Pr. OVIDIU SCROB - Câmpeni, jud. Alba - "Preoția este ca mineritul. Ambele scot binele din adâncuri"

Claudiu Tarziu
E înalt, corpolent, mereu cu zâmbetul pe buze, și pășește prin viață sfios, ca și cum s-ar ru­șina.

Nu poartă barbă și îmbracă reve­renda numai în biserică. Nimic din înfățișarea și din vorba lui nu-i trădează identitatea, deși este îngerul păzitor al bolnavilor din Spitalul de la Câmpeni (Al­ba). Unul născut și crescut în Țara Moților. Cu un nume neaoș, Ovidiu Scrob, și cu o faimă mai mare decât e dispus să admită. Sunt credin­cioși care îi pun în seamă vindecări mi­raculoase și învieri incredibile. Părintele Ovidiu spune însă: "Nu eu, Iisus!".
Ajuns în pragul pensiei, după 16 ani de slujire în parohia Izvorul Am­poiului și alți 18 de misiune la spitalul din Câmpeni, părintele Ovidiu se con­sideră un om îm­plinit. Preoția i-a oferit multe bucurii duhovnicești - cu atât mai prețuite, cu cât drumul până la ele a fost mai greu. Ar lua-o de la capăt, dacă ar fi posibil? Nu știe, cert este că ar urma che­marea lui Hristos, oricare ar fi aceea.

"Lumea începe să creadă mai mult în miracole decât în Dumnezeu"

- Preacucernice părinte, viața de preot misionar pe lângă un spital este plină de încercări, căci e în perma­nentă vecinătate cu suferința și, une­ori, cu moar­tea. În general, preoții din astfel de locuri sunt schimbați după câțiva ani. Sfinția voastră însă slujiți de aproape două decenii la biserica Spitalului din Câm­peni și ați căpătat un renume ale cărui ecouri au ajuns până la noi. Ai nevoie de o vocație specială pentru a fi preot misionar?

- Orice preot este misionar, dacă își asumă cum­se­cade preoția. Suferința și moartea sunt la fel de pre­zente oriunde, iar omul tânjește după condiția sa pri­mară, de creatură îndumnezeită, la fel de mult, indi­ferent dacă e sănătos sau bolnav. Desigur, când viața îți este amenințată, nevoia de a te apropia de Dumne­­zeu devine nițel mai presantă. Dar nu pentru toată lumea și nu în orice condiții. Eu mi-am început preoția în parohia Izvorul Ampoiului, unde oamenii sufereau mai abitir decât cei care caută spitalul. Erau acolo mulți înstrăinați de Dumnezeu și destui pe căi greșite - oameni pe care ortodocșii îi numesc, de obicei, sectanți, dar cărora eu le spun "oameni în așteptarea dragostei noastre", căci numai cu iubire îi vom aduce la Adevăr. Și mi-am dat seama că singura șansă de a le alina suferința este să câștig sufletele copiilor lor. M-am concentrat asupra acestora, mi i-am apropiat și, curând, am avut bucuria de a-i aduce pe foarte mulți la Hristos, botezându-i și așezându-i în rânduiala orto­doxă. Bună parte dintre acești copii au urmat școli înalte și astăzi au meserii frumoase. Câțiva au ajuns ei înșiși preoți și m-au întrecut în slujire.

- Aveți o experiență îndelungată cu credincioșii din Țara Moților. Ați sesizat vreo schimbare semnifi­cativă în credința lor, în ultimii aproape treizeci de ani, marcați de transformări majore în România?

