EMMA ZEICESCU (TVR1) - "Îmi place la nebunie munca de jurnalist"

Ines Hristea
- "Soldat" de linia întâi a televiziunilor românești, s-a mutat recent de la Realitatea TV la TVR1, pentru a pune umărul la reconstrucția ei. O puteți vedea de luni până vineri, de la ora 18:30, implicată în cele mai fierbinți evenimente ale zilei, în emisiunea "Perfect Imperfect". O prezență convingătoare și plină de energie, care împrumută venerabilei noastre televiziuni naționale o parte din tonusul de care are atâta nevoie! -

"Mass-media nu ar trebui să fie o trambulină spre politică sau spre afaceri dubioase"

- Migrezi de peste zece ani în diferite televiziuni românești. Cum se explică aceste mutări de trupe? Ce te mână către atâtea schimbări?

- Nici când mi-am dat demisia de la Realitatea TV nu am explicat cu exactitate care a fost motivația din spatele gestului meu, ce anume nu a funcționat între managementul actual al Realității TV și anga­ja­ta Emma Zeicescu și nu voi intra nici acum în detalii, fiindcă așa consider că este "politically correct". Uneori viața te împinge să faci un pas înainte pe care tu nu îl anticipai. Așa și cu mine. După șaisprezece ani de prezență pe micul ecran, scopul meu era exact la polul opus, adică să nu mai fac schimbări pro­fe­sionale în viața mea (eram deja foarte angrenată și în proiectul cu site-ul www.emmazeicescu.ro). Dar planetele s-au aliniat altfel. După șaisprezece ani de presă - televiziune și un pic de radio - , m-am trezit într-o dimineață față în față cu o întrebare grea: "Măi, dar eu azi nu mă duc la serviciu? Și nici mâine, și nici poimâine?... Cum vine treaba asta?" Psihologic, a fost un moment foarte delicat. Se spune că omul se poate reinventa la orice vârstă, asta teoretic, căci practic, nu e așa de simplu. Vreo două luni de zile m-am luptat să-mi resetez mentalul, să înțeleg că pot să exist și în afara unui serviciu la care să merg zi de zi. Munca asta de jurnalist îmi place la nebunie și mi-a fost foarte greu să-mi fac de lucru numai în fața laptop-ului, pentru îmbunătățirea site-ului meu. Așa că într-o bună dimineață, m-am trezit și mi-am spus "Măi, eu azi mă duc la serviciu?". Și am pornit-o spre TVR. Iar în ziua primei emisii cu "Perfect Im­perfect" am avut niște emoții groaznice. Dar știi cât de mult m-au bucurat?! M-au bucurat fiindcă ele mi-au confirmat că nu mi-am pierdut pasiunea pentru meserie. Din păcate, piața de media nu mai e ce-a fost cândva. S-a produs o mișcare care generează tot felul de re­po­ziționări, încât, la un moment dat, ajungi să te întrebi dacă mai merită să faci meseria asta. Con­cluzia mea e că me­rită, atât timp cât în sufletul tău ai măcar 1% dorință de a comunica real cu pu­bli­cul. Aici, în acest "măcar 1%", m-am întâlnit eu cu TVR-ul. Și eu, și te­levi­ziu­nea națională ne do­ream o provocare pro­fe­sională al cărei rezultat să fie co­mu­nicarea reală cu publicul, ne doream un proiect serios și solid, un proiect "altfel", în beneficiul oamenilor.

- Ce anume te deranjează în peisajul televiziu­nilor din România?

- Mă deranjează falsitatea managementului, mă deranjează ipocrizia, mă deranjează un anume "să fim noi cu prietenii noștri și cu interesele noastre"... de fapt, mă deranjează lipsa probității profesionale, lipsa jurnaliștilor care să înțeleagă că a fi acolo - pe sticlă, în ziar, pe site, la radio - nu e o poziție care să te ducă imediat către un cont gras în bancă sau către o funcție publică. Din punctul meu de vedere, mass-media nu ar trebui să fie o tram­bulină spre po­litică sau spre afaceri du­bioase. Și mă mai deranjează mocirla. Mie nu-mi place mocirla, mie îmi place primăvara sau chiar și toamna, cum e acum, cu o ceață splen­didă și poetică, nu­mai curate să fie. Noroc că eu am fost îndea­juns de independentă încât să nu fiu nevoită să-mi negociez libertatea sufle­tului.

