"Apă cu gheață și tutun"
- Bună dimineața, Bogdan. Unde te ascunzi de caniculă?
- Bună dimineața. Sunt acasă de câteva săptămâni. La masa de scris, cu laptopul meu, un pahar de apă cu gheață, pachetul de tutun, că-mi place să-mi rulez singur țigările. Și o scrumieră nu prea plină. Chiștoacele îmi dau sentimentul de eșec. Lucrez mult, sunt pe final cu scrisul scenariului la al doilea sezon din serialul "Umbre".
- De când scrii scenarii, Bogdan?
- Din 2007. Până atunci nu mă uitasem la prea multe filme, pur și simplu nu m-a pasionat domeniul ăsta prea tare. Dar în 2007, am plecat în Anglia cu o bursă și am studiat doi ani scenaristica.
- Înainte să debutezi ca scenarist și regizor, numele tău era cunoscut mai ales în branșa publicitară.
- Eu, de fapt, am terminat Jurnalismul. Am scris o vreme pentru câteva reviste, apoi am intrat în publicitate și mi-a plăcut foarte mult. La vremea aia publicitatea mergea foarte bine, criza nu ne lovise încă, era pasionant, făceai bani mulți, era creativ, dacă erai bun, creșteai repede. Asta, până când a început să treneze totul.
- Și ai hotărât să pleci?
- Începusem să miros o anumită blazare la colegii mei mai vechi. Aveam 27 de ani, ajunsesem de șapte luni director de creație, mai sus de atât nu puteam urca. M-am zis ok, dacă acum e așa, peste cinci ani o să fie mai nasol. Singura motivație care rămăsese erau banii, care nu mă interesau așa tare. Așa că am plecat. A fost o decizie ușor inconștientă. Aveam rate la bancă, am stat doi ani fără nicio sursă de venit. Am trăit doar din bursa de la British Council, care era destul de generoasă. Chiar după ce am plecat, agenția la care lucram a devenit agenția anului. Eu nu m-am mai putut bucura de asta.
- De ce ai ales să virezi spre scenaristică?
- Fiindcă atunci mi s-a părut că e forma cea mai complexă de exprimare, dar și forma care mă speria cel mai tare. Încercasem destule lucruri până la ora aia, jurnalism, publicitate, am scris și un roman. Visam să fiu regizor, dar când nu faci școală de film, ai falsa convingere că doar acolo studenții au epifanii în fiecare secundă despre cum se ține camera și cum se face un cadru. Am înțeles că toate astea devin secundare în momentul în care ai o viziune și știi ce ai de spus. Iar viziunea asta asupra poveștii nu se învață în școală. Ești tu cu tine, cu filmele pe care le-ai văzut și le-ai deconstruit, cu cărțile pe care le-ai citit.
- Tu din ce ai hrănit filmul "Câini"?
- Cred că s-a născut din niște emoții amestecate, dintr-o stare trăită în copilărie, la bunica mea, la țară, unde am asistat la foarte multe scene de violență între localnici. Nici nu mai știu miza conflictelor de atunci, îmi amintesc doar că stăteam în întuneric și urmăream bătăile din stradă sau din curtea dispensarului, cu topoare, cu lanțurile de la bicicletă, cu cuțite. M-am îmbibat de atmosfera asta, de violența lor, dar și de frica pe care o simțeam, de fascinația pentru proximitatea violenței. Când am făcut "Câini", m-a interesat să reconstitui atmosfera de atunci, dar în felul meu.
"Un thriller despre un om ca noi"
- Pe 23 septembrie e premiera pentru publicul larg a filmului "Câini". Ai putea, în așteptarea ei, să le faci cititorilor noștri o prezentare?
- De fiecare dată când trebuie să povestesc filmul, am impresia că-l simplific foarte tare. Mult din ceea ce înseamnă filmul ăsta stă în atmosfera lui. E un thriller despre un om ca noi, cei de la oraș, care se duce la țară să vândă o proprietate și acolo e prins într-un vârtej de conflicte locale, între un mafiot și un polițist local, care ambii lucraseră pentru bunicul lui. Dar mai mult decât atât, filmul e despre trei bărbați care se caută unul pe celălalt, care se hăituiesc precum șoarecele și pisica, dispuși să meargă până la capăt, pentru a se domina unul pe altul. Chiar cu prețul autodistrugerii.
