Împăratul ciupercilor

Bogdan Lupescu
- Țăranii de pe Obcinele bucovinene cred că hribii sunt vii și au puteri magice -

Apa mortului

A furat apă cu care fusese spălat un mort . Chiar de la căpătâiul sicriului, atunci când nu-l vedeau babele. A dus-o acasă într-o bărdacă de lemn, bine astupată, și a lăsat-o la păstrare. După câteva zile, s-a dus să caute pe munți un bordei părăsit, al unei bătrâne cu vădu­vie îndelungată. A urcat în podul șubred, întunecos, și s-a uitat pe la colțuri. De-acolo a luat pânze de păianjeni. Mult păienjeniș, cu palmele goale. L-a băgat pe tot în apa mortului. Și-n timp ce mes­teca, zicea un descântec. Apoi a despărțit apa în sticle curate și le-a lăsat șapte zile la întuneric, în beznă, în loc ferit. Abia de-atunci a început "să facă". Câțiva consăteni l-au vă­zut: pleca la pădure, cu câteva ore înainte de-a porni ceilalți cu­legători de ciuperci. Cu felina­rul, pe la patru dimineață. Și împroșca apa mor­tului pe toate cărările. Oamenii mărturisesc: treceau pe lângă hrib și nu-l ve­deau. Li se împăienjenea privirea, rătăceau potecile, în ziua când descântătorul își arunca apa pe drumul lor. Nu mai găseau locurile cu ciuperci. Îi pomeneai noap­tea prin codri, cu mințile rătăcite, fară să-și dea seama ce li s-a-ntâmplat. Iar el se întorcea acasă până în amiază, cu rucsacurile pline. Povestea asta o știu toți bătrânii culegă­tori de hribi din satul bucovinean Câr­libaba. Numele lui a fost Solo­mon. Și-a ridicat casă, și-a luat vite, ba a făcut și nuntă la fată, numai din banii adunați de pe hribi.

Lumea hribarilor

Acum, spre sfârșitul lui august, e sezonul lor de vârf. Mulțimi de oameni împânzesc obcinele bucovi­nene. Hribul!... Acea binecunoscută ciupercă, pe care-o comandăm câteodată prin restaurante, c-un gust păduros, ce unora ne-amintește de copilărie... Hri­­bul ăsta naște prin partea locului patimi și chiar credințe magice. O ciupercă rotunjoară, cu piciorul alb și pălăria cafenie, bombată, camuflată sub mușchii pă­du­rilor. Un piticot grăsun și viclean care, efectiv, "se ascunde" de oameni în tenebrele îndepărtate ale fă­getului. Zeci de localnici îl caută, zi de zi. Se scoală-n zori, pândindu-se unii pe alții să afle pe ce poteci să o ia. Se bănuiesc, se pizmuiesc uneori, deși, în viața de zi cu zi, se respectă. Căci toți sunt oameni ai munților. Pornesc zeci de kilometri pe jos, în fiecare dimineață, în căutarea bureților, dar și "de drag", fiindcă le plac muntele, pustietatea... Și zic ei: "Ceva ne cheamă... Astăzi mă cheamă hribul, îl simt!" Când îl găsesc prin sihăstrii, adesea se pun în genunchi și-și cer iertare că l-au luat. E greu de înțeles, dar eu știu. Am cunoscut acea bucurie totală în anii copilăriei, când, împreună cu bunicul meu, Iacob, umblând după ciuperci prin pădure, găseam câte un hrib. Știu "che­marea" aceea care te face să mergi mai departe, și tot mai departe, pierzându-te prin desișurile pădurii, ca să găsești ciuperci. Iar hribul este regele lor. Așa i se zice prin Bucovina: "Împăratul bureților". Cel mai gustos, cel mai hrănitor, cel mai rar. O deli­catesă pe mesele occidentalilor, care-l cumpără pe bani grei de la noi. Aici însă, în aceste obcini înde­părtate, "Boletus edulis", după numele lui latin, e mai mult decât un simplu aliment. E un mod de viață. Se zice despre el că are "fire" omenească, ba chiar și memorie. Iar acești oameni ai munților care îl caută, care trăiesc din culegerea lui, compun o lume. Lumea "hribarilor", cu poteci și legi doar de ei știute.

