale susținătorilor, forfotesc câțiva tineri. Numai tineri! Îmi spun, zâmbind, că Nicușor Dan, care are 47 de ani, este cel mai în vârstă membru. În timp ce aștept pentru interviu, intră voluntari cu liste de semnături. Oameni de toate felurile, vârstele și condițiile sociale, scârbiți de modul în care se face politică la noi, vor să dea o mână de ajutor. Uniunea Salvați România pare mai degrabă o mișcare socială decât un partid. O formă de revoltă ridicată de la firul ierbii, care își dorește să fie auzită și în parlament.
Liderul fostului ONG, domnul Nicușor Dan, este el însuși o figură atipică pentru politica românească. Ardelean, de loc din Făgăraș, matematician titrat, cu doctorat la Paris și slujbă de cercetător la Institutul de Matematică al Academiei Române, a făcut pasul mare și a intrat în viața civică a Bucureștiului, iar de curând și în politică. De ce a părăsit societatea civilă și ce motive am avea să îl votăm în toamnă am încercat să aflu de la el prin interviul de mai jos.
"Dacă lucrurile ar fi mers bine în România, nu intram în politică"
- Sunteți la început de drum în politică și ați făcut pentru asta un pas uriaș: de la un ONG care luptă pentru patrimoniul arhitectonic al Bucureștiului, la un partid care se bate în alegerile locale, și acum, și în alegerile parlamentare. De ce?
- Consider întrebarea dumneavoastră perfect legitimă. Mulți s-au întrebat de ce am făcut acest pas. O să cobor puțin în timp pentru a vă lămuri. În anul 2008 am semnat, din partea ONG-ului pe care-l reprezentam, un pact, împreună cu partidele politice care au candidat, și cu candidații la Primăria Generală și la Consiliul General. Era un pact pentru București, pe care, după ce partidele l-au semnat bucuroase, imediat l-au și încălcat. Am trăit vreo două sau trei luni "de miere", așa cum se întâmplă întotdeauna înainte de campania electorală, când e o mare iubire în lume: partidele politice, toate și toți îți promit, te invită la ședințe, te invită să scrii programe împreună cu ei, dar după aceea nu se mai întâmplă nimic. Așa că pactul nostru a rămas o simplă bucată de hârtie. Din postura noastră de ONG, nu puteam decât să atragem atenția asupra unor lucruri, eventual să mergem în instanță ca să blocăm niște demolări sau construcții ilegale, dar nu reușeam să influențăm în niciun fel mersul general al orașului. Pentru asta era obligatoriu să intrăm în politică.
"Propunem normalitate. De asta vom fi votați"
- Veniți din afara sistemului partidelor politice, atât de controversat la noi, și lumea vă privește cu simpatie, ca pe niște oameni curați, dar asta nu e destul. Ce ofertă aveți? De ce să votez la alegeri cu USR?
- Noi venim pe un val de așteptare a oamenilor, pentru o schimbare în viața politică; în primul rând, se așteaptă o schimbare a moralității omului politic, iar în al doilea rând se așteaptă să apară oameni competenți. Multă lume mi-a spus că "șocul" pe care îl au când văd, fie la TV, fie în alte medii, oameni din USB (acum USR), este că văd oameni normali, care vorbesc normal, se comportă normal - cu alte cuvinte, dau un sentiment de apropiere de problemele pe care le au oamenii obișnuiți. Acesta este un prim motiv pentru care vom fi votați. Cam asta aducem noi nou: niște oameni care n-au mai făcut politică, care au, în schimb, o carieră profesională solidă în spate, care nu au fost prinși în chestiuni de natură imorală și care fac ce fac pentru binele comun și nu pentru binele lor personal. Sunt oameni care, dacă lucrurile ar fi mers bine în România, nu ar fi făcut niciunul dintre ei politică; ar fi avut viața lor, familia lor, cariera lor și și-ar fi văzut doar de ele. La fel s-ar fi întâmplat și cu mine, aș fi rămas un cercetător pasionat de matematică. Chiar și acum mai visez, uneori, soluții la proiectele pe care le-am început în matematică și nu am avut timp să le continui. Dacă aș fi trăit într-o țară așezată, m-aș fi ocupat numai de ele.
- Sunteți la momentul zero, după o îndelungată activitate în societatea civilă. Ce ați vrea să faceți, odată ajunși în parlament?
- Țelul nostru este să fim mai mult decât un partid-balama, pentru că vrem ca Guvernul să depindă de voturile noastre, și nu vrem să facem alianțe cu alte partide. Vrem să avem o relație exclusivă cu prim-ministrul, să negociem programul și termenele în care lucrurile să se întâmple, să amenințăm cu retragerea sprijinului, dacă sunt acte de corupție în interiorul Guvernului sau dacă lucrurile pe care le-am pus în programul de guvernare nu se realizează. Nu o să negociem posturi de ministru, secretar de stat, pentru că pe noi ne interesează o schimbare a României, nu niște fotolii.