- "Câini" e probabil primul film premiat la Cannes care se depărtează de școala Noului Val românesc. Se vede că ai avut alți "profesori", că faci parte din altă generație.
- Nu cred că e o generație care ține de vârstă, eu am 38 de ani, sunt doar cu vreo 2-3 ani mai mic ca ei, dar e cu siguranță altă generație. Poate și pentru că nu am făcut școala de film din România, despre care am auzit tot felul de lucruri, și bune, și rele. Poate și pentru că m-am apucat de film destul de târziu. Până la "Câini", eu am mai făcut doar un scurtmetraj și am regizat două episoade la HBO. Câteodată, când îl urmăresc, am impresia că filmul e mai matur decât mine. (râde)
- Și cum e generația asta din care faci parte? Ce citește, ce ascultă, ce filme vede?
- Nu știu exact cum e. De când m-am întors în România, m-am izolat foarte tare, m-am dedicat filmului, iar film înseamnă să scrii, să stai singur acasă și să lucrezi. Dar cu prietenii mei, care au de la 30 la 45 de ani, am multe afinități, ascultăm aceeași muzică, vedem aceleași filme. Sunt oameni care au trecut de stadiul de teribilism și care caută ca și mine.
- Și tu ce ai găsit?
- Scriitori excepționali: Cormac McCarthy, Douglas Adams, Cortazar, Cehov. Muzică clasică, jazz, hip-hop. Îmi place hip-hop-ul fiindcă e narativ. Regizori foarte buni: Cassavetes, Ceylan, Billy Wilder, Kubrick, Audiard. Dar eu mă uit și la filme proaste. Îmi plac filmele de acțiune, cele de serie B. Un film prost se deconstruiește ușor, își lasă la vedere mecanica, pe care e bine să o înțelegi la nivel intim. Ca să știi de ce clișee să te ferești mai târziu. Parcă un film prost mă învață mai mult decât un film bun. Un film bun e întotdeauna ermetic, e ca o sferă care te fascinează, pe care nu o poți apuca de nicăieri.
"În bucătărie, cu fața la perete"
- Pentru români, premiul pe care l-ai câștigat la Cannes a fost o surpriză plăcută. Ai apărut ca regizor din senin. Te așteptai să-l iei?
- Prima speranță e să fii selecționat, asta e deja foarte mult. Apoi, sigur, speri foarte mult la premiu. Și, pe măsură ce se apropie evenimentul, faci eforturi să nu mai speri deloc, să te pregătești psihic și pentru un eșec. (râde) Pe de altă parte, am mai avut o reținere, știam că am făcut un film foarte diferit de filmele cu care România obișnuise juriul. Dar proiecția s-a desfășurat foarte bine, recenziile au fost foarte bune, lumea mă oprea pe stradă să mă felicite, am dat zeci de interviuri unor jurnaliști entuziasmați. Mi s-au întâmplat atât de multe lucruri bune acolo, încât premiul în sine trecuse în planul doi. Abia când m-am reîntors în România am realizat ce lucru important a fost.
- Bogdan, e vară, nu ești tentat să-ți iei laptopul și să fugi să lucrezi în altă parte, la munte sau la mare?
- E cam frustrant să știu că tot felul de amici de-ai mei sunt, ba la mare, ba pe marginea vreunei piscine. Dar nu pot pleca. Am micile mele ritualuri legate de spațiul pe care îl cunosc cel mai bine. Scriu pe masa din bucătărie, cu fața la același perete, întotdeauna cu aceeași muzică. Stau câte 50 de minute doar cu ochii-n computer, apoi îmi iau 10 minute pauză, cânt la chitară, fumez cu ochii-n tavan. Când termin, sunt epuizat. Nu pot să scriu lucrurile din cap. Le scriu din stomac și mă afectează. Îmi asum toate traumele personajelor și asta lasă urme în mine.
Foto: NICU CHERCIU, VLAD CUPȘA