"Din octombrie, voi veni după tine la TVR"

- În egală măsură, TVR-ul e considerat de unii "învechit", iar de alții, o televiziune ca un cozonac de Crăciun, dulce, pufos, cu aromă de scorțișoară. Ceva de mijloc, bun pentru toți.

- În clipa când formația mea ca jurnalist s-a întâlnit cu dorința TVR-ului de a merge pe o zonă de actualități, nu m-au interesat etichetele de care ai pomenit și care, într-adevăr, există. Ar fi însemnat să-mi pun singură piedică. Peste niște ani de zile de colaborare cu instituția asta voi putea să am o părere justificată. Momentan, nu mă pot raporta decât la primele impresii pe care le-am adunat de când m-am apucat de treabă pentru emisiunea asta nouă, adică de puțin peste o lună de zile. Cert e că aceste prime impresii sunt complet pozitive: am întâlnit oameni foarte faini aici. În plus, eu cred foarte mult că schimbarea vine odată cu oamenii. Ăsta e crezul meu și crezul producătorului meu, Septimiu Sărățeanu, care vine cu o experiență vastă din Pro TV, și ăsta e crezul oamenilor tineri, din care e alcătuită echipa noastră. Ceea ce ne interesează pe noi e să ne res­pec­tăm libertatea opi­niilor și, în general, principiile morale și profesionale. Ve­nind în TVR, eu nu pot să mă schimb. Oa­me­nii care au plăcut-o pe Emma Zei­cescu de până acum, pe Emma care a fost și serioasă, și ironică, și mali­țioasă, și inci­sivă, ar abandona-o dacă, brusc, ea ar schimba macazul. Iar în sprijinul ideii ăs­teia vin și me­sajele de la telespec­tatori, pe care le-am primit când am a­nun­țat că mă mut la TVR și care, în e­sență, mi-au trans­mis că "din oc­tom­brie, voi veni du­pă tine la TVR." Pen­tru mine, după șai­spre­zece ani de jurna­lism, asta e cea mai mare re­com­pensă.

- Mai există o pro­blemă care i se impută deseori TVR-ului - cen­zura... Cum se împacă ideea asta cu li­ber­tatea ta?

- Până în mo­mentul ăsta, eu, una, nu m-am confruntat cu nici un fel de cen­zură. N-am purtat nici măcar vreo dis­cu­ție legată de po­li­tica editorială. Așa că am de gând să promovez ceea ce am promovat și până acum: o politică editorială bazată pe echilibru. Firește, se vor găsi și acum cârcotași, voci din public care să mă acuze de părtinire - că nu am zis aia, că n-am întrebat ailaltă - dar adevărul este că nu poți totdeauna să-i mulțumești pe toți și, pe de altă parte, omul nu poate să fie deștept non-stop. (râde) Adică fiecare dintre noi mai are și zile proaste, când unele idei sau întrebări bune îți scapă.

- Ai spus că în TVR ai întâlnit oameni faini. Or, atmosfera dintr-o redacție este extrem de im­por­tantă...

- Exact, e extrem de importantă! Noi suntem o echipă care s-a format de la zero și care are, așadar, avantajul de a apuca să se cunoască înainte de a cădea în păcatul de "a-și da la gioale", ca s-o spun pe șleau. În echipa noastră, vectorii suntem eu și Sep­timiu Sărățeanu, producătorul. Noi coagulăm o echi­pă de oameni tineri și foarte talentați, care anterior au lucrat pentru Eurovision. Deci și pentru ei există o provocare: aceea de a învăța cum să lucreze în zona de actualitate și să învețe din mers un proces în care nu dificultatea, ci entuziasmul este pe primul loc. Pentru că produsul nostru, emisiunea, e ceva foarte special, foarte dinamic...

