RĂZVAN CODRESCU - "Trăiesc, scriu, mă rog, îmi văd împăcat de ale mele"

Claudiu Tarziu
- Scrie poezie de-o viață, a publicat deja cinci volume de versuri, iar cel de-al șaselea își așteaptă cititorii: Erosstihuri -

"Îmi cântau în urechi împerecheri de cuvinte"

- Sunteți unul dintre rarii poeți români care scriu, astăzi, poezie religioasă, un gen ce pare ușor de­pășit, deși audiența e mare. "Antrenamentul" vi l-ați făcut, însă, cu minunate versuri de dragoste, cu mare trecere la cititori. Cum se naște patima asta pentru "potrivitul cuvintelor"? În cazul dvs. cum s-a întâmplat?

- Poezia a exercitat asupra mea o fascinație inex­plicabilă, cam de când mă știu. Spun de când mă știu, și nu de când am început să pricep, pentru că fas­ci­nația era a sonurilor, iar nu a în­țe­lesurilor. Îmi cân­tau în urechi, ca să zic așa, împerecheri de cuvinte, care mă urmăreau ca un refren muzical și-mi produ­ceau în­fio­rări aproape solemne... Primul contact cu poezia propriu-zisă a fost în registrul fol­cloric: colin­dele, baladele populare... Știam multe pe dinafa­ră, cu mult înainte de a în­văța să citesc... Îmi aduc aminte că pe la 5 ani, într-o vacanță la țară, unde aveam niște ve­ri­șoa­re mai mari, aflate în pragul ado­lescenței, am fost cu­cerit, ireversibil, de Emi­nescu. Ele ci­teau din po­ezia lui de dra­goste și s-au amu­zat să-mi ci­tească și mie... Ascultam cu nesaț și me­moram stro­fe întregi... În mod straniu, cel mai mult mi-a plăcut, poate și sub influ­ența lor, po­ezia "Adio", pe care mă tre­zeam tot timpul recitând-o cu o emoție me­reu proaspătă, fie cu voce tare, fie doar în gând: "Cu ochii serei cei den­tâi/ Eu n-o voi mai privi-o.../ De-aceea-n urma mea rămâi -/ Adio!...". În­tors la București, am cășunat pe capul mai­că-mii să-mi cum­pere "cartea lui Emi­­nes­cu". Pot spune că e cartea pe care am învățat să citesc... Pri­mele încropiri pro­prii de versuri puse pe hâr­tie datează de pe la 7 ani. Mi-o amin­tesc, cu amu­zată du­ioșie, mai ales pe una dintre ele: "Aș vrea să fiu un Eminescu,/ Sau un Coș­­buc aș vrea să fiu,/ Să scriu progresul țării-n ver­suri/ Și despre lu­me-aș vrea să scriu...". Prin clasa a treia, mi-am încropit chiar și o "plachetă" de ver­suri, cu textele "bătute la mașină", nu mai știu prin bu­năvoința cui... Poate n-ai să mă crezi, dar în si­nea mea râdeam de mine și mă sfiam să le arăt ori­cui... Le simțeam mai degrabă ca pe ceva in­tim, de uz per­so­nal...

- La poezia religioasă cum ați ajuns? A existat vreun eveniment care v-a declanșat o trăire intensă, ce trebuia exprimată într-un fel special?

