O politică "altfel”: alternativa USR

Toma Roman
Când a anunțat, după alegerile locale, că va transforma USB-ul (Uniunea Salvați Bucureștiul) - partid local, prin de­finiție centrat pe probleme administrative specifice - în USR (Uniunea Salvați România) - partid național, im­pli­când programe cu vize politice majore, Nicușor Dan nu a pro­vocat o mare surpriză.

USB-ul a reușit, fără a avea "dotă­rile tehniceH ale marilor partide, un scor excelent în Ca­pi­ta­lă, afirmându-se drept a doua forță politică a comunității. Cu mijloace destul de reduse (propaganda sa desfășurân­du-se mai mult pe internet) a reușit să capteze un segment sem­ni­ficativ al electoratului bucureștean, constituit în genere din ti­neret și grupuri educate superior ale societății civile. Nicu­șor Dan s-a gândit că situația s-ar putea repeta și la nivel na­țio­nal, unde electoratul dezamăgit de "eterna” și cla­sica dispută între stânga și dreapta s-ar putea orienta spre o a treia cale, mai puțin politicianistă, mai puțin coruptă. Cele aproa­pe 60% de procente ale absenteiștilor la "locale” l-au încura­jat, considerându-le un semn că, după un sfert de veac de la pră­bușirea totalitarismului comunist, electoratul s-a să­turat de partidele "tradiționale”. Într-adevăr, ciclurile elec­torale ca­re s-au succedat după 1990 au fost tot atâtea pri­lejuri de ilu­zionare sterilă, programele naționale de schim­bare ale par­tidelor aflate "în joc” vădindu-se mereu doar pro­iecte fără fi­nalizare practică. Clasa politică, divizată for­mal între stân­ga și dreapta, s-a dovedit coruptă în an­samblul ei, s-a trans­for­mat într-o oligarhie politică, o clep­to­crație imună la Jus­tiție, interesată doar de propria bunăsta­re. Schimbarea inter­nă de generații nu i-a modificat atitu­dinea, noii veniți do­ve­dindu-se ucenici fideli ai înaintașilor, în ocolirea Legii, în conservarea privilegiilor de castă, în însușirea fără scrupule a resurselor țării.
Nicușor Dan a refuzat să-și declare formațiunea de stân­ga sau de dreapta. "Sistemul” care a impus această divizare politică, a constatat el, s-a vădit a fi fals. A dezvolta infra­struc­tura transporturilor sau energiei, a dota comunitățile teritoriale cu spitale și școli, a construi locuințe civilizate etc. sunt chestiuni care nu țin de dreapta sau de stânga, ci de ca­litatea oamenilor care orientează fonduri spre rezolvarea lor. De aceea, noua grupare nu mai încearcă să-și "îm­pa­che­teze” obiectivele în formule ideologice populiste care aco­peră lichelismul clasei politice în funcțiune, propunându-și, în schimb, să încurajeze comunitățile locale, conștiente de propria situație, să-și ia soarta în mâini, prin alegerea celor care au demonstrat concret că problemele lor pot fi rezolvate și fără viciile administrației politizate ierarhic (de la "paran­dărăt”, la favorizarea interesată a clientelei), cum se întâm­plă acum. USR-ul ar trebui să fie, în consecință, un fel de fe­de­rație politică, realizată între grupări locale dornice să schim­be realmente o situație devenită intolerabilă, dar și o sumă de mentalități forjate în anii de corupție generalizată, care impun cetățenilor supunerea la regulile după care "se tu­rează” mecanismele sociale de distribuire și redistribuire a resurselor. O asemenea federație politică ar putea, în plan na­țional, să inițieze repartizarea rațională a fondurilor de dezvoltare, după nevoile reale ale diverselor comunități, și nu în funcție de interesele momentane ale clientelei politice a partidelor de stânga sau de dreapta, ce impune proiecte abe­rante, construcții absurde sau inutile, doar pentru a-și însuși "grosul” acestor fonduri. Nicușor Dan propune, așa­dar, un nou tip de structură politică, deschisă spre desco­perirea căilor concrete de transformare pozitivă a condițiilor de viață ale comunităților locale, cu respectarea previzibilă a legislației în vigoare sau cu amendarea lor predictibilă, atunci când aceste condiții o cer. "Mișcarea politică” inițiată de el se înscrie pe linia regrupărilor realizate în mai toate sta­­tele Uniunii Europene de așa-numiții "indignați”, defa­vorizați ai birocrațiilor politizate.