- Emisiunea se numește "Perfect Imperfect" pentru că...?

- Am mers pe ideea de a promova brand-ul pe care l-am crescut în ultimii ani (n. red. - e vorba de site-ul Emmei), dar cel mai important a fost că am vrut un nume simplu, logic și de bun simț. Emisiunea asta este despre România "perfect imperfectă", des­pre oamenii din Ro­mâ­nia, fie ei perfecți în im­perfecțiunea lor, fie ei perfect imperfecți... Și e o emisiune care vrea să lucreze mult cu tele­spec­tatorii, adică e foarte in­teractivă, preia în timp real în­tre­bările venite de la tele­spectatori - de mul­te ori, în­trebările oa­menilor sunt infinit mai aplicate și mai incisive. Iar persoa­nele pe care le invităm în emisiune, fie că sunt po­liticieni sau orice alt­ceva, trebuie să înțeleagă că, acceptându-ne invitația, acceptă să primească niș­te întrebări sincere, deși poate uneori ustu­rătoare, pentru că ace­lea sunt exact între­bările oame­ni­lor. La care se așteaptă răs­punsuri. De preferat, tot sincere.

- Există mulți ro­mâni care au renunțat să se mai uite la emi­siu­nile care tratează actua­litatea, pentru că sunt scârbiți de modul în care sunt abordate subiectele - fie servil, fie cu adresă politică transparentă, fie golănește, fie su­perfi­cial...

- Știu, și au drep­ta­te. Însă, pe principiul "omul sfințește locul", pot să îi asigur că abordarea mea nu va fi nicio­dată altfel decât echilibrată, de­cen­tă și documentată. Nu pot să dau asi­gu­rări în privința comportării și ex­primării invitaților. Ăsta e un element pe care chiar nu pot să-l con­trolez.

"Cred că m-aș descurca destul de bine dacă ziua ar avea nu 24, ci 48 de ore"

- Emma, dialogul nostru mai are o "necunoscută": cum de-ai ajuns să faci jurnalism?

- Cred că povestea asta cu jurna­lismul mi s-a tras de la un film pe care, în copilărie, l-am văzut în fiecare zi, luni de zile. Aveam șase ani, tata mu­rise, mama lucra, iar eu stăteam acasă cu fratele meu și mă uitam la o casetă video, cum era atunci, pe care aveam înregistrat un film cu o jur­nalistă care lucra în regim de "Breaking News" (ce surpriză!), care se străduia să salveze un con­damnat la moarte și care avea o relație de dragoste cu un coleg de muncă - iar ce surpriză!

- Spui "ce sur­pri­ză!" pentru că tu ai lu­crat în regim de "Breaking News" și pentru că partenerul tău de viață este jur­nalistul Claudiu Popa, de la Realitatea TV.

- Exact! Peste ani, mi-am dat seama că filmul vieții mele sea­mănă izbitor cu filmul acela din copilărie! În orice caz, când am a­juns să mă gândesc la fa­cultate, am decis ini­țial să dau la Drept, fiind­că tatăl meu vitreg este avocat și consi­deram că e de datoria mea "să duc mai de­par­te tradiția familiei", cum se spune. Atât doar că, într-o zi, pe când e­ram în cabinetul mamei mele - mama e cosmeticiană - din senin, ea m-a întrebat: "N-ai vrea mai bine să dai la Jurnalism?" A fost ca în desenele animate, când se aprinde becul care semnalizează o idee excelentă. (râde) Așa am ajuns eu să dau la Jurnalism, după care "valurile vieții" m-au împins spre zona de știri și de talk-show.

- Mama a continuat să te susțină?

- Total! Și ea, și tata. Mă urmăresc cu asiduitate, mai ales că mă citesc foarte bine după față. Deseori, după emisiuni, mama mă sună și mă întreabă "Ce-ai pățit?". Eu îi spun "Nimic", dar ea insistă: "Nu, te-am văzut că ești supărată, ai ceva. Știi că te cu­nosc după față." (râde) Adevărul este că dacă am pro­ble­me, dacă-mi merge rău, nu există om pe lumea asta pe care să vreau să-l sun și cu care să vorbesc, în afară de ea. Iar cu tata susțin discuții ample, pe teme de politică, el e mai pasionat chiar și decât mine de do­meniu.