- Moții și-au schimbat mentalitatea, și nu în bine. Dar nu doar ei, ci cu toții ne-am cam îndepărtat de adevăr. Astăzi, parcă nimeni nu mai are răbdare să asalteze Împărăția Veșnică, după cum ne învață Sfinții Părinți, cu post, rugăciune, faptă bună, zdro­bire de inimă și lepădare de sine. Și poate că nici noi, preoții, nu mai suntem în stare să-i ținem pe credincioși pe cale. Așa se face că toată lumea alear­gă după mira­cole, după văzători cu duhul și vin­de­cători... Apro­po de clarvăzători, dacă ar exista vreunul în Româ­nia, cred că ar fi fost găsită de mult Elodia. (Zâm­bește) Cu această mentalitate, bazată pe "minuno­logie", românii au făcut, de pildă, din Părin­tele Arsenie Boca, un idol, și din mormântul sfinției sale, un loc de comerț deșănțat. Am cunoscut oa­meni care cred în Arsenie Boca, dar se îndoiesc de Hristos! Adică, la Paști să strigăm "Arsenie a în­viat!", în loc de "Hristos a înviat!"? E cutremurător! Toate acestea se întâmplă, pentru că nu cunoaștem Sfânta Liturghie, care este miraculoasă de fiecare dată. Păi, ce minune mai mare vrem, decât întruparea lui Iisus în pâine și vin și împărtășirea noastră cu El?

- Aplecarea aceasta spre superstiție are vechime în Țara Moților? Ca tot ță­ranul român, și ei au cre­zut multă vreme în vrăji, bles­­teme, descântece...

- Desigur, mereu am avut de luptat cu rezi­duurile cre­din­țelor pă­gâne, dar parcă oa­menii aveau totuși mai mul­tă încredere în ce le spu­nea preotul. Și erau mai pre­zenți în biserică, la slujbă, nu doar cu trupul, ci și cu min­tea și cu inima. Vin și astăzi oamenii la biserică, sunt bi­se­ricile pline, dar au gândul în altă parte... Boala mo­dernității este de na­tură spi­ri­tuală: pe cei mai slabi îi rupe de Dumnezeu cu totul, iar pe mulți dintre ceilalți îi aruncă, paradoxal, în su­perstiție. Chiar dacă mai înainte vreme moții nu știau buchea ortodoxiei, nu se culca unul fără să se închine, nimeni nu începea munca la câmp fără rugă­ciune și nu se așeza la masă fără să mulțumească Dom­­nului. Nu umblau după minuni, ci se lăsau în mâna lui Dum­nezeu.

Bucuriile unui preot misionar

- Părinte, cum este o zi din viața sfinției voastre, de slujitor al Domnului în mijlocul bolnavilor?

- Slujesc zilnic în biserică, dimineața și seara, căci atunci mă întâlnesc cu Iisus și, în toată viața mea, nu am găsit un prieten mai bun decât El. Între slujbe, merg să-i văd pe cei mai bolnavi din spital. Nu pun re­verenda pe mine, ca să nu-i sperii, că mulți cred că popa vine numai când sunt cu un picior în groapă. Stau cu ei de vorbă, îi întreb de una, de alta, le mai abat gândurile negre. Dacă au nevoie de mine mai mult, îi spovedesc, îi împărtășesc, îi povățuiesc. Dacă nu, doar îi ascult și le dau o binecuvântare. Știu că și atât le face bine.

- Aveți în curtea spitalului o biserică mică, mo­des­tă, dar în care e o atmosferă de sărbătoare nepie­ritoare, chiar și acum, când e goală. Ne închipuim că se umple de bucurie cerească în timpul slujbe­lor...

- Să fiți convinși de asta! Nu există bucurie mai mare decât la întâlnirea lumii noastre căzute, cu lumea nevăzută a îngerilor și a sfinților, care se petrece la Sfânta Liturghie. Biserica aceasta am făcut-o în numai șase luni, prin clacă, să zic așa. M-au ajutat unii cre­din­cioși cu materiale, alții cu muncă fizică. Din bani puțini, cu râvnă multă și dragoste, am reușit. Era nece­sară, pentru că nu este posibilă vindecarea trupească, dacă nu ne vindecăm sufletește mai întâi. Iată de ce clădirea acestei biserici este una dintre cele mai mari bucurii ale preoției mele.

- Mai aveți și alte bucurii?

