Provocarea lui Iohannis

Toma Roman
Declarația președintelui Iohannis, din 4 octombrie a.c., cum că nu va desemna premier o persoană urmărită sau condamnată penal, a pus pe jar partidele politice românești.

"Trebuie să avem politicieni curați, și acest criteriu (cel al inte­grității - n.n.) va fi criteriul eliminator", a spus pre­șe­dintele. Declarația a lovit în cel mai vulnerabil punct al cla­sei politice din România, o clasă coruptă endemic, putredă de la naștere, în lipsa "cezarienei" numite lustrație, cum cerea celebrul punct 8 al Proclamației de la Timișoara, din 1990. Nu ne-am propus să analizăm aici cauzele degradării celor care au devenit "elita politică" a țării sau să enumerăm ca­zurile flagrante de afacerism veros, în care au fost im­plicați politicienii, indiferent de orientarea lor ideologică pro­clamată. Lista ar fi prea lungă și nu ar schimba cu nimic situația actuală. Constatarea că întreaga clasă politică (cu acele excepții care confirmă regula) s-a vădit interesată doar de propria bunăstare, în ciuda declarațiilor patriotarde, moralist-naționaliste ori populiste, se bazează pe evidență. În anii de după răsturnarea comunismului, România a evo­luat extrem de lent spre normalitatea impusă de democrația reală și civilitatea indusă de ea. Căderile spectaculoase de "mari lideri", condamnările și/sau arestările unor politicieni care se autodesemnau drept "reprezentanți ai poporului" (dar își reprezentau doar propriile interese) s-au realizat sub presiunea exercitată de organizațiile internaționale din care țara a trebuit să facă parte pentru a nu dispărea înghițită de un sistem imperial monopolist și arbitrar. Rolul DNA, ANI, DIICOT și al altor organisme de supraveghere a integrității a fost și este acela de a bloca impunerea confuziei între inte­resul național și cel personal, practicată "într-o veselie" de majoritatea politicienilor români actuali. Oricine poate ob­ser­va că atunci când vorbesc de "tratamentul colonial" apli­cat României, de "infiltrațiile soroșiste" sau de alte primejdii imaginare la adresa țării, nu urmăresc altceva decât că­pu­șarea statului, pentru eternizarea poziției lor "deasupra" so­cietății, indiferent de aspirațiile acesteia. Declarația preșe­dintelui Iohannis nu s-ar fi produs într-o țară normală, unde politicienii veritabili nu depășesc limitele bunului simț.
Președintele a intervenit în jocul politic preelectoral, pentru că, într-adevăr, dacă ne luăm după sondajele publi­cate în ultima vreme, România riscă să țină iarăși afișul unei "originalități" păguboase, aceea de a avea un prim-ministru penal, condamnat sau urmărit de Justiție. Dacă PSD-ul și sateliții săi vor câștiga alegerile, cele mai vehiculate nume pentru șefia administrației sunt Dragnea, Ponta și Tăriceanu. Adică, un condamnat penal pentru fraudarea votului la re­ferendum, un urmărit penal pentru foloase necuvenite și pla­giator notoriu, un suspect de mărturie mincinoasă și favori­zarea infractorului. "Se sparie gândul", vorba cronicarului, că țara va fi dată pe mâna unor indivizi care n-au niciun fel de scrupule, atunci când se pune problema dobândirii pu­terii, a accesului discreționar la resursele statului. Cei "trei crai" se percep pe ei înșiși drept "statul", după formula lui Lu­dovic al XIV-lea și în varianta comunistă a partidului-stat, plasându-se, astfel, deasupra Legii, a responsabilității pe care reprezentarea democratică o impune față de cetă­țea­nul obișnuit, parte fundamentală a contractului social. Re­ac­ția lor la declarația prezidențială a fost, din această pers­pectivă, semnificativă. Președintele încalcă Constituția, ce impune încredințarea mandatului de premier persoanei de­semnate de partidul (sau alianța de partide) care dobândește, în urma votului popular, majoritatea în Parlamentul țării. Drag­nea a anunțat chiar că prin poziționarea sa publică, Iohannis s-a antepronunțat asupra numelui viitorului prim-ministru, Dacian Cioloș, singurul personaj vizibil calificat, care îndeplinește toate criteriile de integritate solicitate de o asemenea funcție. Constituția nu prevede, desigur, că un in­divid urmărit sau condamnat de Justiție nu are dreptul să aspire la cea mai înaltă demnitate a administrației țării, ca de alt­fel constituțiile tuturor democrațiilor consolidate, dar nicăieri în lumea civilizată, un partid real (și nu o grupare ma­fiotă de interese) nu ar îndrăzni să desemneze, fără riscul pră­bușirii în derizoriu și al amendării la votul cetățenilor, per­sonaje clasate de Justiție în categoria penalilor, a de­vian­ților de la normalitate. "Premiera" pe care PSD-ul și sateliții tăi o propun face, încă o dată, România de râsul lumii.