Sihastrul munților

Ora 4.30 dimineața, gara Câmpulung Moldo­ve­nesc. Un tren personal vechi se oprește, scârțâind pre­lung, pe-o linie mărginașă. Din el se lasă somno­roși cinci bărbați, de la uși dife­rite. Unul e foarte înalt, îm­brăcat în camuflaj, c-un băț metalic în mână. Își arun­că rucsacul ver­de, uriaș, pe-un scaun al crâșmu­liței din gară și se așează, privind spre culmile de piatră ale munților abia ieșiți din beznă. "Bere?", îl în­treabă chelnerița, iar el face semn că nu. Ni­ciodată nu bea alcool "înainte". Se pun și cei­lalți pe scaunele de-ală­turi. "În­cotro o iei azi, Gheor­ghiță?", zice un blon­duț cu chip de ru­tean, dar bărbatul cel înalt nu răspunde. Se uită la munți și zice, dus pe gânduri: "N-o fost ploaie bu­nă... Nu-mi pare că s-o făcut..." Plă­tește o sticlă de apă și se ridică, pregă­tindu-se de ple­care. Îmi dau seama că toți acești bărbați se cunosc între ei, că se-ntâlnesc des în gara asta. Pleacă, dar în direcții diferite, spre munți. Unul o ia chiar peste liniile fe­rate, spre piscul din față. Por­nesc și eu pe urma ciuperci­lor, dar în direcție opusă, spre Vatra Dornei, unde auzisem că este un munte pe care "se fac" mereu și unde trăiesc câțiva cău­tători din "cei vechi", care știu toate sem­nele pă­durii. Unul dintre ei este Nicolae Iurniuc, care la ora 11, când ne-am dat întâl­nire, cobo­râse deja din piscul Dran­cani, cu un rucsac plin de hribi. Aia e zona lui, un munte din Argestrul Dor­nelor, unde sunt multe vipere și s-au întâm­plat unele lucruri stranii. Iurniuc e însă ciupercar de zeci de ani, știe pă­durile astea ca-n palmă. Are poze ală­turi de vipere, ba și prin­zându-le în palmă. În zonă exis­tă oa­meni care cresc vipere pen­tru veninul folositor la medicamente. "La cinci dimineață, era muntele plin", oftează, lăsându-și povara lân­gă un izvor cu borcut, afun­dându-și brațele vânoase în unda rece. "Am eu aicea niște con­curenți, hri­bari din ăștia cu experiență. Restul sunt numai prădători, n-au niciun res­pect pentru hrib, pentru na­tură. E unu' Danic... Are omul ăla niște ochi! Parcă simte și ce gândești, când se uită la tine. Nu știu cum îi vede. Nicio­dată nu vine cu ranița goală, chiar dacă noi nu găsim nimic. Sau Ma­ma Felicia... De la pa­tru dimi­nea­ță pleacă, cu lanterna. Nu știu cum Dum­nezeu, când vin eu, ea e deja acolo. Și parcă mă urmărește. Când găsesc ceva, imediat apare de după niște târșuri. Se uită la mine. Micuță, mereu c-o băscuță roșie pe cap, zici că-i un spiriduș. Se uită la mine, râde și mă salută. Îmi face așa, cu mâna... Peste tot îi, Doamne iar­tă-mă. Prin toată pă­durea!... "