- În familie nu am primit nici un fel de educație religioasă, iar la școală, în plin comunism, educația era strict materialistă și ateistă. Ca un vrednic pionier (încă din clasa a II-a), mi s-a întâmplat să scriu versuri în care veștejeam ideea de Dumnezeu și lăudam bine­fa­cerile științei. Cred că unele au ajuns și pe la "Ga­zeta de perete", cum se obișnuia pe atunci. Pro­fe­sorii de română mă apreciau, dar alții râdeau de mine. Un profesor de matematică îmi repeta mereu, în fața cla­sei (care se amuza copios), că dacă eu fac poezie, o să-mi facă el chelie (pe atunci se practica metoda "tun­sului la zero" pentru abaterile disciplinare reale sau închipuite; eu am fost un elev destul de nărăvaș, așa că rareori apuca să-mi crească părul; pe de altă parte, uram caietele cu pătrățele, iar poezia devenea o circumstanță agravantă).
Nu-mi mai aduc aminte, din păcate, când am scris primele versuri cu caracter religios, nici care vor fi fost acelea, dar de Dumnezeu m-am apropiat de prin anul al doilea de liceu. Am trecut printr-o fază de fas­ci­nații orientale (cumva sub influența livrescă a lui Emi­nescu și Mircea Eliade), dar care n-a ținut mult, și am ajuns destul de repede la creștinismul ortodox. Un rol deosebit au jucat în limpezirea mea spirituală profesorul Marcel Petrișor (scriitor și fost deținut politic) și bibliotecara de atunci a Liceului "Iulia Hasdeu", regretata Eugenia Popovici (mai târziu nașa mea de cununie), care a fost chiar așa cum am scris atunci când ne-a părăsit, la 91 de ani: "Nu am rămas c-o doamnă mai puțin,/ ci cu o maică atoate­­ve­ghe­toare,/ ce ne-a născut din nou pe fiecare/ și ne-nțărcat cu pâine și cu vin... Sunt astfel de oa­meni pe care Dumnezeu ni-i scoate în cale și fără de care poate n-am fi fost niciodată ceea ce suntem... Lecturile au avut și ele ponderea lor, dar până la urmă, "viul vieții" (vorba Părintelui Galeriu) e cel în care te pârguiești cu adevărat... Poezie religioasă am scris sau am tradus de timpuriu, de pe la 17-18 ani, dar maturitatea a adus, cum era și fi­resc, un plus de consistență, mai ales după ce am trecut, cu bucurii și cu amărăciuni, de il mezzo del cammin...

"Dumnezeu, ca lumina și aerul"

- Putem vorbi despre o poezie religioasă, în cazul dvs., ori, mai degrabă, de o poezie cu fior mistic, cu mesaj creștin?

- Mi-e greu să vorbesc despre mine însumi ca poet, să-mi explic actul creator. Cu atât mai mult cu cât nu sunt considerat și nici nu mă simt un personaj ex­po­nen­țial. Sunt un om necăjit între alții, cu visurile, aspirațiile, încăpă­țâ­nă­rile și în­do­ie­lile lui. Poezia - reli­gi­oasă sau nu - este pen­tru mine, mai de­gra­bă, o formă ine­fabilă de echi­librare interioară. Fiind un om credincios, Dum­­nezeu n-are cum să fie lipsă, în mo­­dul cel mai fi­resc, ca lumina sau ca aerul. 
E o diferență certă între poezia mis­tică și cea doar re­ligioasă. Pentru po­e­zia mistică nu ajunge doar sen­si­bili­tatea religioasă, ea ține de o ex­pe­rien­ță spirituală adâncă, de regulă ve­cină cu sfințenia, care nu-i la înde­mâ­na ori­cui și care rupe măsurile es­te­tice. Au­ten­tici poeți mistici au fost foarte pu­țini, iar astăzi nu știu să mai fie. Nici poeți religioși nu mai avem prea mulți, pentru că trăim într-o lume masiv lai­cizată. Lo­calizând, am avut, între cele două războaie, mișcarea gândiristă, iar ulterior, miș­carea Rugului Aprins. Poezie religioasă remar­ca­bilă s-a creat mental și în temnițele comuniste. Dar eco­u­rile tuturor acestora în ac­tua­litatea curentă rămân minimale. Istoria și critica noastră literară nu par să aibă organ pentru li­teratura religioasă. Cred că ulti­mii noștri mari poeți religioși au fost Ioan Alexandru (m. 2000) și Valeriu Anania (m. 2011). Eu, care mi-am asumat paradigma Tra­di­ției, umblu sme­rit pe urmele lor, încercând să nu-mi trădez reperele și nici pe mine însumi. E însă mai de­grabă un umblet în răspărul vre­murilor, și nu mă sfiesc să măr­turisesc, că mă simt mai a­proa­pe de morți decât de vii... Am învă­țat însă să privesc lu­cru­rile cu seni­nătate: ambianța nici nu mă în­tărâtă, nici nu mă demobilizează. Tră­­iesc, scriu, mă rog, îmi văd îm­păcat de ale mele, iar când sunt mai singur, Dum­nezeu îmi ține de urât și mă întărește în nădejdea că ră­mâne loc și de vre­muri mai bune...

- Și atunci, de ce mai aveți ne­voie de scris?