Vehemența cu care cei vizați, dar și uriașa lor mașină mediatică, au atacat declarația președintelui Iohannis indică, în fapt, altceva. Președintele nu l-a nominalizat pe Dacian Cioloș, premierul tehnocrat în funcțiune (care a subliniat că nu se va alinia politic, ducându-și până la capăt mandatul neutru încredințat), ci a afirmat că va propune o persoană onorabilă, capabilă să formeze o majoritate parlamentară stabilă. Că această majoritate este dominată de PSD, PNL sau o anume alianță de partide este o altă poveste. Iohannis s-a poziționat strict în limitele constituționalității. Amenin­ța­rea cu declanșarea procedurii de suspendare a lui, insi­nuată de penalii din fruntea partidelor în cauză, nu are obiect. Președintele nu a făcut altceva decât să confirme con­tinuarea obiectivelor anunțate la alegerea sa, de pri­menire a clasei politice existente, prin eliminarea "actorilor" ei corupți sau prin îndepărtarea lor din funcțiile care le permit să-și impună și să perpetueze proastele obiceiuri. S-a văzut deja că partidele "mari" nu sunt în stare să-și respecte propriile criterii de integritate, să-și îndepărteze singure, după statutele adoptate de ele însele, liderii corupți sau imo­rali. PSD-ul, condus de un condamnat al Justiției, și-a apli­cat selectiv "codul de onoare", îndepărtându-i doar pe "ba­ronii" care amenințau direct autoritatea "șefului", dar nomi­nalizându-l drept cap de listă electorală pe Ponta, unul dintre cei mai corupți membri ai săi, de teamă că excluderea lui ar scinda partidul. ALDE, gruparea politică a lui C. Popescu-Tăriceanu, și-a făcut chiar o onoare din a-i aduna pe cei mai lipsiți de rușine corupți, excluși până și de partidele care și-au propus "să privatizeze" statul. Puțini lideri din clasa po­litică actuală au avut curajul sau demnitatea de a se re­tra­ge, ca liberalul Vasile Blaga, din toate funcțiile ocupate până la clarificarea situației sale juridice, deși PNL-ul are, mai mult ca oricând, nevoie de experiența lui organizatorică. PSD-ul și aliații săi nu au găsit altă soluție decât "asaltul" asupra DNA și târârea în mocirlă a conducerii acesteia, pe baza principiului că, dacă se demonstrează că toată lumea este mân­jită, că toate instituțiile statului sunt corupte, cei mai "sprin­teni", cei mai vocali și obraznici câștigă. Pentru un elec­torat derutat, incapabil să distingă între adevăr și ca­lom­nie, "găselnița" PSD-ului și a uneltelor sale partinice duce la blocajul total, la pierderea oricărei speranțe de schim­bare, la votul mecanic, dirijat. Despre "orbirea" elec­to­ratului vom vorbi însă altă dată.