NIGEL KENNEDY, geniul viorii, concertează la București și la Cluj

Dana Ene
Toamnă, pe adieri de Vivaldi

Genialul și nonconformistul violonist și, une­ori, dirijor Nigel Kennedy, revine în toamna aceasta pe două scene mari ale țării, pentru a susține concerte de excepție: primul, la Sala Palatu­lui din București, iar cel de-al doilea, la Sala Poliva­lentă din Cluj. După o vară iste­rizată de ritmuri rock, toam­na le propune românilor muzici mai suave și elevate.
Nici picanteriile nu vor fi lepădate de tot... "Ano­timpurile" lui Vivaldi, de pildă, vor fi ușor ajustate de artistul britanic într-o tentativă de apropiere de tineri. "Am adus în orchestră o serie de instrumente electro­nice. Până acum am interpretat Anotimpurile, cred, de mii de ori. Chiar iubesc muzica lui Vivaldi și am încercat să dau mereu pe scenă ce-am avut mai bun. Sper ca această nouă abordare să aducă o viziune diferită, mai profundă, asupra capodoperei ma­relui compozitor", declara artis­tul. Instrumentele electro­nice nu sunt însă singura inovație a lui Nigel Kennedy în ceea ce privește opera lui Vivaldi. El a introdus în noua variantă a "Ano­tim­purilor" și fragmente de poezie, dar și un cvartet vocal. Concertul face parte dintr-un turneu de promovare a ultimului său album, "The New Four Seasons" (Noile Anotimpuri). A fost lansat anul trecut și se bucură deja de mare apreciere, atât din partea criticilor, cât și a publicului.

O familie muzicală

Nigel Kennedy s-a născut în Brighton, Marea Britanie, pe 28 decembrie 1956, și provine dintr-o familie de artiști. Bunicii lui paterni au fost muzicieni apreciați. Lauri Kennedy (bunicul) a fost violoncelist și a cântat alături de mari muzi­cieni ai vremii, precum Fritz Kreisler, Jascha Heifetz sau Arthur Rubinstein, în timp ce bunica, pianista Dorothy Kennedy, le-a fost profesoară copiilor marelui tenor Enrico Caruso. Și pă­rinții lui Nigel au fost muzicieni. Tatăl lui, John, a fost violoncelist principal al Orchestrei Filarmonicii Regale, în timp ce mama, Scylla Stoner, a fost o pianistă cunoscută prin anii '50. Povestea de amor dintre Scylla și John a luat sfârșit atunci când acesta a părăsit Anglia, stabilindu-se în Australia. John a plecat fără a ști că Scylla era însărcinată și își va întâlni fiul abia când acesta va împlini 11 ani. O vârstă la care era deja considerat un geniu al viorii.
Născut într-un veritabil clan de muzicieni, n-a trecut prea mult timp până ce puștiul s-a îndrăgostit de vioară, deși mama lui l-a vrut pia­nist. Dar tot ea aproape că l-a împins pe trep­tele școlii de muzică ale marelui Yehudi Menuhin. Nigel avea șapte ani. Marele Menu­hin l-a îndrăgit pe loc (dându-și seama de talentul ieșit din comun al copilului), însă, ca orice profesor ce se respectă, nu l-a favorizat deloc, deși, adeseori, achita chiar el, pe ascuns, contravaloarea cursurilor băiatului. Tot Menu­hin l-a încurajat să țină drumul cel drept, chiar și atunci când Nigel și-a descoperit un real interes pentru jazz. Ulterior, Nigel a dobândit o bursă care l-a propul­sat la prestigioasa școală de muzică "Juilliard", din New York.