- Aș răspunde că așa am apucat. Stau de vorbă cu Dumnezeu sau cu mine însumi, iar uneori mă ispitesc să cred că ar mai trage și alții cu ochiul sau cu ure­chea, dacă nu spre a se desfăta sau a se folosi, măcar pen­tru a mai cădea ni­țeluș pe gânduri. Pe de altă parte, aș fi ipocrit dacă nu aș recunoaște că, dincolo de orice alte mize po­sibile ale discursului, îmi face o plă­cere nebună să scriu. Or, când te lași târât de plă­cere, e redundant să mai ex­plici de ce... Din nefe­ri­cire, cu trecerea anilor, apar par­că tot mai multe so­li­citări exterioare, e poate și un în­ceput de bătrânețe, dar simt că timpul se în­gus­tează, că răgazul creator devine tot mai rar, că și cu­vintele se mai tocesc ... Poate tocmai de aceea, în vre­mea din urmă, m-am simțit cel mai bine în sonet, unde ex­presia lirică se con­centrează în 14 versuri și nu im­pli­că gestații prea în­delungate... Nu ascund, în­să, că marea mea preocu­pa­re rămâne de-acum fina­lizarea noii versiuni ro­mâ­nești a "Divinei Comedii", care cere timp și migală, mai mult decât orice altceva. Am publicat "Infernul", am încheiat "Purgatoriul", dar în "Paradis" abia am intrat (sunt pe la cântul al cin­ci­lea)... A fost și rămâne o plăcere, dar de-acum o re­simt tot mai mult și ca pe o răspundere: față de Dum­nezeu, față de Dante, față de limba română, față de cititorii care m-au creditat și față de mine însumi.

- Într-un secol al experimentelor literare, dvs. nu trădați clasicismul. Nu vă puneți, singur, piedici în drum?

- Nu contest că există poezie notabilă și în afara prozodiei clasice, dar eu rămân un partizan al rimei, al măsurii și al sugestiilor eufonice, iar așa-numita poezie cu formă fixă (mai ales sonetul și rondelul) m-a ispitit dintotdeauna. Și poeții pe care i-am tradus - Dante, Ioan al Crucii, spaniolii Epocii de Aur - sunt foarte sofisticați în privința aceasta (tipuri de strofe, distribuții ale rimelor, aliterații etc.), dar pentru mine, satisfacția transpunerii în românește e cu atât mai mare. Cred că lumea noastră modernă, nu doar în plan artistic, dar în toate planurile existenței, a pierdut mult mai mult decât a câștigat, din abolirea sau stricarea regulilor clasice, în numele unor libertăți false sau superficiale, care, cu puține excepții, au dus până la urmă la haos și disoluție. Performanța este să-ți dai măsura înăuntrul regulilor, nu în afara lor, să exiști în continuitatea creatoare a tradiției, iar nu împotriva ei. Vedem bine, în haosul spiritual, moral, intelectual și politic al lumii de azi, ce-a ieșit din sfidarea siste­matică a tradiției și a regulilor ei...

"Răsplata poetului este poezia"

- Ce sentiment vă încearcă atunci când terminați o poezie?

- Satisfacția lucrului împlinit, dar adeseori și impresia sâcâitoare că ar fi putut ieși mai bine. Mi se întâmplă să revin asupra câte unui text, chiar după multă vreme, strunjind câte-un detaliu. Puține sunt textele pe care am ajuns să le public în forma primei re­dactări. "Acesta este - îmi spunea un prieten mai în vârstă - avantajul creației față de procreație"...

- Care este răsplata poetului? Reacțiile cititorilor sau satisfacția personală, o stare de bine, senti­men­tul de comunicare cu divinitatea?

- Răsplata poetului este poezia. Ca orice ispravă, mică sau mare, de care ne învrednicim. Dacă e apre­ciată, cu atât mai mult. Dar contează enorm cine și de ce te apreciază. În cazul poeziei creștine, se inter­sec­tează mereu planul estetic cu cel duhovnicesc. Eu nu pot spune că-s insensibil la aprecieri, dar nu le-am vâ­nat niciodată, nu m-am hrănit cu ele, și am fost mereu atent la confuzia de planuri. Cât despre Dumnezeu, n-o să știm decât la judecată dacă i-am plăcut sau nu... 

- Există un public pentru poezia religioasă?