Îl cunosc pe Nicolae Iurniuc de mulți ani. Bărbat uscățiv și asemenea unui sihastru tăcut, n-ai zice că îndată împlinește 70 de ani. Aproape toate zilele și le petrece prin păduri, ager la toate tainele ei. Îmi vorbește des­pre hrib aproape cu venerație, arătându-mi-l, explicân­du-mi cât este de frumos și plin de mister. "E tare ciu­dat. Că nu-l vezi. Se ascunde, «îl alege» parcă pe omul ce trebuie să-l găsească. Merg patru-cinci pe că­rare și, efectiv, nu-l văd, deși-i sub ochii lor. Apoi vii tu și-l iei. Și te gân­dești că-i imposibil ca ăilalți să nu-l fi văzut, așa mare, înalt... Nu știu cum se explică asta. Sau nu vezi nimic și, când te-ntorci, deodată îți apare o poiană plină. Ce bucurie!... Parcă și hribul se bucură că l-ai găsit. Căci el are viață scurtă. Uita­ți-vă, eu nici până acum n-am înțeles în cât timp creș­te un hrib. Întrebați pe oricare burețar de-aici, că nu știe să răspundă. E o taină asta. Unii zic că nu cresc treptat, ci «explo­dează», din șase-n șase ore. Alteori îl aștepți să creas­că și-o săptămână, chiar mai mult. Nu crește decât puțin. Câteodată mă bag prin niște prăpăstii adânci, prin locuri știute numai de mine - ni­mic! Iar când vin a doua zi, hribii sunt deja bătrâni și expirați. Nu știu cum să zic, dar trebuie cumva să-l simți, să-i simți creșterea. Eu trăiesc singur, chiar aici, sub păduri. Uneori mă uit la munți și parcă ceva mă cheamă să ies din casă: «Hai, Nicule! Astăzi o să fie!...»".
În zona de munte a Bucovinei, mulți oameni tră­iesc din hribi. Iurniuc nu îi dă însă la colectori, fiindcă îl intrigă profitul uriaș pe care-l obțin, vânzând italie­nilor sau nemților munca unor oameni ce scotocesc zeci de kilometri, zilnic, prin munți, pentru câteva kilograme de mânătărci. Are el însă prieteni în Vatra Dornei, care îi plătesc sau îi dau alte lucruri la schimb, cât să poată trăi, puțin peste pensia lui mică de teh­nician geolog. Dar se mulțumește cu un minim de trai. Câștigul lui e pădurea. Liniștea ei, care l-a lecuit de toate patimile și dorințele deșarte care se zvârco­leau, altădată, în el. Dacă-l întrebi ce-și dorește cel mai mult de la viață, zice imediat, că doar o pereche de bocanci de munte nemțești, neapărat "marca Han­wag, mări­mea 42", care costă cam 500 de lei. Nu bani, nu mân­care sau lemne de foc. Bocanci! Cei vechi, care l-au ținut, credincioși, vreo 3-4 ani, s-au uzat. Și el are ne­voie să meargă. "Dacă n-aș mai putea merge pe munte, cred că a doua zi aș muri", zice.