Un răzvrătit

La numai 16 ani, Nigel Kennedy este invitat de violonistul francez de jazz Stéphane Grappelli să con­certeze împreună, pe renumita scenă Carnegie Hall, din New York, cu riscul de a-i supăra pe profesorii de la "Juilliard". Maestrul Menuhin îi făcuse cunoștință cu Grappelli, și Nigel nu rezistă tentației de-a cânta jazz împreună cu acesta. Au avut parte de un succes nebun, însă după această "scăpare", tânărul violonist revine la muzica clasică. Debutează în 1984, când înre­gistrează, alături de Orchestra Filarmonică Lon­doneză, primul lui Concert pentru vioară. Este bine primit de public și de critici, care îl consideraseră până atunci doar o "tânără speranță". În scurtă vreme, Nigel avea să devină unul dintre cei mai mari vio­loniști ai lumii. Un nonconformist total. Un mare talent. Volubil, simpatic, vioi, fără morga și prețio­zitatea marilor maeștri. Doar mama lui, Scylla, nu era mulțumită de el. "Nu m-a lăudat niciodată, nu mi-a arătat deloc că se mândrește cu mine. Venea la concertele mele doar ca să mă critice. Când i-am trimis primul meu Disc de Aur, l-a aruncat în pod, ca să nu-l vadă nimeni, de parcă îi era rușine cu mine", mărturisea într-un interviu. Nigel a încer­cat să ignore problemele de aca­să și s-a aruncat cu și mai mare frenezie în muncă. Și-a impus un regim draconic de viață, pe care îl practică și astăzi. "Mă trezesc pe la 10.30, iau vioara în mână și încep să studiez două-trei ore, fără telefoane, fără nimic!", spune el.

Geniul în tricou

În 1989, violonistul înregistrează alături de Or­chestra de cameră Britanică un nou disc - "Anotim­purile" lui Vivaldi. A fost o revelație. S-au vândut mai bine de două milioane de exemplare în primul an, un adevărat record pentru un CD cu muzică clasică. Cu această reușită, Nigel Kennedy confirma, practic, toate speranțele pe care profesorii lui și le puseseră vreodată în el. De aici înainte, a ținut-o din succes în succes. A fost admirat și apreciat, chiar și atunci când s-a abătut de la normele cunoscute, căci ce nu-i poate fi iertat unui om înzestrat cu un asemenea talent? "Prima dată am apărut pe scenă «îmbrăcat șui» numai dintr-o eroare. Locuiam în New York și aveam concert la Londra. Din grabă, am uitat să-mi iau și bagajele cu haine, astfel că m-am trezit în metropola britanică doar cu hainele de pe mine. M-am repezit să-mi cumpăr ceva curat de îmbrăcat, dar era duminică seară și mai toate ma­gazinele - închise. Printr-o minune, am găsit unul deschis, și anume, unul cu hai­ne punk. Mie, sincer, mi-a părut bine că s-a întâmplat așa, căci era un stil care mă definea... Spectatorii au fost extrem de uimiți, unii chiar intrigați, dar s-au gândit că vreau să demonstrez ceva și prin vestimentație, că sunt la fel de non­conformist precum muzica pe care o cânt. După această întâmplare, m-am îm­brăcat mereu așa, căci am văzut că mi se permite", poves­tea el, plin de haz, într-un interviu, explicând cum a lepădat fracul și papio­nul pentru șosete în două culori, tricouri și păr zburlit.
Chiar și acum, la 60 de ani, este fidel imaginii pe care și-a creat-o în tinerețe. Dar răzvrătirile genialului violonist nu s-au limitat doar la acest aspect de băiat rebel. Pentru că era tânăr și celebru, iar femeile i se aruncau la picioare, și-a zis că n-ar fi rău să profite nițel. "Nu am avut chiar o iubită pe noapte, sunt însă multe femei al căror nume nu mi-l mai amintesc...", spunea el spășit. Odată cu vârsta, se pare, Nigel s-a mai do­molit, o contribuție mare în această pri­vință având-o și cea de-a doua soție a lui - o poloneză frumoasă, pe nume Agnieszka. Din prima căsătorie are un fiu, pe care l-a numit Shark (acum are 18 ani).
În cei peste 30 de ani de carieră, Nigel Kennedy a cântat nu doar muzică clasică și jazz, ci și klezmer (muzica tradițională a evreilor ashkenazi din Europa de Est), sau rock, inter­pretând, în stilul său propriu, chiar și melodii de-ale lui Jimi Hendrix.
(Pentru cele două evenimente - pe 16 octombrie la București și pe 19 octombrie la Cluj -, mai puteți găsi bilete în rețeaua Eventim. Au prețul cuprins între 100 și 350 lei pentru concertul din București și între 98 și 298 lei pentru concertul de la Cluj.)