- Da, nenumărate. Prima - chiar hirotonia mea. Am așteptat patru ani, după absolvirea Facultății de Teologie de la Sibiu, ca să primesc o parohie. Patru ani în care, din motive independente de mine și despre care nu vreau să vorbesc, pentru că ar dăuna Bisericii, am fost ținut pe tușă, cum se zice. M-am rugat, în tot acest timp, cu disperare și cu lacrimi. Mi-am dorit preo­ția, pe care am simțit-o în adân­cul meu de mic, chiar dacă am ocolit mult până să ajung la ea. Am lucrat mai întâi în uzină, pe urmă în mină... Și Dum­nezeu s-a mi­lostivit și mi-a dat, în cele din urmă, un altar. Dar încă de la înce­put a rânduit să fiu smerit de eno­riași. Și aici vă voi spune des­pre o altă bucurie. Când am slu­jit de primul Paște, la Izvorul Ampo­iului, așteptam să împărtășesc lu­mea. Primul care venea la împărtă­șit trebuia să dea preotului un miel de Paști, după obiceiul locului. Toți creștinii din bise­rică se co­deau, căci nu mă cunoșteau și nu aveau nici încredere, nici dragoste. Nici unul nu voia să pășească pri­mul spre Trupul și Sângele Mân­tui­torului. Atunci, am ales eu din mulțime un om mai amărît, un țigan, pe care îl știam sărac, ca să le arăt că nu au nici o obli­gație față de mine, că nu aștept daruri de la ei, ci numai să vină la Hristos. N-a zis nimeni nimic și totul a trecut. Însă, în sâmbăta de Rusalii, a venit la casa paro­hială o femeie, încă și mai săracă, Vetuța lui Avrămuț, cea mai săracă din sat, care avea patru oi și doi mieluți în ogradă, și mi-a spus: "Am venit să vă dau eu mielul de Paști, chiar dacă nu­mai acum am putut". M-a emo­țio­nat până la la­crimi. Nu pentru că mi-ar fi trebuit mielul acela, ci pentru dragostea ei. N-am lăsat-o până nu i l-am plă­tit. O altă bucu­rie am trăit într-o zi când o femeie din sat mi-a mulțumit că i-am botezat copiii. Ea era în secta "Mar­torii lui Yehova" și nu se împăca deloc cu ideea că pruncii ei au hotărât să trea­că la ortodoxie. Eu n-am forțat pe nimeni, dar nu se poate să rămâi departe de Hristos, după ce îți face cineva cunoștință cu El. (Zâmbește) După ani și ani, a înțeles ce bine le-am fă­cut și a venit să-mi mulțumească. În fine, mă bucur mult și de câte ori vine la mine un bol­nav să-mi spună: "Părinte, mă externez, dar tare îmi pare rău, pentru că nu voi mai putea veni la slujbe la bi­serica sfinției voastre". Vă dați seama? Sunt vinde­cați trupește, dar nu se pot bucura, pentru că se vor întoarce în satele lor și nu mai suntem împreună la slujbe.

Marele Vindecător e Iisus

- Aveți și bucuria că, prin rugăciunile sfinției voastre, ați ajutat la vindecarea unor bolnavi?

- Nu prin rugăciunile mele, ci prin mila Domnului și datorită credinței lor. Nu eu vindec, ci Iisus! Eu doar înlesnesc, mijlocesc legătura dintre credincioși și Dumnezeu. Îmi pun epitrahilul de gât, spun "Doamne, ajută-mă!" și citesc rugăciunile trebuincioase. Desi­gur, o fac cu toată inima, căci n-aș putea altfel. Sunt preot, nu funcționar. Unii au râs de mine, că sunt prea sensibil. Dar cum ai putea fi altfel, ca preot? Odată, însă, mi s-a întâmplat ceva neobișnuit, care m-a bucu­­rat tare, căci am fost părtaș la o mare taină a lui Dum­nezeu. Citeam dezlegările pentru spovedanie la căpă­tâiul unei bolnave, și doctorul a dat să mă oprească, zicându-mi că a murit în timp ce citeam. Totuși, eu am continuat să citesc până la capăt. Apoi am plecat, iar moarta a fost dusă la morgă. Pestre vreo oră, a venit ginerele femeii aceleia la mine și m-a chemat, că a înviat moarta. A mai trăit încă 14 ani.
Ce nu înțelegem este că Dumnezeu e permanent cu noi, în realitatea vieții noastre de zi cu zi. Dacă am fi conștienți de asta, altfel ne-am comporta și am avea mai multă dăruire și încredere, și în rugăciune. Căci El nu refuză nici o cerere.