Vânjoasa Agafia

Mergem amândoi la Agafia Ursaca din Argestru, ce stă chiar sub Muntele Drancanilor, femeia de la care a învățat o mulțime de secrete ale ciupercilor. Am mai scris despre ea. Vânjoasa Agafia, ce stăpânește zeci de hectare de pământ, muncind singură cât trei bărbați, în gospodăria ei îmbelșugată. O femeie avută, dar care n-ar putea trăi trei zile la rând fără să meargă în pădure. "Acuma, alaltăieri, am fost. Pe-aicea, pe sub Oușoru, știu eu niște locuri. Îi secetă, nu s-o facut mulți, da-s albi, pietroși, tare buni. Calitatea-ntâi! Eu de mică am fost numa'cu pădurile, cu singurătatea. De la opt-nouă ani mergeam singură peste obcini, 30 de kilometri, până sub Giumalău, acolo unde aveau părinții sălașele, animalele, fânu'. Acolo sus, la bor­dei, în Poiana Pânteni, mi-o fost a doua casă. Și tot acolo urc și azi, pe jos, la pământurile noas­tre. Să cosăsc, să fac fânu'... Sângură, da. Că dacă nu le fac eu, cine să le facă?..." Bărbatul i-a murit de doi ani, ea a rămas singură peste toate. "Fița" îi spun localnicii, venind adesea la ea pen­tru ierburi de leac, căci e re­nu­mită pentru harul de a le cule­ge și folosi. Zeci și zeci de buru­ieni știe, unele din ele foarte rare, fiecare cu rețeta moștenită din bătrâni. Apoi bureții... Beciul i-e plin de borcane cu hribi rotunjori și micuți, puși la murat cu miga­lă. Hribarii o urmăresc câteodată, să-i afle ascunzișurile, căci nu pricep cum de mereu se întoarce cu câțiva hribi în desagă, în timp ce lumea nu găsește nimic. "La hrib trebuie să mergi așa... cu un respect", zice munteanca, tre­cân­du-și palma peste chipul ars de vânt, îndreptându-și șuvițele lungi de păr cenușiu-blonziu, ca niște fuioare de nisip, ce-i dez­miardă mereu fruntea."Nu să te duci cu lăcomie. Îl găsești acolo unde-i pădure tânără, mai pe mărgini, cu mult bungeac, ole­cuță de cetină... Tre' să știi «să vezi» pădurea. Și să mergi cu drag. Așa simți și hribul, când ai sufletu' deschis și ochii limpeziți. Pe mine mereu m-o minunat niște lucruri la buretele ăsta. Uite: găseam hribi micuți, într-un bungeac. I-acope­ream cu mușchi, ca să-i ascund, să-i las să mai creas­că. Așa se face când îs prea mici. Și veneam după trii-patru zile, poate mai mult, să-i iau. Domnule, și nu creșteau! Și după o săptămână, tot mici îi găseam. Na, cum explici asta?! Cum alții cresc așa repede, de pe-o zi pe alta, și alții nu? Parc-ar avea așa, un stres, că i-ai atins, că i-ai găsit. Zici că te țin minte. Că mai bine să se usuce decât să crească și să îi tai".
"Să știi să vezi pădurea...". Vorbele astea îmi stă­ruie în minte și o întreb pe Agafia cum se învață așa ceva? "Pădurea o simți, tre' să trăiești odată cu dânsa", explică ea. "Mergi prin ea ca să trăiești cli­pele celea de le-ai trăit în copilărie. Când erai uimit, încântat de toate, erai parcă una cu pădurea. Mergi să vezi cum s-o modificat, c-o crescut într-o parte și-i mai mare, în altă parte s-o tăiet și parcă ți-i milă, îți vine să plângi. Mergi și te uiți. Și par­că mai trăiești o dată viața ta, care-o fost... Acuma trii veri, o fost an tare bo­gat în hribi. Mergeam sus, la bor­dei, sub Giumalău. Eram cam pe la Obcina lu' Gigi Ursu. Din livezile noas­tre, un pic mai la vale, pe-un imaș, erau copaci mai tineri, așa, de cinci-șapte metri. Stăteam așa și mă uitam la mo­lizi... Și-am zis: «Măi, par­că-mi sea­mănă a ceva!...» Parcă am pre­simțit. Și m-am dus și-am dat niște târșuri la o parte și m-am băgat acolo. Era așa, o poiană, un gol, nu mai mare de patru pe patru metri. Am rămas... mutăăă! Nicio­dată n-am au­zit pe careva să fi găsit așa mulți. Plin! Câte trei-patru laolaltă, cu pă­lăriile alea maronii-gălbui, frumoși-fru­moși, unu' lângă altu'. Nu știam ce să fac. Să-i ieu?... Nu mă săturam să-i văd, ce frumoși îs! Nu mai știai unde să te-nvârți. Am cărat cu sacii, cu lă­dițe de plastic, vreo zece-doișpe lădițe într-o singură zi. O bu­curie! Și-un soare fru­mos deasupra poia­nei... Am simțit. Am zis că parcă mă aș­teptau pe mine hribii ăia..."
