"Singura soluție a R. Moldova este România"
- Zilele trecute ați dat publicității rezultatele unui sondaj de opinie pe tema unirii Republicii Moldova cu România, realizat de "Magenta Consulting", la comanda Fundației Universitare a Mării Negre (FUMN), pe care o conduceți, în parteneriat cu Realitatea TV. Care sunt concluziile acestei cercetări sociologice?
- Prima concluzie a sondajului este că suntem în fața unei crize fără precedent în stânga Prutului: 80% din populație crede că "direcția este greșită". Nu criza în sine este problema; au mai fost multe crize din 1990 încoace. Problema de fond este că, pentru prima dată, populația din R. Moldova se confruntă cu criza soluțiilor la criză. După ce R. Moldova a experimentat, practic, totul - de la opt ani de regim comunist la opt ani de regim proeuropean -, nimic nu a confirmat așteptările populației și dezamăgirea este enormă. În contextul unei oboseli europene vădite și al blocajului extinderii spre Est a UE, nu e de mirare că starea de spirit este cea care este. De aici, și rezultatele obținute la întrebările care țin de o posibilă resuscitare a dosarului unionist. Căci, o bună parte a combustiei acestui proiect își are rădăcinile în conștiința tot mai evidentă a eșecului proiectului statal R. Moldova și a faptului că republica nu poate ieși singură la liman. Până la urmă, România este ceea ce îi rămâne R. Moldova, atunci când i se ia totul.
- Ce spun sondajele privitor la posibilitatea reunificării celor două state românești?
- Cifrele sunt în creștere evidentă. 28% dintre basarabeni sunt de acord cu așa ceva, ei constituind nucleul dur al unioniștilor sau ceea ce am putea numi unionismul inimii. Li se alătură ceea ce am numit unionismul minții, respectiv, atitudinea pragmatică, care pune pe primul loc, poate, beneficiile sociale sau economice ale unui asemenea proces (burse, pensii, subvenții agricole, salarii, lupta reală cu corupția etc.). Peste 50% dintre respondenți ar accepta reunificarea în condițiile avantajelor sociale. Cifra este, surprinzător, mai mare decât a celor care declară că doresc integrarea europeană! Extrem de semnificativă este și atitudinea celor care nu vor Unirea. Întrebați fiind cum ar reacționa în cazul în care, totuși, se întâmplă, doar 4% declară că sunt gata să protesteze violent (procentul este plauzibil să scadă semnificativ, în cazul în care evenimentul se petrece în realitate!), iar 35% nu ar acționa în niciun fel. În acest caz, vorbim despre un unionism pasiv, reprezentat de acel 35% din populația care nu este de acord cu Unirea, dar o acceptă fără să protesteze împotriva ei.
"Evenimentele nu trebuie să surprindă Bucureștiul nepregătit"
- Într-o emisiune pe această temă, realizată de Rareș Bogdan la Realitatea TV, ați atras atenția că ne vom trezi la un moment dat cu imperativul unirii pus pe masă și va trebui să fim pregătiți. Ce anume v-a determinat această declarație?
- Dacă, așa cum sugerează cercetarea Magenta/FUMN, tema unionistă depășește condiția marginală și irelevantă politic în care se găsește azi și ajunge în mainstream-ul politic de la Chișinău, cu ocazia prezidențialelor (30 octombrie 2016), Bucureștiul va avea o problemă enormă de gestionat. Indiferent cât va încerca să-și recuze orice amestec și interes, provocările vor fi enorme, iar evenimentele nu trebuie să îl surprindă nepregătit. Cea mai proastă soluție este raportarea la resurecția potențială a unionismului la Chișinău, prin metoda deja consacrată: nu vrem să existe, deci nu există. Ceea ce nu văd și nu aud nu mă doare. Închidem ochii, nu vorbim despre el și... dispare. Sau, dacă nu dispare, îl condamnăm plenar și ne disociem complet și irepresibil. În realitate, când ai sute de mii de cetățeni ai statului tău în statul de peste Prut, cu tendința de a ajunge la un milion, e mai greu să te disociezi de acel spațiu. Dacă va exista o resurecție unionistă peste Prut, constați fenomenul și apoi te raportezi la el. Dar nu poți nici să îl negi, nici să speri că, dacă nu vorbești despre el, dispare de la sine.
- Și-atunci ce ar trebui să facă România?
- Să abordeze chestiunea cu calm și fără obsesia agendei ascunse. Cea mai bună soluție pentru a nu fi acuzat că ai agendă ascunsă este să îți asumi, cu inteligență și realism, una. Să o exprimi public, competent și, pe cât se poate, convingător pentru partenerii tăi. Nu vei convinge niciodată pe toată lumea: propaganda rusească va utiliza masiv resurecția unionistă și va transforma totul într-o "conspirație românească" agresivă și imperialistă. De aici până la comparația cu Crimeea nu va fi decât un pas... Tocmai de aceea, dialogul cu partenerii europeni și euroatlantici va trebui pregătit din timp. Pentru București, oficial, vor veni provocări serioase care trebuie asumate ca atare.
În ceea ce privește partidele politice din România, un singur lucru trebuie subliniat: dacă unionismul devine miză importantă în dezbaterea prezidențială peste Prut, mai mult ca sigur că va interveni și în campania politică parlamentară din România, care va urma curând după turul doi al prezidențialelor de la Chișinău (undeva la mijlocul lui noiembrie). Partidele politice din România ar trebui să își pregătească de pe acum discursul și atitudinea.
- Există un context intern și internațional mai degrabă favorabil sau mai degrabă nefavorabil unirii? Cine ar putea opri unirea și de ce?
