"Bătrânul meu sfânt"
"Am iubit, de când eram copil, bătrânii și singurătatea! Poate de aceea s-a îndurat Dumnezeu să-mi dăruiască norocul monahismului și întâlnirea cu bătrânul meu sfânt..."
Interlocutorul meu este călugăr. În chilia sa, aflată în incinta Mânăstirii Bistrița din Moldova, domnește liniștea, iar conversația ne este vegheată de o uriașă icoană a Maicii Domnului, sfințită de părintele Ilie Cleopa, căruia monahul din fața mea i-a fost ucenic vreme de aproape două decenii. "Să dea Dumnezeu să fie făcătoare de minuni!" - a binecuvântat-o marele duhovnic, înainte de-a trece la cele veșnice... De atunci, călugărul trimis în ascultare la Mânăstirea Bistrița, chiar prin mijlocirea învățătorului său duhovnicesc, nu se mai desprinde de sub vraja întristată a privirilor Fecioarei. Ucenicul de-odinioară mai păstrează, cu nesfârșită evlavie, chimirul țărănesc și ultimul epitrahil purtate de părintele Cleopa până în cea din urmă zi a vieții. În fiecare seară, după vecernie, se roagă la duhovnicul său ca la un sfânt. În fiecare dimineață, îl pomenește la Liturghie...
Lumina zilei albește pereții chiliei de la Bistrița. Părintele Ghenadie privește lung icoana sfințită de duhovnicul său mult iubit și vorbește în șoaptă. Amintirile despre părintele Cleopa încep să se depene lin, ca o poveste din "Pateric". Pentru el, marele duhovnic va rămâne de-a pururi un sfânt, "bătrânul meu sfânt", acela care și-a găsit deja un loc în calendarul ortodox al sufletului său...
- Cum arăta părintele Ilie Cleopa pe vremea când l-ați cunoscut?
- Era încă în putere, deși îmbătrânise. Când își așeza culionul pe cap și pletele îi fluturau peste umeri, semăna cu un patriarh țăran. Barba îi acoperea pieptarul, iar mâna dreaptă strângea toiagul cu strășnicie. Uneori, vorbea apăsat, alteori se domolea... Avea mare temere de Dumnezeu și păzea vânjos canoanele. Tocmai pentru că respecta cu osârdie cuvintele sfinților părinți a tunat în patru zări adevărul duhovnicesc al bisericii, fără vreo înduioșare omenească. Încă din timpul vieții l-am crezut un sfânt!
- În ce fel v-a acceptat ca ucenic?
- Cu mai multă blândețe decât ar fi fost îngăduit să-mi închipui! Mă socotea un începător al vieții de obște și nu a vrut să mă sperie. Încet-încet, mi-a cunoscut firea emotivă și a fost bun și blajin cu mine. Eu l-am iubit ca pe un tată, ca pe un adevărat părinte-duhovnic. Mă număr printre puținii ucenici la care nu s-a răstit niciodată. Totuși, pe măsură ce treceau anii, a devenit ceva mai aspru, căci intram în adâncul călugăriei ca într-o pădure uriașă... De multe ori îmi spunea că așa cum zărești lumina, abia strecurată printre ramurile dese până în cel mai umbros hățiș, tot așa se vede și lumina Împărăției Cerurilor, pe tăcute, privită cu ochiul duhului, din mijlocul vieții călugărești pe care o petreci în această lume.
- Cum îl priveau ucenicii de-o seamă cu dvs. pe călăuzitorul lor?
- "Frica" duhovnicească pe care o inspira părintele Cleopa era ruptă din Rai. Nimeni nu ieșea din cuvântul lui!
- Povestiți-mi o zi din viața celui care a fost duhovnic și învățător al cuvioșiei voastre...