A susține însă că noua grupare politică este una fără ideo­logie reprezintă, în fapt, tot o afirmație ideologică. Ideologia conținută a formațiunii propuse de Nicușor Dan ar fi, după unii observatori, o ideologie autentică de stânga, ca a ma­jo­rității partidelor formate de "indignații” Europei. USR ar că­uta astfel să combată și să înlocuiască mistificarea ideo­lo­gică a PSD-ului, fals partid de stânga, mascând - în realitate - gruparea celor mai bogați afaceriști ai țării, strânși într-o cu­polă mafiotă care controlează (manipulează), prin distri­bui­rea arbitrară a fondurilor, categoriile cele mai defa­vo­rizate ale societății, ruralii, șomerii, pensionarii. Dar, prin so­luțiile pe care le propune (autonomia locală reală, stimu­larea inițiativei individuale, excluderea concurenței neloiale, debirocratizarea etc.), USR "confiscă” și multe dintre "te­mele” dreptei, tinzând - pe mai multe planuri - să devină chiar mai credibilă decât aceasta. De altfel, "localele” bucu­reștene au arătat că USB-ul (prototipul și nucleul viitoarei USR) a "rupt” cele mai multe voturi de la PNL, partidul drep­tei românești, administrându-i (alături de triumfătorul și popu­listul PSD) o rușinoasă înfrângere. E drept, în Bucu­rești, PNL-ul a ajutat din toate puterile la realizarea acesteia, prin "bâlbele” sale în desemnarea candidaților, prin "trufia” de a-i cere USB-ului înregimentarea, prin "combinațiile” con­juncturale la sectoare, care demonstrau că - în ciuda "co­dului de integritate” asumat - partidul este dispus la orice compromisuri pentru a acapara puterea administrativă. USR-ul reprezentat de Nicușor Dan este, în realitate, o gru­pare centristă, amestecând elemente ideologice de stânga și dreapta, ca fond pentru un program de acțiune ce pare, până la "proba practicii”, mai concret și, deci, mai atrăgător, decât al celorlalte partide. Accesibil tineretului, categoriilor so­ciale urbane și informate, el devine primejdios, în special pen­tru PNL, care și-a configurat electoratul tocmai din aceas­tă "zonă socială”. PNL-ul trebuie să renunțe la soluțiile poli­ti­cianiste și la populismul ieftin, dacă mai vrea să supra­viețuiască pe scena politică românească.
O construcție de partid nu se poate totuși realiza doar prin simpla sa autodeclarare ca antisistem. Nicușor Dan și susținătorii săi vor trebui să înțeleagă că acțiunea politică în România are nenumărate capcane, tentații și regrupări de interese. O "splendidă izolare” este contraproductivă. O ac­ceptare nediferențiată a susținerilor financiare (majoritatea interesate) este compromițătoare. O intransigență totală în anume chestiuni sensibile pentru interesul și sentimentul național este stresantă pentru electorat. USR-ul are foarte puțin timp pentru realizarea unei organizații unitare func­ționale. În situația dată, el poate doar să semnaleze - și, după alegeri să susțină - formula politică ce se apropie cel mai mult de viziunea sa asupra viitorului României. O "politică altfel” se poate realiza numai dacă este, în mod concret, o po­litică transparentă și activă.