- Un public a existat și va exista întotdeauna. Că el tinde vizibil să se împuțineze, aceasta e o altă dis­cuție. Poezie, în general, se citește din ce în ce mai pu­țin, nu mai vorbesc de poezia religioasă. Dar eu în­cerc să mă raportez întotdeauna la un fel de cititor ide­al. Uneori îi vorbesc și îmi vorbește. Și nu ne cru­țăm reciproc. Deja am învățat multe de la acești "ci­ti­tori ideali", care poate că nu vor exista niciodată... Cât despre cei în carne și oase, risc mărturisirea că nu-mi plac cei prea pioși, care mă laudă sau mă critică ca pe un... predicator.

"Sunt răstimpuri în care «muza» doarme și altele în care te confiscă"

- Un poet creștin are un anumit fel de a trăi, care îl pregătește pentru poezie, cum au, bunăoară, pic­torii de icoane?

- Depinde. Nu-s doi oameni la fel. Unii fac as­ce­ză ca să scrie. Eu nu mă număr printre ei. Mă stră­du­iesc doar să rămân egal cu mine însumi.

- În urmă cu câteva zile v-a apărut un alt volum de poezie, "Erosstihuri". Ce puteți spune atrăgător despre ea?

- Cum o arată și titlul, e un volum de poezie de dra­goste, creștină desigur, dar nu propriu-zis religi­oasă. Ca motto am ales un vers emblematic al lui Gui­do Guinizelli, precursorul apropiat al lui Dante: "Al cor gentil rempaira sempre amore..." ("Alesei inimi leac mereu iubirea-i..."). E o carte închinată cu precă­dere ipostazelor ideale ale erosului, "eternului femi­nin". E vorba de 152 de sonete (grupate - între un "Prolog" și un "Epilog" - în trei secțiuni ce trebuie în­­țelese simbolic: "De ziori", "De amiază", "De amurg"). Pe cele mai multe le publicasem deja pe blogul meu (razvan-codrescu.blogspot.ro), dar pentru volum au trecut printr-o nouă șlefuire. Nu am introdus și sonetele pe aceeași temă din volumele mele an­te­rioare (mai ales din "Răsăritenele iubiri". "Fals tra­tat de dezlumire" și din "Rug aprins". "O sută de so­ne­te și false sonete"), iar acum parcă îmi pare rău... Pri­­­e­tenul Valentin Dan mi-a făcut cadou coperta, rea­lizată plecând de la o sculptură atribuită lui Gia­cometti. Îi mulțumesc și pe această cale.

- Mai aveți ceva în pregătire?

- Da, pentru la anul, un alt volum, "Mirele și pele­rinul. Icoane imnice", cu versuri scrise de-a lungul a aproape patru decenii. Și pentru că unii mi-au re­pro­șat că "prea am dat-o pe sonete" promit că nu va con­ține nici un sonet. Voi include în schimb, în premieră, un ciclu de rondeluri, din care aș oferi și aici, în înche­iere, o "arvună" cititorilor eventual interesați: "Tu nu ești tu: te știu după tăcere,/ cum cerbu-și simte ciuta prin păduri.../ Pe unde-ai mas, ce greu ți-o fi să-nduri/ netrupul tău și-avana mea durere!// Deși, ca-n vis, cu-aceeași ochi mă furi/ și te petreci cu-aceeași mlădiere,/ tu nu ești tu: te știu după tăcere,/ cum cerbu-și simte ciuta prin păduri...// Aștept, sub trista stelelor cădere,/ să vii-ndărăt, ca seva în nervuri,/ iubirea mea, la marea înviere,/ căci azi în carnea ta, pe care juri,/ tu nu ești tu: te știu după tăcere!".


FILĂ DE ACATIST

Părintelui Galeriu

Galileanco, laudă ție,
osie sfîntă a lumii, Marie!

Coptu-s-a-n taină sămînța cea rară
ce Tatăl o pune și Duhul o ară,
viața la Viață prin tine să vină,
înaltă de slavă și grea de lumină.

Galileanco, laudă ție,
osie sfîntă a lumii, Marie!

Din dalbă smerire de pururifecioară
pîinea și vinul amin se pogoară,
crește Cuvîntul tăcut în potire -
veciei Mireasă și veacului Mire.

Galileanco, laudă ție,
osie sfîntă a lumii, Marie!

Milelor tale umilă povară,
lacrima rugilor noastre de sară
poala ți-o udă, heruvii ți-i moaie,
și cerul într-însa întreg se-ncovoaie...

Galileanco, laudă ție,
osie sfîntă a lumii, Marie!