- Mi se părea că nu calc pe pământ, de fiecare dată când îi stăteam în preajmă, de dimineață până seara! Parcă iradia o lumină... Într-o bună măsură, nici nu mai trăia pe această lume, deja. Se culca pe la nouă seara și se trezea puțin după mijlocul nopții. Se apuca de miezonoptică și rugăciuni, ținând-o așa până pe la șapte-opt din zori. Cele mai multe ore ale nopții stătea în pravilă, oricât de obosit ar fi fost. Rareori dormea în timpul zilei, mai puțin de un ceas, dacă era prea ostenit. Uneori, ucenicii nu îndrăzneau să-l întrerupă din rugăciuni, iar creștinii rămâneau cuminți, în așteptare, lângă ușa sa. Era foarte iubit de lume, chiar dacă pe unii îi mai speria nițel. Dar nu refuza niciodată pe nimeni, căci i se părea că ar lăsa oaia să se rătăcească spre primejdia prăpastiei. Cel mai ades, se ostenea mai mult pentru ceilalți, decât pentru sine... Eu îl ascultam, de-a dreptul încremenit... Mai ales când povestea câte o ispită din pustie. I s-a arătat diavolul de mai multe ori! Încerca să îl sperie, bătea la ușa colibei, la geam, noaptea, în timpul rugăciunii. Auzea o voce care îl striga: "Ce faci Cleopa, mă arzi?"...
- Ce înseamnă "pustie" în România?
- O singurătate sălbăticită undeva în munte, departe de lume. Acolo nu întâlneai decât păsările cerului și jivine. Abia o dată la un an sau doi se întâmpla ca părintele să vadă un om. Trăia numai din ce găsea în pădure. Ăsta era cel mai mare și cel mai greu canon!
- Cât timp s-a ostenit în acest fel?
- Nouă ani și șapte luni...
- Ce istorie din viața părintelui v-a emoționat cel mai mult?
- Toate, fără deosebire! Dar unele erau de-a dreptul cutremurătoare... Pentru lumea de azi, asemenea întâmplări pot părea basme fumegoase, însă pustnicia te deprinde să înțelegi altfel lucrurile. Părintele a pustnicit prin toți munții ăștia! Din când în când pleca din mijlocul obștei câteva zile și hălăduia pe creste, ca să poată fi de unul singur cu Cel de Sus. Îl cunoșteau toate poienile și îl iubeau animalele mai mult decât oamenii...
- Ați stat vreodată la rugăciune împreună cu părintele Cleopa?
- Am stat, da! Uneori mi se părea să vorbește cu Dumnezeu, față către față, așa era de transfigurat în timp ce își murmura liturghisirea. Dacă Tatăl Ceresc ar fi rânduit în oricare dintre acele clipe să-mi ia sufletul la cele veșnice, aș fi plecat din această lume nu doar împăcat, ci chiar fericit... Îmi amintesc că stăteam lângă el în genunchi, cuprins de o liniște duhovnicească de necrezut. Mă afundam într-o pace fără sfârșit, iar lacrimile șiroiau tăcute pe obraji, ca o ușurare pe care n-am mai simțit-o niciodată. Abia dacă îndrăzneam să rostesc în gând cuvintele Sfântului Ierarh Vasile cel Mare: "Toate sunt neputincioase sub soare, Doamne! Nimic nu este vrednic de numele Tău cel Sfânt...".
"O singură zi, fără de sfârșit..."
- Ați fost de față și la întâlnirile sale cu mulțimile de credincioși?
- La predică era la fel de emoționant, dar cu atât mai convingător. Se adunau mulțimi de oameni în cerdacul de lemn construit în fața chiliei sale. Veneau din toate provinciile românești, chiar și de peste graniță, din Basarabia și Bucovina de Nord. Bătrânul meu se ferea să facă politică și de aceea i-au dat pace autoritățile. Foarte multă lume s-a zidit sufletește după cuvintele sale. A convertit mulți sectanți pe care i-a tras înapoi pe calea cea dreaptă. I-a adus la lumina adevărului Evangheliei pe toți cei ce veneau la el necăjiți, oropsiți de șovăieli, descurajați, unii de-a dreptul deznădăjduiți. Fiecare creștin se întorcea acasă împuternicit, întărit de evlavie.