Cam între 20 și 60 de lei ofe­ră colec­torii pentru un kilogram de hribi, în funcție de bogăția sezonului și calitatea lor. Chiar dacă prețurile pe care îi vând italienilor ajung și la 80 de euro. Se poate trăi din asta, căci tot aduni vreo cinci chile pe zi, dar se poate și mai mult. De pil­dă, Ștefan Alexandru Drăgan, un licean cuminte și respectuos, olimpic la literatura română, adună vară de vară sute de ki­lograme, pentru a-și ajuta ma­ma, cu care trăiește singur, câte­va case mai la vale de Agafia Ursaca. Cu­­treieră toți munții, până departe, după afine, zme­ură, râș­covi, gălbiori, pe ca­re le predă zil­nic la centrele de co­lectare. Face un ban cinstit, dar îi și plac pădurea, singură­ta­tea. Toate scrie­rile lui literare, care au uimit profesorii la concursuri, sunt numai des­pre codrii copilăriei.
Dorneanca Daniela Cocină este, și ea, o împătimită a acestor munți. Are 39 de ani. O intelectuală, cu situa­ție financiară bună la București. Cu toate astea, de multă vreme, câteva luni pe an, se întoarce la casa pă­rin­tească, împreună cu fiica ei, Sofia, deoarece consi­deră că e mult mai bine să o crească aici. Are planuri să se mute definitiv la Dorna. A abandonat firma de grafică IT, unde câștiga foarte mult, a lăsat Capitala pentru a veni aici să trudească la fân, la vite și graj­duri. Să ridice gospodăria. Asta, doar pentru un singur motiv: fiindcă îi place. Pădurea, munca brută, ciu­percile... Deși nu prea înțelege acest stil de viață, soțul ei, bucureștean, îi respectă "nebunia". Chiar dacă asta înseamnă să stea atât de mult timp despărțiți. O iubește și pricepe că ea nu poate trăi altfel. Că s-a căznit să reziste atâta timp în gălăgia orașului, contrar firii ei. "Efectiv, nu pot trăi fără păduri", zice. "Nu trec nici trei-patru zile fără să urc în codrii copilăriei, îm­preună cu fata mea, Sofia". Zâmbește cu subîn­țeles, când o întreb de hribi, nici ea nu se întoarce niciodată cu palmele goale. "Hehee, am eu locurile mele. Mă duc doar să-mi iau porția, niciodată nu merg cu gândul de-a lua cu sacul. E mai degrabă plă­cerea de-a merge să-i cauți, decât găsirea. Într-ade­văr, au dreptate oamenii ăștia: hribul te cheamă! Când te uiți la păduri, simți că sunt aproape, știi sigur că o să-i găsești. Am simțit și eu asta, aproape că-i aud... Ca pe niște vibrații. Nu exagerez! Mereu m-am întrebat cum se explică acest «simț al hribului» la oamenii de pe-aici. Că unii găsesc mult mai mult de­cât ceilalți. Nu-i numai noroc sau tenacitate, adică să ieși primul după ploaie, ca la un concurs. E ceva ce ei au... în sângele lor. Ceva ce se moștenește genetic, în neamurile astea de munteni. Ei știu să vadă pădu­rea. Tipul de arbori, ce culori sunt, cât bungeac, câtă cetină, cum arată pădurea din spate, lumina... Ames­tecul ăsta de vegetație, de culori, în care crește ciu­perca. Foarte târziu mi-am dat seama: oamenii cu «simțul hribului» nici nu conștien­tizează că ei, de fapt, citesc locul. Au un anume simț cu care detectează o falie a naturii. Varietatea, toate detaliile... Știu să vadă. Ăsta, cred, e un har. Fără îndoială. Să «știi să vezi» e un har, pe care cei mai mulți din oamenii de azi l-au pierdut. Mi-e des­tul de greu să explic. Fiindcă știu că doar ei, hribarii, ar putea să-nțe­leagă ce zic...".

***

În toată țara, sunt sute de mii de cule­gători de ciuperci. Numai în două comu­ne de lângă Vatra Dornei există opt cen­tre, care în această perioadă a anului, co­lec­tează, zil­nic, peste 150 de kilograme de hribi. Sute de mii de tone sunt adunate anual numai din zona Dornelor. Dar pe oameni nu îi interesează doar banii. Exis­tă, cu sigu­ranță, și o bucurie a culesului de ciuperci, o febră a căutărilor prin pă­durile ne­sfârșite. O magie în care bucovi­ne­nii cred. Aproa­pe nimic nu poate fi mai atrăgător pentru ei, decât să se trezească dimineață în zori, să își pre­gătească trais­ta și să pornească sin­guri, ki­lo­metri în­tregi, prin sihăstriile munților.
Oameni ai locului, pentru țăranii de pe Obcinele bucovinene, culesul ciupercilor este și o întoarcere în copilărie, în bucuria amețitoare de altădată, într-o poveste pe care și-o doresc fără de sfârșit.