Alte liste, aceiași actori

Toma Roman
Alegerile parlamentare din această toamnă vor re­pre­zenta, pentru cele mai multe dintre partidele Ro­mâ­niei postcomuniste, un "moment al adevărului".

În cei două­zeci și șapte de ani de democrație, ele au avut posibilitatea de a-și sesiza impactul, de a-și demonstra capacitatea de admi­nistrare corectă a țării. "Parlamentarele", pe de altă parte, vor fi și o măsură a maturității electoratului român, cu atât mai importantă cu cât alegerile locale au furnizat des­tule rezultate contradictorii, destule opțiuni surprinzătoare, dacă nu cumva chiar perverse. La o sută de ani de la intrarea României în Marele Război (1914-1918), societatea au­tohto­nă se regăsește extrem de divizată, incapabilă de răs­pun­suri unitare, la provocările mediului intern și extern, pola­rizată între un con­ser­vatorism cu nuanțe nostalgice și o aspirație de progres, ade­sea nefundamentată. Anul 2017 se anunță a fi pentru întreaga lume, și pentru Europa în special, un an tulbure, plin de conflicte mocnite, ce pot răsturna ori­când fragilul echilibru continental și planetar. Iată de ce, pen­tru statul român, con­tează enorm ce forță politică îl va con­duce, iată de ce, pentru societatea românească, va fi de­fi­nitorie opțiunea politică. În cei douăzeci și șapte de ani de după ruptura cu totalitarismul comunist, în România s-a im­pus un sistem politic viciat, împărțit între o stânga falsă, rezultat al năpârlirii fostelor "cadre" comuniste, și o dreaptă divizată, cu principii incon­sis­tente, adeseori dispusă la cele mai grave compromisuri cu adversarii ei formali. Rezulta­te­le au fost pe măsură, România devenind codașa Europei în mai toate domeniile în care comunitatea continentală s-a manifestat. De "parlamentarele" din 2016 depind viitorul, pe termen lung, al țării, și chiar menținerea ei în familia Eu­ropei Unite.
Toate partidele au înțeles acest moment de cumpănă. Răbufnirea societății civile (după tragedia de la "Colectiv"), care a pus capăt guvernării iresponsabile și scandaloase mo­ral a "administrației Ponta", le-a împins să cadă de acord cu trecerea gestiunii afacerilor societății în mâinile unui guvern neo­politic, un guvern tehnocrat, echidistant față de forțele par­­tinice combatante. Anul de "pauză" trebuia să permită gru­părilor interesate reformarea propriilor structuri, reîn­noi­rea "echipelor" conducătoare și chiar schimbarea criteriilor de promovare internă în selectarea reprezentanților lor în fa­ța electoratului. Atât PSD-ul, partidul cel mai măcinat de mor­bul corupției, cât și PNL-ul, implicat în destule scan­daluri de aceeași natură, ca să nu mai vorbim de micile gru­pări politice de interes ce au gravitat în jurul lor, au anunțat adoptarea unor coduri "ale cinstei și onoarei" pe baza cărora să fie eliminate "merele putrede" din grămada de fructe a politicii românești. Lunile s-au scurs și publicul interesat (electoratul) a putut să constate că, dincolo de declarațiile de in­tenții, nu s-a făcut - practic - nimic. "Trădarea politi­cie­ni­lor" a avut ca rezultat dezin­teresarea profundă a cetă­țe­ni­lor față de treburile co­munității, absenteismul uriaș în "mo­men­tul socotelilor", cum a fost cazul cu "localele" din pri­măvară. Prezența la vot a numai 30% din cetățenii țării cu acest drept ar fi trebuit să fie un semnal dur pentru actorii po­litici implicați. În loc să accelereze, dacă nu chiar să ini­țieze, un proces de reformare și înnoire a clasei politice, par­ti­dele - care printr-un "pact tacit" au adoptat legi strâmbe (pre­cum alegerea edililor într-un singur tur de scrutin), me­nite să le perpetueze poziția de do­minare a societății -, au tre­cut la atacarea cabinetului teh­no­crat al lui Dacian Cioloș, pro­babil din cauza faptului că acesta a demonstrat că se poate guverna și altfel. Anul de pa­uză a fost, astfel, pierdut și, cu două-trei luni înaintea ale­ge­rilor, partidele noastre s-au trezit că trebuie să-și încropească listele de candidați cu aceleași personaje corupte, unele chiar con­damnate penal, altele cercetate de Justiție ori suspectate de matrapazlâcuri de societatea civilă. Ca și până acum, asistăm la o bătălie cruntă pe locurile eligibile, la negocierea "cu ar­me­le pe masă" (dezvăluiri în presă, turnătorii la DNA, treceri ne­­ve­ro­simile de la o grupare la alta, în "vânătoarea de dem­ni­tăți și funcții") a "compensațiilor" pentru cei rămași pe din afară etc. Bătălia este cu atât mai dură și detaliile cu atât mai dez­gus­tătoare, cu cât "plaja largă" a Parlamentului actual (de aproa­pe 600 de locuri) va deveni mai îngustă (prin redu­ce­rea numărului de parlamentari), iar masa "șomerilor de lux" va crește.