- Mulți credincioși vorbeau despre vedeniile părintelui Cleopa... Cu toate acestea, știu că se ferea să smintească lumea, nepregătită pentru așa ceva. Cât este adevăr și cât este legendă?
- Este adevărat, dar față de ucenici nu se ferea, mai ales dacă îi cunoscuse bine și îi știa de mai mult timp lângă el. Eu, unul, mă simt eliberat acum, de când moșul meu s-a mutat la cele veșnice, tocmai de aceea am și acceptat să vorbesc. Să vă mai povestesc o întâmplare... Părintele Cleopa a avut mai multe colibe prin munții din împrejurimi, unde își găsea refugiul periodic, chiar și după ce se întorsese din pustnicia de aproape zece ani. Într-o astfel de colibă, odată, se pregătea să înceapă scrierea cărții de predici la praznicele împărătești. Adăpostul avea un ochi de fereastră cu fața spre apus. Când asfințea, lumina zăbovea câteva clipe și în singurătatea acelei chilii improvizate. Înainte de-a purcede la săvârșirea lucrării duhovnicești, bătrânul s-a așezat la rugăciuni, pentru a îndupleca inspirația Duhului Sfânt. Mi-a povestit că atunci a văzut un ierarh ce se apropie de ochiul bordeiului său, plutind pe raza soarelui, domol! L-a binecuvântat pe pustnic cu amândouă mâinile și a pierit înapoi în lumina aurie a amurgului. De câte ori își amintea minunata vedenie, bătrânul era tulburat de emoție...
- Ce sfaturi primeați de la duhovnic în legătură cu ispitele vieții călugărești și nevoința monahală?
- Îmi spunea mereu să fiu atent să recunosc semnele rele, ca și pe cele bune, încercând să le deosebesc cu mare prudență și grijă duhovnicească. În general, sfinții părinți ai bisercii te opresc să judeci visele sau orice alt fel de semne ca să nu cazi în ispita vreunei amăgiri. De cele mai multe ori încercările de îmbunătățire erau împiedicate de ghinioane ori de obstacole neașteptate, dar bătrânul mă învăța să nu mă dau bătut niciodată și să nu care cumva să mă răzgândesc de la drumul monahismului. Mă sfătuia să nu mă las copleșit de nici o tulburare și, atunci când mi se pare mai greu, să mă gândesc la moarte și la veșnicia care urmează după sfărșitul trupului, dincolo de capătul acestei vieți. Deseori îmi spunea: "Dincolo nu mai există «mâine»! Lasă grijile de aici și pregătește-te pentru o singură zi, fără de sfârșit... Acolo nu mai poți îndrepta nici o greșeală făcută". De altfel, și-n mânăstire părintele Cleopa trăia ca un pustnic. De pildă, ne-a impresionat întotdeauna, pe mine, ca și pe ceilalți ucenici, felul în care se hrănea. Deși nu avea "marea schimă", pentru că trăia într-o obște călugărească, moșul meu mânca exact ca un schivnic, iar în perioadele de izolare ținea "canonul mare", după tipicul părinților pustiei, adică mânca o singură dată pe zi, după asfințit, numai uscături sau cel mult verdețuri, legume și fructe. Își îngăduia dezlegare la ulei doar sâmbăta și duminica, însă nu în posturile mari. Acest canon nu avea o anumită durată în timp, ci ținea întreaga viață... În plus, de câte ori se retrăgea pe la una dintre colibele sale, adăuga la această asprime și canonul tăcerii, ca la Muntele Athos, pe care nu-l putea ține când primea credincioșii în chilie. Asta înseamnă că nu are voie să rostească decât șapte cuvinte pe zi! Așa l-am cunoscut eu, în ultima parte a vieții... Dacă nu s-ar fi simțit dator cu sfânta misiune a păstoririi credincioșilor și a oilor rătăcite, bătrânul meu sfânt ar fi trăit, poate, ca și Macarie Egipteanul sau Efrem Sirul, numai cu uscături din pădure, în muțenie și rugăciune neîntreruptă, scurtându-și cât mai mult posibil orele de somn. Așa este marea "trezvie" schivnică!