"Toate le pun la inimă, dar Dumnezeu îmi ridică povara aceasta"

- Părinte, nu vă afectează toată durerea și tot răul pe care le vedeți zilnic și le aflați de la bolnavi?

- Le pun toate la suflet și, dacă ar fi numai după puterile mele, m-ar doborî. Dar Dumnezeu nu lasă să mi se umple inima de mâl, ci o curăță la răstimpuri cu dragostea Lui. Îmi ridică povara și îmi dă curaj în felurite chipuri. De exemplu, recent, a fost internată la Secția Psihiatrie o fată care a vrut să se sinucidă, chiar înainte de a da Bacalaureatul. Probabil că era stresată tare de acel examen sau va fi avut alte necazuri. Medi­cul care o îngrijea mi-a interzis să merg la ea, temân­du-se că o s-o tulbur și mai rău. Am răbdat câteva zile, apoi i-am cerut permisiunea mamei ei și am intrat în salon. Când m-a văzut, fata mi-a spus: "Părinte, știam c-o să veniți". I-am dat o binecuvân­tare, am îmbărbă­tat-o și, în câteva zile, a fost exter­nată. A luat exa­me­nul de Bacalaureat și-a venit să-mi dea vestea asta să­rind într-un picior, ca un copil. I-am zis: "Mergi acum de te spovedește și împărtășește, la tine în sat, și să nu uiți că ți-a făcut bine Iisus!".

- În finalul dialogului nostru, spuneți-ne cum să ne rugăm pentru a căpăta mai repede ajutor de la Dumnezeu.

- Rugăciunea înseamnă, înainte de toate, faptă bună. Că altminteri, vorba unui profesor de-al meu, degeaba citești toată ziua acatiste, dacă blestemi când îți intră în grădină găinile vecinului. Așadar, să fim cu Dumnezeu în toate gesturile noastre față de noi și față de semeni. Cât despre cuvinte, e de ajuns dacă spunem un "Tatăl nostru" pe drumul spre serviciu, dimineața, și să rostim "Rugăciunea Inimii", seara, la culcare. Și să nu lipsim de la rugăciunea de obște, duminica, la biserică. Celor care vor și pot mai mult, le recomand ca duminica să facă Acatistul Domnului Iisus Hristos, lunea - pe cel al Sfinților Arhangheli Mihail și Ga­vriil, marțea - al Sfântului Ioan Botezătorul, miercu­rea - Paraclisul Maicii Domnului, joia, pentru familie - Acatistul Sfântului Nicolae, vinerea - Acatistul Sfin­tei Cruci și sâmbăta - Acatistul Acoperământului Maicii Domnului.

- Păreți îndrăgostit de preoție, părinte. Însă, toate au un sfârșit. Vă pregătiți de pensie. Dacă ar fi să luați viața de la capăt, tot preot ați vrea să fiți?

- Sfântul Andrei Șaguna a spus că, dacă ar mai trăi o sută de vieți, tot preoție ar vrea. Eu n-aș răspunde așa de sigur, pentru că viața de preot este grea și plină de primejdii. Însă, reperul meu absolut este Iisus Hris­tos și, dacă aș simți din nou chemarea pentru a-L sluji, n-aș ezita. Înainte de preoție am fost miner, am scos aur și argint, și preoția îmi pare că se aseamănă cu mineritul. Ambele scot lucrul cel mai bun din adân­curi. Cum minerul scoate metalul prețios din mărun­ta­iele pământului, așa preotul trebuie să scoată omul duhovnicesc din străfundurile omului lumesc. E multă muncă, dar, atunci când reușești, fericirea e pe măsură. Pe când eram miner, credeam că e mai ușor să fii preot decât miner. Acum cred că e mult mai greu.