- Nu există contexte exclusiv favorabile sau defavorabile. Asta depinde de politicieni, de elitele locale, să le definească ca atare. Ce avem azi? Starea de spirit din stânga Prutului, cuplată cu evoluții regionale tot mai tensionate, generate și dinspre Est, dar și dinspre Vest, plus contextul regional, ale cărui componente principale sunt: alegerile prezidențiale directe de la Chișinău, riscul transnistrizării republicii - dorită de Rusia și Germania - și resurecția unionismului (relevată de sondaj). În plus, trebuie să înțelegem că ceva radical s-a schimbat în regiune. Dacă în 2003, pe vremea respingerii Memorandumului Kozak la Chișinău, bătălia era între Est și Vest, astăzi, taberele nu mai sunt deloc atât de limpezi. Occidentul este, fie dezabuzat, neinteresat de subiect, fie dornic de compromisuri și grăbit de a fixa odată o cortină pe Prut, fie și una de catifea. Din această incertitudine strategică vine principala amenințare pentru proiectul occidental al R. Moldova și replierea spre reunificare.
"Nu am înțeles niciodată temerea că ni se va lua Ardealul în schimbul Basarabiei"
- În emisiunea de la Realitatea TV ați denunțat netemeinicia fricii unora dintre politicienii și liderii noștri de opinie, că Ardealul ar putea fi folosit în scop de șantaj, pentru a opri unirea R. Moldova cu România. De ce credeți că amenințarea cu răpirea Ardealului, în eventualitatea unirii R. Moldova cu România, nu e una reală?
- E foarte greu să vorbești despre asta, pentru că eu, unul, nu știu argumentele celor care ne tot repetă ideea nefericită a "principiului vaselor comunicante". Vezi, Doamne, orice interes al României pentru Basarabia duce la pierderea Transilvaniei. Nu am înțeles niciodată: cum se va face asta? Cum România, o țară NATO, UE, partener strategic cu SUA, cu 20 de milioane de locuitori, poate pierde 42% din teritoriul ei (Transilvania), care cuprinde peste șapte milioane de oameni, dintre care peste 70% sunt români, iar maghiarii sunt localizați la mijloc? Eu asta nu pot să înțeleg. Am impresia că cei care tot repetă "principiul vaselor comunicante" au rămas încremeniți în celebra formulă lansată de Silviu Brucan, în primele dezbateri parlamentare din România, numai că între timp s-au schimbat multe în ceea ce privește poziționarea de securitate a României. Sigur că parteneriatul Rusia/ URSS - Ungaria versus România este o constantă istorică, dar de aici și până a ne plânge mereu de milă și a ne bloca orice inițiativă regională este un pas care măsoară doar neputința (geo)politică, în niciun caz înțelepciunea sau realismul.
Transnistria și "lebăda neagră"
- Cum condiționează Transnistria, o rană deschisă de un sfert de veac, procesul de reunificare?
- Indirect, ca declanșator. Cu cât va fi apăsată problema Transnistriei și a transnistrizării R. Moldova, cu atât trebuie să ne așteptăm la resurecția unionismului acolo: pentru că transnistrizarea te duce spre Federația Rusă, pe când reunificarea cu România, duce spre Europa. Suntem în momentul în care la Chișinău se exercită o presiune puternică pentru a accepta, în cadrul negocierilor "5+2", în raport cu Transnistria, măsuri considerate benigne - "pașii mici" - de tipul: plăcuțe de înmatriculare transnistrene, recunoașterea diplomelor emise de Universitatea "de Stat" din Tiraspol, prefix separat al regiunii etc. Cum se ascunde diavolul în aceste detalii? Într-un singur fel. Implementarea treptată a statutului politic al regiunii, prin măsuri care, aparent, nu intră la acest capitol. Așa-zișii "pași mici" nu sunt în realitate altceva decât cărămizi solide la fundamentarea statutului politic al regiunii, în perspectiva soluționării complete. Căci, dacă acum Chișinăul va accepta "pașii mici", ce va mai avea de acceptat, când se va ajunge la discutarea concretă a statutului politic? O regiune care are deja prefix propriu, numere de înmatriculare proprii, care emite diplome etc. etc. are deja, prin aceste competențe, un statut politic. Ceea ce va rezulta va fi o autonomie extinsă, care va avea capacitatea să controleze, prin blocaj, politica externă și de securitate a R. Moldova. Mai mult, prin vărsarea a circa 10% de voturi pro-ruse în câmpul electoral al republicii reintegrate, vectorul occidental se va surpa definitiv. Unde este "lebăda neagră" din acest scenariu? Partea rusă și partea germană mizează, probabil, pe faptul că nevoia de credibilizare a liderilor politici de la Chișinău este suficient de mare pentru ca aceștia să cedeze, în schimbul validării patriotismului "moldovenesc" și al onorabilizării lor, la Est și la Vest, pe acest dosar, acceptând, nu doar "pașii mici", dar și schimbarea legislației actuale, privitoare la regiunea transnistreană (legea din 2005). Calculul este greșit. Chestiunea transnistreană este ignorată de populație și poate fi manipulată de elite cu o singură condiție: ca Transnistria să nu ia în posesie, formal, restul republicii. Dar dacă populația va simți că i se pregătește transnistrizarea, se va deschide un canal de acțiune publică și de protest care va redesena harta politică a republicii. Atunci ecuația (geo)politică a Chișinăului va avea doar variabile: 1. reintegrarea Transnistriei și, ca o consecință, integrarea R. Moldova în Federația Rusă/Uniunea Vamală/Uniune Eurasiatică; și 2. reunificarea cu România și, ca o consecință, integrarea R. Moldova în UE. Tertium non datur.