- I-ați fost aproape părintelui până la moartea sa. Ce amintiri aveți din ultimii săi ani de viață?
- Îmi mărturisea, uneori, când stăteam iarna în chilia lui, la gura sobei, că îi este foarte dor de "ascultarea de la oi", prin care își începuse nevoința călugărească adâncă, la celălalt capăt al vieții. Ascultam cum trosnesc lemnele în sobă, iar el povestea agale cum stătuse atunci printre necuvântătoare... Citea cărți teologice, întrerupându-se doar pentru rugăciune și somn. Mai cobora în mânăstire să schimbe cărțile sau pentru spovedanie.
- Este curios, totuși, cum au conviețuit în același suflet pasiunea sihăstriei, a smereniei absolute, împreună cu vocația de mare duhovnic?!
- Asta este dovada iubirii aproapelui, așa cum o înțelegea bătrânul meu sfânt! Sufletul îl trăgea în singurătate, iar inima îl ținea lângă semeni. Fără alinarea lor, cum s-ar mai fi împlinit mântuirea sa? El râdea cu cel bucuros, se întrista cu cel mâhnit și plângea împreună cu cel deznădăjduit. Cred că nu există altă întruchipare omenească a iubirii aproapelui "ca pe tine însuți"...
- Chiar înainte de moartea sa au fost publicate câteva cărți care cuprind predici și sfaturi, înregistrate pe bandă magnetică și apoi transcrise. Este deja celebră pentru creștinii din România seria "Ne vorbește părintele Cleopa", ajunsă la aproape douăzeci de volume. Acele texte publicate dovedesc că duhovnicul era un mare orator și avea o redutabilă cultură teologică. Totuși, a fost autodidact, nu-i așa?
- Într-adevăr! Părintele și-a făcut cultura când era în ascultare, la oi, printre căpițele de pe dealuri... Mi-a povestit că în tinerețe fusese prieten duhovnicesc cu marele monah Ioan Iacob Hozevitul. Părintele Ioan era călugăr la Mânăstirea Neamț și se ocupa, printre multe altele, de organizarea bogatei biblioteci a lăcașului. El îi dădea părintelui Cleopa cărți la citit și purtau convorbiri duhovnicești. Așa și-a făcut cultura teologică.
Epilog în Rai
- Ați participat la înmormântarea părintelui Cleopa?
- Desigur! Mă aflam pentru scurt timp în Muntele Athos, unde am fost anunțat de frați. M-am întors grabnic acasă, purtând o mare întristare în suflet. Cu o lună mai devreme, îl văzusem pentru ultima oară. Ca de obicei când ne despărțeam vremelnic, l-am întrebat: "Prea Cuvioase, ce doriți să vă aduc data viitoare?". De fiecare dată îmi spunea să-i aduc fie o sticluță cu sfânt mir, fie o icoană sfințită sau vreun obiect de cult, mai ales dacă știa că plec la Sfântul Munte, ori la Ierusalim, căci s-a întâmplat să fac mai multe călătorii duhovnicești și pelerinaje după 1989. De data aceea, bătrânul îmi răspunsese: "Fiule, să nu-mi mai aduci decât o lingură de tămăie!".
- Își presimțea sfârșitul?
- Fără doar și poate! Numai nemărginita smerenie l-a oprit să-mi mărturisească deplin că se apropiase de capătul zilelor omenești. Am plecat la Athos foarte tulburat, deși încercam să alung din gânduri acea prevestire a despărțirii...
- Vă spusese ceva deosebit vreodată despre Împărăția Cerurilor și viața de apoi?