"Sunt cea mai pupăcioasă și iubăcioasă mamă din lume"

- Ritmul acesta frenetic de muncă, impus de o emisiune de 90 de minute, pe care o pregătești, de fapt, toată ziua, îți mai îngăduie să te bucuri și de normalitatea vieții?

- Știi cum e? Când ai timp din belșug pentru normalitate, îți lipsește adrenalina. Când ai adre­nalină din belșug, îți lipsește normalitatea. Cum să le împaci?! Cred că m-aș descurca destul de bine dacă ziua ar avea nu 24, ci 48 de ore. Norocul e că, pentru mine, serviciul nu e o sperietoare, ci e o plăcere și o pasiune. Și, din nou, norocul meu e că am un bărbat din branșă, care înțelege perfect cu ce mă confrunt, ce presupune meseria asta - pentru că și el are câte trei ore de emisie pe zi. Pro­blema e cu copilul nostru, cu Idris, care are doi ani și trei luni, iar timpul pe care eu îl sacrific pentru profesie e tocmai timpul pe ca­re altfel i l-aș fi de­di­cat, în cea mai mare măsură, lui. De-asta zil­nic încerc să găsesc soluții, să-mi ordonez treburile cât mai ju­di­cios, ca să nu irosesc nici un minut. Și încerc să compensez, să fac din timpul ăsta prea scurt, un timp cu miez, care să conteze pentru copil: sunt cea mai pupăcioasă și iubăcioasă mamă din lume. Când o să mai crească, cred că fiu-meu o să mă urască, fiindcă-mi vine să-l pup până-l albesc. Vezi, așa s-au împărțit rolurile la noi în familie: eu sunt cu pupăturile, cu mâncarea, cu grijile, iar Clau­diu e prietenul de joacă al lui Idris. Și când ei doi se joacă, eu nu prea mai exist, rămân doar de decor. (râde) Pentru Idris și pentru Claudiu aș "fura" cele 24 de ore în plus de care am pomenit. Că și cu Claudiu... Știi, cine spune că o relație e un lucru sim­plu, care merge înainte doar așa, pe bază de dragoste, minte sau habar n-are ce vorbește. O relație are ne­voie de mult mai multe ca să meargă înainte. Eu și Claudiu, de pildă, am avut o perioadă, imediat după ce am născut și m-am întors la muncă, când el lucra de dimineață și se trezea foarte de dimineață, iar eu lucram seara și mă întorceam acasă în jur de 11, când el deja dormea. Iar când el se trezea, dor­meam eu. Așa că ajunsesem să ne dăm întâlnire la prânz, să mâncăm sau doar să bem o cafea împreună, să ne mai vedem și noi la față și să mai stăm de vor­bă. Tehnica a funcționat, dar nu m-aș mai vedea ni­ciodată lucrând pe un segment orar după ora 20. Nu mai sunt dispusă să fac asta, fiindcă viața de familie ți-e total dată pes­te cap: copilul nu-l culcam, bărbatul nu-l cul­cam... Mai aveam un pic și ajungeam un străin în pro­pria mea casă. Foar­te peri­culos!

- În contextul ăsta, cât timp te vezi făcând "Per­fect Im­perfect"?

- Atât timp cât oamenii îmi vor ară­ta că au ne­voie de mine și de emi­siunea mea. Sau până când eu și Claudiu vom de­cide să ne luăm co­pi­lul și să emigrăm într-o țară caldă, unde să existe o plajă mi­nu­nată, pe care să stăm până când ne vom plic­tisi unul de altul. Glu­mesc! Deși am dis­cutat cu Cla­udiu în mod se­rios des­pre o astfel de po­si­bi­litate. Atât doar că în­că n-am ajuns la o con­clu­zie de­­fini­tivă. (râde)

Foto: IOANA CHIRIȚĂ (1), ELENA HIRTAN (1)