- Ce prim-ministru veți sprijini?
- În momentul de față, cu o foarte mare probabilitate, varianta noastră de prim-ministru este Dacian Cioloș.
- În cazul când veți avea de spus un cuvânt în programul de guvernare al României, care sunt punctele lui cele mai importante pentru care veți milita?
- Primul dintre ele este rezolvarea, în sfârșit, a acestui flagel al achizițiilor publice. Vrem să implementăm un program centralizat la nivelul României care să verifice automat, pe anumiți parametri, tot ce înseamnă achiziție publică, și acolo unde se încalcă niște parametri să se aprindă un beculeț roșu. Pentru că sumele pe care autoritățile centrale și locale din România le cheltuie pe achiziții publice sunt de ordinul a 15 miliarde de euro pe an - și dacă socotim că 30% din acești bani sunt furați (președintele Curții de Conturi a zis, chiar, că se fură 40%), asta înseamnă 4 miliarde de euro pe an, e o sumă uriașă. Cu banii ăștia faci autostrada Constanța-Nădlac, integral... Am vrea să implementăm și un mecanism de finanțare pe proiect, care să fie foarte transparent, în același mod în care se finanțează fondurile europene, pentru a rezolva și problema investițiilor pe care Ministerul Dezvoltării le aprobă pentru orașe și comune. Acolo, practic, nu există niciun fel de criterii de acordare, e doar un sistem opac de răsplătire politică a primarilor fideli partidului aflat la guvernare. Apoi, suntem foarte interesați de dezvoltarea economică; vrem ca România să-și folosească acele câteva avantaje competitive pe care le are pe piața globală - unul dintre ele este școala bună de IT. Și vrem ca România să devină unul din liderii mondiali în câteva din zonele economice de valoare adăugată mare - de exemplu, în industria datelor.
"Marea prioritate să fie infrastructura"
- România are probleme cu infrastructura, sănătatea și învățământul...
- Toate sunt importante, dar cred că principalul punct ar trebuie să fie, în sfârșit, prioritizarea a tot ce înseamnă marea infrastructură în România; să terminăm odată autostrada Constanța-Nădlac, unde punctul cel mai sensibil este porțiunea care va lega Piteștiul de Sibiu, mai ales că aici avem și bani europeni. Pe partea de infrastructură suntem, de asemenea, foarte sensibili la legarea Moldovei de vestul Europei - și programul nostru conține, explicit, autostrada Târgu Mureș-Iași, pentru că în România este o diferență foarte mare între Est și Vest, privind locurile de muncă. Vrem să aducem investitori în Moldova, pentru că singurul motiv pentru care ei se opresc la Sebeș sau la Lugoj și nu merg la Vaslui este acea zi și jumătate în plus, sau chiar două zile în cazurile grave, pe care tirurile lor sunt nevoite să le facă în drumul spre piața vestică. Eu cred că toate aceste propuneri sunt realizabile, alături de investiții în sănătate și educație, dacă vom avea dezvoltare economică, și reducerea cheltuielilor pe achiziții publice prin eliminarea furturilor.
- Tot ce-ați spus până acum este foarte pragmatic, chiar vi s-a reproșat lucrul acesta, că veniți doar cu lucruri practice, care țin de administrație, și nu vă asumați o identitate - de stânga sau de dreapta. Lumea vă percepea ca fiind mai degrabă de stânga, fiind liderul unui ONG care e implicat în probleme vecine cu ecologia. Până la urmă, ce culoare aveți?
- Rămânem în continuare nedefiniți ideologic, centrați doar pe acele măsuri care sunt prioritare pentru România, dintre care unele vor fi încadrate la stânga, altele la dreapta spectrului politic. Ele sunt însă priorități ale României, nu sunt nici de stânga, nici de dreapta, așa cum sunt multe din lucrurile pe care le-am discutat până acum. Avem, așadar, în partid, și oameni de stânga, și de dreapta, avem și ecologiști, și libertarieni, progresiști și conservatori, care au viziuni diferite referitor la tradiții, Occident, drepturile minorităților etc. Firește, există și tensiuni între noi, dar mai presus de toate există niște urgențe ale României, ca acelea pe care le-am menționat anterior, și pentru care suntem cu toții împreună 100%.
- În cât timp credeți că va ajunge România așa cum o doriți?
- Dacă în următorii patru ani avem un guvern responsabil, eu cred că putem să avem și o administrație publică eficientă și transparentă, și stoparea cheltuirii aberante a banului public, și un proiect de investiții pe termen lung pentru marea infrastructură, și o așezare pe priorități a investițiilor în orașe și sate. Și toate astea se pot face în doar patru ani de guvernare cinstită și responsabilă.
Fotografiile autorului