Cea mai complicată situație este în PSD. Partidul marilor afaceriști are un lider, Liviu Dragnea, condamnat definitiv de Justiție (cu suspendare) și urmărit de ea, în continuare, pentru alte dosare. PSD-ul nu și-a respectat propriul "cod de onoare", acceptându-l ca lider absolut, ba chiar propunân­du-l ca prim-ministru, în viitoarea legislatură. E drept, Liviu Dragnea și-a promovat viclean oamenii în posturile-cheie ale partidului și i-a "legat" pe baronii acestuia, delegându-le responsabilități majore în alegerea candidaților pentru liste, cu reținerea pentru sine a ultimului cuvânt. El nu va avea însă căderea morală să-i îndepărteze pe cei mai com­promiși, pentru că ei îi pot, în mod reciproc, returna acu­zațiile și dărâma eșafodajul relațional, care l-a plasat în vârf. Cum va putea, ca să luăm un exemplu, liderul PSD să-l scoată de pe "listă" pe V.V. Ponta, fostul șef de guvern și partid, hoț dove­dit cu acte în regulă, propus, pe loc eligibil, de organizația gorjeană a partidului? "Iresponsabilul vesel", cum l-a denumit un cunoscut jurnalist, are o gașcă de sus­ținători de același calibru, care poate oricând provoca răs­tur­narea actualei con­duceri PSD-iste. Ca și în alte cazuri de co­rup­ție (prea nu­me­roase pentru a fi pomenite aici), Dragnea se va baza, la ale­geri, pe dependența și orbirea clientelară a electorilor (care, evident, îi vor vota "meritat" candidații), renunțând să se mai lupte pentru o "integritate" de care el în­suși nu s-a dovedit a fi capabil. Iar în siajul PSD, "satelitul" ALDE nu va renunța la nocivul "rege al pilelor", C. Po­pes­cu-Tăriceanu, deși per­so­najul, mare "susținător al statului de drept", e implicat într-o mulțime de afaceri oneroase, dacă nu josnice. De partea cealaltă, PNL-ul, deși a renunțat la "greii" agățați de Justiție, precum celebrul Ion Oltean, s-a dovedit prea moale pentru a-și curăța rândurile (și listele) de "mamuți ai politicii", care l-au prăbușit în sondaje, în urma manevrelor conspiraționist-populiste pe care le-au inițiat. Chiar și "partidele noi", care anunță obsesiv alt tip de politică, prezintă liste cu indivizi reșapați, politicieni "migratori", trecuți prin toate grupările, familiarizați cu toate doctrinele. Lectura listelor de candidați este descurajantă, instigând la primejdiosul absenteism. În preajma unui an (2017) dificil, ele ar trebui citite, înaintea votului, de două ori pentru că, dacă astfel se dă țara pe mâna falșilor salvatori, ea își merită soarta.