CRISTIAN GĂZDAC - istoric și numismat - "Tezaurele de aur erau, de fapt, ofrande aduse de daci divinității"

Ciprian Rus
ISTORIE

Doctor în isto­rie la celebra "Oxford Uni­versity", profesor asociat al Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj și șef al Depar­tamen­tului de Numismatică al Parcului Arheo­logic Carnuntum, cel mai mare din Austria, Cristian Găzdac e unul dintre cei mai im­portanți numis­mați din România. La Lon­dra, la Viena sau la Budapesta, peste tot pe unde a studiat și a confe­rențiat, Cristian Găz­dac a ținut în mână zeci de kosoni de aur și a cola­borat, în calitate de spe­cialist, cu procurorii care au investigat celebrul caz al bră­țărilor da­cice. O voce distinctă și avizată în tot ce ține de istoria antică, profesorul clujean este inter­locutorul ideal când vine vorba de interpretări serioase, legate de comorile da­cice des­coperite în Transil­vania.

- Domnule Găzdac, din in­formațiile dumneavoastră, ca­re este cel mai important te­zaur dacic descoperit în Tran­sil­vania?

- Avem niște izvoare care spun că, la 1494, niște țărani au găsit un săculeț cu monede de aur. Din descrierea lor, însă, rezultă că ar fi, cel mai proba­bil, monede bizantine. În niciun caz nu puteau fi kosoni. Urmă­toarea descoperire despre care vorbesc documentele vremii e cea de la 1542, când mai mulți țărani găsesc un tezaur. Oamenii s-au dus în cetatea de la Alba Iulia ca să vândă aurul și au fost prinși. Sunt variante diferite, ba că erau 400.000 de mo­nede, ba că erau 40.000. Chiar și în a doua variantă, este vorba despre cea mai mare des­coperire până în ziua de azi! Am citit rapoartele re­dactate de cei care i-au interogat pe țărani la Alba Iulia, iar aceștia scriu că erau monede cu inscripția Lisi­machos, și atunci e clar că avem de-a face cu o comoară dacică. Practic, la 1542 și ceva, avem prima comoară dacică descoperită și documen­tată.

- Varianta cel mai des vehiculată în le­gătură cu acest tezaur și cu altele descoperite ulterior este că ele ar fi fost îngropate de De­cebal, ca să nu încapă pe mâna romanilor. Re­zistă această teorie?

- La 1542, când au fost strânși cu ușa de autorități, desco­peri­torii comorii au spus că era acolo, pus pe tezaur, și un șarpe de aur, um­plut cu monede de aur. Acest detaliu ne dă infor­mații extraordinare. Din pă­cate, puțină lume ține seama de un lucru destul de sim­plu: aurul este un metal moale. Ce crede lumea că este un koson? O monedă, desigur. Dar cum arată o monedă de aur care stă, să zicem, 10 ani în circulație? Știți cum se face aurul? Lucește, literele își pierd formele, imaginile devin neclare. Toți kosonii care s-au descoperit în Ardeal zici că au fost tur­nați ieri! Un koson nu s-a aflat în cir­culație pe vremea dacilor! Și atunci, mai sunt kosonii mo­nede? Kosonii se găsesc tot timpul puși în zone sacre, laolaltă cu un șarpe, care, știm bine din mitologie, are rolul de gardian. De aceea, eu spun că acești kosoni nu sunt monede, nu au valoare tranzac­țio­na­lă, ci sunt ele­men­te de depunere votivă. Erau daruri pentru divinitate. Unii kosoni au încă marginea de la cum au fost tăiați. Dacă dau cu muchia kosonului de aur pe o haină, se duce marginea aceea subțire. Așa și cu brățările dacice de aur: nici ele nu au fost purtate, au fost puse în tezaure, ca să le protejeze. Aceste tezaure nu au fost îngropate de daci de spaima romanilor, nici pomeneală! Erau bine puse ca să nu fie găsite, dar erau puse acolo pentru divinitate. Așa cum își arun­cau războinicii în sulițe, ofrandă pentru Zamolxe, tot așa dacii puneau aceste tezaure prețioase din motive religioase. In­clusiv descope­ririle recente, din anii '90 până în 2004, tot așa sunt: grămezi de bani cu un șarpe - adică brățara dacică - deasu­pra sau umplu­tă cu bani. Da­că te uiți la un tezaur ascuns în grabă, de tea­ma unui pe­ricol, el arată cu totul și cu totul altfel, e aruncat alan­da­la! Și mai e ce­va interesant: când romanii au recuperat te­zau­rele și le-au dus la Roma, nimeni nu spu­ne că au găsit monede. Inclusiv pe Columna lui Traian, scena cu comoara lui Decebal e plină de vase, de brizbriz-uri și de alte obiecte, dar nu monede, nu brățări. Alea erau altundeva, nimeni nu știa de ele! Ipoteza că au venit romanii, iar dacii și-au ascuns comorile e și fal­să, și perimată. Cu adevărat spectaculoasă este va­rianta că aceste tezaure erau, de fapt, ofrande aduse divinității.

- Multă vreme, unii istorici au acreditat ideea că, de fapt, kosonii nu sunt obiecte produse de daci, ci monede romane. Dumneavoastră v-ați numărat printre cei care au contestat vocal această ipoteză. Care sunt argumentele decisive?

- Dacă ne uităm la prototipurile după care sunt făcuți kosonii de aur, constatăm că sunt prototipuri de monede romane republicane, cu o inscripție în limba greacă. Vulturul ține în gheare un sceptru, iar în cioc cununa de lauri. Pe față sunt doi lictori care cară fasciile, în mijloc e consulul, care e imaginea lui Iulius Brutus. Specialiștii au zis atunci: kosonii sunt bani trimiși de Brutus în Dacia, ca să plătească mercenari să îl ajute în război. Numai că ai cel puțin 40.000 de kosoni găsiți în tezaurul de la 1542, plus câteva zeci de mii găsiți mai apoi. Cu banii ăia cumpărai toată armata romană! Cum să trimiți sute de kilograme de aur pur, hăt, în mijlocul munților, unde dacii, la 120 de kilometri, la Roșia Montană, aveau aurul lor? Multora nu le convine adevărul acesta, dar compoziția aurului kosonilor începe să semene cu cea a minereurilor aurifere de la Roșia. Iar asta spune multe!