- Nu mi-a făcut o dezvăluire, un amănunt neobișnuit, ca o iluminare, dar țin minte că îmi tot repeta, în ultimii ani, de câte ori ne întâlneam: "Ai grijă! O să vină timpuri foarte grele peste lume și peste țară... Săraca, biata lume, cum o să le îndure pe toate? Poate că de țărișoara noastră s-o îndura Măicuța Domnului!". Apoi adăuga: "Frații mei au plecat, se bucură acum la locuri luminate și înverzite, dar m-au lăsat pe mine cel de pe urmă... Măcar prin rugăciunile lor să se mântuiască și un netrebnic ca mine! Mare povară este să-ți lungească Dumnezeu zilele prea mult, când tânjești după Rai."
- Care vi se pare cel mai prețios sfat pe care vi l-a dat după o asemenea viață?
- Răbdarea... Că e bine, că e rău, tot de la Dumnezeu este! Îmi rostea de zeci de ori cuvântul acesta: "Răbdare, răbdare, răbdare, răbdare, răbdare!". Se oprea să răsufle și o lua de la capăt... La urmă, tuna la mine: "Socotesc că nu-ți mai trebuie alt sfat!".
- V-a lăsat vreo rugăminte ce ar putea fi considerată drept "testamentară"?
- Da! Mi l-a lăsat în grijă, încă din timpul vieții, pe părintele Nicodim, de la schitul Tarcău, trecut și el la cele veșnice, acum. Îmi amintesc de întâlnirile lor cu o bucurie duhovnicească fără margini. N-am fost martor niciodată, în zilele vieții mele, la ceva asemănător... Ultima oară când l-am adus pe părintele Nicodim la părintele Cleopa, s-au îmbrățișat îndelung. Fusese dorința părintelui de la Tarcău de a se mai spovedi încă o dată. Parcă presimțea și el că este pentru cea din urmă oară... Vorbeau despre Dumnezeu și despre mântuirea sufletului exact ca doi sfinți, iar eu îi ascultam înmărmurit. Parcă se întâlniseră în pustie Avva Pahomie cu Avva Antonie, ca în "Patericul egiptean"... Moșul meu drag i-a spus: "Părinte Nicodim, să te rogi pentru mine, păcătosul!", iar părintele Nicodim i-a răspuns: "Părinte Cleopa, să te rogi la Dumnezeu pentru iertarea mea, dacă ai să ajungi acolo mai devreme!". Apoi și-au dat binecuvântarea unul altuia cu ochii plini de lacrimi. Amândoi erau copleșiți de iubire și smerenie.
- Părinte Ghenadie, îndrăznesc să vă întreb dacă puteți crede că părintele Cleopa va fi descoperit neatins de putreziciune?
- Asta este o mare taină a Celui de Sus, dar eu nu m-am îndoit nici o clipă de acest lucru... Îndrăznesc să spun, încă de acum, că în viitor, nu știu anume când, poate cu prilejul vreunei dezgropări și slujiri a rămășițelor sale pământești, vom avea confirmarea definitivă că părintele Cleopa a fost cu adevărat sfânt!
- Ați primit vreun semn de la el, din lumea de dincolo de moarte?
- L-am visat de câteva ori... Era așezat pe un jilț alb, strălucitor, îmbrăcat cu niște veșminte pentru care nu am cuvinte ca să le descriu frumusețea. Era înseninat la chip și părea scăldat în lumină, pur și simplu! De fiecare dată a ridicat mâna spre mine și l-am auzit în vis, de parcă ar fi fost aievea: "Să faci tot ceea ce ți-am spus!". Când se afla pe această lume, tonul lui mă mângâia, dar mă și mustra uneori. Părea că nimic nu se schimbase în vis, deși aveam impresia că strigă la mine de pe celălalt tărâm. Ori de câte ori l-am visat, m-am trezit dimineața în singurătatea chiliei mele, știind că bătrânul meu sfânt nu mă mai așteaptă la spovedanie... Cu greu îmi stăpânesc lacrimile, chiar și acum! Mi-a fost și tată, și prieten, și frate, și duhovnic. Nimeni și nimic nu a fost mai aproape de mine pe lumea asta, niciodată. Îmi este tare dor de el și îmi va fi mereu, până în cea din urmă zi a vieții mele...